Hoe ver kan men doorgaan in pretparken met G krachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.245 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34906

Topicstarter
De laatste tijd zie je achtbanen als paddestoelen de grond uitschieten.
Ook worden er steeds meer helse en supercoole overige attracties bijgebouwd.

Maar hoever kan dit nu gaan?

Voorbeeld : In Ohio, cedar park staat een nieuw speeltje, genaamd : Thrill Dragster.

Zie hieronder dus de foto :
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/extra/top.jpg

Dit ding lanceert je in 4 seconden naar 192 kilometer per uur. 8)7
Nu heb ik al regelmatig in Superman the Ride gezeten in Six Flags en die pompt je
naar 90 kilomter per uur in dezelfde tijd.

Hoeveel G-krachten kunnen we maximaal weerstaan ? Gezien het speeltje hierboven, en kijk maar eens heel goed links, dat is het karretje, dat ding is 130 meter hoog !!!, hoe lang kan dit door blijven gaan ? Mensen willen steeds meer en meer, maar het moet toch eens ophouden gezien de veiligheid. Zal de instroom naar pretparken afnemen naarmate er geen nieuwe attracties worden bijgebouwd ?

ps. deze topic had ook in SG gekunt, maar ik wou graag het principe van max. G-krachten bespreken en dat is (voor mij althans) W&L ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83696

Ik dacht dat piloten werden getraint voor -3G tot en met 9 G. Dus een beetje speling is er nog wel lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 83696 schreef op 03 June 2003 @ 20:49:
Ik dacht dat piloten werden getraint voor -3G tot en met 9 G. Dus een beetje speling is er nog wel lijkt me :P
Maar ik denk wel dat een onderscheid moet maken tussen een piloot, en een doorsnee persoon die misschien wel hartproblemen heeft

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mensen met hartkwalen wordt sowieso al afgeraden om in achtbanen te gaan, zowel door pretparkpersoneel als doktoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Hmmm volgens mij niet echt gezond voor iemand die niet getrained is, 9 G. Zullen zeker mensen blackouts krijgen dan. Als ik het zo zie gaan de meeste achtbanen tot zo'n 4 a 5 G max. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat voor een ongetrained persoon 6 G wel het max dragelijke is voor je last van blackouts krijgt. Jacht vliegers krijgen regelmatig 9 G te verduren. Zo'm beetje het max wat de meeste vliegtuigen aan kunnen in turns.

Overigens verdragen mensen negatieve G krachten veel slechter, omdat het bloed naar je hoofd stroomt wat red-outs tot gevolg heeft. Als je in zo'n achtbaan van zo'n hoogte naar beneden schiet is het een negatieve G kracht. Vandaar dat gevechts vliegtuigen altijd zo'n inverted dive maken, ie. eerst op z'n kop gaan vliegen en dan optrekken dat trekt de piloot een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 03-06-2003 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 08:37
Dit doet met denken aan VWO-natuurkunde 2 examen een tijdje geleden :) .
4G lijkt mij nog wel goed te doen. Daarboven moet je iets getrainde mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78237

Zijn de gevolgen van zulke hoge G-krachten blijvend schadelijk? Of krijg je gewoon een black-/redout en is de kous daar mee af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

In europa is hier iig. een keuring voor. De space mountain in eurodisney hebben ze moeten vertragen, omdat na bouw bleek dat hij teveel G krachten opriep. Waren ze niet blij mee, omdat alles (muziek bv.) gesynchroniseerd was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij zitten pretparken rond de 2,5-3 met hun attracties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78547

Anoniem: 34906 schreef op 03 juni 2003 @ 20:46:

Voorbeeld : In Ohio, cedar park staat een nieuw speeltje, genaamd : Thrill Dragster.

[afbeelding]

Nu heb ik al regelmatig in Superman the Ride gezeten in Six Flags en die pompt je

Hoeveel G-krachten kunnen we maximaal weerstaan ? Gezien het speeltje hierboven, en kijk maar eens heel goed links, dat is het karretje, dat ding is 130 meter hoog !!!, hoe lang kan dit door blijven gaan ? Mensen willen steeds meer en meer, maar het moet toch eens ophouden gezien de veiligheid. Zal de instroom naar pretparken afnemen naarmate er geen nieuwe attracties worden bijgebouwd ?

ps. deze topic had ook in SG gekunt, maar ik wou graag het principe van max. G-krachten bespreken en dat is (voor mij althans) W&L ;)
toon volledige bericht
Over het algemeen kan een gemiddelde mens 4 tot 6 G voor een lange tijd volhouden. Als je echter een parachute sprong maakt trek je (weliswaar over een heel korte tijd) 33 G.

