Toon posts:

strip opmaak

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ff opzoek naar een leuk lay-out programma dat geheel georienteerd is op het opmaken van strips, dus waarmee ik pagina's in kan delen in vakken, tekstbalonnen erin kan zetten etc. ik weet dat ik hier ook quark voor kan gebruiken, maar dat heeft helaas geen balonnetjes feature. ik heb met google en hier al gezocht en niks gevonden, wie o wie helpt mij verder

een hopeloze steenbok

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

lol 'een hopeloze steenbok' ?
wat is dit, het forum van de yes ? :)

NEway, zo'n proggel bestaat bij mijn weten niet, maar de meeste beeldbewerkingsproggels kun je dit wel mee doen. Je begint natuurlijk met een potlood en een lineaal en tekent een paar 'standaard' ballonnetjes, en gelukkig kunnen alle proggels wel lijntjes trekken voor je vlakverdeling.

Eerlijk gezegd ben ik zelf tegen een dergelijke aanpak voor je pagina opmaak omdat je je zelf enorm limiteerd door 'standaard' indelingen te gebruiken, je kunt mijns insziens veel beter werken aan de hele pagina voor de verdeling en niet per hokje.

Maar als je iets gevonden hebt, ben ik wel benieuwd :)

een cynische ram :p

Stoer; Marduq

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
Volgens mij bestaat er niet zo een programma. De meeste strips worden niet gemaakt met de computer, maar met de hand getekend. Zo ook de tekstballonen. Waarom zou je dat ook niet doen. Net als XangadiX zegt je hebt veel meer controle hebt over je strip.

een afgezaagde tweeling :)

http://hawvie.deviantart.com/

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij kun je zoiets het beste met een vector-georienteerd programma aanpakken :)
Makkelijk sleur-en-pleuren van objecten, makkelijk aanpasbaar;

een nog korter door de bochterige waterman :P

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 18:40

Dries Arnolds

*bling bling*

Het is best wel gebruikelijk om standaardpagina's voor strips te gebruiken hoor. Dan heb ik het voor het gemak even over 3-plaatjes-strips. Als je een heel album wilt maken, maak je in een tekenprogje gewoon een hele set kadertjes en spreekballonnetjes aan die je dan steeds weer kunt hergebruiken.

Een oververhitte weegschaal :P

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

In photoshop kun je brushes maken, als je dan een stuk of 5 verschillende brushes maakt van ballonnetjes.
Of zoals willem169 al zei; gewoon een vector-prog.

Verveelde vissen.. :? :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

damn wat een leuke replies allemaal

een oftopicerige weegschaal :+

Anyweg volgens mij is er wel een toonstudio ofzoiets zoek eens hier op GoT want volgens mij heb ik al eens zo'n topic voorbij zien vliegen.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Ik zie het probleem niet zo :) tegenover het maken van de strip zelf is het tekenen van wat kaders en ballonnetjes toch totaal te verwaarlozen? Ik geef meteen toe dat ik geen idee heb hoe conventionele strips in elkaar worden gezet, maar je kan het imo net zo makkelijk met de hand doen.

een eigenwijze kreeft ;)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• TeeDee
  • Laatst online: 22-08 13:14

TeeDee

CQB 241

Ik zou zeggen: kijk eens op http://www.blambot.com
Daar staan: "Strip" fonts en kant en klare ballonnen in EPS format.

een pissed off ram! :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Strips maken gaat veel beter als je complete (handmatige) controle hebt over je strip, dus zonder machinewerk/software 'pre-structure' eroverheen. Of nawerk, nadat je het hebt getekend om de tekst in te vullen. De beste steun zijn je liniaal e.d. of, als je em electronisch maakt, je guides en rulers in je tekenprog :). Als je er teveel 'structuur' in doet, dan wordt een strip te afstandelijk en abstract, waardoor hij niet meer geloofwaardig is.

Een warme kreeft

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ben het grotendeels wel eens met de reacties hierboven, alleen de opmerking dat strips niet met de puter gemaakt worden ben ik het niet HELEMAAL mee eens. Okay, de grotere strips zijn idd allemaal handwerk (ben trouwens nu de Sandman verzameldingen aan het verzamelen, die zijn wel vet :)) maar voor meer webcomic achtige dingen kun je al vrij veel met een vectorproggel (reallifecomics.com is volgens mij een illustrator strip). Maar dan nog zou ik de balloons handmaken op elke strip, allemaal standaardballoons ziet er punt 1 lam uit, en zijn punt 2 lastig omdat je ze niet echt passend in je plaatje krijgt.

En over dat hele pagina in 1 keer opmaken... nja, daar heb ik beetje mijn twijfels over. In marvel en manga achtige dingen zie je dit heel sterk, met overlopende plaatjes en rare trukjes, maar persoonlijk vind ik dit vaak erg chaotisch. Ik zit dan constant te zoeken van welk ballonetje ik naar welk ballonetje moet lezen. Een ietwat rustigere opmaak waar je toch enkele standaard balken aanmaakt en die je niet al teveel doorbreekt kan ook wel eens prettiger zijn, zeker voor wat komischer gerichte strips.

Een natte waterman?

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

www.inktank.com - www.rocketboxcomics.com

Daar staat wel enige info over strips, het ligt ook aan de soort strip die je wil maken hoe je layout eruit komt te zien natuurlijk. Als je bijvoorbeeld een 4 vakken strip gebruikt hoef je alleen maar een template te maken die je elke keer opnieuw kan gebruiken. Ik weet niet of er een proggie is speciaal voor strips.

Vliegende vissen :?

