Toon posts:

AMD Athlon XP 2200+ bewust fout zetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuwe cpu gekocht. Een XP2200+ (1800mhz)
Deze heb ik op een ASUS A7V266 geprikt.

Nu had ik dus last van een typisch geval van RTFM (read the f***ng manual!!).
Ik had de voltage settings nog op Thunderbird staan ipv Palamino/XP.
Het gevolg was dat de processor STANDAARD op 2000 mhz draaide.
Dit deed hij met een mp van 20 en een fsb van 100 te nemen.
Ik kon hem ook zetten op 15 x 133mhz.

Nu ik eenmaal het euvel had gevonden en de voltage selectie goed had staan draaide hij weer op 1800mhz, zoals het hoord..

>>Nu is mijn vraag:
Kan ik hem zonder gevaar gewoon lekker op TB setting zetten zodat hij dus 200 mhz sneller draaid.
Ik moet zeggen dat ik hem nu een stuk langzamer vind nadat hij "goed" is gezet.
Dus liever sneller heh..

Ik dacht dat deze CPU gemakkelijk te OCen was. Maar nu blijkt. Als ik maar 1 herz van de FSB verhoog start hij niet eens meer op. Als ik de mp verhoog/verlaag doet hij evengoed die stomme mp van 13.5 pakken. (heb wel gelezen van zo een draadje om de pootjes van de cpu binden. Doe ik liever nog maar niet. Me geheugen kan toch geen ene leuke snelheid aan.

Misschien ben ik per ongeluk op een alternatieve manier van OCen gestuit??? :?
Je weet het maar nooit..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens de beta bios v1015.001 geflashed.. De temperaturen zijn gezakt van 58 naar de 46.
Is dit bedrog of iets anders...?
als de temp echt gedaald is kan ik de koeling lekker stil zetten namelijk..

Tanks!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:00
133FSBx15 zal waarschijnlijk sneller zijn als 100x20 omdat je sneller met je geheugen kan werken... tenzij je 100mhz sd-ram hebt natuurlijk.

test het maar fff met een benchmark tooltje
of het gevaarlijk is... hou de temp goed in de gaten, en hoeveel verschilt het voltage?
(heb wel gelezen van zo een draadje om de pootjes van de cpu binden. Doe ik liever nog maar niet. Me geheugen kan toch geen ene leuke snelheid aan.
met dat potloot trukje kan je juist OC'en zonder je geheugen te overclocken (wat is gekoppeld aan de FSB) omdat je dan de multiplyer kan veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 03-06-2003 19:11 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
Countess schreef op 03 juni 2003 @ 19:11:
133FSBx15 zal waarschijnlijk sneller zijn als 100x20 omdat je sneller met je geheugen kan werken... tenzij je 100mhz sd-ram hebt natuurlijk.

test het maar fff met een benchmark tooltje
of het gevaarlijk is... hou de temp goed in de gaten, en hoeveel verschilt het voltage?

[...]

met dat potloot trukje kan je juist OC'en zonder je geheugen te overclocken (wat is gekoppeld aan de FSB) omdat je dan de multiplyer kan veranderen.
Het voltage is in de bios ook gewoon op 1.65 Volt te zetten. Als ik via ASUS Probe ga kijken naar het voltage gewoon in windows.. is het ook gewoon 1.65 volt.

Over dat met een potloot ga ik niet doen.. misschien wel dat draadje.. beetje veiliger in mijn ogen.. Tanks voor de duidelijk heid iig.

Iemand nog een idee over de temperaturen?

Verwijderd

De CPU goed te OC'en? Ja, dat wel, maar de rest van je systeem moet het ook goed aankunnen, kan zijn dat je niet verder dan 1mhz meer geraakt bij fsb door dat het geheugen of het mobo het niet aankan.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb hem nu draaien op 2Ghz intern. Dus hij draait als een xp2400+. (133mhz bus)

De temperatuur is nu Idle gestegen van 47 graden @1800 mhz naar de 49 graden @2000mhz

Hoe vind je deze methode van overclocken :D
Weer eens wat anders dan moeilijk doen met draadjes.. ghehee..
Gewoon jumpertje fout zetten. Maja.. Ik hoop dat jullie hier meer over kunnen zeggen.
Ik ga nog wel even een 3Dmark01 en 03 draaien om te kijken of ie dit aan kan.
De uitslag hoor je hierna..