Het maakt dus ook uit hoe lang je aan deze G krachten wordt bloot gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Ik denk dat de grens in ieder geval bereikt is als mensen door de G-krachten uit elkaar getrokken worden :+
Allemachtig, dat ding op de foto, daar ga je toch niet voor je lol in zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KolNedra
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Pfoei, dat is geen gevaarte ook denk.

Afbeeldingslocatie: http://www.topthrilldragster.com/_upload/images/ride03_pics/constpics/TTDOpening1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.topthrilldragster.com/_upload/images/ride03_pics/constpics/TTDOpening3.jpg

beide clickable

hier nog wat extra info over dit "helse" ding
of gewoon: http://www.topthrilldragster.com

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik heb een documentaire gezien over schietstoelen in straaljagers. Er ging ook een-of-andere gast in een soort treinkarretje zitten op een spoor met raketten erachter. Om te testen hoeveel G-kracht een mens aankon. Hij werd versneld tot mach 2 ofzo en daarna in een paar 100 meter afgeremd (waterbak). Hij kwam eruit met gespat haarvaatjes in m'n ogen. Z'n ogen waren helemaal uitgepuild en rood. Zag er gewoon niet gezond uit. Ik zal ff opzoeken hoeveel G dat was.

Documentaire was op NED 1 dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 03-06-2003 22:55 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Anoniem: 78237 schreef op 03 juni 2003 @ 21:34:
Zijn de gevolgen van zulke hoge G-krachten blijvend schadelijk? Of krijg je gewoon een black-/redout en is de kous daar mee af?
Ik kan me indenken dat je hersen letsel van beide op kan lopen als het te lang duurt. Bij een langdurige blackout is er te weining zuurstof in je hersenen. Bij een redot zou je misschien zelfs een hersenbloeding kunnen veroorzaken. Zal allemaal niet zo snel gebeuren, maar pretparken kunnen dat risico niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Anoniem: 34906 schreef op 03 June 2003 @ 20:46:

[afbeelding]

toon volledige bericht
Een leek(niet getraint persoon) raakt bewusteloos bij 4 tot 5G, getrainde piloten kunnnen tot 9 -10 G aan voor ze flauw vallen

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Overigens kunnen (getrainde) vrouwen over het algemeen meer G's verdragen dan mannen. Dit omdat ze kleiner postuur hebben (kortere afstand van hart naar hersenen) en meer spieren in de buik waarmee ze het bloed beter naar het hoofd kunnen persen.

Heb een documentaire gezien waar van die grote gespierde piloten in de centrifuge moeite hadden om bij 7 G de oogjes open te houden terwijl een klein "vrouwtje" makkelijk 9G trok.

Het record ligt geloof ik bij een amerikaanse piloot die 12G aan kan.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 10:54

zyberteq

nou, dat dus

Zoijar schreef op 03 June 2003 @ 20:59:
...
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat voor een ongetrained persoon 6 G wel het max dragelijke is voor je last van blackouts krijgt. Jacht vliegers krijgen regelmatig 9 G te verduren. Zo'm beetje het max wat de meeste vliegtuigen aan kunnen in turns.

...
Volgens mij was het zo dat de nieuwste jachtvliegtuigen (F16, F22, die MiG26 ofzo) die konden wel 15G aan maar omdat de piloot dat niet zou kunnen hebben ze de mogelijkheden omlaag geschroefd zodat de piloten geen blackout zouden krijgen.
Die F22 kan bijvoorbeeld ook met de straaluitlaatpijpen sturen en dan kan je zulke extreme bochten maken dat het vliegtuig wel 20G zou kunnen bereiken en das natuurlijk niet zo veilig.

