[WinXP] Vaak gebruiken van systemrestore slecht?*

Pagina: 1
Acties:

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 21:41
Het valt me op dat bij mij na 3 maanden Xp wel eens een fresh instaal mag hebben. Nu vind ik dit eigenlijk vreemd, omdat Win2000 het wel eens 9 maanden perfect heeft uitgehouden. Nu zat ik zelf aan een oorzaak te denken: ik gebruik system restore toch wel 1x per 10 dagen, zou die iets verminken? Dus dan denk ik aan iets in de registry of bestanden beschadigen....

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 20:41
System restore is eigelijk bedoelt om je windows in oude staat terug te zetten als er iets verkeerd is gegaan. Ik heb juist system restore bij mij uitgezet. Dat scheelt nogal hd ruimte.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

idd. die system restore laat best een hoop rommel achter op je hd. ik geloof dat je op een gegeven moment ook wel tig recycler dir's hebt. ik heb het wel aan staan (kan die ruimte wel missen, en je weet nooit of je het ooit nodig hebt), maar gebruik het nooit

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel iets aangepast :)

Ik heb een paar offtopic reply's getrashed en iemand aangesproken op zijn trollerig gedrag. Gaarne in de toekomst niet op dergelijke reply's in gaan maar deze melden via een topicrepost of via SeM. Topic is weer schoon, laten we ontopic blijven en ons focussen op het probleem :)

[ Voor 88% gewijzigd door Han op 04-06-2003 11:33 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45

Reptile209

- gers -

Ik weet ook niet hoe fijngevoelig systemrestore is, maar ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld drivers en regsettings weer teruggezet worden, maar dat een geinstalleerd programma verder blijft staan. Dat mist dan vervolgens van alles en wordt er niet beter van.

Wat is bij jou een aanleiding om System Restore te gebruiken? Want eens per 10 dagen is wel erg veel! Installeer je zo veel (en dan: zie redenatie boven) of wordt het "vanzelf" zo brak? Probeer anders eens een clean install met alle software die je had die nuttig voor je is en maak daar een nieuw herstelpunt mee. Kijk eens of je het daar wat langer mee uithoudt.

Zo scherp als een voetbal!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

system restore kan soms goed zijn. ik heb laatst zonder problemen een netwerkaart bijvoorbeeld aan de praat gekregen die volledig in de war was door het systeem 1 dag terug te zetten. Echter op mijn eigen pc de machine 1 maand in tijd terug gezet en hij brult in outlook nu om een ldap connector die ik niet meer kan vinden in de gui dus moet graven in registry.........

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je zo vaak sysrestore gebruikt raakt je hd vreselijk gefragmenteert, en dat is niet goed :)

Verwijderd

Misschien eens tijd om te leren werken met Ghost / DiskImage en de Defrag/Scandisk van Windows zelf vaker te gebruiken?

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 10:03
Wat is de reden dat je na 3 maanden een fresh install zou willen? Is je machine tegen die tijd zo langzaam geworden? Misschien moet je dan eerder op gaan letten welke software je installeerd.

Nadeel van System restore is natuurlijk dat je alle leuke patches van Windows Update ook weer weggooid.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Beetje in de gaten houden wat je allemaal installeert. XP draait op zich net zo goed als 2000, tis maar net wat je er allemaal opgooit. Ik heb nooit dat soort problemen met XP, en dan staat de SystemRestore ook nog eens uit, ik heb die functie echt ner-gens voor nodig.

Dus: niet zomaar alle mogelijke programma's en drivers installeren, dan is er geen vuiltje aan de lucht en kun je je XP installatie ja-ren gebruiken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik hier een XP installatie al ruim 1,5 jaar draaien en heb System Restore uit staan. Handig voor mensen die niet zo bedreven zijn met computer, maar als je zelf weet wat je doet is System Restore alleen maar ruimtevretend. En wat spook jij met je computer uit dat ie na 3 maanden opnieuw geinstalleerd moet worden? Hou je systeem ordelijk en dan moet het goed gaan.