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 10:19
zet ook eens het laatste bios erop? die beta5 is al echt oud... verder kloppen de temperaturen van asus meestal niet (heb zelf een 1600+ en die is idle 63 graden, wat nooit kan).

Verwijderd

Topicstarter
jpvk007 schreef op 03 June 2003 @ 20:16:
zet ook eens het laatste bios erop? die beta5 is al echt oud... verder kloppen de temperaturen van asus meestal niet (heb zelf een 1600+ en die is idle 63 graden, wat nooit kan).
De nieuwste bios heb ik er al op staan. Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt.
Ik heb namelijk de versie 1015 beta 1
Dit zei ik:Ik heb trouwens de beta bios v1015.001 geflashed.. De temperaturen zijn gezakt van 58 naar de 46.

Van die temperaturen dat vermoede ik al. De temp is in een bios flash ongeveer 16 graden gedaald. Lijkt mij in iedergeval vrij stug.

Ik heb de bench gedaan en hij doet het prima. in 3dmark01 had ik iets van 11050.
De temperatuur liep hierbij op naar de 53-54 graden.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 10:19
ah ok, sorry, las verkeerd. meende dat het 1005.001 was. wat was de vorige biosversie? want ik draai nu 1011 final op een a7v266-e en ik weet niet wat het voordeel is met die nieuwe beta.
over dat jumpertje fout zetten... dan kan je idd soms een multiplyer overclock doen. maar kan je je pc echt niet laten draaien op een fsb van 150mhz? mijne palomino 1600+ draait zonder problemen als een 1800+ (geen mp unlock) dus ik verwacht echt dat je tbred b dit ook wel aankan. tenzij natuurlijk je geheugen brak is. maar die multiplyer omhoog zetten heeft minder snelheidswinst tov fsb omhoog zetten. die fsb beinvloed alles van het systeem incl pcibus en memory

Verwijderd

Misschien mis ik wat, maar wat is hier nou zo bijzonder aan? De MP staat gewoon hoger nu..meer niet. Van wat ik uit je verhaal op kan maken heb je dat dmv een jumper gedaan :?

Het voltage heeft er niks mee te maken iig. Dat kan namelijk niet.

Verwijderd

Topicstarter
jpvk007 schreef op 03 juni 2003 @ 20:44:
ah ok, sorry, las verkeerd. meende dat het 1005.001 was. wat was de vorige biosversie? want ik draai nu 1011 final op een a7v266-e en ik weet niet wat het voordeel is met die nieuwe beta.
over dat jumpertje fout zetten... dan kan je idd soms een multiplyer overclock doen. maar kan je je pc echt niet laten draaien op een fsb van 150mhz? mijne palomino 1600+ draait zonder problemen als een 1800+ (geen mp unlock) dus ik verwacht echt dat je tbred b dit ook wel aankan. tenzij natuurlijk je geheugen brak is. maar die multiplyer omhoog zetten heeft minder snelheidswinst tov fsb omhoog zetten. die fsb beinvloed alles van het systeem incl pcibus en memory
Jij hebt een andere A7V266. Ik heb de non c/e of wat dan ook. De eerste zal ik maar zeggen. Die gene met foutjes er nog in dus (had ik gehoord).

Ik kan inderdaad niets aan die fsb doen. Als ik hem van 133 naar 134 zet dan start hij al niet meer op. Ik weet niet wat dit veroorzaakt hoor. Misschien is het me HD of memory of etc etc..
Zal even zeggen wat er bij mij allemaal in zit. Misschien dat bij iemand van jullie een belletje gaat rinkelen. (hoop het)

[specs]
Asus A7V266 (non C/E)
Amd athlon XP 2200+
768mb DDR (256 M.tec + 512 Apacer)
Club3D Radeon 9500 modded naar 9700
SB live 5.1 plat
Maxtor 120GB ATA100 (kan 133)
IBM 60GB ATA100 (max 100)
CDRW liteon 12x..
DVD Hitachi 16x..
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 20:47:
Misschien mis ik wat, maar wat is hier nou zo bijzonder aan? De MP staat gewoon hoger nu..meer niet. Van wat ik uit je verhaal op kan maken heb je dat dmv een jumper gedaan :?