Persoonlijk zou ik wel voor mijn plezier in de achtbaan van de startpost stappen, de Superman vind ik ondertussen alweer slapjes optrekken, en hoewel de Goliath nu mijn favoriet is (constant hoge snelheid) wil ik wel wat vaker hogere G-krachten bereiken.
Wat je aan kan verschilt natuurlijk ook gigantisch per persoon, en de ene persoon voelt zich prettiger met 4G dan een ander. Ga maar eens Rollercoaster Tycoon spelen en maak wat achtbanen, ze zijn gauw te eng en als ze nog redelijk zijn (hoge snelheid maar max 5G) dan zijn er nog steeds mensjes in je pretpark die er in willen.

antwoord op vraag: gewoon wat al aangegeven is 6G ik denk dat als dat algemeen nog wel doorstaan kan worden dor de gemiddelde mens, en je vind het leuk en de achtbaan is leuk (adrenalineverhogend dus) dan moeten ze die dingen gewoon bouwen,
ik denk dat het met veiligheid wel goed zit volgens mij maak je nog meer kans om een vliegtuigcrash mee te maken (terwijl je dus in het vliegtuig zit) dan dat je een ongeluk meemaakt met een achtbaan en statistisch gezien zijn vliegtuigen de veruit de veiligste vervoersmiddelen

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Creesch

bla bla!

achtbanen bereiken over het algemeen niet die hoge g krachten (meen eens gelezen te hebben dat 3 g genoeg was) men probeert bij achtbanen vooral zoveel mogenlijk kg krachten af te wisselen (links rechts onder boven :P ) en daardoor lijkt het enorm zwaar terwijl het relatief gezien niet zo zwaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

Het lijkt me idd dat er wel hoge getallen worden genoemd...
Die versnelling van 0 naar 192 km/u is helemaal niet zo extreem: da's een dikke 13 ms-s, dus een kleine 1,4 g.
Nou zullen er kortstondig wellicht grotere versnellingen zijn, met name bij het wijzigen van richting, maar de in de openingspost genoemde versnelling valt wel mee.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Dido schreef op 04 juni 2003 @ 12:51:
Die versnelling van 0 naar 192 km/u is helemaal niet zo extreem: da's een dikke 13 ms-s, dus een kleine 1,4 g.
Nou zullen er kortstondig wellicht grotere versnellingen zijn, met name bij het wijzigen van richting, maar de in de openingspost genoemde versnelling valt wel mee.
Idd, 2g merk je echt wel. Heb het zelf mee mogen maken, evenals 3g en 0g (:9~). Volgens mij zit het kortstondig rond de 3g. En negatief misschien bij de -1g of -0.5g. Negatieve g-krachten worden over het algemeen vervelender gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Laatst online: 08-05 11:50
Dido schreef op 04 juni 2003 @ 12:51:
Wilde het ook posten :) Volgens mij vallen de versnelllingen/vertragingen op z'n 8-baan eigenlijk goed mee. Alleen de snelheden zijn soms tamelijk hoog :p

Aangezien er in Europa hier beperkingen op staan, is de uitdaging voor de ontwerper, bij eenzelfde versnelling meer sensatie-gevoel te creeëren.

Lijkt me trouwens een leuke job pretpark-attracties ontwerpen (moet je wel een tamelijke verantwoordelijkheidszin hebben :p )

[ Voor 2% gewijzigd door ShadowrunR op 04-06-2003 13:00 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Als ik de foto zo bekijk ga je recht omhoog en recht omlaag. Waarschijnlijk zit er dus ergens een punt waarbij je zelfs gewichtsloos bent (0 G). Geen hoge G-krachten in deze ride dus. Wel een vrije val van 400 feet :)

Max. G-krachten voor pretpark attracties? Denk een G of 3. Denk ook aan oudere mensen, kinderen, zwangere vrouwen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 13:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

als ik het goed heb zeggen ze op discovery altijd dat in pretparken het maximuum 4G is maar het is zeker niet hoger ik d8 4g en als dat fout is is het 3G

ben er vrij zeker van dat het 4G is :D

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

6G in een 8 baan :? :?
Zonder G broek gaat minstens 90% van de passagiers knock out.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
De TS lijkt overigens de richting van G-krachten te negeren. Van 0 naar 192 is in de lengterichting; daar gaat je bloed niet van naar je tenen. In die richting kun je meer hebben; ik verwacht dat je ogen dan de beperking gaan vormen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MSalters schreef op 04 juni 2003 @ 22:59:
De TS lijkt overigens de richting van G-krachten te negeren. Van 0 naar 192 is in de lengterichting; daar gaat je bloed niet van naar je tenen. In die richting kun je meer hebben; ik verwacht dat je ogen dan de beperking gaan vormen.
In jouw principe is het dan zo dat bovenin de attractie je negatieve g-krachten hebt, ik weet niet hoe snel dat ding over de top gaat, maar als dat een redelijk vaartje is, waarbij je 180 graden draait, je denk ik wel wat negatieve g-krachten
zult voelen. En die zijn juist niet zo goed voor je ogen :(

