Alpha Pal 8045 + 120mm fan?

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Iemand al eens een Alpha Pal 8045 met een 120mm fan (natuurlijk met fanadapter) geprobeert? En hoe beviel dat qua temps en geluid t.o.v. je 80mm fan?
Op zich lijkt me dit een goede manier om een goede maar vooral stille koeling te krijgen, maar enige praktijk evaringen zouden welkom zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik denk dat het koelblok niet breed genoeg zal zijn om het effect van een 120mm fan volledig te benutten, in tegenstelling tot Zalman waaiers. En stille 80mm fan met genoeg CFMetjes lijkt me dan een goedkopere en effectievere manier, omdat de lucht van de 120mm fan de Alpha heatsink niet echt raakt :) Het is gewoon een te klein koelblok (nouja, klein ;)) voor een 120mm fan lijkt me.

edit: wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet is te proberen :P Iemand die mijn stukje hierboven tegenspreekt met koelresultaten van een 8045 in combo met een 120mm, be my guest, des te beter als mijn tekst hierboven wordt ontkracht :)

edit2: natuurlijk Abbadon, gans vergeten 8)7 ik heb nog nooit met fanadapters gewerkt, ook omdat ik zelf een Zalman waaier in m'n pc heb dus. FF niet aan gedacht dus :)

[ Voor 37% gewijzigd door Remy op 05-06-2003 15:54 ]

LinkedIn
Instagram

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49
Hoe stil is stil en hoe wil je dat via woorden overbrengen :? Mijn advies, probeer het gewoon als je het weten wilt, alleen dán weet je wat het resultaat is.

ReemF, de fanadapter 'trechtert' de luchtstroom wel naar de HS :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Abbadon schreef op 04 juni 2003 @ 11:37:
Hoe stil is stil en hoe wil je dat via woorden overbrengen :? Mijn advies, probeer het gewoon als je het weten wilt, alleen dán weet je wat het resultaat is.
In woorden overbrengen is lastig. Maar dat hoef je ook niet te proberen ;-). Ik ben meer benieuwd óf er al mensen zijn geweest die hun 80mm fan vervangen hebben door een 120mm, en wat het resultaat was.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

ReemF schreef op 04 June 2003 @ 11:33:
Ik denk dat het koelblok niet breed genoeg zal zijn om het effect van een 120mm fan volledig te benutten, in tegenstelling tot Zalman waaiers. En stille 80mm fan met genoeg CFMetjes lijkt me dan een goedkopere en effectievere manier, omdat de lucht van de 120mm fan de Alpha heatsink niet echt raakt :) Het is gewoon een te klein koelblok (nouja, klein ;)) voor een 120mm fan lijkt me.
volgens mij moet het wel kunnen aangezien een alpha de fan er zuigend op heeft zitten ? :)

moet je natuurlijk wel zorgen dat er geen kieren tussen adapter enzo zitten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 15:53 ]

Verwijderd

UTFS! f5 f5 f5 f5

Slotjuh! :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 16:09:
UTFS! f5 f5 f5 f5

Slotjuh! :P
Ik ga ff een mooie OW schijven voor jou :) Dit soort reacties hoeven we niet namelijk. Mailtje krijg je vanzelf ;)

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Alpha pal8045. Kzal vanavond ff kijken of ik er een 12cm voor kan hangen. Verw8 niet veel verschil.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Zijn die fan adapers dan te koop voor 80 mm naar 120 mm fan zo ja waar ???

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:47
Ik heb een nare ervaring met dat. Ik heb een keer een fanduct van 80mm naar 60mm op een ALPHA6035 gezet. Dat ging niet zo best. Temps zaten rond de 70C

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

LOL ;)

Niet ervaring met een 8045 maar wel met een 6035. Dat geeft een lekker stil resultaat. Eigenlijk ben je daar al aangeland met een koeler+80mm fan.

Het probleem is denk ik dat het beter gaat met 60 naar 80 omdat die kleine 6cm fannetjes een snerpend hoog huilgeluid maken en een 80mm niet.

Om betere koeling te krijgen zal het misschien kunnen als je een flinke 120mm gebruikt, maar vrees ik dat je ook behoorlijk meer herrie gaat krijgen van de luchtverplaatsing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 16:12:
[...]

