128 volt op de CAI

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gromnl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 04:19
Nadat ik mijn 2 jaar oude tv kaart weer gevonden had en in mijn computerje had gepropt, sprong de aardlek om op het moment dat ik de CAI kabel op de kaart zette. Aangezien ik wel eens vaker een schokje krijg als ik de 2 uiteindes van de CAI stekkertjes vast houd, toch maar besloten op mijn CAI leverancier Multikabel te bellen voor een afspraak. Deze is net langgeweest en heeft geconstateerd dat alle aangesloten apperatuur (radio's, tv's min de tv-kaart totaal zo'n 55 volt lekspanning op de kabel loslaten.
Komt mijn tv-kaart erbij dan loopt dit op tot 128 volt en knalt de aardlekschakelaar eruit. De desbetreffende computer is niet geaard.
En volgens de monteur verliet de lekstroom nu het huis om het multikabel netwerk op te gaan. Op de vraag om dit alles op te lossen door mijn computer te gaan verbinden met een geaard stopcontact wist hij geen antwoord.

Nu mijn vraag aan jullie, weten jullie of een geaarde aansluiting naar mijn computer dit probleem oplost?

Ik heb er zelf geen verstand van en wat hierboven staat heb ik allemaal vernomen van de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Ik zou maar eens gaan beginnen met alle 'lekkende' dingen te gaan aarden. Lekstroom is nooit goed en kan zelfs de geluidskwaliteit / beeldkwaliteit van je spulletjes.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Het is niet zeker dat aarding het probleem oplost. Wat het wel oplost, is een galvanische scheider bij de antenne aansluiting, waar de kabel het huis binnen komt (eventueel na de splitter voor een kabelmodem)
Zo'n ding heb ik bij Okaphone gehaald voor 17,50 euro
Bijkomend voordeel was dat het signaal een paar dB gedempt werd, zodat de antenneversterker niet meeroverstuurd werd en dus het beeld beter werd.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Inderdaad komt dit hoogst waarschijnlijk door de computer...

Als je hem niet aardt komt er ongeveer 115 volt op te staan.

Echter is die TV kaart dan ook niet helemaal lekker...
Die moet de CAI aarde eigenlijk gescheiden houden van de computer casing aarde, meen ik.
In theorie moeten zij beide 0 Volt zijn, maar toch.

Hier bij mij thuis ben ik helemaal randaarde gek.
Ik heb zelfs een speciale CAI ontlast stekker gemaakt, met aan de ene kant een CAI stekker, en aan de andere kant een normale stekker met randaarde.
Zo heb ik nooit dit soort meuk op de CAI. Of het helemaal lekker is of wel mag is me een raadsel, maar ik weet wel dat het een aantal dbV scheelt in signaal sterkte van het kabelmodem!

Dus voor eens en voor altijd: JA aardt je computer!

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 17:09
De computer aarden kan nooit geen kwaad. Ik heb al veel kappotte computer aparatuur en onverklaarbare zaken gezien, wat opgelost is door aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gromnl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 04:19
ik zal eerst de boel eens aarden. Als de aardlek er dan nog uitspringt dan zal ik maar een nieuw tv-kaartje kopen. Okee, merci allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb thuis ALLES aan elkaar hangen, tv, audio, video en computers, alles ook nog eens niet geaard, en als ik dan een keer een netwerkkabel uit een pc trek en beiden vasthoud (kabel en pc), dan gaat er inderdaad iets van 80 volt door me heen (ik heb het eens gemeten)... dat voelt best wel irritant...
Het gekke is (vind ik) dat er bijna nooit iets kapot gaat, ik sta met verbazing te kijken hoe die netwerkkaarten en hub het allemaal maar prima vinden...
Wel heb ik hierdoor een keer een geluidskaart opgeblazen, maar dat vind ik niet raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Of het opgelost wordt door je PC te aarden kan je vrij makkelijk testen door je PC te aarden (bijv even met een haspel op een geaard stopcontact aansluiten) en dan de antennekabel in je pc te steken. Easy does it.

Ik heb net als WarMaster (heej Jasper :) ) mijn CAI bij binnenkomst met een eigen leiding naar de aarde in de groepenkast geaard aangezien alle gebruikers van de kabel hier een fijne brom door m'n versterkers gooien. Ik denk dat het officieel niet mag (ik zou het zelfs moeten weten :) ) maar het houdt in ieder geval de lekspanning van de anderen van mijn CAI net af.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

voor je antenne heb je ook aparte scheidingsfilters (maatje heeft er eens en gekocht vanwege brom in z'n geluid)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de voeding van je computer zit een ontstoorfilter. Dit filter bevat twee condensatatoren. De ene zit tussen de fase en de aarde en de ander tussen de nul en de aarde. De metalen behuizing van de PC ligt ook aan aarde. Als je de aarde dus niet aansluit zal de 230 volt zich door de twee condensatoren halveert op de behuizing gaan staan. sluit je die behuizing (tv-kaart) aan dan zal op de kabel ook 115 V gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