Check ook eens op spyware... kan je systeem behoorlijk vertragen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, op zijn tijd een AdAware, virusscanner, defragmentatie, desnoods schijfopruiming draaien, temp files & prefetch cleanen, wat kan er dan nog fout gaan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Soms heb je ook werkstations(hier wordt dus niks aan spyware of wat dan ook geinstalleerd) veel aan een systemrestore als windows de netwerkkaart opeens niet meer herkent... Ook als je middels een tool updates hebt uitgevoerd en je kan je officexxxx niet meer deinstalleren werkt system restore erg fijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 12:42:
Misschien eens tijd om te leren werken met Ghost / DiskImage en de Defrag/Scandisk van Windows zelf vaker te gebruiken?
Ghost en Drive Image heb je weinig aan als je je schijven NTFS geformat hebt... tenzij je natuurlijk een special FAT32 partitie creeert voor images. Ik heb laatst ook maar eens ff een image aangemaakt, maar dan gebrand op CD (vanwege NTFS)... bleek 7 cdeetjes te kosten!

Ik vind Systeemherstel erg handig als ik conflicten tussen programma's heb of bijv virusscan ergens op blijft hangen! Je moet alleen wel ff goed in de gaten houden welke programma's je NA de datum waarnaar je herstelt hebt geinstalleerd, want anders kan je problemen krijgen. Systeemherstel is dan ook geen vervanging voor het deinstalleren van programma's.

Verwijderd

Waarom heb je daar niets aan met NTFS ?

Ik Ghost nl. met hetzelfde gemakt FAT16/32 of NTFS etc...

Dat formaat van 7 CD's heeft niet zozeer te maken met de indeling, maar wel met de inhoud - NTFS indices zijn imo behoorlijk compressbaar

edit:
> je kan geen image op NTFS opslaan...

Oh, op die manier, vandaar dat ik er geen problemen mee had, ik sla m'n Ghost's altijd op op een FAT32 ingedeelde 8GB schijf die in de harddiskslede zit (reuze handig: effe wisselen en je hebt je andere werkschijven weer....

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 05:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:20:
Waarom heb je daar niets aan met NTFS ?

Ik Ghost nl. met hetzelfde gemakt FAT16/32 of NTFS etc...

Dat formaat van 7 CD's heeft niet zozeer te maken met de indeling, maar wel met de inhoud - NTFS indices zijn behoorlijk compressbaar
je kan geen image op NTFS opslaan... tenminste het kan wel, maar dan wordt ie onbruikbaar. DOS kan niet van NTFS lezen ofzo....
natuurlijk kan je wel images maken van NTFS.

tja, ik had compressie van drive image op z'n hoogst gezet, maar toch....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 17:46 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 21:41
Nee ik reinstall windows niet omdat het al na 3 mnd een zooitje is maar omdat die kleine fratsen gaat vertonen: vensters worden niet meer op hun oude positie heropend en dat soort dingen. Tevens install ik veel "troep", maar die haal ik er altidj weer af met de officiele installer, dus dat zou geen troep moeten achterlaten (maar doet ut waarschijnlijk wel). Ik zal wat minder vaak system restore gaan gebruiken, je wordt er lui van ook ;)

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Baarsjes

Unagi

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:45:
[...]

je kan geen image op NTFS opslaan...
Ik gebruik voor mijn pc ghost 2003 en kan wel degelijk images opslaan op NTFS en weer terugzetten via de Ghost boot disk.

Voor TS, als je vaak system restore gebruikt en je af en toe je schijf defragmenteerd, heb je dan de problemen nog steeds?

http://www.bonuszoeken.nl

• OkselFris
  • Laatst online: 04-09 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

System restore beschadigd je registry natuurlijk niet. Wel kan het zo zijn dat hij instellingen weer terug zet, die juist door een later geinstalleerd programma zijn aangepast
System restore is niks anders dan een snapshot en hiervan heb je verschillende types.
bijv

System checkpoints = elke 24 uur.
Installation checkpoints = programma's die geinstalleerd zijn met behulp van een installer.
Windows Update checkpoints= nouja spreekt voor zich.
en nog vele meer. :)

Het kan dus wel degelijk een enorm bruikbare tool zijn en je echt opweg helpen wanneer je systeem vreemd doet na een installatie.
Het is natuurlijk niet bedoeld als een soort complete system recovery.
Zolang je keurige software installeert (dus installeert volgens de regels van microsoft, met het oog op systeem bestanden), dan zal system restore je systeem niet om zeep helpen.

Volgens mij moet je de oorzaak een stapje eerder zoeken. :)
en wel: om welke reden moet je zo vaak system restore gebruiken?

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1