Het voltage heeft er niks mee te maken iig. Dat kan namelijk niet.
Ik denk dat het byzondere in mijn geval is dat ik de MP idd met die jumper heb verzet van 13.5 naar 15. Die jumpers (het zijn er 5) vertellen het mobo wat voor type cpu het is. een Thunderbird of een palomino/xp. Het blijkt toch verschil te maken welke geselecteerd is. Ineens pakt hij andere MP's.
Windows hoort aan te geven XP2200+ @ 1800, maar nu zegt hij XP2000+@2000.
Ook de bios zegt na het booten dat er een 2000+ in zit.
Ik vertel alleen wat ik zie.. dont kill the messenger. :+

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 23:50:
[...]

Jij hebt een andere A7V266. Ik heb de non c/e of wat dan ook. De eerste zal ik maar zeggen. Die gene met foutjes er nog in dus (had ik gehoord).

Ik kan inderdaad niets aan die fsb doen. Als ik hem van 133 naar 134 zet dan start hij al niet meer op. Ik weet niet wat dit veroorzaakt hoor. Misschien is het me HD of memory of etc etc..
Zal even zeggen wat er bij mij allemaal in zit. Misschien dat bij iemand van jullie een belletje gaat rinkelen. (hoop het)

[specs]
Asus A7V266 (non C/E)
Amd athlon XP 2200+
Club3D Radeon 9500 modded naar 9700
SB live 5.1 plat
Maxtor 120GB ATA100 (kan 133)
IBM 60GB ATA100 (max 100)
CDRW liteon 12x..
DVD Hitachi 16x..

[...]

Ik denk dat het byzondere in mijn geval is dat ik de MP idd met die jumper heb verzet van 13.5 naar 15. Die jumpers (het zijn er 5) vertellen het mobo wat voor type cpu het is. een Thunderbird of een palomino/xp. Het blijkt toch verschil te maken welke geselecteerd is. Ineens pakt hij andere MP's.
Windows hoort aan te geven XP2200+ @ 1800, maar nu zegt hij XP2000+@2000.
Ook de bios zegt na het booten dat er een 2000+ in zit.
Ik vertel alleen wat ik zie.. dont kill the messenger. :+
jonge dat zijn dus de MP jumpers :P
je cpu detectie is EEN jumper ;)
en zeg nu niet dat dit niet is
want ik heb dit mobo 1 jaar lang gehad en die 5 jumpers zijn echt je MP jumpers ;)
RTM :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 04 June 2003 @ 08:41:
[...]

jonge dat zijn dus de MP jumpers :P
je cpu detectie is EEN jumper ;)
en zeg nu niet dat dit niet is
want ik heb dit mobo 1 jaar lang gehad en die 5 jumpers zijn echt je MP jumpers ;)
RTM :>
Wil niet eigenwijs klinken, maar: "Nee hoor.. nou.. een beetje gelijk heb je."
Het is 1 groot blok van jumpers die in 1 klap 5 jumpers vervangen.
En in het boekje van ASUS staat dat dit voor de selectie is van de cpu is.
Let wel. Misschien heb je een andere versie van de a7v266. Ik heb de eerste. Misschien staat er bij jouw nog een A of een C of een E achter. Bij mij helemaal noppes. Just plain and simple a7v266.

Er staat in de handleiding van me mb, en ik quote:
"CPU Type frequentie settings (PALO_FREQ)
This jumper setting accomodates the difference between the internal frequentie between standard and new AMD cpu's. The factory default setting, [2-3], is for standard Athlon/Duron cpu's. The Palomino processor will only function on this motherboard after the jumpers are adjusted to [1,2]."

Dusss.... O-)

[ontopic]
Maar weet iemand hoe het komt dat ik helemaal NIETS aan me fsb mag doen?