Ik ga ff een mooie OW schijven voor jou :) Dit soort reacties hoeven we niet namelijk. Mailtje krijg je vanzelf ;)
Was een prachtig mailtje. Ik ben ontroerd en zie mij grove dwaling in. ;(

Het spijt mij dat ik de topicstarter heb geschoffeerd door mijn grove taalgebruik en, wat nog veel erger is, de richtlijnen van het fantastische GoT aan mijn laars heb gelapt. :'(

Nogmaals driewerf excuses!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
wowi schreef op 04 June 2003 @ 16:36:
Zijn die fan adapers dan te koop voor 80 mm naar 120 mm fan zo ja waar ???
Ja hoor, o.a. bij Freezinghardware en Alternate.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
E-jey schreef op 04 June 2003 @ 16:29:
Ik heb zelf ook een Alpha pal8045. Kzal vanavond ff kijken of ik er een 12cm voor kan hangen. Verw8 niet veel verschil.
Wel met adapter van 80 naar 120mm he ;) Anders heeft het idd niet veel zin. Maar ik ben zeer benieuwd naar je resultaten.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Is een beetje een voorspelbaar antwoord... Het gaat 'm om de airflow, niet zozeer om de afmeting van de fan. Een 8045 + 80mm 40CFM fan zal ongeveer even goed presteren als een 8045 + 120mm 40CFM fan. Het voordeel is natuurlijk dat die 120mm die airflow kan realiseren met minder geluidsproductie dan die 80mm _/-\o_

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja, maar bereikt die airflow de heatsink wel, of blaast hij er omheen? De Alpha PAL8045 werkt trouwens het beste als je de fan laat zuigen, volgens Alpha. Misschien werkt het dan toch goed als je een adapter gebruikt die tegelijkertijd een fanductje is. Maar goed, mijn Alpha wordt binnenkort vervangen door een Mafkees wc-blokje (ja van jouw IA, Jupiler ;) ). :Y)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Hoezo zou hij er omheen blazen? Er wordt een fanadapter gebruikt, de airflow gaat dus niet verloren.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 04 June 2003 @ 17:18:
Ja, maar bereikt die airflow de heatsink wel, of blaast hij er omheen? De Alpha PAL8045 werkt trouwens het beste als je de fan laat zuigen, volgens Alpha.
Dus wat is nu de bedoeling volgens Alpha? De fan koele lucht op de Alpha laten blazen of de hete lucht wegzuigen?

• paknaald
  • Laatst online: 28-01 19:23
Ik heb nog nooit een fanadapter gebruikt maar is het niet zo dat een fanadapter negatief werkt op de geluidsproductie van een fan? Als je je hand voor een fan houdt maakt hij ook meer geluid - de fanadapter verhoogt de druk omdat de sleuf kleiner wordt (bij blazen) en dan maakt de fan toch meer geluid?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Ja gevonden bedankt

[ Voor 89% gewijzigd door wowi op 04-06-2003 17:35 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
als je snel bent, kan je nog fanadaptors van 80 naar 120mm bestellen bij laupro.nl

deze IA

[ Voor 26% gewijzigd door NewbieNeo op 04-06-2003 17:43 ]

• Aham brahmasmi
TimMer schreef op 04 juni 2003 @ 17:22:
[...]

Dus wat is nu de bedoeling volgens Alpha? De fan koele lucht op de Alpha laten blazen of de hete lucht wegzuigen?
Ik zeg toch zuigen. Bij het gros van de heatsinks blaast de fan op de heatsink en bij de Alpha zijn de prestaties net iets beter als je de fan lucht door de heatsink heen laat zuigen (de fan blaast van de heatsink AF dus). Voor mensen met een PAL8045, die een kast hebben met een intakefan in het sidepanel/deurtje, is het misschien slim om die fan om te draaien zodat het een outtakefan wordt. Anders blaast de fan op de Alpha de hete lucht weg en wordt deze door de intakefan (die dan ong. boven de cpu-fan zit) weer teruggeblazen. Als je van die fan in het zijpaneel/deurtje een outtakefan maakt, dan wordt de hete lucht van je cpu meteen aan de zijkant afgevoerd. Dit heb ik iig gedaan.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mijn ervaring (uit de nostalgische tijd dat ik nog luchtkoeling had) is dat het erg weinig uitmaakt, blazen of zuigen.