Maar wat ik uit een animatie van deze baan heb kunnen opmaken is dat de karretjes niet al te hard over de top gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

[offtopic]In RCT wil niemand in mijn 8-baan wanneer er een max. van 10,2 G op ze wordt uitgeoefend. :?[/offtopic]

192 * 3,6 = 691,2m/s
691,2ms-1 / 4s= 172,8m/s2

172,8 / 9,81 = 17,6 G

:X :X :X Is dit niet een beetje veel?

Oeps, foutje :X

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 13317 op 10-06-2003 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Vorige week las ik toevallig een artikel over achtbanen in de Intermediair.

Artikel is hier te lezen!

edit:

Zitten helaas geen plaatjes bij. Die waren bijzonder illustratief!

[ Voor 16% gewijzigd door BtM909 op 06-06-2003 11:50 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:34
Aangenomen dat versnelling eenparig is. Ik heb wat getallen afgerond:

in 4 sec. naar 192 km/u =
in 4 sec. naar 53 m/sec =
in 1 sec. naar 13 m/sec = 13m/s^2
en G = 10m/s^2

13/10 = 1,3G.
Niet echt spectaculair dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86267

Over G krachten bij achtbanen . . . de grens is niet snel bereikt. De richtlijn voor G krachten in nieuw gebouwde achtbanen ligt tegenwoordig op ongeveer 5,5 G positief of 1 G negatief. Het lichaam kan namelijk veel slechter tegen negatieve G's als tegen de positieve variant. Dit komt omdat alle organen in je lichaam hangen en bij negatieve G's naar boven worden geduwd.

De coaster die nu de meeste G krachten kent op de wereld die nu nog draait is de Zonga in SixFlags Marine World. Deze coaster trekt zo ongeveer 6 G en het is daardoor ook niet ongebruikelijk dat er mensen uitstappen met een bloedneus of dergelijken. Dit is het eerste wat gebeurd als je lichaam niet tegen de G-krachten kan.

Afbeeldingslocatie: http://www.rcdb.com/picmax/six-flags-astroworld/tazs-texas-tornado4.jpg
Zonga - Texas Tornado Copyright: RCDB

Echter zijn hoge G krachten niet de enige bedrijging voor de mens. Het meest gevaarlijke zijn langdurige G's. Een langdurige G-kracht van 3 G zal veel intenser worden ervaren als een kortstondige G-kracht van 5,5. Een goed voorbeeld hiervan is de booster die op de kermis te vinden is. De maximum G-kracht van dat ding is 3 G echter houd hij dat wel voor 30 seconde vol waardoor je best wel blackouts kan krijgen en in ieder geval tintelingen in je voeten heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.amusementrides.de/ra_fun/buzzbom/pics/action06.jpg
Booster - A. Ordelman Copyright: Amusement Rides (DE)

De toekomst van achtbanen

Ik denk dat achtbanen niet verder gaan in hoogte of G krachten. Boven de 60 meter word hoogte namelijk niet meer optimaal ervaren. Het gaat nu meer om nieuwe ervaringen creeeren. De ervanring van het vliegen proberen ze al jaren na te bootsen echter is dat nu pas echt mogelijk door nieuwe berekeningen en nieuwe gondels. Zoals je hieronder kan zien heeft air onder andere nieuwe gondels waarmee je onder de baan hangt. Dit gaat niet hard, dit is niet hoog en dit trekt ook niet veel G's. Toch geeft het een verschrikkelijke kick!