Ik zit er namelijk aan te denken om WC te gaan kopen. Maar als ik niet kan OC heeft dat dus niet ECHT veel zin. Alleen het geluidsniveau gaat naar beneden dan. Is ook leuk natuurlijk.

edit:

Moet ik misschien de fsb verhogen met die dipswitches??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 10:05 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 10:03:
[...]

Wil niet eigenwijs klinken, maar: "Nee hoor.. nou.. een beetje gelijk heb je."
Het is 1 groot blok van jumpers die in 1 klap 5 jumpers vervangen.
En in het boekje van ASUS staat dat dit voor de selectie is van de cpu is.
Let wel. Misschien heb je een andere versie van de a7v266. Ik heb de eerste. Misschien staat er bij jouw nog een A of een C of een E achter. Bij mij helemaal noppes. Just plain and simple a7v266.

Er staat in de handleiding van me mb, en ik quote:
"CPU Type frequentie settings (PALO_FREQ)
This jumper setting accomodates the difference between the internal frequentie between standard and new AMD cpu's. The factory default setting, [2-3], is for standard Athlon/Duron cpu's. The Palomino processor will only function on this motherboard after the jumpers are adjusted to [1,2]."

Dusss.... O-)

[ontopic]
Maar weet iemand hoe het komt dat ik helemaal NIETS aan me fsb mag doen?

Ik zit er namelijk aan te denken om WC te gaan kopen. Maar als ik niet kan OC heeft dat dus niet ECHT veel zin. Alleen het geluidsniveau gaat naar beneden dan. Is ook leuk natuurlijk.

edit:
Moet ik misschien de fsb verhogen met die dipswitches??
de a c en x hebben ECAXT het zelfde pbc ;)
dus ook dat blokje zit op exact de zelfde plek
en dat is tog echt de MP slecter (het kan dat je mschien verkeerd kijkt ofzo )
ik zoek zo eens een foto van je borje en zal ik eens wat dingen aan strepen ;)
Afbeeldingslocatie: http://fumi.nu/pc/a7v266.jpg
waar psies zit dat gedeelte nu ?

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 04-06-2003 10:30 ]

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal je de link geven naar het Asus A7V266 pdf manal. Kun je zelf kijken dat ik daar aan gezeten heb.
ftp://www.asus.it/pub/ASU...266/a7v266/a7v266-105.pdf
Dan moet je kijken op blz 20.

Als je kijkt op blz 18 en 19 kun je vinden waar de cpu/agp mp en dergelijke kan veranderen. Misschien is het mobo dan toch iets anders... ?

Op jouw foto.. Heb je die ddrbankjes.. Daar rechts van heb je heel dicht bij (er boven) een blokje zitten.. Dat is hem NIET.. ghehe...
Daaronder. (4 cm) zit nog een blokje. DAT heb ik veranderd.. En zoals te lezen in deze pdf is dat dus de PALO_FREQ selector.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 10:36 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
Ik heb ook een keer lopen kloten met mijn 2400+ ... en die wou nadat ik 166Mhz FSB had geprobeerd niet meer 134 of hoger aan. Een maand later ging ik nog eens voor de gein kijken of 134 echt niet werkte en waaraan het kon liggen maar toen kon hij ineens weer zonder moeite overclocked worden. Computers zijn soms zo onverklaarbaar vaag!
Anyway, pas ff op met overclocken... qua dividers. Als je je CPU overclocked dan gaat je PCI en AGP bus misschien ook mee omhoog, wat bij mijn soundcard als gevolg had dat er enorm gekraak uit kwam in plaats van zuiver geluid. Daarom heb ik em nu standaard geclocked en wacht ik even tot ik een leuk moederbordje met dividers heb :)

