Toon posts:

Gekleurde pieten

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu er zo'n beetje overal (Stuffis Generalis/FOK(forum)) wel discussies gevoerd worden over buitenlanders/racisme etc kunnen wij natuurlijk niet achterblijven.

Sinds enkele jaren reizen er stemmen in Nederland van mensen met het idee om de bekende Zwarte Pieten niet meer zwart te maken. Ze vinden het een vorm van discriminatie en zijn van mening dat de Pieten tegenwoordig allemaal verschillende kleuren moeten hebben. Een soort grote zak M&M's dus.

Ik zelf vind het een belachelijk idee. Het is gewoon een traditie en heeft helemaal niets meet discrimatie te maken. Zwarte Pieten worden door iedereen in NL (afgezien van enkele Jehova Getuiges) gezien als de brengers van cadeautjes en plezier voor de kinderen.

De achterliggende reden dat ze zwart zijn is dat ze onder de roet zitten van de schoorstenen.

Ook kinderen die op school als zwarte piet gesminkt worden, willen graag zwart gesminkt worden (incl. allochtonen kinderen).

Het is gewoon een traditie, waar nooit iets mis mee geweest is. Als mensen zich door dit soort zaken al gekwetst voelen dan stellen ze zich aan. In een "multiculturele samenleving" als deze moet dar neit over gezeken worden.

Mensen die het niet bevalt en die zich daarom neit welkom voelen in NL gaan maar fijn in een land wonen waar Sinterklaas niet langskomt. Wij gaan ons verdomme toch ook niet bemoeien met Islamitische feestdagen.

Verwijderd

Ik vind het echt ver gezocht. Waar ze zich allemaal druk over maken zeg. De vraag is: "Waarom?". We vallen ze er toch niet mee lastig met dat we onszelf zwart schilderen? We zetten ze er toch niet mee voor lul?

Verwijderd

Op zaterdag 25 november 2000 14:03 schreef Apoc2 het volgende:
Ik zelf vind het een belachelijk idee. Het is gewoon een traditie en heeft helemaal niets meet discrimatie te maken. Zwarte Pieten worden door iedereen in NL (afgezien van enkele Jehova Getuiges) gezien als de brengers van cadeautjes en plezier voor de kinderen.
Helemaal mee eens!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

een belachelijk idee

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Ach, er wordt al tientallen jaren gezeurd over zwarte pieten. Ik heb een kranteknipsel van mn geboortedag waarin een zwarte sint met witte pieten staan, 4 dec 1981, en er is niks verandert. Maar nog steeds overal zwarte pieten! =))

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2020 00:17 . Reden: . ]

Verwijderd

Tsja, ik heb Sint Nicolaas nog nooit uit de hoogte zien doen tegenover Zwate Piet. Dus dat het discriminatie is, is tegenwoordig maar een zelfopvatting. Het feest is al 400 jaar oud zeg! Wisten jullie trouwens dat de goede Sint oorspronkelijk Turks is?

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Ik zag vandaag een vage reportage over curacao....
Die mensen zijn Zwart (ok Bruin) en ze gaan daar zelfs zover dat ze Sinterklaas wit schminken!!! Dit betekent dat zelfs zij het zo doen (en je moet bij hen niet aankomen met zwarte klaas ewn witte piet hoor)

Maar als je die mensen in de vereniging ziet dan vraag je je toch sterk waf wat voor mensen dat zijn (dat zijn van die mensen die meteen naar de antidiscriminatiebond stappen als ze ruzie hebben met een blanke)

Sjongejonge

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

"Een zwarte piet is pas een echt zwarte piet als 'ie afgeeft..."

btw, nu ze in het land zijn, waar blijven de zwartepiet smilies? ;)

Verwijderd

Ehh, Sint Nicholas (Sinterklaas, en de kerstman ook trouwens, is 1 persoon) was een Turk. En hij had slaven. Zwarte slaven. Die hij overigens goed behandelde.

Dus het zijn allemaal allochtonen, als je het zo gaat bekijken.

Laat een traditie zoals ie is, en maak er geen M&M's van.

