Toon posts:

Nikon 3100 of toch een Canon A70

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar maanden een digitale camera aan het uitkiezen. En nu kan ik maar niet kiezen tussen een Nikon coolpix 3100 en Canon A70. Ik heb veel revieuws gelezen maar ik kom er nogsteeds niet uit. Ook vind ik het erg vreemd dat Nikon 3100 op de meeste VS sites en online winkels duurder is dan A70. Zie www.amazon.com. Nikon: 349 Canon: 289. In Nederland is Nikon juist goedkoper en Canon duurder. Welke van de twee kan ik het beste kopen ?

(Ik heb de nikon 3100 of canon A70 en Canon A70 topic gelezen)

• Choller
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb ze bij kieskeurig naast elkaar gezet om te vergelijken.

NIkon heeft 800 ISO, Canon niet. NIkon is kleiner. Canon krijg een hoger rating (9.4, nikon een 9.2), maar da's persoonlijk.

Ik zou het niet weten, ik heb zelf een Canon A70 en ik vind het prettig. De nikon is kleiner maar ietsje dikker en breder als je puur naar uiterlijk kijkt.

Het is moeilijk om te zeggen want kwalitatief ken ik Nikon niet, maar ik weet wel dat de A70 erg populair is :)

Success (ach, ga maar gewoon voor de a70 ;) )

Edit: nu lees ik de reviews van de nikon en ik zie dat er een paar mensen batterij problemen hebben....

goeie
Ik heb twee weken lopen dubben tussen de 3100 en de A70 van Canon,toch gekozen voor de 3100 met de batterijproblemen die opgelost konden worden met de software download,NIET DUS, heb de batterijen 15 maal opgeladen nog niet 10 foto's leeg. Dan maar andere batterijen, varta 2100 mha 12 foto's leeg. Wanhopig werd ik ervan na nog twee keer 12 tot 15 foto's gauw naar de winkel gegaan en de A70 van Canon opgehaald. Echt jammer want de 3100 maakte zeer scherpe foto's, de A70 twouwens ook,maar deze is gewoon weg iets groter en haalt geen 800 iso. (een maand in bezit)

[ Voor 41% gewijzigd door Choller op 03-06-2003 18:29 ]

Verwijderd

Vroeger zou ik gelijk gezegd hebben Nikon, maar nu ik mn PS A40 heb, ben ik wel enthousiast geworden voor Canon.. :P Het zijn beide goede merken

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Choller schreef op 03 June 2003 @ 18:27:
Edit: nu lees ik de reviews van de nikon en ik zie dat er een paar mensen batterij problemen hebben....
[...]
Niet meer van toepassing, er is nl. al een firmware upgrade voor, sterker: als je nu een 3100 koopt, zit de nieuwe versie er al op, dus die batterij (indicator) prob's zijn daarmee verholpen. De Canon en Nikon zullen elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen qua kwaliteit e.d., alhoewel Pc Magazine de Nikon 3100 toch een aardig pluimpje heeft gegeven in hun test ;) .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

KillerBeeForEver schreef op 03 juni 2003 @ 18:48:
De Canon en Nikon zullen elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen qua kwaliteit e.d., alhoewel Pc Magazine de Nikon 3100 toch een aardig pluimpje heeft gegeven in hun test ;) .
Voor de goede orde, lees de test goed door. Het blijkt namelijk dat de camera's niet onder dezelfde omstandigheden zijn getest wat verschillen onderling alleen maar groter kan maken. Hun test is erg slordig gemaakt naar mijn mening, zie ook SmartDoDo in "Het Canon A60/A70 ervaringen topic - Dee" :)

Als A70 bezitter zou ik hier eigenlijk niet moeten reageren, want ik ben erg enthousiast over de A70 ;) Enige verschillen die ik zo kan aangeven is dat de Nikon geen handmatige scherpstelling kent. Ook geen sluitertijdvoorkeur of diafragmavoorkeur. De A70 heeft dit allemaal wel. Het ligt eraan waar je de camera voor gaat gebruiken. Ben je een klik-en-klaar schieter, dan mis je het niet :) Als je zelf toch wat meer in de hand wilt hebben of eens wilt experimenteren, dan zul je het wel nodig hebben.

• Choller
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
SmartDoDo schreef op 03 June 2003 @ 19:24:
[...]