Nog een ander id is de 4D coaster. In plaats van dat een karretje in dezelfde positie blijft (zitten (boven de baan)) kan het karretje van positie wisselen. Zo geeft het een extra dimentie en is het extra desorienterend. Als je van het ene op het andere moment van boven de baan naar onder de baan gaat dan geeft dat eigenlijk een net zo grote kick als een hoge snelheid of extreme G-krachten. Dus een andere ritervaring geeft toch een grotere kick als G's

Afbeeldingslocatie: http://www.rcdb.com/picmax/alton-towers/air3.jpg
AIR - Alton Towers Copyright: RCDB

Hopelijk genoeg informatie zo . . .

René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17
Anoniem: 13317 schreef op 06 juni 2003 @ 11:38:
offtopic:
In RCT wil niemand in mijn 8-baan wanneer er een max. van 10,2 G op ze wordt uitgeoefend. :?

192 * 3,6 = 691,2m/s
691,2ms-1 / 4s= 172,8m/s2

172,8 / 9,81 = 17,6 G

:X :X :X Is dit niet een beetje veel?
Ga eens even leren hoe je moet omrekenen. Van km/ h naar m/ s moet je delen door 3,6 en niet vermenigvuldigen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die G-krachten in achtbanen. De eerste paar ritten merk je het, maar als je nog tien keer dezelfde rit maakt heb je bijna nergens last van. Hebben jullie dat ook? Mischien komt het dat je een bepaalde bocht of looping anticipeert en je lichaam daar op instelt?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57461

Ik ben zelf fanatiek zweefvlieger, en vooral het kunstvliegen (stunten) heeft me altijd erg getrokken. De vliegtuigen zijn meestal gemaakt van koolstofvezel en zijn berekend op G-krachten tot +6 en -3,5 G. Ikzelf heb +5,5 en -3G gehad in respectievelijk een uiterst steile bocht met hoge snelheid en een negatieve looping. Ik heb hiervoor geen G-training gehad, en niet hoeven persen, hoewel die negatieve G's wel uiterst irritant waren.

Het is dus wel te doen, maar ik weet van programma's op Discovery en National Geographic dat het vaak stopt bij +4G. Negatieve G's komen uberhaupt zelden voor bij Achtbanen, hooguit 0 of -0,5 G, omdat vooral negatieve G's erg zwaar zijn. Dit omdat men die minder gewend is. Positieve G's komen in het dagelijks leven regelmatig voor, zij het op kleine schaal. De normen die gesteld zijn, zijn zoals reeds vaak gesteld voor iedere leeftijdscatagorie geschikt.

Overigens denk ik niet dat het in de toekomst neer zal komen op hogere G-krachten. Ik denk wel dat men op zoek zal gaan naar manieren om de G-krachten langduriger te maken, omdat dat hetgeen is dat zo'n plezierig gevoel veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86267

Er is nu een kermisattractie die maximaal -3 G trekt . . . Dit is voor korte duur maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het verrekte intens is. Het is de Capriolo van Mondial en hij kan over zijn kop gaan als je onderin bent . . . Dit wil dus zeggen dat wanneer je de meeste G-krachten trekt je dus op zijn kop hangt. Dit is echter maar voor een paar seconde dus het is nog wel uit te houden . . .

Afbeeldingslocatie: http://www.mondialrides.com/ie/products/capriolo/large7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mondialrides.com/ie/products/capriolo/large2.jpg

COPYRIGHT: mondial rides and entertaintment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Wat overigens belangrijker is dan G's in een attractie is de verandering van versnelling, oftewell de jerk.
Hoge G's zijn alleen vermoeiend maar hoge jerk is waar mensen van gaan kotsen en worden bereikt door plotselingen richting veranderingen zoals bij die slingeraar hierboven :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Japie_17 schreef op 06 June 2003 @ 14:56:
[...]
Ga eens even leren hoe je moet omrekenen. Van km/ h naar m/ s moet je delen door 3,6 en niet vermenigvuldigen.
Oeps, je hebt gelijk.
zetje01 schreef op 06 June 2003 @ 13:11:
Aangenomen dat versnelling eenparig is. Ik heb wat getallen afgerond:

in 4 sec. naar 192 km/u =
in 4 sec. naar 53 m/sec =
in 1 sec. naar 13 m/sec = 13m/s^2
en G = 10m/s^2