Om ff terug te komen OnTopic; Als je FSB gelijk loopt aan je geheugen is het waarschijnlijk het stabielste en snelste... En meestal merk je meer van een hogere FSB dan van 200Mhz meer CPU snelheid. Test dus anders nog even met een benchmark tooltje.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op 04 juni 2003 @ 10:38:
Ik heb ook een keer lopen kloten met mijn 2400+ ... en die wou nadat ik 166Mhz FSB had geprobeerd niet meer 134 of hoger aan. Een maand later ging ik nog eens voor de gein kijken of 134 echt niet werkte en waaraan het kon liggen maar toen kon hij ineens weer zonder moeite overclocked worden. Computers zijn soms zo onverklaarbaar vaag!
Anyway, pas ff op met overclocken... qua dividers. Als je je CPU overclocked dan gaat je PCI en AGP bus misschien ook mee omhoog, wat bij mijn soundcard als gevolg had dat er enorm gekraak uit kwam in plaats van zuiver geluid. Daarom heb ik em nu standaard geclocked en wacht ik even tot ik een leuk moederbordje met dividers heb :)

Om ff terug te komen OnTopic; Als je FSB gelijk loopt aan je geheugen is het waarschijnlijk het stabielste en snelste... En meestal merk je meer van een hogere FSB dan van 200Mhz meer CPU snelheid. Test dus anders nog even met een benchmark tooltje.
Ja, Ik heb hem nu draaien op 15 x 133 = 2000. en cpu/ddram staat op 133/133. Dus hij draait op 266
Volgens de 3Dmark01 heb ik 11064. Dat is 1000 meer dan als ik hem op de standaard zet @1800 (13.5x133). Dus ik heb denk ik de snelste setting te pakken.

Trouwens, Nu je het zegt. Ik heb wel geprobeerd om de fsb op 150 te zetten. Dit pakte hij natuurlijk niet. Sinds dien wilt hij dus niet eens 1 mhz OCen. Ik kon hem toch wel met me oude cpu 4 mhz sneller laten draaien..

• Shunt

Shunt

Boe

ik geeft het op
volgens die jumper moet je inderdaat enkel de cpu soort instellen
en naar mijn weten kan dit gewoon geen invloed hebben op je snelhijd ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 04 June 2003 @ 10:48:
ik geeft het op
volgens die jumper moet je inderdaat enkel de cpu soort instellen
en naar mijn weten kan dit gewoon geen invloed hebben op je snelhijd ;)
Dat heeft het bij mij dus wel. zodra ik hem op de "juiste" instellin zet, Palomino, dan pak hij hem qua naam en mp goed. 13.5x133 of 13,5x100.
Zodra ik hem echter op de "foute" instelling zet, Athlon/Duron, dan pakt het mobo staandaard 20x100 en 20x133.
Nu kan ik die 20x133 veranderen in 15x133, Dan draait hij op 2.0 ghz.

Zo zijn bij mij de feiten... Is hier een gevaar in?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 11:25:
[...]

Dat heeft het bij mij dus wel. zodra ik hem op de "juiste" instellin zet, Palomino, dan pak hij hem qua naam en mp goed. 13.5x133 of 13,5x100.
Zodra ik hem echter op de "foute" instelling zet, Athlon/Duron, dan pakt het mobo staandaard 20x100 en 20x133.
Nu kan ik die 20x133 veranderen in 15x133, Dan draait hij op 2.0 ghz.

Zo zijn bij mij de feiten... Is hier een gevaar in?
Als je de standaard voltages van de CPU handhaaft dan zal er niets aan de hand zijn, zolang je temperatuur maar normaal blijft.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

wat voor een soort geheugen heb je?, pc2100, pc2700?, dit kan eventueel de bottleneck zijn dat hij niet verder wil overclocken,
trouwens leuke clock voor dat mobo

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op 04 June 2003 @ 11:32:
[...]

Als je de standaard voltages van de CPU handhaaft dan zal er niets aan de hand zijn, zolang je temperatuur maar normaal blijft.
Temperatuur is idle 46 en stressed 54
Het voltage is bij allebei de settings het zelfde te varieren, 1.6-1,8 V
In asusprobe geeft hij bij allebei de settings 1.66 V aan. Dus dat zit wel goed volgens mij.