Enige verschillen die ik zo kan aangeven is dat de Nikon geen handmatige scherpstelling kent. Ook geen sluitertijdvoorkeur of diafragmavoorkeur. De A70 heeft dit allemaal wel. Het ligt eraan waar je de camera voor gaat gebruiken. Ben je een klik-en-klaar schieter, dan mis je het niet :) Als je zelf toch wat meer in de hand wilt hebben of eens wilt experimenteren, dan zul je het wel nodig hebben.
Ohh,, ik wist niet dat Nikon dit niet had.
Dan is het duidelijk, go for the Cannon. Krijg je meer...

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

SmartDoDo schreef op 03 juni 2003 @ 19:24:
[...]

Voor de goede orde, lees de test goed door. Het blijkt namelijk dat de camera's niet onder dezelfde omstandigheden zijn getest wat verschillen onderling alleen maar groter kan maken. Hun test is erg slordig gemaakt naar mijn mening, zie ook SmartDoDo in "Het Canon A60/A70 ervaringen topic - Dee" :)
Dat zou ik waarschijnlijk ook zeggen, als ik die A70 had :X ;) .

Volgens mij kun je de scherpstelling wel handmatig instellen, de rest inderdaad niet (best jammer). Wellicht dat er op die A70 meer handmatige instellingen beschikbaar zijn (is in sommige situaties best belangrijk), maar qua (foto)kwaliteit zullen deze twee camera's echt niet voor elkaar onder doen en de prijs niet te vergeten: Canon is toch iets duurder dan de Nikon.

[ Voor 6% gewijzigd door KillerBee op 03-06-2003 20:56 ]

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat Canon meer handmatige instellingen heeft in vergelijking met Nikon maar canon heeft wel een slechtere lens (minder scherp en blauwe tint bij glimmende voorwerpen in de zon). Zo heb ik bij www.imaging-resource.com gekeken en bij fotokwaliteit stond er bij nikon: Great en Canon: Good. Maar Canon kan wel geluid opnemen en heeft een betere flits. En weet iemand mss waarom Nikon veel duurder in VS en andere landen is dan Canon ?

Verwijderd

Mja, ik heb de Canon zelf dus echt objectief ben ik niet :P, maar hij schiet erg lekker. Als je niks wilt instellen en gewoon foto's wil maken dan kan dat, maar als je echt alles zelf wil instellen dan kan dat ook. De Nikon heb ik ff in m'n handen gehad en echt veel groter of kleiner zijn ze niet, de Nikon is misschien een klein beetje kleiner, maar niet dat je er bij de Canon last van hebt zo groot als die is. Bij de Canon kan je nog andere lenzen erop zetten en volgens mij kan dat bij de Nikon niet, verder heb ik eigenlijk nog niks gezien van niet scherp of blauwe tint (komt misschien omdat ik hem pas een dag heb :D).

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:09

Tubbietje

Illegaal!

* Tubbietje heeft ook moeten kiezen tussen de Nikon 3100 en Canon A70.

Zoals al gezegd is hierzo heeft de Nikon 3100 een iets betere lens.
Daarentegen heeft de Canon meer opties om handmatig in te stellen.
Ook zijn de foto's zeker ver weg van slecht.
In de fotozaak heb ik beide camera's in de hand gehad, en de Canon is gewoon ietsje groter... maar zeker niet te groot... de Nikon is gewoon enorm klein.

Toch is mijn keuze voor de Canon gegaan met als reden dat je meer handmatig zelf kon instellen en ook onderstaande topics hebben meegeholpen in de keuze :)

Het Canon A60/A70 ervaringen topic
Het Canon A60/A70 ervaringen topic - Deel 2

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 23:05

jvdb1975

tsja.........