In Duitsland betekent 't toch hetzelfde :P

Verwijderd

E-jey schreef op 04 June 2003 @ 16:29:
Ik heb ook die Alpha Pal en heb en een 8CM papst opzitten die op het koelblok blaast, daarboven heb ik een 12cm koeler zitten die ""koude" lucht (jaja Summer is calling) van buiten naar binnen -> dus indirect in het koelblok blaast, scheelt bij mij veel, zo'n 7 graden - btw mijn XP'tje wordt nu toch 50C verdedomme }) .

Ik denk dat een 12cm wel nut heeft, maar vooral om minder herrie te krijgen, want het koelblok is inderdaad niet groot genoeg om er een hoge RPM 12cm koeler op aan te sluiten.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 22:12:
[...]

Ik heb ook die Alpha Pal en heb en een 8CM papst opzitten die op het koelblok blaast, daarboven heb ik een 12cm koeler zitten die ""koude" lucht (jaja Summer is calling) van buiten naar binnen -> dus indirect in het koelblok blaast, scheelt bij mij veel, zo'n 7 graden - btw mijn XP'tje wordt nu toch 50C verdedomme }) .

Ik denk dat een 12cm wel nut heeft, maar vooral om minder herrie te krijgen, want het koelblok is inderdaad niet groot genoeg om er een hoge RPM 12cm koeler op aan te sluiten.
En als je nu beide fans eens omdraait en laat zuigen, misschien dat je dan wel onder de 50C komt. De alpa 8045 is daar namelijk wel voor ontworpen :)

9800x3d

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Het maakt waarschijnlijk ook niet uit, omdat bij beide (80 en 120mm) fans het minste lucht wordt geblazen naar het belangrijkstepunt, het centrum van de core...

Niet onder de 50C vind ik wel vreemd, normaal haal je zeker 48 stressed ofzo? (meej fatsoenlijk weer)

• E-jey
  • Niet online
Ik heb geen fanadapter. Ik heb dus ook maar geen 12cm op gezet.
Het maakt bij mij ook niets of ik hem laar blazen of zuigen. Hij is nu met blazen 63graden volgens Asus Probe en 48 graden met een temp sensor die ik tussen het koelblok heb gestoken. Het is een 1900+ polomino

• Aham brahmasmi
Jemig, 63° da's wel superveel... Mijn 1800+ Palomino @ 1700 MHz werd 40 graden idle met een 80 mm fan op een lage stand (potmeter).

M'n 1700+ Tbred-B @ 2250 MHz wordt nu 42° idle volgens MBM en m'n BIOS. Speedfan zegt iets van 53°. :? Fan nog steeds op lage stand en de warme lucht die aan de zijkant m'n kast wordt uitgeblazen voelt niet warmer, zelfs iets minder warm.

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik weet niet hoever de vergelijking opgaat, maar ik heb een Swiftech MCX462+ met daarop een 120MM papst die op 12volt een rpm van 1700 heeft.
Ik vind hem stil genoeg, hij schijnt volgens de specs 28dB te produceren. Geen hoog gezoem, eerder laag (vind ik persoonlijk minder irritant)

M'n temps? Met dit weer, 1700+ @2000MHz, 1.6v, kamertemperatuur 26 geeft 'ie idle 36 en stressed 44.

[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 05-06-2003 14:18 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• E-jey
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 05 June 2003 @ 14:03:
Jemig, 63° da's wel superveel... Mijn 1800+ Palomino @ 1700 MHz werd 40 graden idle met een 80 mm fan op een lage stand (potmeter).

M'n 1700+ Tbred-B @ 2250 MHz wordt nu 42° idle volgens MBM en m'n BIOS. Speedfan zegt iets van 53°. :? Fan nog steeds op lage stand en de warme lucht die aan de zijkant m'n kast wordt uitgeblazen voelt niet warmer, zelfs iets minder warm.
ik vertrouw pcprobe ook voor geen meter. Het zijn trouwens stressed temps :)
Is het altijd door een }:O

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb mijn Volcano 7 gemod met een fanadapter naar 120mm en daar een enermax 120mm opgezet... Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben, is redelijk stil, zeker tov die Volcano 7, en mijn temps zijn nu met dit warme weer 40 idle 45 stressed, tegen 45 idle 50 stressed (specs zie sign)

System Specs

Pagina: 1