Asus A7N8X Dual DDR probleem?

Pagina: 1
Acties:

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47
Mijn nieuwe compu (AMD Athlon 2400+(non-oc)*Asus A7NX8 deluxe rev 1.06(bios 1003)*2 x 512 MB Kingston PC2700*Guillemot Cougar TNT2 32MB (wordt vervangen)) geeft problemen aan met het geheugen in memtest86 zodra ik de twee reepjes aangesloten heb (test 5), maar als ik 1 reepje aansluit geeft dat geen problemen. Ik heb al van alles geprobeerd (slot wisselen, nog een keer controleren of het geheugen er goed in zit enz.), vanavond ga ik ook nog even een bios upgrade doen, alhoewel ik betwijfel of dit zal helpen.

Kan het zijn dat deze geheugenproblemen de oorzaak zijn van het 'hangen' van spellen?

Iemand enig idee?? Als ik te weinig info heb gegeven over de compu dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

xzoticate schreef op 04 juni 2003 @ 09:42:
Mijn nieuwe compu (AMD Athlon 2400+(non-oc)*Asus A7NX8 deluxe rev 1.06(bios 1003)*2 x 512 MB Kingston PC2700*Guillemot Cougar TNT2 32MB (wordt vervangen)) geeft problemen aan met het geheugen in memtest86 zodra ik de twee reepjes aangesloten heb (test 5), maar als ik 1 reepje aansluit geeft dat geen problemen. Ik heb al van alles geprobeerd (slot wisselen, nog een keer controleren of het geheugen er goed in zit enz.), vanavond ga ik ook nog even een bios upgrade doen, alhoewel ik betwijfel of dit zal helpen.

Kan het zijn dat deze geheugenproblemen de oorzaak zijn van het 'hangen' van spellen?

Iemand enig idee?? Als ik te weinig info heb gegeven over de compu dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.
wat zijn je voedings waardes ?
hoeveel wat voeding heb je

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

ik had precies het zelfde probleem met me reepjes
heb je 2 precies de zelfde ddr reepjes ?

mijn gaf harde resets willekeurig in windows tot ik 1 reepje dr uit haalde en toen liep alles strak

in mijn geval was het een combi probleem reepje op zich was gewoon in orde

btw dr is al een 1005 versie voor de bios

• wisselwerking
Heb een 360 watt voeding (Chieftec) dus die moet het wel kunnen trekken.

Het zijn twee identieke reepjes (in elk geval op hetzelfde tijdstip gekocht).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Het geheugen wordt wel correct gezien in Windows en eventueel een diagnoseprog als Sandra? Heb je al in je BIOS naar timings en mem/FSB settings gekeken, wat betreft sync etc? Een BIOS update naar 1004 kan helpen, maar ik ben daar idd ook niet zo zeker van. Test anders het geheugen in een andere pc, of bij je leverancier.

Kijk ook op http://www.nforcershq.com op het forum en dan > Asus, over geheugenprobs met de A7N8X. En natuurlijk de FAQ op http://www.asus.com . Lijkt me niet dat dit geval uniek is, ook niet met dat geheugen :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

xzoticate schreef op 04 juni 2003 @ 09:42:

een geheugenprobleem kan en zal problemen geven in elke programmatuur dus ook spellen

je gebruikt toch wel net zoals in de manual staat: slot 3 icm 1 en 2 ???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Fouten in test 5 duiden vaak op problemen met de CPU L2 cache. Schakel deze eens uit in de BIOS en test opnieuw met de beide reepjes erin :)
Da's een logische conclusie, ja :)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 04-06-2003 09:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 09:49:
[...]

een geheugenprobleem kan en zal problemen geven in elke programmatuur dus ook spellen

je gebruikt toch wel net zoals in de manual staat: slot 3 icm 1 en 2 ???
zou dat heel veel uitmaken nog ?
kwa stabilitijd dan als je ze anders zet geruikt ie ze toch alleen in singel channel mode ?

• wisselwerking
Geheugen word correct gezien in windows (xp pro) en ook in Sandra. Timings heb ik niks aan veranderd.

Ow ja, nog vergeten te vermelden dat hij op 166Fsb draait zodat het synchroon met het geheugen loopt (mp 12).

• wisselwerking
BalusC schreef op 04 June 2003 @ 09:50:
Fouten in test 5 duiden vaak op problemen met de CPU L2 cache. Schakel deze eens uit in de BIOS en test opnieuw met de beide reepjes erin :)
[...]
Even uit mijn hoofd meende ik mij te herinneren dat er bij CPU L2 cache iets stond van NOT IDENTIFIED (zal ik vanavond nog even naar kijken.

• Shunt

Shunt

Boe

xzoticate schreef op 04 juni 2003 @ 09:56:
[...]

Even uit mijn hoofd meende ik mij te herinneren dat er bij CPU L2 cache iets stond van NOT IDENTIFIED (zal ik vanavond nog even naar kijken.
dat geeft hij nooit aan ;)
mare dat even kan je wel vergeten :P
ik zou zeggen zet hem savonds aan die test en dan kan je de volgende dag verder kijken ;)

Game PC

• wisselwerking
Maar hebben games meer last van problemen met het geheugen? Want vaak ben ik nog geen twee minuten onderweg en dan blijft de compu al hangen. Bij films gaat het trouwens ook op, alhoewel in mindere mate.