Ik ben zelf inmiddels bezitter van een A70 en heb ook voor mijn aanschaf nog zitten kijken naar de 3100. Maar gezien alle reviews, en ervaringen van anderen heb ik mijn keuze toch voor de A70 laten gaan. Die is in mijn opzicht een heel stuk beter dan de 3100
Succes ermee

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

jvdb1975 schreef op 04 juni 2003 @ 10:46:
Maar gezien alle reviews, en ervaringen van anderen heb ik mijn keuze toch voor de A70 laten gaan. Die is in mijn opzicht een heel stuk beter dan de 3100
Uiteraard ieder z'n eigen keuze, en ja, het is waar dat je met de Canon meer handmatig kunt instellen, maar ik begrijp in hemelsnaam niet waarom dan de Canon een 'heel stuk beter' is dan de Nikon?! :? Verklaar je dan eens nader waarin de Canon dan zoveel beter is dan de Nikon (naast het feit dat er wat meer instellingen mogelijk zijn). Dit soort opmerkingen vind ik altijd een beetje overdreven overkomen, net alsof de Nikon niks is en Canon alles is :/ .

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch canon A70 ga kopen vooral omdat die meer manual instellingen heeft dan nikon.

Verwijderd

Ik heb zelf de Nikon 3100, ik ben er erg tevreden mee!
Alleen de eerste versie die ik had gekocht had battarije fout, en nog veel meer software fouten, deze heb ik toen laten opsturen en ik heb een nieuwe exemplaar gekregen....
Deze is wel goed...
Ik ben zeer tervreden mee goeie scherpe foto's, lekker klein toestel (niet dat de a70 veel groter is)
Ik heb die handmatige instellingen niet nodig hij doet het automatisch erg goed!

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik hoop dat iemand nog reageert hier. Mijn vriendin en ik kunnen ook niet kiezen tussen de 3100 en A70 of 2100 en A60. Het enigste verschil lijkt de 1MP te zijn dus kan m'n vraag gewoon gesteld worden lijkt mij.

In sommige reviews zoals bij bijvoorbeeld kieskeurig.nl zeggen veel mensen dat de A70 niet zo scherpe foto's levert en deze vaak "soft" zijn. Dus niet zo scherp en een waas en zo zou de 3100 beter zijn. Daarintegen zou de A70 veel beter in weinig licht situatie's foto's geven en de 3100 slecht.

Dit maakt onze keuze nu dus zo moeilijk tussen de modellen. Wie kan verheldering geven? Kloppen deze argumenten wel, gedeeltelijk of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door X1pheR op 26-08-2003 05:05 . Reden: foutje ]

Out of order...

• X1pheR
Niemand meer?

Out of order...

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:54
Nikon, krijg je tenminste ook een echt software pakket bij en batterijen en lader etc...

Heb ook de CoolPix 3100, op ZDnet vinden ze m beter dan de A70 en redelijk veel beter ook.

Maakt verder goede duidelijke foto's , werkt snel en is compact en licht, maakt erg goede scherpe foto's en je kan de foto's meteen als bewereken op je camera !!

[ Voor 38% gewijzigd door RonaldMade op 27-08-2003 16:28 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 17:14:
In Nederland is Nikon juist goedkoper en Canon duurder.
Het is maar hoe je vergelijkt :?

Beide merken hebben uiteraard goedkope en dure modellen, maar in het algemeen is juist Canon wat meer mainstream gericht en populair geprijsd.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RonaldMade
Da_Killah schreef op 26 August 2003 @ 05:04:
Ik hoop dat iemand nog reageert hier. Mijn vriendin en ik kunnen ook niet kiezen tussen de 3100 en A70 of 2100 en A60. Het enigste verschil lijkt de 1MP te zijn dus kan m'n vraag gewoon gesteld worden lijkt mij.

In sommige reviews zoals bij bijvoorbeeld kieskeurig.nl zeggen veel mensen dat de A70 niet zo scherpe foto's levert en deze vaak "soft" zijn. Dus niet zo scherp en een waas en zo zou de 3100 beter zijn. Daarintegen zou de A70 veel beter in weinig licht situatie's foto's geven en de 3100 slecht.

