Java draait niet lekker volgens sun?

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29
Hallo,

Ik las de eula van MDAC door en zag dit er in staan:
12. OPMERKING OVER JAVA-ONDERSTEUNING.

HET IS MOGELIJK DAT HET PRODUCT ONDERSTEUNING BIEDT VOOR PROGRAMMA'S DIE ZIJN GESCHREVEN IN JAVA. DE JAVA-TECHNOLOGIE IS NIET FOUTBESTENDIG EN IS NIET ONTWORPEN, VERVAARDIGD OF BEDOELD VOOR GEBRUIK OF WEDERVERKOOP ALS ON LINE CONTROLEMECHANISME IN RISICOVOLLE OMGEVINGEN WAARIN EEN FOUTLOZE WERKING WORDT VEREIST, ZOALS IN NUCLEAIRE FACILITEITEN, VLIEGTUIGNAVIGATIE- OF COMMUNICATIESYSTEMEN, LUCHTVERKEERSBEGELEIDINGSSYSTEMEN, MEDISCHE APPARATUUR ZOALS HART-LONGMACHINES OF WAPENSYSTEMEN, WAARBIJ EEN GEBREK IN DE JAVA-TECHNOLOGIE RECHTSTREEKS KAN LEIDEN TOT OVERLIJDEN, LICHAMELIJK LETSEL OF ERNSTIGE SCHADE AAN HET MILIEU. Sun Microsystems, Inc. heeft Microsoft contractueel verplicht deze verklaring op te nemen.
Betekent dit dan Sun niet zo veel vertouwen in Java heeft en dus eigenlijk zegt dat Java brak is? Of lees ik het verkeerd?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat Sun zelf geen Java gebruikt voor hun eigen enterprise-app's.
Ik zal dat artikel vanavond of dit weekend eens opnieuw proberen op te vissen.

https://fgheysels.github.io/

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je leest denk ik meer dat SUN een amerikaans bedrijf is wat rekening houdt met die achtelijke amerikaanse claims. In elke taal kan je fouten maken waardoor er iemand overlijdt sun heeft dit echter meteen van zich afgeschreven. Het probleem is namelijk C++ is geen taal van een bedrijf en JAVA wel als ik het goed heb

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

TrailBlazer:
Je leest denk ik meer dat SUN een amerikaans bedrijf is wat rekening houdt met die achtelijke amerikaanse claims.
Dat denk ik ook :)
In elke taal kan je fouten maken waardoor er iemand overlijdt sun heeft dit echter meteen van zich afgeschreven. Het probleem is namelijk C++ is geen taal van een bedrijf en JAVA wel als ik het goed heb
Het gaat waarschijnlijk niet zozeer om de taal, maar om de "technologie" als in: runtime environments, bytecode interpreters, etc. Het is dus een disclaimer voor een stuk software dat sun afgeleverd heeft, niet een disclaimer voor de taal Java. Dat zou ook nergens op slaan want de taal Java opzich is een zinloos iets, zonder compiler (software) en interpreter (software).

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Java is niet van sun, maar van een consortium waarin Sun permanente zitting heeft

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Heb je weleens een willekeurige licentie gelezen? Zulke indekking is standaard.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Slagroom
TrailBlazer schreef op 04 June 2003 @ 11:25:
Je leest denk ik meer dat SUN een amerikaans bedrijf is wat rekening houdt met die achtelijke amerikaanse claims. In elke taal kan je fouten maken waardoor er iemand overlijdt sun heeft dit echter meteen van zich afgeschreven. Het probleem is namelijk C++ is geen taal van een bedrijf en JAVA wel als ik het goed heb
Als ik dit zo lees:
DE JAVA-TECHNOLOGIE IS NIET FOUTBESTENDIG
dan denk ik toch dat het wel aan java zelf ligt en niet aan de programmeur.

Toch vindt ik wel dat je gedeeltelijk gelijk hebt. In Amerika heb je denk ik snel een claim aan je broek.

