Tsja ik heb precies dezelfde keuze moeten maken, en ik vond het een ERG lastige keuze. Ik heb uiteindelijk voor de CP3100 gekozen: erg mooie camera, maar ik mis toch af en toe die instellingen. Heb destijds voor de 3100 gekozen omdat ik weet dat Nikon qua lenzen erg goed scoort en het gewoon altijd een goed merk is geweest.
Wat betreft de foto-kwaliteit: die is gewoon erg goed, check bijvoorbeeld deze
macro. Maar ik heb net zulke goede foto's van de A70 gezien. Ik denk dat beeldkwaliteit voor deze keuze niet echt uitmaakt. Voor deze prijsklasse en waar de gemiddelde gebruiker hem voor gaat gebruiken, is de kwaliteit meer dan goed genoeg. Als je echt zo graag over beeldkwaliteit wilt praten moet je gewoon een prijsklasse hoger gaan kijken
Kortom wat blijft dan over: uiterlijk en features. De Nikon is wat lichter en kleiner en wint imho op uiterlijk. Qua features wint de Canon vanwege de handmatige instellingen en daar heeft de camera een groot voordeel. Daarnaast heb je bij de Canon nog extra opzetlenzen/converters wat ik ook een groot voordeel vind. Qua bediening ken ik de A70 niet, de Nikon is iig erg gebruiksvriendelijk.
Wat betreft de klachten over de batterijen v/d CP3100: ik heb er weinig last van. Twee Ansmann batterijen erbij gekocht en die doen het gewoon goed, beter dan de bijgeleverde Nikon's

Tenslotte de reviews: ik heb het idee dat welke site je ook bezoekt, de meeste reviewers hebben toch enigszins een voorkeur. Niet dat hun testen niet objectief zijn, maar het is vaak een kwestie van waar hecht je veel belang aan bij het geven van een eindcijfer. Vandaar ook (mede) zulke verschillen tussen de reviews imho.
Wat mij betreft komt de keuze neer op:
Wil je artistiek bezig zijn met de camera* en heb je er iets meer geld voor over => kies de Canon.
Wil je iets minder besteden, en een kleine en lichtere camera => kies de Nikon.
Beiden zijn het nette camera's en volgens mij krijg je van beiden geen spijt
* Dan moet je er ook wel wat verstand van hebben! Veel mensen die prat gaan op die features weten dan weer niet wat scherptediepte is, of wat ISO nou precies inhoudt en waarom ze soms beter een hoge sluitertijd moeten kiezen etc...
[
Voor 8% gewijzigd door
Morrar op 28-08-2003 03:00
]