Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontploffende condensators

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als n00b op electronica gebied...
Op veel pc onderdelen tref je ze aan, maar nu is in het nieuws dat condensators kunnen ontploffen (nu.nl & Editie NL van RTL 4), omdat de fabrikanten steeds goedkoper zouden willen produceren.. Ze hebben bij RTL 4 ontploffende condensators laten zien, en zo'n knal wil ik m'n PC niet aan doen.

Maar welke merken hebben van dit probleem voornamelijk last? Via de search las ik dat de MSI K7T Pro2 er nog wel last van zou hebben, maar ik wil straks graag een ASUS A7N8X Deluxe mamaplank in m'n PC. Hoe zeker kan ik er van zijn dat mij straks de boel niet ontploft, en stel dat zo'n ding er toch aangaat, heb ik dan nog meer schade dan alleen een kapot moederbord? Op dit moment draait in deze pc al enkele jaren een A7VKT133 mobo'tje, gelukkig zonder problemen.

Zijn er dus mensen die hier misschien al 'ervaring' mee hebben of mij kunnen vertellen welke merken/type condensators hier voornamelijk vatbaar zijn?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

nieuws: Miljoenen computers vormen risico door gestolen formule :)

Allerlei mobo's dus als we het artikel mogen geloven :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
In het verleden (2jaar) hebben verschillende fabrikanten deze condensatoren gebruikt zonder dat ze wisten dat het slechte waren
En raad eens waar ik nu last van heb buiten de garantie periodie

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

Heb hier nu een paar maanden a7n8x deluxe draaien zonder ontploffingen :)

Tuurlijk de kans bestaat dat je een mobo krijgt waar toevallig een defecte condensator op zit, maar die kans is volgens mij verwaarloosbaar klein hoor.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 10:35
ti's zoizo onzin dat ze "overstuurd" zouden worden, de condensators lekken H2 gas en zijn daarom gevaarlijk. Het is niet zo dat er teveel spanning of stroom opstaat, dat maakt rtl4 er dan weer van... met hun zogenaamde microelectronica expert... *kuch kuch*.

edit:
Ze knallen dus niet, ze lekken... en die knallen die je daar zag zul je ECHT NIET tegen komen in je pc...

[ Voor 22% gewijzigd door OverSoft op 03-06-2003 20:12 ]

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
OverSoft schreef op 03 juni 2003 @ 20:12:
ti's zoizo onzin dat ze "overstuurd" zouden worden, de condensators lekken H2 gas en zijn daarom gevaarlijk. Het is niet zo dat er teveel spanning of stroom opstaat, dat maakt rtl4 er dan weer van... met hun zogenaamde microelectronica expert... *kuch kuch*.

edit:
Ze knallen dus niet, ze lekken... en die knallen die je daar zag zul je ECHT NIET tegen komen in je pc...
Simpel gezegd, ze lekken dus alleen en het is maar afwachten welke? Elke computerboer kan zo'n ding dus op z'n apparaten geplant hebben?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 14:38
-Sander_ schreef op 03 June 2003 @ 20:45:
[...]

Simpel gezegd, ze lekken dus alleen en het is maar afwachten welke? Elke computerboer kan zo'n ding dus op z'n apparaten geplant hebben?
Waar denk ik Oversoft op wijst is dat het sporadisch voorkomt dat het gevaarlijk wordt/te merken is..

|>

• cdgrit
  • Laatst online: 13-01 16:44
Volgens mij is het allemaal een beetje overdreven. Die dingen zijn echt wel getest en het lijkt me vaag dat ze er nu pas achter komen. Klein risicootje dus...

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

cdgrit schreef op 03 juni 2003 @ 20:52:
Volgens mij is het allemaal een beetje overdreven. Die dingen zijn echt wel getest en het lijkt me vaag dat ze er nu pas achter komen. Klein risicootje dus...
Abit had toch heel veel van die condensatortjes gebruikt? :+

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:20
Draai de poling is om >:) Krijg je idd een ontploffing :)

BTW Een gekregen Gigabyte BX2000 plank had ook 4 bol staande condies :/
En dus gelijk succesvol vervangen :*)

[ Voor 15% gewijzigd door XoReP op 03-06-2003 21:08 ]

• OverSoft
Simon schreef op 03 juni 2003 @ 20:46:
[...]

