Verwijderd

Topicstarter
Ik wil digitale foto's gaan maken van mijn sieraden, en ben daarvoor op zoek naar een digitale camera die een macro stand erop. Heeft iemand een idee welke camera geschikt is daarvoor, aantal megapixels enz. Ik wil tot 1000 euro eraan uitgeven. Ik zag dat de prijzen in Amerika veel lager liggen dan hier, is het slim om er daar een te bestellen? Bedankt! :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 20:43:
Ik wil digitale foto's gaan maken van mijn sieraden, en ben daarvoor op zoek naar een digitale camera die een macro stand erop. Heeft iemand een idee welke camera geschikt is daarvoor, aantal megapixels enz. Ik wil tot 1000 euro eraan uitgeven. Ik zag dat de prijzen in Amerika veel lager liggen dan hier, is het slim om er daar een te bestellen? Bedankt! :)
Kort samengevat: Welke modellen heb je ZELF op het oog??

En Amerika goedkoper... mjah, valt wel mee: Reken btw, invoerrecthen en gezeik (mogelijk) met garantie mee en het valt wel mee.

Voor jouw lijkt me, gezien je budget, een semi-professionele cam de meest interessante optie: Fuji 602 bv.

Aantal mpixels maakt pas uit als we weten waarvoor je t wilt gebruiken. Voor webgebruik is 1.3mpixel al zat, terwijl voor posters toch net ff iets meer nodig is ;)

Verder mogelijk een aantal closeup lenzen, in verschillende varianten (hoe meer diotrie, hoe lager je dof). Door een aantal te hebben kun je aardig combineren.

Houd ook rekening met je belichting: Een (semi-prof) lichtinstalatie zul je wel nodig hebben. Flits is geen optie (overbelicht) of je moet een macro-flash kopen (rondom belichten).
Een (al-dan-niet-zelfgebouwde) belichtbak is ook een optie, maar denk dan aan je kleurechtheid.

De Canon A70 zou t zelfs kunnen, die is al scherp vanaf 4cm. Met losse lenzen is dat zoals genoemd uit te breiden.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik zat te denken aan een nikon 5700, maar die is wel heel erg duur. of een canon weet zo geen nummer. Zit er veel verschil in kwaliteit tussen verschillende merken? Die 1000 euro is echt het maximale budget, liefst wil ik er behoorlijk onder blijven.
De foto's wil gebruiken om op m'n website te zetten, en eventueel uitprinten om een fotoboek van te maken. Posterformaat is niet nodig, maar ik dacht dat die mpixels ook met de scherpte van het beeld te maken hadden. En omdat m'n sieraden soms best gedetailleerd zijn dacht ik dus dat een hoger aantal beter is.
Ik ga zo wat info opzoeken over deze cameras die je me liet weten, weet je ook iets van prijsklasse van close-up lenzen? Zijn die voor ieder merk te koop? bedankt weer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 22:36:
nou ik zat te denken aan een nikon 5700, maar die is wel heel erg duur. of een canon weet zo geen nummer. Zit er veel verschil in kwaliteit tussen verschillende merken? Die 1000 euro is echt het maximale budget, liefst wil ik er behoorlijk onder blijven.
De foto's wil gebruiken om op m'n website te zetten, en eventueel uitprinten om een fotoboek van te maken. Posterformaat is niet nodig, maar ik dacht dat die mpixels ook met de scherpte van het beeld te maken hadden. En omdat m'n sieraden soms best gedetailleerd zijn dacht ik dus dat een hoger aantal beter is.
Ik ga zo wat info opzoeken over deze cameras die je me liet weten, weet je ook iets van prijsklasse van close-up lenzen? Zijn die voor ieder merk te koop? bedankt weer
Info over die cams enz kun je op de diverse sites bekijken, zoals bv dpreview.com

Closeup lenzen heb je in allerlei soorten en maten. Belangrijkste is dat je cam gewoon 52, 55, of whatever schroefdraad heeft, al-dan-niet met een adaptortje. Daar kun je dan gewoon die lenzen op schroeven.

Met een simpel setje van 3 stuks ( +1, +2 en +4) kun je aardig flexibel uit de voeten. Informeer eens bij een goeie fotozaak.

Daarnaast is zoals genoemd een belichtingsring zeker noodzakelijk: Macros krijg je binnenshuis niet perfect zonder goed licht, geloof me.

Mpixels is niet zozeer van belang mbt de scherpte: Alleen van toepassing op de uiteindelijke resolutie. Maar voor webgebruik en normaal fotowerk is 1.3mpixels al genoeg (10x15 kan echt net). Met 2.1 zit je dan al voldoende.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 20:43:
Suggesties over bestelling uit USA zijn al gegeven.

Fotograferen van sieraden vereist een goede macro. Maar een macrolens en een macrostand zijn 2 verschillende dingen.

Een macrostand laat het toe om van dichtbij te kunnen focussen (elke compact camera heeft deze stand) deze heeft altijd last van vervormingen. De gesuggereerde close-up lenzen hebben dit probleem ook.
Die vervormingen doen zich voor bij alles wat niet in het center zit.

Een macrolens laat het toe om een bijna perfecte 1:1 vergroting vast te leggen aangezien die vervormingen tot bijna nul gebracht (flat-field lens) en dit kan je dus het beste gebruiken om een 1:1 foto van je sieraden mee te maken.

Wil je je sieraden gaan verkopen, dan zou ik ze ook "mooi" aanbieden en zoals ze zijn.

Een Canon D30 (3 MP = meer dan zat) + een Tamron 90mm macro lens kan je rond de 1000 euro zeker wel vinden en zal je gelukkig maken.. ;)

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-02 11:47

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Nikon 4500 en een lichttent van lasolite, drie lampen en een correctie blauwfilter en je komt een heel eind.

No news is bad news.

Pagina: 1