brom kwam binnen via de kabel, geen kabel geen brom , wel kabel wel brom

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
ff pc aarden, mocht het teveel moeite zijn om ergens een geaard stopcontact vandaan te halen, hang em dan aan de verwarming (en nou niet gaan zeuren van: dat mag niet, en dat is slecht als iemand aan je verwarming bezig is. Er is hier nooit iemand die de buizen van de verwarming even loshaalt, en mijn leidingen hebben geen teflon koppelingen, dus niet zeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WarMaster schreef op 03 juni 2003 @ 17:45:
Inderdaad komt dit hoogst waarschijnlijk door de computer...

Als je hem niet aardt komt er ongeveer 115 volt op te staan.

Echter is die TV kaart dan ook niet helemaal lekker...
Die moet de CAI aarde eigenlijk gescheiden houden van de computer casing aarde, meen ik.
In theorie moeten zij beide 0 Volt zijn, maar toch.

*knip*
mijn TV kaart heeft de mantel ook er tegen aan :?
nooit geen last van gehad, zo wel geaard als niet geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat de CAI aansluiting mogelijk op een vrij grote afstand van jouw huis geaard is. (in het kastje verderop in de straat)
Dit kan leiden tot een groot verschil tussen jouw aarde in huis en de aarde van de CAI.
Dit soort problemen los je in dat geval dan dus niet op door alles in je huis te aarden (niet dat dat niet aan te raden is te doen). Het is dus wel op te lossen door zo'n galvanische scheider op te hangen die ik eerder al noemde.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

fish schreef op 03 June 2003 @ 20:03:
brom kwam binnen via de kabel, geen kabel geen brom , wel kabel wel brom
dat wordt veroorzaakt door een aardlus.
zoek er maar eens op met de search.
zo'n "ontstoorder" is inderdaad een oplossing, maar het kon veel goedkoper zelf gemaakt worden met (ik geloof) een condensator.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 04-06-2003 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

damster schreef op 04 juni 2003 @ 12:01:
[...]

dat wordt veroorzaakt door een aardlus.
zoek er maar eens op met de search.
zo'n "ontstoorder" is inderdaad een oplossing, maar het kon veel goedkoper zelf gemaakt worden met (ik geloof) een condensator.
ik dacht dat een weerstand was die er voor gebruikt werdt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

hmm, ik weet het niet. maar, ik weet het ook niet zeker

er was een topic hier op got.
een mooie uitleg om zelf een mantelfilter te maken.
met uitleg en foto's kan alleen het linkje niet vinden. iemand die hem zo snel voor me heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door job op 04-06-2003 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 12:07:
[...]

ik dacht dat een weerstand was die er voor gebruikt werdt ?
Nee juist niet. Een schakeling om een aardlus te voorkomen mag niet een electrische verbinding hebben met in- en uitgang.
Een condensator bestaat uit 2 platen die door een isolatielaag van elkaar gehouden worden.
De DC-weerstand is dan ook oneindig.
Als er namelijk wel een electrische verbinding bestaat, kan de bekabeling als een ring gaan werken. Dat werkt dus als een spoel die het signaal van een 220V kabel oppikt. Dat wordt weer doorgevoerd naar de versterker en die geeft die irritante brom.
Door nu die ring ergens te onderbreken kan er geen stroom lopen en wordt er dus ook niets opgepikt, wat versterkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan is het kwa storings gevoelig heid wel wet beste om de galvanschei scheiding zo dicht mogelijk bij de pc aan te brengen aangezien de geaarde mantel beter storing afweerd
toch ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

Op de kabel die bij mij binnenkomt van UPC staat iets van 95 Volt, waarschijnlijk omdat de aarding ergens anders zit.

Galvanische scheiding helpt wel, maar gewoon de shielding aan mijn aarde knopen hielp beter.

Every morning is the dawn of a new error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 19:32
Volgens mij heeft aarden van de pc in deze situatie geen nut! Op deze manier kun je misschien wel de lekstroom wegleiden; maar die loopt dan via aarde weg ipv via de antenne-aarde! Maar hij lekt nog steeds weg, dus aardlek(schakelaar) zal eruit blijven gaan!!
Galvanische scheiding aanbrengen klinkt logischer omdat je lekstroom dan niet via de antenne wegkan!

