Win98SE & grote HD's, workaround

Pagina: 1
Acties:

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:33
Ik heb sinds gisteren weer een dualboot omdat ik een oud spel had dat ik graag wou spelen en deze werkte niet 100% onder XP.

Het draait allemaal top behalve dan dat mijn H:\ HD een 120GB opslag schijf is, ftp en dat soort zaken.

Het probleem is dat Win98SE niet om kan gaan met die partitie, hij wil hem constant repareren e.d. gewoon omdat hij die 120GB niet slikt. Ik dacht eerder dus om hem dat te laten repareren, daar heb ik nu spijt van want er is 70GB aan warez pleitte.

Welnu, elke keer als ik 98SE laten opstarten, wil hij de schijf weer repareren. Dat moet ie dus niet doen. Ik ben echter bang dat mijn familieleden, die mijn pc ook mogen gebruiken, mischien per ongeluk 98SE starten, en de schijf laten repareren, en dan ben ik natuurlijk genaaid :S

Ik dacht zelf aan 2 oplossingen, maar ik weet de antwoorden niet.

1. is het mogelijk om die harde schijf uit te schakelen wanneer 98SE gaat opstarten? Door middel van een script. Ik dacht eerst aan de optie "Uitschakelen in dit hardwareprofiel" in configuratiescherm maar deze optie bestaat niet voor harde schijven.

2. als 1 niet kan, is er mischien een mogelijkheid om de schijfcontrole van schijf H: over te slaan? In geval van een crash zou die wel de andere schijven moeten kunnen controleren natuurlijk maar niet H:\ dit zou b.v. net zo kunnen zijn als de /is parameter bij de installatie van 98SE.

Ben erg benieuwd of iemand me hier kan helpen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zo te horen heb je die schijf Fat32 geformatteerd.
Indien dat het geval is, zet hem om naar NTFS.
Daar kan Win98 niet mee overweg, dus hij zal die schijf gewoon niet zien.

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik dacht dat er al verschillende updates via Windows Update waren te vinden die dit probleem verholpen. Heb je de laatste updates erop staan ?

... MMORPG Addict.

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je kan ook die exe hernoemen dan krijg je alleen een error ;)
maar de optie ntfs is het beste denk ik

• Remco
  • Laatst online: 04-09 08:17
in je msdos.sys kan je de optie autoscan=0 zetten, of 1 ?
Dan doet hij niet meer controleren.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Volgens Win98 mag een FAT32 partitie maar 30Gb groot zijn. Hoe groot heb je hem gemaakt..?

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 11:27:
Volgens Win98 mag een FAT32 partitie maar 30Gb groot zijn. Hoe groot heb je hem gemaakt..?
120 staat er :9

... MMORPG Addict.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Maar 30GB? Win98 kan toch echt groter hoor... (weet ik uit eigen ervaring). 80 GBytjes is geen probleem.

Maar converteren naar NTFS of de partitie verbergen met iets als BootMagic helpt een hoop :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 06:33
Nah ik converteer hem nu naar NTFS. Alhoewel ik daar nog nooit de voordelen van gezien heb.

Verwijderd

Het spijt me voor jullie, maar een Fat32 partitie van meer dan 30Gb is niet standaard en wordt pas vanaf W2K en XP zonder commentaar van het OS ondersteund. ;)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Remc0 schreef op 04 June 2003 @ 11:24:
in je msdos.sys kan je de optie autoscan=0 zetten, of 1 ?
Dan doet hij niet meer controleren.
Het is 0 :)

Dit kan je dus in msdos.sys zoals jij zegt aangeven en ook nog eens in windows zelf met msconfig, Geadvanceerd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 04-06-2003 13:51 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 11:27:
120GB FAT32 ging hier onder win98 gewoon goed hoor, ook nooit last van problemen met grote schijven.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 04 June 2003 @ 13:52:
[...]

120GB FAT32 ging hier onder win98 gewoon goed hoor, ook nooit last van problemen met grote schijven.
LOL :D Hij heeft dus WEL problemen.. ;)

PS - Hier hebben XP en Linux en W2K er ook geen problemen mee. Fdisk onder WinME ook niet. Maar Partition Magic 8.0 onder alle 3 windows versies wel en Systemworks onder WinME ook ........

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 14:03 ]

Pagina: 1