• Slagroom
mbravenboer schreef op 04 juni 2003 @ 11:31:
Dit is de eerste keer dat ik een licentie overeenkomst doorlees en ik keek er wel van op dat Sun haar eigen (en die van anderen???) Java niet vertrouwt.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

mbravenboer:
Inderdaad.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
op elk tabakspakje staat "schadelijk voor de gezondheid", maar in de VS is het wel perfect mogelijk om een fabriakant aan te klagen als je longkanker krijgt... spreekt toch voor zich?
SUN is gewoon een bedrijf dat geen idoterijen wilt :)

er zijn bv wel degelijk medische monitor programma's die op windows draaien enzo (al weet iedereen dat dat nie zo'n super idee is), ik veronderstel dat MS dus ook wel zoiets heeft staan in z'n licence agreement (nooit gelezen)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mij vergeten jullie even de context waarin je dit moet lezen...

DE JAVA-TECHNOLOGIE IS NIET FOUTBESTENDIG EN IS NIET ONTWORPEN, VERVAARDIGD OF BEDOELD VOOR GEBRUIK OF WEDERVERKOOP ALS ON LINE CONTROLEMECHANISME IN RISICOVOLLE OMGEVINGEN WAARIN EEN FOUTLOZE WERKING WORDT VEREIST, ZOALS IN NUCLEAIRE FACILITEITEN, VLIEGTUIGNAVIGATIE- OF COMMUNICATIESYSTEMEN, LUCHTVERKEERSBEGELEIDINGSSYSTEMEN, MEDISCHE APPARATUUR ZOALS HART-LONGMACHINES OF WAPENSYSTEMEN, WAARBIJ EEN GEBREK IN DE JAVA-TECHNOLOGIE RECHTSTREEKS KAN LEIDEN TOT OVERLIJDEN, LICHAMELIJK LETSEL OF ERNSTIGE SCHADE AAN HET MILIEU.

Java is bedoeld voor mainstream apps, applets, servlets etc. Maar zeer zeker (en dus uitdrukkelijk) niet voor realtime, highrisk applicaties zoals de controle aplicaties in een nucleare reactor etc...
Maar dat is C#, C, C++, etc ook niet. Iig niet in de standaard uitrustingen.

De eisen die bij dat soort systemen gesteld (moeten) worden zijn _zo_ hoog dat Sun dat niet kan en wil garanderen. Wellicht dat de Realtime Java die ontwikkeld wordt er wel tegen kan, maar dit statement zegt alleen maar dat Sun er over nagedacht heeft het te melden, niet dat ze laks zijn of geen vertrouwen in hun software hebben...

• EfBe
  • Niet online
Volgens mij is MDAC van Microsoft. (en dus dat zo'n anti-java verklaring niet zo onlogisch is). :)

Btw, deze verklaring heeft betrekking op het ontbreken van support voor COM+ transactions, waardoor je op windows systemen EN gebruik makend van java, je (volgens MS) geen transactional code kunt bouwen zonder externe transaction monitor erbij te betrekken.

[ Voor 83% gewijzigd door EfBe op 04-06-2003 13:40 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
ACM schreef op 04 juni 2003 @ 11:57:
De eisen die bij dat soort systemen gesteld (moeten) worden zijn _zo_ hoog dat Sun dat niet kan en wil garanderen. Wellicht dat de Realtime Java die ontwikkeld wordt er wel tegen kan, maar dit statement zegt alleen maar dat Sun er over nagedacht heeft het te melden, niet dat ze laks zijn of geen vertrouwen in hun software hebben...
Mwoah, de software voor zulk soort producten moet gewoon bug vrij zijn. Daardoor moeten de functies die gebruikt worden te 'bewijzen' zijn.