Dit maakt onze keuze nu dus zo moeilijk tussen de modellen. Wie kan verheldering geven? Kloppen deze argumenten wel, gedeeltelijk of niet?
De canon heeft iso tot 400 en de nikon tot 800, de flitser van de nikon, is erg goed en ik maakte ooit een foto in mijn kamer om 23.00 ik keek op de lcd en het leek alsof het 3 uur s middags was 8)7 (valt allemaal in te stellen op het ding, kan ook gewoon goede nacht foto's maken :P )

Hij flitst eerst een flink aantal keren voor zodat ie ook 's nacht erg goede foto's maakt, nikon maakte een erg goede camera met de 3100 _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldMade op 27-08-2003 16:34 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RonaldMade schreef op 27 August 2003 @ 16:33:
De canon heeft iso tot 400 en de nikon tot 800, de flitser van de nikon, is erg goed en ik maakte ooit een foto in mijn kamer om 23.00 ik keek op de lcd en het leek alsof het 3 uur s middags was 8)7 (valt allemaal in te stellen op het ding, kan ook gewoon goede nacht foto's maken :P )

Hij flitst eerst een flink aantal keren voor zodat ie ook 's nacht erg goede foto's maakt, nikon maakte een erg goede camera met de 3100 _/-\o_
Ik ken het ding niet, maar heb zelf wel al sinds de introductie een Nikon 4300 die enorm goed bevalt. Nikon heeft erg goeie lenzen, is sterk in macro-foto's, heeft neutrale kleuren en weinig ruis. Nachtfoto's zijn scherp en in verhouding met de meeste andere cams ruisarm. Ik heb een tijd vanalles vergeleken en heb voor Nikon gekozen. De Canon A40/A60/A70 zijn erg goeie cams (zeker voor het geld!) maar ik leg liever iets meer neer voor een Nikon met dezelfde mogelijkheden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RonaldMade
Ja Nikon kan Macro foto's maken vanaf 4 cm
Hahah, canon pas vanaf 5 slecht hoor :P,

Maar idd nikon gebruikt echt supergoede zoom-nikkor lenzen en de kwaliteit is verbluffend zelfs nog bij gebruik van max digitale zoom _O_

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

RonaldMade schreef op 27 August 2003 @ 16:48:

Maar idd nikon gebruikt echt supergoede zoom-nikkor lenzen en de kwaliteit is verbluffend zelfs nog bij gebruik van max digitale zoom _O_
feit: de A70 heeft een veel betere beeldkwaliteit

bron: www.dpreview.com

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RonaldMade schreef op 27 August 2003 @ 16:48:
Fout, de Nikon 4300 (en hoger) kan tot 2cm scherpstellen ;)
Maar dat soort cijfertjes zeggen natuurlijk niet alles. Feit is gewoon dat in veel reviews Nikons uitblinken in macro shots qua scherpte en diepte.

• RonaldMade
Exirion schreef op 27 augustus 2003 @ 16:52:
[...]

Fout, de Nikon 4300 (en hoger) kan tot 2cm scherpstellen ;)
Maar dat soort cijfertjes zeggen natuurlijk niet alles. Feit is gewoon dat in veel reviews Nikons uitblinken in macro shots qua scherpte en diepte.
Ja, maar de Nikon CoolPix 3100 kan vanaf 4 cm, maar ik heb al 2 macrofoto's gemaakt en ik moet zeggen:

Heel veel detail en heel mooi scherp, echt fantatisch gewoon....

• RonaldMade
Mooooody schreef op 27 August 2003 @ 16:51:
[...]

Dat is geen feit, slecht een mening van dpreview, ik zelf vind (mening) dat de nikon hele goede foto's maakt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mooooody schreef op 27 augustus 2003 @ 16:51:

Er zijn ook sites die de G3 de hemel in prijsden, en ik vind dat ding in bepaalde dingen nogsteeds tegenvallen. Het heeft ook met smaak te maken denk ik.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 15:24

yGiDoRp

Sawasdee

Ik heb ook lange tijd erover nagedacht tussen een Nikon 3100, Canon A70 of een SONY DSC-P72.

Na wat reviews gelezen te hebben en sample foto's gezien te hebben vond ik de SONY de mooiste foto's afleveren, daarna de Canon en dan de Nikon. Tussen Nikon en Canon zou ik dus voor Canon gaan. Dit is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb uiteindelijk gekozen (nahja samen met mijn vader) voor de goedkopere SONY DSC-P52 en ben zeer tevreden over de kwaliteit, al moet ik nog wel leren er goed mee om te gaan. Volgende keer als ik weer in Singapore ben ik van plan een P10 aan te schaffen :)

http://www.steves-digicam...ws/nikon3100_samples.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70_samples.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/P72_samples.html

[ Voor 16% gewijzigd door yGiDoRp op 27-08-2003 17:13 ]