Wat ik wel raar vind is dat voor dat ik de bios geflashed heb, de temperatuur idle 61 graden was en na het flashen met de beta.001 46 graden.
Wat zou nou waar zijn?
T.BierTor
wat voor een soort geheugen heb je?, pc2100, pc2700?, dit kan eventueel de bottleneck zijn dat hij niet verder wil overclocken,
trouwens leuke clock voor dat mobo
Ik heb PC2100 cl2.5 (geeft bios aan bij spd)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 11:56 ]

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik neem aan dat het beter is je FSB op 15 te hebben aangezien dat je hele systeem kwa snelheid beinvloedt. Ik kan me slecht voorstellen dat 20x100 sneller is dan 15X133. Tenzij je het hebt over keihard rekenen alleen. (scheelt 5 mhz.. eeh)

Was al gezegd geloof ik maar wel belangrijk lijkt me.

Check de specs van de rest van je systeem en weeg af of ze die fsb van 15 trekken maar dat denk ik wel. Zo ja gewoon 15X133 doen en T in de gaten houden. 54°C stressed is heel goed te doen. met name met de temperaturen van de laatste tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Dinictus208 op 04-06-2003 11:50 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Het heeft te maken met hoe de MP word ingesteld. Dat is verschillend omdat een Tbird eigenlijk niet boven de 12,5 kan komen. Als jij dus je proc erin doet en het mobo laat weten dat het een Tbird is dan wil het mobo 13,5x instellen op een Tbird (en dat is dus eigenlijk 5,5X).

Jouw proc is een Tbred als het goed is..als je die bruggen overzet van een Tbrid naar een Tbred dan krijg je een MP van 20 ;) Een Tbird is 4 bits en een Tbred is 5 bits en DAAR gaat het dus mis.
Je proc is dus unlocked. Je kan alleen niet de MP wijzigen omdat je een oud mobo hebt die het niet ondersteunt.

Veel kwaad kan het niet..je kan je afvragen of 20x 100 wel zo slim is om te draaien. 13,5 x 133 zal wat beter zijn denk ik.

• Shunt

Shunt

Boe

Dinictus schreef op 04 June 2003 @ 11:50:
Ik neem aan dat het beter is je FSB op 15 te hebben aangezien dat je hele systeem kwa snelheid beinvloedt. Ik kan me slecht voorstellen dat 20x100 sneller is dan 15X133. Tenzij je het hebt over keihard rekenen alleen. (scheelt 5 mhz.. eeh)

Was al gezegd geloof ik maar wel belangrijk lijkt me.

Check de specs van de rest van je systeem en weeg af of ze die fsb van 15 trekken maar dat denk ik wel. Zo ja gewoon 15X133 doen en T in de gaten houden. 54°C stressed is heel goed te doen. met name met de temperaturen van de laatste tijd.
erm ik raad jou aan om eens de doc faq door te lezen :D
want een 15 mhz fsb lijkt me niet normaal :D
ik neem aan dat je een mp van 15 bedoelt en een fsb van 133 :>

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 11:56:
Het heeft te maken met hoe de MP word ingesteld. Dat is verschillend omdat een Tbird eigenlijk niet boven de 12,5 kan komen. Als jij dus je proc erin doet en het mobo laat weten dat het een Tbird is dan wil het mobo 13,5x instellen op een Tbird (en dat is dus eigenlijk 5,5X).

Jouw proc is een Tbred als het goed is..als je die bruggen overzet van een Tbrid naar een Tbred dan krijg je een MP van 20 ;) Een Tbird is 4 bits en een Tbred is 5 bits en DAAR gaat het dus mis.
Je proc is dus unlocked. Je kan alleen niet de MP wijzigen omdat je een oud mobo hebt die het niet ondersteunt.

Veel kwaad kan het niet..je kan je afvragen of 20x 100 wel zo slim is om te draaien. 13,5 x 133 zal wat beter zijn denk ik.
Klopt, ik heb een Tbred. Welke weet ik niet uit me hoofd (a/b).
Bedankt voor de uitleg.
Ik heb hem nu standaard draaien op 15x133 (mpxfsb).
Als ik wil aan OCen dan zal ik dus een ander mobo moeten pakken begrijp ik.
De koeling is wel ok nu vermoed ik. Daar zal het denk ik niet aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 04 June 2003 @ 11:57:
[...]

erm ik raad jou aan om eens de doc faq door te lezen :D
want een 15 mhz fsb lijkt me niet normaal :D
ik neem aan dat je een mp van 15 bedoelt en een fsb van 133 :>
LOL.. Zo iets dacht ik al dat hij bedoelde...
De reactie was evengoed duidelijk..