• wisselwerking
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 09:46:
ik had precies het zelfde probleem met me reepjes
heb je 2 precies de zelfde ddr reepjes ?

mijn gaf harde resets willekeurig in windows tot ik 1 reepje dr uit haalde en toen liep alles strak

in mijn geval was het een combi probleem reepje op zich was gewoon in orde

btw dr is al een 1005 versie voor de bios
Voor rev 1.06 nog maar bij 1004.

Nog even een vraagje heb je toen het geheugen ingeruild voor een nieuw reepje??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

xzoticate schreef op 04 June 2003 @ 11:28:
Maar hebben games meer last van problemen met het geheugen? Want vaak ben ik nog geen twee minuten onderweg en dan blijft de compu al hangen. Bij films gaat het trouwens ook op, alhoewel in mindere mate.
Is het jou nooit opgevallen dan dat Games en Films massa's geheugen wegvreten? B) Dan heb je een way big chance dat dat ene foute stukje geheugen wordt benaderd, waarna de hele PC dan crasht ..

Maargoed, heb je het nou al geprobeerd met de CPU L2 Cache op disabled?
Regel anders een andere CPU om ermee te testen :)

offtopic:
Je kan nog lang wachten op de reactie van Laserguy, hij staat thans op banned :z ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 05-06-2003 07:52 ]

• wisselwerking
Heb gisteren nog even snel een reepje eruit gehaald om te kijken of de compu dan ook crasht (bij opstarten van MOHAA spearhead) en dat was niet het geval dus ik zit zwaar te denken aan een combi probleem. Komend weekend maar een ander reepje proberen.

• wisselwerking
BalusC schreef op 04 juni 2003 @ 09:50:
[...]
CPU L2 cache uitgeschakeld maar nog steeds heel erg veel fouten (in huidige opstelling 10230!!) terwijl afzonderlijk geen fouten worden weergegeven.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Volgens mij kan je mobo'tje beide geheugenmodules net niet genoeg vermogen leveren. Oplossing? Verhoog de DDR VDDQ voltage naar 2.7 (in BIOS). Daarna eerst grondig testen. Eventueel doorverhogen naar 2.8.

Forget your fears...
...and want to know more...

• wisselwerking
In memtest86 staat bij L2 cache: L2 cache - unknown, klopt dit??

• wisselwerking
Trouwens bios update heeft ook niks uitgehaald (zoals verwacht)

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik had dan geen A7N8X maar een A7V133 en geen DDR maar SDRAM, maar me beide Dane-Elec reepjes hadden ook combinatieproblemen. Alles liep, alleen spellen liepen vast. Na ongeveer een week testen, alle mogelijke slotcombinaties geprobeerd, niks hielp. Teruggegaan naar de winkel, eentje omgewisseld, en alles werkt perfect.

Zou ik ook doen als ik jou was

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
xzoticate schreef op 06 June 2003 @ 22:22:
Trouwens bios update heeft ook niks uitgehaald (zoals verwacht)
Ik weet niet of je het al wist, maar be "boys" van Hardwareinfo.net melden dit in hun test van dit boardje (test in van Mei-03):

"Er is echter één tegenvaller aan het ASUS-moederbord. Ondanks de verschillende BIOS-updates en BIOS-instellingen, kregen we het moederbord niet stabiel wanneer we gebruik wilden maken van de dual channel DDR-modus. Een tweede exemplaar van dit moederbord dat we uit het retail-kanaal haalden had hetzelfde probleem. De benchmarks op het ASUS-moederbord zijn daarom ook uitgevoerd in single channel mode"

Blijkbaar ben je dus niet de enige.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoyden op 06-06-2003 22:40 ]

• wisselwerking
Maar ook met de non-dual channel modus blijf ik geheugen problemen hebben. Misschien toch de combinatie.

• wisselwerking
Even een schopje.

In memtest86 (laatste versie) staat bij L2 cache: L2 cache - unknown. Het is dus mogelijk (heb ik gelezen in andere topics op GoT) dat het cache van de CPU brak kan zijn. Als het alleen een geheugenprobleem zou zijn, zou memtest het L2 cache wel goed moeten weergeven, of kan ik beter zowiezo naar de winkel om de CPU om te ruilen?

• Shunt

Shunt

Boe

xzoticate schreef op 12 juni 2003 @ 11:17:
Even een schopje.

In memtest86 (laatste versie) staat bij L2 cache: L2 cache - unknown. Het is dus mogelijk (heb ik gelezen in andere topics op GoT) dat het cache van de CPU brak kan zijn. Als het alleen een geheugenprobleem zou zijn, zou memtest het L2 cache wel goed moeten weergeven, of kan ik beter zowiezo naar de winkel om de CPU om te ruilen?
bij mij geeft hij de L2 ook niet aan ;) en bij mij werkt alles gewoon hoor ;)

Game PC

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb hetzelfde probleem als ik Dual Channel draai hoger dan 185 mhz fsb met mijn Abit NF7-S rev. 2.0 en mijn 2 Corsair XMS3200 256 mb reepjes geheugen. Als ik single channel draai, kan ik mijn fsb tot minimaal 215 mhz verhogen en dan werkt memtest86 perfect.

• HitmanWVU
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik neem aan dat dit het CL3 geheugen is van Kingston? Zo ja zet dan ff je geheugen @ 200 MHz en 7-3-3-2.5

Op 8-3-3-3 wilde dat ding niet fatsoenlijk draaien.

• wisselwerking
Nee het is CL2.5 geheugen
Pagina: 1