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zwarte piet is niet discriminerend, hij is gewoon cool! Dat verhaal van dat roet uit de schoorsteen is trouwens wel gevaarlijk, straks gaan kids van 'echte' negers denken dat ze zich niet wassen!! :)

Always outnumbered, never outgunned!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Ik heb nooit gedacht als kind dat zwarte Piet een surinamer was o.i.d. Als mensen hier een probleem van gaan maken verliezen ze volgens mij uit het oog waar ze nu eigenlijk naar streven n.l. een samenleving waarin iedereen, ongeacht zijn/haar ras, geloofsovertuiging of geslacht, gelijke kansen krijgt. Dit moet worden mogelijk gemaakt door het respecteren en begrijpen van elkaars cultuur. In deze discussie is het echter niet de meerderheid die onbegrip toont voor de cultuur van een minderheid, maar net andersom. Een echte multiculturele samenleving houdt niet alleen in dat autochtonen t.o.v. de allochtonen begrip en tolerantie tonen, maar ook dat allochtonen zich bekend maken met de autochtone cultuur.

Een discussie om Zwarte Piet af te schaffen leidt alleen maar tot meer onbegrip en vervreemding...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Ik ben het niet eens met de actie (heb er ook weinig op tegen overigens). Ik heb zelf het idee dat de kinderen de zwarte pieten niet associeren met negers, tenminste dat deed ik niet toen ik nog een klein Jag-je was :). Ik vind het pricipieel gezien fout, maar ik stem niet voor niets D'66, dus ik denk pragmatisch, en dan zie ik geen probleem.
Overigens vind ik een traditie geen goede grond om iets te houden, voor mijzelf geldt in ieder geval dat ik de waarde daarvan niet hoog heb liggen if you get what i mean ;).

Jag

• Het

Het

Het is me er eentje...

ok.... Maar is er IEMAND inb dit forum (of van mijn part op de hele wreld) die Zwarte piet wel fout vind? Of desnoods wikl doen alsof? Anders hebben we een vervelenbde discussie (anders ga ik argumenten tegen zwarte piet posten hoor)

Sjongejonge

Verwijderd

Nope, zwarte piet ROELS. Ik erger me er aan als mensen met onjuiste argumenten aan onze gewoontes en tradities komen. Sommige allochtonen proberen Sinterklaas neer te zetten als een ouwe blanke slavendrijver terwijl dat in mijn beleving nooit het geval was. Zwarte pieten en de sint komen uit spanje en de pieten zijn zwart omdat ze door de schoorsteen gaan. Het is volgens mij absoluut niet zo dat we door Sinterklaas op deze manier te vieren we er voor zorgen dat kinderen allochtonen niet meer voor vol aanzien oid. Het is een prachtfeest zonder enige racistische inslag en kinderen genieten er zichtbaar van, deed ik vroeger ook.

Verwijderd

OK

Tegenargument:

Zwarte Pieten doen altijd zo dom en springerig en Sinterklaas is zo'n wijze rustige man.
Net alsof alle negers domme mongolen zijn.

Verwijderd

Hahaha... Die goede oude sint is toch veel te oud om te gaan springen?? je mag blij zijn dat hij nog op zijn paard kan klimmen zonder er met de zelfde snelheid er aan de andere kant weer af te pleuren...

Maar ok, het is ver gezocht allemaal, en inderdaad het is gewoon traditie.
Niemand die er aan denkt dat het zielig is om de paashaas alle huizen midden in de nacht in de kou af te laten struinen (je reinste dierenmishandeling)om eieren onder planten en bloemen te verstoppen die enthousiaste kinderen vertrappen tijdens de zoektocht (natuurbehoud??)... Zo kun je wel bezig blijven! :r

Verwijderd

Als kinderen er goed op reageren en het gewoon leuk vinden waarom zou het dan niet gewoon normaal zijn dat de pieten ook eens er uit zien als een gazon??

Het is het feest van de kinderen en zolang dat die het leuk vinden is er geen probleem volgens mij.

Het probleem wat er wel is, is dat er donkere mensen zijn die zich aangesproken voelen in negatieve zin! En dat is erg jammer :)

• Het

Het

Het is me er eentje...

[qoute]
Zwarte Pieten doen altijd zo dom en springerig en Sinterklaas is zo'n wijze rustige man.
Net alsof alle negers domme mongolen zijn.
[/quote]

Ja en christelijke mannen met lange, witte baarden zijn heeeeeeel wijs en geven iedereen cadeaus. Je kunt van kleine kin deren wel verwachten dat ze er echt geen erg in hebben. Sinterklaas is voor ze net zo 'gek' als zwarte piet maar is veel wijzer enzo. Ik heb niet het idee dat ze dan gaan geloven dat mensen die er zo uitzien ook zo doen .... toch?

