[gcc] kan geen exe maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Ik heb RedHat 9 met veel pijn en moeite geinstalleerd, mijn tigste poging om met Linux te gaan werken. Ondertussen denk ik heel wat van mezelf, HBO informatica met twee vingers in de neus afgemaakt, 2 jaar werkervaring met Unix, maar het blijft modderen met Linux desktops. Gatverdamme.

Zo ook dit geval. Ik installeer RedHat 9, kies voor custom install en klik nog een paar extra dingen aan die me wel aanstaan. Blijkt dus dat gcc en/of cc gewoon NIET default worden geinstalleerd. Mijns inziens vrij apart voor een Linux distro, maar a la. Affijn, ik knal cd1 erin, selecteer gcc en consorten en installeer die rpm's. Halverwege flikkert de install mij eruit met een error ("een error" ja, want veel meer zei hij niet). Ondertussen lijkt gcc wel geinstalleerd, maar bij de eerste de beste compile actie (toevallig AVI plugin voor XMS) krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[root@localhost avi-xmms-1.2.3]# ./configure --disable-video-x11-xv
loading cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... found
checking for working autoconf... found
checking for working automake... found
checking for working autoheader... found
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc  ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc  ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for c++... no
checking for g++... no
checking for gcc... gcc
checking whether the C++ compiler (gcc  ) works... no
configure: error: installation or configuration problem: C++ compiler cannot create executables.

Ik heb me kapot gezocht maar kom niet achter het probleem, ik ben root ten tijde van deze script. Verder volg ik exact de README. Opnieuw gcc installeren kan niet, want hij is volgens RedHat al geinstalleerd.

Wil iemand my plz helpen en a.u.b. niet direct op slot met een RTFM want dat heb ik ondertussen toch echt wel gedaan. :(

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aan het einde van config.log staat welke test werd uitgevoerd, en welke foutmeldingen er gebeurden. Kun je die posten?

En je kunt zelf wel een simpel programma (bijv: int main() { return 0;} ) compileren? Met gcc en met g++ ?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• kroeske
  • Laatst online: 25-03 11:35
je hebt geen c++ en g++ compiler... waarschijnlijk zal je wat meer rpms moeten installen (ik gok glibc, maar nagel me dr niet op vast:p)

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Ah right. Dat lijken 2 goede antwoorden:
Laatste regels van m'n config.log (just interested, waarom weet je dat je hier moet kijken? had ik dit zelf kunnen bedenken of is dit weer een van de 100en "to knows" van Linux?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
configure:1282: checking whether the C++ compiler (gcc  ) works
configure:1298: gcc -o conftest    conftest.C  1>&5
gcc: installation problem, cannot exec `cc1plus': No such file or directory
configure: failed program was:

#line 1293 "configure"
#include "confdefs.h"

int main(){return(0);}

Thanks in elk geval. Ik ga nu de cd's erin knallen en alles aanvinken. Alles. :)

• kroeske
alles lijkt me lichtelijk overdreven :x

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ThePriest schreef op 03 June 2003 @ 20:26:
just interested, waarom weet je dat je hier moet kijken? had ik dit zelf kunnen bedenken of is dit weer een van de 100en "to knows" van Linux?
Geen idee hoe ik dit weet :), misschien dat het in de 'generic installation instructions' staat die vaak in INSTALL staan. Anders heb ik het denk ik van een posting op dit forum ofzo.

code:
1

Je mist dus inderdaad de c++ compiler.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

ThePriest schreef op 03 June 2003 @ 20:26:
Ah right. Dat lijken 2 goede antwoorden:
Laatste regels van m'n config.log (just interested, waarom weet je dat je hier moet kijken? had ik dit zelf kunnen bedenken of is dit weer een van de 100en "to knows" van Linux?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
configure:1282: checking whether the C++ compiler (gcc  ) works
configure:1298: gcc -o conftest    conftest.C  1>&5
configure: failed program was:

#line 1293 "configure"
#include "confdefs.h"

int main(){return(0);}

Thanks in elk geval. Ik ga nu de cd's erin knallen en alles aanvinken. Alles. :)
Maybe offtopic, maar IMHO werkt RH wel lekker met apt: http://apt.freshrpms.net

Alleen zou ik niet RH9 gebruiken. Ik weet niet of het in de repositories al gerepareerd is nu KDE 3.1.2 stable gereleased is, maar 3.1.1 deed niet lief. Na een update waren alle entries uit m'n Kcontrol weg en 75% van alle shortcuts werden brak, enige optie was oftewel alles manueel of reinstall... Werk nu lekker met 7.3 en werkt even goed :)

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Het heeft ondertussen gewerkt, heb de hele gcc zooi geinstalleerd, maar goed, Linux zou Linux niet zijn als het nog niet zou werken. (ik schijn XMMS niet te hebben, terwijl als ik 'm opstart met xmms hij het gewoon doet) Ik heb AVIplayer opgegeven. Ik ben nu alweer een paar uur aan het KLOTEN om Xine te installeren (tja, ik wil gewoon een divx'je kijken, ik had 'm ondertussen al 2x kunnen zien onder Windows XP, maar a la). Als ik alles doe wat http://xinehq.de/index.php/faq#BUILDING staat lijkt het allemaal goed te gaan totdat ik ldconfig moet starten. Waarom staat er niet bij. Wat het is staat er niet bij. Wat ik WEL weet is dat ik lconfig niet kan starten omdat het nergens bestaat. (?????) Da's weer lekker duidelijk. Ik heb die regel in m'n /etc/ld.so.conf prima staan dus daar ligt het niet aan. En nu?