[ Voor 5% gewijzigd door oRc op 04-06-2003 14:04 ]

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

strips zijn cool.. maargoed.. 't is mooier als je zelf met een stijl komt.. neem bijvoorbeeld Clango..

http://www.dieselsweeties.com/

een nat bezweette maagd...

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

reallifecomics, little-gamers, noem maar op, eer zijn er nogal wat die in illustrator (of een ander vector prog) gebouwd worden.
Ben zelf bezig met een strip, 100% illustrator, moet er alleen wel bij zeggen dat ik t geheel met de hand op een wacom teken, en daarna eventuele aanpassingen doe.

In illustrator is t vooral handig dat je een keer zo'n kader hoeft te maken, en dan kan je dat verder steeds weer gebruiken...

Wat tekst ballonnetjes betreft:
type je tekst, teken er een cirkel omheen, maak dan een soort 'V' vormpje uit die ballon richting je karakter die je over de ballon heenzet, en merge de twee dan (met welke tool dan ook in t programma van jouw keuze :P)
Heel simpel ballonnetje

Wil je een ander stijl ballonnetje? Pas de brush aan, zo kan je stippeltjes (fluisteren), wolk-achtige vormen (gedachten/dromen), puntige vormen (schreeuwen), zelfs bloemetjes (voor verliefde enz. onzin troep :P)

Een wijsneuzerige (is dat een woord?) stier

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:19

Reptile209

- gers -

ReemF schreef op 04 juni 2003 @ 13:16:
Als je er teveel 'structuur' in doet, dan wordt een strip te afstandelijk en abstract, waardoor hij niet meer geloofwaardig is.
Maar dat neemt niet weg dat - als zulke software bestaat - het een hoop suf werk uit handen kan nemen. En dat kan de tijd die je in de grap en de tekeningen stopt weer flink ten goede komen.
Een warme kreeft
:9~ mjam! ;)

Een katerige boogschutter.

Zo scherp als een voetbal!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

emm, wat dacht je van Word?
tekstvakken aanmaken, tekstballonnen er in.
Het is wel niet specifiek hiervoor bedoeld, maar het kan allemaal wel.

Of wil je vanuit dat programma ook tekenen (kan met Word overigens ook)?
Neem dan PSP, zelfde verhaal zitten tekst balonnen bij ( kijk maar naar MrE in "Kat jat vanalles van me :(" ).
En dan kan je er met je wacom lustig tegenaan kliederen (kan je het ook nog in layers doen ook)

een 'zoekende tweeling' btw ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MrE op 04-06-2003 14:22 . Reden: Sultana fruitstart ]

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Verwijderd

Ha, stelletje stumperige sterrenbeelen. ;) When I am King is een verdomd originele manier van opmaak binnen een strip. Of je d'r wat aan hebt zou ik niet weten, maar ik wilde zo graag even wat posten in dit topic..
Neem eens een kijkje zou ik zeggen,

Een lauwe leeuw.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 14:53 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 11:25:
ik ben ff opzoek naar een leuk lay-out programma dat geheel georienteerd is op het opmaken van strips, dus waarmee ik pagina's in kan delen in vakken, tekstbalonnen erin kan zetten etc. ik weet dat ik hier ook quark voor kan gebruiken, maar dat heeft helaas geen balonnetjes feature. ik heb met google en hier al gezocht en niks gevonden, wie o wie helpt mij verder

een hopeloze steenbok
In quark Xprss kan je eenvoudig hiervoor een standaard textblock gebruiken; enkel voor het spreek-tuitje moet je een aparte free-form block gebruiken, groepeer deze vervolgens en je kunt alles ermee doen,
waarschijnlijk het handigste is drie blocken, eentje voor de witte achtergron en de outline, eentje voor het spreektuitje en een block om de tekst in te plaatsen (eenvoudiger en vaak sneller qua positioning dan werken met margins e.d.)
nadeel is dat je een beperkt aantal vormen hebt, een afgeronde rechthoek, ofwel ovalen

In Indesign zul je waarschijnlijk makkelijker kunnen kiezen voor vrije illustrator vormen, vectorgebaseerd en editable.

veel succes,
een geamuseerde schorpioen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Zucht, en de serieuze W&Gers zeuren als de HK weer eens een rage heeft, en moet je dit topic zien :)

Maar kan de TS eens duidelijk aangeven wat voor type strip hij wil maken? Want voor een reallife achtige strip kan je het gebruiken, maar is het niet nodig omdat het super eenvoudig is, terwijl voor een sandman achtige strip is het niet bruikbaar.

Hoewel reallife ook wel ooit problemen heeft met de balloons :)

Afbeeldingslocatie: http://www.reallifecomics.com/daily.php?do_command=show_strip&strip_id=944&auth=00000-00000-11111-00000-00000

Een gewaaide aquarius

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Zoals MrE ook al zegt, als je iets simpels wilt, kun je microzacht woord gebruiken. Dit programma is niet een geheel georienteerd op strip opmaken, maar het is wel mogelijk. Dat doe je via de werkbal 'drawing' en dan 'autoshapes', bij de callouts staan dan diverse balonnetjes. Je kan dan ook nog de pagina's indelen in vaakken d.m.v. tabellen of tekstvakken.

Succes ermee en als je iets gemaakt hebt post het dan even hier!

een helpende-hand-toestekende leeuw

[This is what you get when you mess with us]

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Wat ik nog wel voor je heb is dit : http://www.dafont.com/en/theme.php?cat=102

Tjokvol bruikbare fontjes! Stukken beter dan het zelf tekenen, vrijwel alle online comics maken er gebruik van, en zo hoef je niet terug te grijpen naar dat afgrijselijk lelijke Comic Sans MS.

Nog een leeuw! Jeuj, safari :P.

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1