Sjongejonge

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49
Als we dan toch bezig zijn het hele verhaal uit zijn verband te rukken...
Waarom gaat de katholieke kerk er nog mee akkoord dat een vooraanstaand persoon in hun geloof wordt misbruikt voor een feest wat allang niet meer is wat het oorspronkelijk was.
Sint Nicholaas was de bisschop van Mira. Het hele verhaal is op hem gebaseerd, maar door de lange tijd die er tussen zit totaal omgegooid. weet iemand wat pepernoten zijn? Dat schijnen de paardevijgen te zijn die het paard dus rondstrooit...
Om een lang verhaal kort te maken: Tegenwoordig is bijna niemand meer gelovig. Maar de traditionele feesten worden aangegrepen om ze om te toveren in vreetfestijnen met cadeautjes. Sinterklaas, Kerstmis, carnaval (weet iemand nog waarom we 3 dagen lang ons helemaal lam zuipen?)
En bij de communie gaat het de kids er meer om dat ze lekker veel k-dootjes krijgen dat dat ze de volgende stap in hun toetreding tot de kerk hebben gemaakt :?
Begrijp me niet verkeerd...ik ben zelf ook niet gelovig, maar van mij hoeven die k-dootjes dan ook niet meer. En carnaval? ach..ik kom uit limburg en dan moet je...:)
Maar dan wel om de goede redenen. ik kan dan mooi 3 dagen feesten en dat heeft voor mij niets met geloof te maken maar met commercie!

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Gekleurde pieten zijn juist discriminatie!
Omdat dit suggereert dat zwarte mensen met zwarte piet wordt geassocieerd, wat dus in feite het discrimineren van zwarten is.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 15:39 schreef sanderb het volgende:
Als we dan toch bezig zijn het hele verhaal uit zijn verband te rukken...
<knip> Sinterklaas, Kerstmis, carnaval (weet iemand nog waarom we 3 dagen lang ons helemaal lam zuipen?)
En bij de communie gaat het de kids er meer om dat ze lekker veel k-dootjes krijgen dat dat ze de volgende stap in hun toetreding tot de kerk hebben gemaakt :?
Dat vind ik allemaal nog niet zo erg. Erger is dat wij dat met een paar mensen opvreten (het hele jaar door) terwijl ergens anders op de wereld mensen omkomen van de wereld. Het is de decadentie van deze tijd en daar zullen we doorheen moeten. Maar ... we mogen onze normen en waarden daar niet bij verliezen. Wat de kinderen zouden moeten leren bij St. Niklaas is dat het goed is om te delen. Bij carnaval: het is goed om te weten wat het is om af te zien. Kerstmis: om elkaar geven; van elkaar houden.

Dit was effe off topic, maar ik voelde me wel geroepen om bovenstaande even tegen te staan.
Verder vind ik dat we volgend jaar een zwakzinnig jongetje met een joods hoedje op een kameel met allemaal verlamde professoren die met het dialect van Oost-Timor naast zich voor Sinterklaas moet spelen. Die negers komen me de keel uit. Vroeger zag je ze één keer per jaar. Met Sinterklaas. Dat was nog eens spannend. Ik vind dat Zwarte Piet angstaanjagend moet zijn. Dat je in je broek schijt van de angst ... tandartsen *D

[Voor degene die het niet door heeft: dit is dus ironisch bedoeld. Als grap.]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De pieten zijn niet zwart omdat ze zogenaamd domme negers moeten voorstellen; Ze zijn zwart door de roet die ze op hun gezicht krijgen, omdat ze door de schoorstenen van mensen kruipen om ze pakketjes te bezorgen.

Zo was de legende toch? Laten we die zo houden dan.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

/me heeft een zware grafhekel aan karnaval maar weet wel dat 't de afsluiting is van een paar weken (zoiets toch?) vasten :)

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 14:53

boner

misantropisch altruïst

Op zondag 26 november 2000 03:30 schreef HlpDsK het volgende:
Ehh, Sint Nicholas (Sinterklaas, en de kerstman ook trouwens, is 1 persoon) was een Turk. En hij had slaven. Zwarte slaven. Die hij overigens goed behandelde.

Dus het zijn allemaal allochtonen, als je het zo gaat bekijken.

Laat een traditie zoals ie is, en maak er geen M&M's van.
niet helemaal. Sint is een spanjaard en de zwarte pieten moren, oftewel marokanen.

• JoeyGnarf
  • Laatst online: 15-12-2025
Boner? Even terug naar de basisschool joh... En dan niet naar de kleuterklassen waar de sint nog wel uit spanje komt.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ja, ok, draadje kan gesloten worden.
We zijn het er allemaal over eens dat het gewoon belachelijk is.
Pagina: 1