Waar denk ik Oversoft op wijst is dat het sporadisch voorkomt dat het gevaarlijk wordt/te merken is..
ja, idd, dat bedoel ik
knallen doen ze zoizo niet, ze lekken H2 gas (ook lang niet allemaal) en dat is HEEEEEL weinig.
ze willen wel een electrolyt lekken (het spul wat er in zit), dat is op zich idd best lijp, maar als je er op tijd bij bent, kun je gewoon de condensators vervangen, en ben je voor 5 tot 10 euro klaar (om alle condensators te vervangen)

http://www.tweakers.net/nieuws/27232
Van brandende electrolyt heb ik zoizo nog niet gehoord, dus dat zou ook wel meevallen.

Verwijderd

OverSoft schreef op 03 June 2003 @ 21:44:
[...]

ja, idd, dat bedoel ik
knallen doen ze zoizo niet, ze lekken H2 gas (ook lang niet allemaal) en dat is HEEEEEL weinig.
ze willen wel een electrolyt lekken (het spul wat er in zit), dat is op zich idd best lijp, maar als je er op tijd bij bent, kun je gewoon de condensators vervangen, en ben je voor 5 tot 10 euro klaar (om alle condensators te vervangen)

http://www.tweakers.net/nieuws/27232
Van brandende electrolyt heb ik zoizo nog niet gehoord, dus dat zou ook wel meevallen.
denk dat de omhulsels en andere materialen in de condensator wel willen branden >:)
je cpu socket ed ook, en printplaten fikken ook wel hoor :+

• OverSoft
mwa, niet spontaan hoor, daar heb je echt wel een flink vlammetje voor nodig

Verwijderd

OverSoft schreef op 03 June 2003 @ 22:22:
mwa, niet spontaan hoor, daar heb je echt wel een flink vlammetje voor nodig
vlam = Hitte
en hoeveel materialen hebben de neiging niet als ze goed heet zijn uit zich zelf te gaan branden?

get my point?

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 17:25
condensatoren kunnen wel degelijk knallen, op mijn msi k7t pro 2a zijn ook 3 condensatoren geknald, en achteraf heb ik ze ook horen knallen, alleen op dat moment wist ik niet wat het was en kon zo niks vinden, pas toen het mobo raar ging doen zag ik dat er 3 condensatoren waren geknald/gescheurd. Mijn voeding zat onder de bruine smurrie die eruit gespoten was.
Als je op dit plaatje goed kijkt zie je op de zijkant van de voeding de spetters zitten:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/michel.heusinkveld/mobo/PSU_cond.jpg

ik heb overigens mijn mobo op kunnen sturen naar MSI en zij hebben er nieuwe condensatoren erop gezet, en bordje werkt nu alweer een tijdje ok, alleen zag ik laatst dat er nu enkele andere condensatoren op het mobo ook een beetje bol zijn geworden, dus maar afwachten hoe lang het nog goed gaat...

[ Voor 23% gewijzigd door Emcee op 03-06-2003 23:50 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 11:21
das mooi heb net me msi k7t pro 2 vervangen voor asus a7n8x deluxe :) (heb alleen maar problemen met die msi gehad)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toen ik mijn K7T pro ging behandelen (nieuwe elco's dus), had ik op 1 van de oude een apdater (trafo?) aangesloten, polen omgedraait, maar ging alleen maar heftig roken, gebeurde verder niks :'(

Weet iemand wat er bij mij fout ging?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Emcee
op dit plaatje kun je zien van welke condensator het afkwam als je goed kijkt:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/michel.heusinkveld/mobo/psu_cond3.jpg