13/10 = 1,3G.
Niet echt spectaculair dus.
* Anoniem: 13317 heeft even naged8 :P
Ik denk niet dat die kracht zoveel uitmaakt, maar de G-kracht die je te verduren krijgt als je in die bocht omhoog zit. Ik weet niet hoeveel dat is, maar da's meer dan 1,3G want dan zit je al op 192kw/u.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13317 op 10-06-2003 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om de een of andere reden kan ik er niet bij als je in 4 seconden naar bijna 200 km/uur knalt je niet meer te verduren krijgt dan 1,3G :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Anoniem: 34906 schreef op 10 June 2003 @ 12:40:
Om de een of andere reden kan ik er niet bij als je in 4 seconden naar bijna 200 km/uur knalt je niet meer te verduren krijgt dan 1,3G :? :? :?
Je moet je wel bedenken dat je lichaam gewend is aan 1 G in de verticale richting, maar de horizontale richting ben je gewend aan veel kleinere versnellingen. In die zin is 1,3 G nog best een hoop.

Superman the Ride in Sixflags vond ik al behoorlijk op de longen werken (vergeten diep in te ademen) terwijl die dus van 0 naar 90 in 3 seconde. Dat is dus zeg maar net onder de 1 G. Dan ga je ervanuit dat de versnelling eenparig is, wat hij in werkelijkheid niet is. Je voelt duidelijk dat hij in het begin veel groter is dan aan het eind.

Ik denk dan ook dat de versnelling van deze nieuwe achtbaan in het begin ook groter is dan aan het eind en dat hem nu juist daar het verschil zit...

Edit :

Beide attracties werken overigens met lineaire motoren. De kracht die deze motoren op het aan te drijven voertuig uitoefenen is afhankelijk van hoe lang het voertuig zich boven de motoren bevindt. Hoe sneller het voertuig gaat hoe korter het voertuig onder de invloed van deze kracht is. Dit maakt de versnelling dus verre van eenparig.

Je kunt overigens wel een redelijke benadering maken voor het verloop van de versnelling. Dit zal (in het geval van de lineaire motor) met een e-macht gaan. Je weet dat deze na een periode T weer gelijk aan nul is en je weet dat hij gemiddeld gelijk is aan het geval van de eenparige versnelling.

[ Voor 27% gewijzigd door 0rbit op 11-06-2003 00:07 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 17:02

Godjira

To infinity and beyond!

Een mens kan op zijn totale max geloof ik 9 a 10G's hebben zonder direct levensgevaar, ga je er tegenaan zitten of er zelfs overheen is het voor veel mensen dus al teveel en zal de achtbaan waarschijnlijk niet eens vol raken met mensen.

Kijk als voorbeeld eens naar RollerCoaster Tycoon... bouw een super intensieve achtbaan en de mensen komen absoluut niet meer in dat apparaat. Zo gaat het in de echte wereld denk ik ook.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Godjira schreef op 11 June 2003 @ 00:05:
Een mens kan op zijn totale max geloof ik 9 a 10G's hebben zonder direct levensgevaar, ga je er tegenaan zitten of er zelfs overheen is het voor veel mensen dus al teveel en zal de achtbaan waarschijnlijk niet eens vol raken met mensen.

Kijk als voorbeeld eens naar RollerCoaster Tycoon... bouw een super intensieve achtbaan en de mensen komen absoluut niet meer in dat apparaat. Zo gaat het in de echte wereld denk ik ook.
Reken maar dat achtbanen uitvoerig getest worden middels computersimulaties voor er met de bouw begonnen wordt. Een achtbaan die voor het gros van de mensen niet berijdbaar is zul je denk ik ook nooit tegenkomen.

De grenzen worden gewoon steeds net een beetje verlegd; dit heeft vooral zijn oorzaak in economische aspecten. Je kunt nu wel een achtbaan neerzetten die twee maal 'betere' specs heeft, maar de ontwikkeling daarvan is kostbaar en je wil het grote publiek gedurende langere tijd interesseren in een achtbaan, want dat brengt de mensen naar je park en zorgt voor het geld in het laatje. Dan hoeft je achtbaan maar net iets leuker of sneller te zijn dan die van de concurrent...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1047153

Er is zelf ooit iemand die een achtbaan ontworpen heeft die zoveel g-krachten
opwekt dat je er in sterft (hersendood)
op wikipedia staat meer uitleg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasia_Coaster

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1047153 op 01-03-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47

InFamous

excommunicado

@Anoniem: 1047153 zullen we dit topic lekker in 2003 laten?

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.