Verwijderd

Je hebt de MP op 15x zeg je nu.. hoe doe je dat dan? Standaard is 13,5 toch? Je zegt net dat het een 2200+ is namelijk.. hoe heb je die selectie jumper nu staan dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 12:11:
Je hebt de MP op 15x zeg je nu.. hoe doe je dat dan? Standaard is 13,5 toch? Je zegt net dat het een 2200+ is namelijk.. hoe heb je die selectie jumper nu staan dan?
Ja het is een beetje een verwarrend verhaal. Maar ik zal het nu nog ff heel duidelijk neerzetten.
Ik heb de Athlon XP2200+ die standaard draait op 1800mhz (13.5x133mhz)

Ik heb 2 situaties.

1- met juiste cpu selectie (palomino/xp)
Hierbij is alleen mogelijk een mp van 13,5x.
fsb is te veranderen van 100 tot 133mhz

2-met de "foute" cpu selectie (Athlon/Duron)
Standaard detecteerd deze 20x100. Maar daar heb ik 15x133 van gemaakt. 2000mhz dus ipv standaard 1800.
Dat doet hij. Geen probleem te vinden volgens mij.

Met setting 2 heb ik Idle temp 47 C en stressed 54 C.
Als ik de "juiste" setting instel dan haal ik 1000 punten minder met 3Dmark01.
Hij draait trouwens wel stabiel. Dit heb ik alleen getest met benches zoals 3Dmark01/03
Setting 2 is de zetting die ik NU gebruik. Dat is dus 15x133.
Nu draait me 2200+@2000

Is het zo iets duidelijker?
Hope so.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 12:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 12:32:
[...]

Ja het is een beetje een verwarrend verhaal. Maar ik zal het nu nog ff heel duidelijk neerzetten.
Ik heb de Athlon XP2200+ die standaard draait op 1800mhz (13.5x133mhz)

Ik heb 2 situaties.

1- met juiste cpu selectie (palomino/xp)
Hierbij is alleen mogelijk een mp van 13,5x.
fsb is te veranderen van 100 tot 133mhz

2-met de "foute" cpu selectie (Athlon/Duron)
Standaard detecteerd deze 20x100. Maar daar heb ik 15x133 van gemaakt. 2000mhz dus ipv standaard 1800.
Dat doet hij. Geen probleem te vinden volgens mij.

Met setting 2 heb ik Idle temp 47 C en stressed 54 C.
Als ik de "juiste" setting instel dan haal ik 1000 punten minder met 3Dmark01.
Hij draait trouwens wel stabiel. Dit heb ik alleen getest met benches zoals 3Dmark01/03
Setting 2 is de zetting die ik NU gebruik. Dat is dus 15x133.
Nu draait me 2200+@2000

Is het zo iets duidelijker?
Hope so.
Hoe dan? Is de bios? Want je kan namelijk geen 15X selecteren..je hebt dus iets veranderd, maar wat..?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 12:38:
[...]

Hoe dan? Is de bios? Want je kan namelijk geen 15X selecteren..je hebt dus iets veranderd, maar wat..?
Veranderd? :?
Ik heb volgens niets "byzonders" veranderd.
Ik heb alleen die cpu type verkeerd staan.
Hierdoor ziet het mobo in de bios de cpu niet correct.
Als ik dan met deze setup boot en dan de bios in ga, kan ik kiezen tussen.:
Manual
2000
2666

Die laatste (2666) pakt hij natuurlijk niet. dat is 20x133.
Die eerste (2000) pakt hij wel. 20x100.

Als ik nu Manual kies. kan ik NU wel de mp veranderen naar 15x.
Ik dacht namelijk dat ik gewoon op die 2000 moest uitkomen.
2000 / 133 is 15. Dus heb ik de mp 15 geprobeerd.
Dit accepteerde hij zonder probleem.

Ik heb trouwens de beta bios versie v1015.001 voor de a7v266.

Duidelijker?
Pagina: 1