Maar als iemand mij aan een werkende Xine kan helpen vind ik het alweer geweldig! :) Ook een tip om AVIplayer wel werkend te krijgen is welkom, daarbij krijg ik deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
checking for GTK - version >= 1.2.2... yes
checking for xmms-config... no
checking for XMMS - version >= 1.2.3... no
*** The xmms-config script installed by XMMS could not be found.
*** If XMMS was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the XMMS_CONFIG environment variable to the
*** full path to xmms-config.
configure: error: *** XMMS >= 1.2.3 not installed - please install first ***

Oh ja, ik heb dus gewoon de bij RH9 meegeleverde XMMS (1.2.7) prima geinstalleerd zijn. Leuk detail is dat MP3 niet wordt ondersteund. Ach, what the fuck. Wie gebruikt er tegenwoordig nou MP3?

[ Voor 8% gewijzigd door ThePriest op 03-06-2003 22:57 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ThePriest schreef op 03 juni 2003 @ 22:54:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
checking for GTK - version >= 1.2.2... yes
checking for xmms-config... no
checking for XMMS - version >= 1.2.3... no
*** The xmms-config script installed by XMMS could not be found.
*** If XMMS was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the XMMS_CONFIG environment variable to the
*** full path to xmms-config.
configure: error: *** XMMS >= 1.2.3 not installed - please install first ***

Oh ja, ik heb dus gewoon de bij RH9 meegeleverde XMMS (1.2.7) prima geinstalleerd zijn.
Maar je hebt xmms-devel niet geinstalleerd. En die is hiervoor wel nodig. :)

Verwijderd

Redhat is geen goede distro, voor jou en mij althans.

Debian heeft (bij mijn weten) gcc wel standaard en werkend.

Of je hebt tijdens de install gewoon veel niet aangeklikt, aangezien je schijnbaar meer mist...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Er is niets mis met Red Hat (en dat zeg ik als iemand die er niet direct een fan van is, ik draai zelf Gentoo en Slackware). Ik weet niet wat voor installatie-profile je hebt gekozen, maar volgens mij kun je gewoon in een klap zo'n hele categorie 'development' aanvinken en dan krijg je die hele zooi er bij.

Dit is gewoon een typisch geval van 'brak geinstaleerd', en dan zeiken dat het niet werkt? Ik snap 't niet helemaal. Ook verwacht je van ons dat we op basis van de informatie hij geeft "een error" kunnen bedenken wat er mis gaat bij het installeren van gcc? Iets specifiekere info zou handig zijn...bij welk pakket geeft 'ie een error, wat voor error....

Tot slot nog een detail: EXE's maak je in DOS/Windows, in de UNIX-wereld worden dit meestal gewoon binaries genoemd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 03-06-2003 23:14 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

• kroeske
en om je aan een werkende divx/movie player te helpen: http://www.mplayerhq.hu/ :: source downloaden :: uitpakken :: ./configure --enable-gui :: make :: make install (als root) en het werkt (gmplayer opstarten). als je compiler werkt iig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kroeske op 04-06-2003 00:39 ]

Verwijderd

Om mp3's in RH9 XMMS te spelen:

- FF naar de pagina gaan : http://havardk.xmms.org/dist/xmms-1.2.7-rh8-rh9-rpm/
- "You only need to install this rpm to be able to play mp3's in Red Hat 8 / 9:
xmms-mpg123-1.2.7-21.i386.rpm" aanklikken
- rpm -ivh xmms-mpg123-1.2.7-21.i386.rpm
- mp3's spelen maar

cheers

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb ff zin om te zeuren:
1. Je doet een custom install en vervolgens klagen dat gcc niet geinstalleerd wordt ?!
Dat is dan je eigen schuld. Als je over een default install wat te klagen hebt , OK, maar
dit is je eigen fout.
2. je schrijft: Laatste regels van m'n config.log (just interested, waarom weet je dat je hier moet kijken? had ik dit zelf kunnen bedenken of is dit weer een van de 100en "to knows" van Linux?)
Hmm , en je schrijft dat je ervaring hebt met unix .....
Dan zou je toch door moeten hebben dat logfiles er zijn om te lezen. Zeker als je wilt weten
wat er mis gaat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Ik doe altijd een Workstation Install, en vervolgens nog de package list wat customizen. De heb je iig de meeste development packages installeren en kun je ZEKER zonder wat voor error dan ook Xine en Mplayer compilen/installeren.

http://www.freshrpms.net

Als je gewoon met apt-get wil werken onder RH :)

Verwijderd

"2 jaar werkervaring met unix"

Maar toch kan je een kinder linux distro als redhat niet aan de gang krijgen?
*shrugs*
Pagina: 1