Dat is echt heel moeilijk in imperatieve talen waarbij alles kan afhangen van factoren van buitenaf (systeemtijd bijv) of er zomaar geïnterrupt kan worden (denk aan exceptions, thread, weet ik het allemaal)
Om een functie goed te kunnen bewijzen is het eigenlijk van belang dat deze 'puur' is, dwz de functie geeft met bepaalde input ALTIJD dezelfde output, en niet opeens andere output door user input oid :)

Soms wordt gebruik gemaakt van de (meta :?)taal Z geloof ik, om dit te bewijzen voor de procedures. Maar veel weet ik daar niet van af, daar kunnen Efbe en MSalters wel meer over vertellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Glimi op 04-06-2003 14:17 ]

• Slagroom
EfBe schreef op 04 June 2003 @ 13:38:
Volgens mij is MDAC van Microsoft. (en dus dat zo'n anti-java verklaring niet zo onlogisch is). :)

Btw, deze verklaring heeft betrekking op het ontbreken van support voor COM+ transactions, waardoor je op windows systemen EN gebruik makend van java, je (volgens MS) geen transactional code kunt bouwen zonder externe transaction monitor erbij te betrekken.
Denk ik niet:
Sun Microsystems, Inc. heeft Microsoft contractueel verplicht deze verklaring op te nemen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

:) Naja, elke software heeft wel zo'n disclaimer, hoop ik :)
Want anders als het stuk software problemen veroorzaakt met het OS en/of hardware, waardoor het systeem crasht en jij was bezig met je fantastische script.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Glimi schreef op 04 June 2003 @ 13:40:
Dat is echt heel moeilijk in imperatieve talen waarbij alles kan afhangen van factoren van buitenaf (systeemtijd bijv) of er zomaar geïnterrupt kan worden (denk aan exceptions, thread, weet ik het allemaal)
Om een functie goed te kunnen bewijzen is het eigenlijk van belang dat deze 'puur' is, dwz de functie geeft met bepaalde input ALTIJD dezelfde output, en niet opeens andere output door user input oid :)
Imperatieve talen eisen toch niet dat een functie afhankelijk is van externe factoren?
Als jij je functies zo schrijft dat ze niet puur zijn ligt dat aan jou en niet aan de taal.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Programmeren met state is de opzet van een imperatieve taal, dus het zou ook een merkwaardige eis zijn (voor een imperatieve taal)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• MSalters
  • Laatst online: 21-08 17:14
ACM schreef op 04 June 2003 @ 11:57:
Volgens mij vergeten jullie even de context waarin je dit moet lezen...

DE JAVA-TECHNOLOGIE IS NIET FOUTBESTENDIG EN IS NIET ONTWORPEN, VERVAARDIGD OF BEDOELD VOOR GEBRUIK OF WEDERVERKOOP ALS ON LINE CONTROLEMECHANISME IN RISICOVOLLE OMGEVINGEN WAARIN EEN FOUTLOZE WERKING WORDT VEREIST, ZOALS IN NUCLEAIRE FACILITEITEN, VLIEGTUIGNAVIGATIE- OF COMMUNICATIESYSTEMEN, LUCHTVERKEERSBEGELEIDINGSSYSTEMEN, MEDISCHE APPARATUUR ZOALS HART-LONGMACHINES OF WAPENSYSTEMEN, WAARBIJ EEN GEBREK IN DE JAVA-TECHNOLOGIE RECHTSTREEKS KAN LEIDEN TOT OVERLIJDEN, LICHAMELIJK LETSEL OF ERNSTIGE SCHADE AAN HET MILIEU.

Java is bedoeld voor mainstream apps, applets, servlets etc. Maar zeer zeker (en dus uitdrukkelijk) niet voor realtime, highrisk applicaties zoals de controle aplicaties in een nucleare reactor etc...
Maar dat is C#, C, C++, etc ook niet. Iig niet in de standaard uitrustingen.
C# niet. C en C++ wel. Uiteraard heb je zoiets als een zwakste-schakel effect, dus het OS en de HW moet ook aan dat soort eisen voldoen. Maar C++ op Stratus is veilig genoeg om Rotterdam droog te houden (Het BOSysteem van de Maeslant kering )
Realtime is iets heel anders; dat wil je ook al in een auto hebben waar "maar"een paar doden vallen als het fout gaat. Zelfs in een mobieltje heb je soms realtime functionaliteit nodig - dan is RealTime Java eerder op z'n plaats.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1