[ Voor 20% gewijzigd door Foxfire op 04-06-2003 21:32 ]

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
fish schreef op 04 June 2003 @ 21:20:
dan is het kwa storings gevoelig heid wel wet beste om de galvanschei scheiding zo dicht mogelijk bij de pc aan te brengen aangezien de geaarde mantel beter storing afweerd
toch ?
Nee, juist waar het signaal het huis binnen komt.
Stel dat ik 'm vlak voor m'n PC monteer. Er loopt dan nog steeds een audio-kabeltje van PC naar Video-recorder, waardoor die de boel weer op die manier aan elkaar hangt.
Het beste is gewoon om alle apparaten binnenshuis los te koppelen van de aarde van de CAI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh, als je het zo stelt wel ja

maar dan wel proberen de coax van filter naar apparaat zo kort mogelijk te houden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
TD-er schreef op 05 June 2003 @ 11:41:
[...]
Het beste is gewoon om alle apparaten binnenshuis los te koppelen van de aarde van de CAI.
Dat zou in theorie misschien wel het beste zijn, mar het kan niet omdat bij alle apparaten die op de tv/radio kabel zitten, de massa cq. nul van het apparaat verbonden is met het aardscherm van de tv/radio kabel. Je zal dus de aarde van de tv kabel bij binnenkomst moeten aarden naar een "schone" aarde of zo'n galvanische filter er tussen moeten zetten om een spanningsvrije (bromvrije) aardmantel te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door FreeRider op 06-06-2003 02:38 ]

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem een MKT of Polystyreen condensator (oid), in elk geval een niet-polair type. In geen geval een elko. (is meer een spoel dan een capaciteit op hoge frequenties)

Waarde is niet zeer kritisch, voor tv signalen heb je het toch over vele MHz-en, maar als je van rekenen houdt:
f(-3dB)=1/(2xPIxRxC), dus kom je op:
C=1/2xPIxfxR

f is hierin de afsnijfrequentie (daar is nog 0,7 maal het oorspronkelijke signaal over van voor het filter). R is de 75ohm van je antenneimpedantie (tegelijkertijd is dat de impedantie van je kabel en van de ingang van je ontvanger, en in principe ook van de aansluiting/zendkant van de CAI), PI=3.1415 (etc) en C is dan je capaciteitswaarde.

Als je voor C iets van 2nF neemt, ligt je f op 1MHz,
op 100MHz heb je dan nauwelijks reductie van het signaal, gezien de modulatietechniek van FM en TV maakt dat niet uit voor de geluids/beeldkwaliteit. (voor AM evt wel, maar dat zit niet op de kabel neem ik aan, heb je een aparte antenne voor)

Je repressie van de 50Hz brom zou dan moeten zijn:
(effe steggelen, ik laat de 'j' weg):
Vo/Vi=2xPIxfxRxC/(2xPIxfxRxC + 1)= 8.888888888888e-9
Dus plm 160dB reductie van je 50Hz brom.
Aangezien je SNR niet echt boven de 100dB zal komen (mij lijkt het dat als je de 85 haalt het al best zal klinken), is een beetje extra brom op -160dB echt niet meer van invloed (ervanuitgaande dat het oorspronkelijke signaal niet in de kV was... )
en dus aansluiten als:

kabel mantel -------||--------- stekker
kabel signaal ------------------ stekker

2.2nF - 10nF bipolair MKT of Polystyreen condensator (250V of hoger)

Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif

Iedere electronicazaak moet dat hebben, en anders zit het nog wel in een oude TV/Radio/Video/Computervoeding....

Afbeeldingslocatie: http://www.cnj-electronics.com/audiovideo/media/201_171.jpg
Aardlus isolator voor toepassing op een Interlink kabel (cinch/tulp).
Gezien voor € 3,95 t/m € 9,95

http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt
http://web.inter.nl.net/h...fldtechniek/pgstoring.htm
http://www.saenwonen.nl/i...20elektra%20aanleggen.pdf
http://home.wanadoo.nl/mewannabee/text/pc%20aarden.txt
http://www.computerservicesttunnis.nl/n%20aarde.htm
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html
http://documents.epanoram...undloop/home_solving.html

React: aardlus - React: aarding
Google: Groundloop / Google: Aardlus (NL)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
FreeRider schreef op 06 June 2003 @ 02:35:
[...] of zo'n galvanische filter er tussen moeten zetten om een spanningsvrije (bromvrije) aardmantel te krijgen.
Dat roep ik nu al de hele tijd in dit topic. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 06:41:
[...]
[afbeelding]
Aardlus isolator voor toepassing op een Interlink kabel (cinch/tulp).
Gezien voor € 3,95 t/m € 9,95
[..]
Ik heb die dingen gezien bij de Okaphone voor 12,50 euro, oftewel je mag je schatting nog wel ff bijstellen :)
Trouwens 3,95 euro is nog veel voor een 2-tal trafo's met een kort stukje audio-kabel en 4 stekkertjes.

Pagina: 1