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op de foto's die ik van dit probleem heb gezien gaat het meestal om condensators van het merk JPCon, Jackcon, Tayeh, Lelon en Paston LENYAN

[ Voor 48% gewijzigd door Tyrian op 04-06-2003 00:33 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
harry64 schreef op 03 June 2003 @ 23:50:
das mooi heb net me msi k7t pro 2 vervangen voor asus a7n8x deluxe :) (heb alleen maar problemen met die msi gehad)
lol! mijn moeder heeft ook een k7t pro 2 opgeblazen (condensators ontploft, 2 zelfs) en ik heb er ook een a7n8x ingepropt nu, best wel toevallig :D

• OverSoft
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 23:41:
[...]

vlam = Hitte
en hoeveel materialen hebben de neiging niet als ze goed heet zijn uit zich zelf te gaan branden?

get my point?
ja, en hitte != hitte, get MY point, die dingen worden ECHT geen 400+ graden, wat echt wel nodig is om ook maar iets in de buurt van die condensators in de fik te zetten

• dreeke
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Ik heb een MSI K7T Turbo.
De hele K7T Pro en Turbo serie is uitgerust met die condensatoren.

Hij draait hier al een paar jaar met die open gebarsten dingen, en tot nu toe heeft hij het altijd nog gewoon gedaan.
Ze staan hier ook bijna allemaal redelijk ver open en je ziet ook troep in de kast zitten.

Nu begint het bord alleen wel moeilijk te doen met booten af en toe, resetten lukt ook niet meer, dus ik wil binnenkort proberen om er andere op te solderen, en anders flikker ik het bord gewoon in de grote doos met MSI K7T's die op me werk staat ofzo ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

napp schreef op 03 juni 2003 @ 19:46:
In het verleden (2jaar) hebben verschillende fabrikanten deze condensatoren gebruikt zonder dat ze wisten dat het slechte waren
En raad eens waar ik nu last van heb buiten de garantie periodie
Dit is het voorbeeld van een ondeugdelijk product. In dit geval kun je ook na het verlopen van de garantieperiode de schade verhalen bij de fabrikant.

Het gaat nu echter wel meer moeite en tijd kosten, maar je staat in je recht.

Verwijderd

OverSoft schreef op 04 June 2003 @ 00:14:
[...]

ja, en hitte != hitte, get MY point, die dingen worden ECHT geen 400+ graden, wat echt wel nodig is om ook maar iets in de buurt van die condensators in de fik te zetten
dat is wel weer zo :P

maar als je condensator kortsluiting maakt lijkt me die temp tochwel aardig hard op te lopen he :) en t maby dat er iets begint te smeulen.

anyway je kan er lange draden over maken. maar dit zal nooit echt duidelijk worden wie er gelijk zal hebben denk ik,

• OverSoft
:P ja, da's waar, maar nog ff ter verduidelijking, als een condensator kortsluiting maakt gaat de voeding uit :P en het probleem bij de condensators was het gebruikte electrolyt, NIET dat ie kortsloot

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:41
dreeke schreef op 04 juni 2003 @ 00:17:

Hij draait hier al een paar jaar met die open gebarsten dingen, en tot nu toe heeft hij het altijd nog gewoon gedaan.
Ze staan hier ook bijna allemaal redelijk ver open en je ziet ook troep in de kast zitten.

Nu begint het bord alleen wel moeilijk te doen met booten af en toe, resetten lukt ook niet meer, dus ik wil binnenkort proberen om er andere op te solderen, en anders flikker ik het bord gewoon in de grote doos met MSI K7T's die op me werk staat ofzo ;)
Dat je nog durft te draaien, met die dingen open :X. Als die rommel wat er in die condensator er uit stroomt er uit komt, dat maak je niet zomaar eff schoon ;).

* Termi vind dat het net een mediahype van wordt gemaakt. En denkt dat je straxz in de winkel komt, en je vraagt of je die wekker radio wil kopen. Krijg je te horen : Nou meneer, ik zou toch die duurdere variant kopen, want die heeft betere condensators die springen of lekken niet 8)7. Of dat je vader-en-zoon doe-het-zelf reparatie setjes voor lekkende en springende condensator :P.

