dos-box windows 2000

Pagina: 1
Acties:

• Barbapapa
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07-2024
In windows 2000 zit een dos-box. Dit is een "uitgeklede versie". Is het in windows
2000 ook mogelijk om bv een win95 of win 98- dos te simuleren ? Dus met de-
zelfde functionaliteit als win95 of win98 ?
bvd

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 08:26
Ben niet zo heel erg op de hoogte van wat precies win95 of 98 dos te bieden hebben maar voor zover ik weet zijn deze gelijk.
Mis je specifieke dingen ?

Appels zijn geen peren

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
erh.....

Wat wil je ermee doen?
Voor non-protected mode zal je toch echt moeten opstarten in dos/win95/win98
Je zegt het zelf al; windows EMULEERT een dos-box, het is dus geen dos

Hoop dat je er wat mee kan.....

[ Voor 7% gewijzigd door Straphka op 03-06-2003 21:56 ]

• LastBoyScout
  • Laatst online: 10-08 22:08

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Ja hoor, gewoon "command.com" uitvoeren ipv van "cmd.exe" (de command-prompt is een snelkoppeling naar deze...)

• Straphka
  • Niet online
Eh?

Maar dan heb je toch nog steeds dezelfde restricties? EMM836 enzo zal niet gaan werken toch?

• LastBoyScout
  • Laatst online: 10-08 22:08

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

je kan wel e.e.a. regelen in config.nt en autoexec.nt (beide in de windows dir.)

• Straphka
  • Niet online
Dat wist ik wel ja, ik geloof alleen niet dat het mogelijk is om een non-protected mode box op een nt-based system te krijgen.....

oh well, zoals ik al zei, het ligt eraan wat je ermee wilt....ouwe dos-games zullen het denk ik wel doen (misschien een beetje hobbyen met sound drivers voor dos enzo....)

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

@Straphka:
Dat komt simpelweg omdat het bestand EMM836.exe niet aanwezig is, en EMM386.exe trouwens ook niet ;)
Ik durf niet te zeggen dat dos-programma's het zelfde in de WinNT dos-box het zelfde werken als in de echte dos, ik zou zeggen, probeer eens een ECHT dos-programma in je NT-dosbox (heb zelf helaas geen echte dos-progjes meer :'( )

[edit]
ik moet toch echt eens sneller leren typen want.....

[ Voor 11% gewijzigd door KompjoeFriek op 03-06-2003 22:06 . Reden: te sloom... ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Straphka
  • Niet online
Hmzz,

Ik begrijp dat je niet snel genoeg typte, maar het is wel interresant (?) om het uit te proberen.....ik zie alleen niet voor me hoe EMM386 gestart zou moeten worden als het geheugen voor je OS al ge-alloceerd is enzo.......

Ga hier ff wat meer van zoeken, er moet wel iets zijn dat dit soort dingen emuleert (behalve vmware dan ;) )

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 08:26
Aaaah het begint te dagen bij rfoppen.
Correct me if i'm wrong maar je wilt via de dos box om de kernel heen om zo de DOS games direct met de hardware te laten babbelen (in lijn met de manier waarop ze geprogrammeerd zijn) ??

If so,

Nee dat zal idd niet gaan lukken met de standaard dos box uit w2k (deze emuleer dos en is eigenlijk gewoon onderdeel van dat OS en zal zich dus als zodanig gedragen.)
Wellicht dat er tools zijn dat het wel kunnen maar zelfs dat lijkt me sterk; ook deze worden bovenop het OS gedraaid.......

Appels zijn geen peren

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Straphka schreef op 03 juni 2003 @ 22:03:
ik geloof alleen niet dat het mogelijk is om een non-protected mode box op een nt-based system te krijgen.....
Een DOS programma wat niet in protected mode draait, werkt toch gewoon in een WinNT2KXP cmd box?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Straphka schreef op 03 June 2003 @ 22:11:
[...] ik zie alleen niet voor me hoe EMM386 gestart zou moeten worden als het geheugen voor je OS al ge-alloceerd is enzo....[...]
Ik bedoelde eigelijk dat je in de oude DOS gewoon een aantal progs bijzitten die werken onder die versie van dos. Bij de NT zitten die gewoon niet bij, dus kun je ze ook niet aanroepen.

Ik denk zelfs dat de command.com die bij NT zit uitgebreider is dan bij win9x/winme.
typ maar een TREE, en je krijgt netjes je tree te zien op een NT bak. probeer dat maar eens op win9x/winme. Bij MS-DOS 6.2 zit er nog wel een tree.com bij die dat mogelijk maakt

@limoentje:
volgens mij is cmd altijd protected, en command niet...

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

In CMD draai ik gewoon ouwe DOS software, niet protected dus.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Je kunt met CMD wel oude DOS software runnen, maar NT/2000/XP zal niet toestaan dat deze software bepaalde geheugen gebieden rechtstreeks gaat aanspreken. Het ligt dus vooral aan de manier waarop de DOS programma's zijn ge-codeerd of het wel of niet gaat lukken.

Meestal is dit wel het geval maar soms kan het fout gaan.
Pagina: 1