Verwijderd

Ik heb geen flauw id hoeveel h2 gas vrijkomt maar kan me voorstellen dat waterstof anders toch best aardig wil fikken.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:27
Dit 'nieuws' is toch al minstens 2 maanden oud?

• OverSoft
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 00:42:
Ik heb geen flauw id hoeveel h2 gas vrijkomt maar kan me voorstellen dat waterstof anders toch best aardig wil fikken.
er zit 5 tot 10 gram electrolyt in wat bestaat uit een half tot 1 gram H2 gas, deze stroomt er gedurende een aantal maanden tot een aantal jaren eruit.

Ik denk dat DAT wel mee zal vallen :P

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:22

Wildfire

Joy to the world!

Emcee schreef op 03 June 2003 @ 23:47:

ik heb overigens mijn mobo op kunnen sturen naar MSI en zij hebben er nieuwe condensatoren erop gezet, en bordje werkt nu alweer een tijdje ok, alleen zag ik laatst dat er nu enkele andere condensatoren op het mobo ook een beetje bol zijn geworden, dus maar afwachten hoe lang het nog goed gaat...
Ik snap het niet, waarom hebben ze niet gewoon meteen alle condensatoren vervangen???

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SIC66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 18:54
omdat dat minder kost ;)
en daat gaat het ze uiteindelijk allemaal om denk ik..
ze hebben in t begin waarschijnlijk ook goedkopere condensatoren gebruikt om de kosten te drukken

PROUD member of NoizyCows

• Emcee
de condensatoren die nu licht opgebold zijn zijn andere dan die eerst stuk waren (condensatoren om de processor heen), heb net ff gecheckt en er zijn wat kleinere die nu bol staan, 1 naast het agp slot 2 bij de pci slots, 1 bij de atx aansluiting en 1 bij de geheugen sleuven..er komt nog geen smurrie uit maar je kunt het verschil met de normale condensatoren wel vrij goed zien.
ik vraag me nu wel af of dit de rest van mn hardware kan beschadigen, ik ga het iig wat beter in de gaten houden nu, toen de vorige condensatoren ploften was het ook zomer (ong. jaar geleden nu)

[ Voor 13% gewijzigd door Emcee op 05-06-2003 02:01 ]

• Meneer aard
  • Laatst online: 18:58

Meneer aard

Porsche rulez!

dreeke schreef op 04 juni 2003 @ 00:17:

geld dit ook voor de hele pro2 serie of alleen die eerste (groene bordjes?). Ik draai mijn pro2 al 2 jaar zonder problemen, intensief gebruik soms 24 uur aan of langer.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
geld dit ook voor de hele pro2 serie of alleen die eerste (groene bordjes?). Ik draai mijn pro2 al 2 jaar zonder problemen, intensief gebruik soms 24 uur aan of langer.
Waarom zeggen individuen met 1 bordje altijd dat hun bordje of schijf of whatever het nog doet? wat kan je daar nou in godsnaam uit opmaken? het gaat om grote aantallen. een slechte serie wil niet zeggen dat ze _allemaal_ dood gaan ofzo hoor.

Mijn IBM 60 GXP schijf doet het prima! waar zeuren jullie over?? die van mij doet het nog prima na al die jaren dus jullie doen gewoon allemaal iets fout waarschijnlijk! dat niveau bedoel ik.

Mijn ervaring is dat de K7t pro t/m turbo het in bepaalde gevallen inderdaad prima blijft doen. maar meestal niet. en dat komt niet alleen door condensators, maar ook gewoon door het bar slechte ontwerp van dat bord. er is echt nog veel meer mis met die dingen. ik heb daar zo'n beetje een trauma van over gehouden want ik heb er nogal wat verkocht en ik kon ze na zo'n 2 jaar allemaal vervangen / omruilen.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 05-06-2003 10:05 ]

Pagina: 1