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• X1pheR
Onze keus wordt nu zowieso beperkt tot de 2MP klasse. Dus de A60/2100 omdat we eens goed heb gekeken en met alle accessoires erbij kunnen we ons jammergenoeg geen 3MP permiteren :( Nogal een tegenslag net gehad dus had eerst wel gekunt. Maar ja... Misschien dat iemand hier beste keus van weet? Sorry voor het het vragen naar 3MP maar ja, ik kon het ook niet weten. Reviews gelezen maar toch komen ze gelijk. Voornamelijk verschil is dat video wel met geluid bij de A60 kan (wat niet echt boeit) En canon iets meer instelmogelijkheden heeft. Maar of m'n vriendin en ik (als amateurs) dat nou missen...

[ Voor 9% gewijzigd door X1pheR op 27-08-2003 21:00 . Reden: verduidelijking ]

Out of order...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan.

Voor de A70:
• Meer handmatige settings
• Kunt er externe lenzen op doen
• 4 AA batterijen

Voor de Coolpix:
• Kleiner
• Geen 4 lompe batterijenm maar 2xAA
• Goedkoper
• Beter lens <--- maakt veel uit
• Mass storage device, mnaakt het makkelijker in linux (weet niet of de A70 dat ook is)

kortom ik heb door de nikon gekozen en absoluut geen greintje spijt _O_

edit: over die batterij problemen. ik heb net als een vriend met ook een 3100 geen probs met echte batterijen. de batterijen die je erbij krijgt gaan erg kort mee ja! als je normale koopt gaan ze lang mee :)

[ Voor 21% gewijzigd door Oxi op 27-08-2003 21:05 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• RonaldMade
Da_Killah schreef op 27 August 2003 @ 20:59:
Onze keus wordt nu zowieso beperkt tot de 2MP klasse. Dus de A60/2100 omdat we eens goed heb gekeken en met alle accessoires erbij kunnen we ons jammergenoeg geen 3MP permiteren :( Nogal een tegenslag net gehad dus had eerst wel gekunt. Maar ja... Misschien dat iemand hier beste keus van weet? Sorry voor het het vragen naar 3MP maar ja, ik kon het ook niet weten. Reviews gelezen maar toch komen ze gelijk. Voornamelijk verschil is dat video wel met geluid bij de A60 kan (wat niet echt boeit) En canon iets meer instelmogelijkheden heeft. Maar of m'n vriendin en ik (als amateurs) dat nou missen...
Als je accessoires wilt kan je beter voor de Nikon CoolPix 2100 gaan want:

Je krijgt er adobe fotoschop elements v2 erbij (winkelwaarde € 99)
Je krijgt er 2× 2000 mAh batterijen erbij
Je krijgt er 1 batterijenlader van nikon erbij (laad 2 batt's in 2,5 uur)
Je krijgt er 1 accountje van nikon fotoshare erbij (van 50 MB, maar stopt helaas in okt 2003)
Je krijgt bij account activatie 1/5 staatslot (als je geluk heb verdien je de camera zo terug !)

Verder krijg je er ook de gewone kabels erbij... nederlandse handleidingen etc..

Mooi cameratje, snel, compact, goede foto's en mooie extra's _O_
Ik weet niet of je dit ook allemaal bij de 2100 krijgt maar bij de 3100 kreeg je dit moois allemaal er standaard bij :9

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldMade op 27-08-2003 21:11 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

RonaldMade schreef op 27 August 2003 @ 16:25:
op ZDnet vinden ze m beter dan de A70 en redelijk veel beter ook.
Kijk dat vindt ik nu spijtig :/
Ik ken de review van ZDnet en heb het blad waar de review in staat zelf. De testomstandigheden zijn niet gelijk geweest bij de camera's wat terug te vinden is in de EXIF data van de testfoto's. De testfoto's die zijn genomen met de A70 zijn van zulke ongelooflijke baggerkwaliteit dat ik niet begrijp dat een serieus blad dat accepteerd. Ze waren wan een mindere kwaliteit dan een gemiddelde Trustcamera van 150 euro imho. Je kon bijvoorbeeld ook goed zien dat er een serieuze compositieverschil zat bij de foto's van de A60 en de A70. Hierdoor zijn foto's vermoedelijk binnen het macrobereik van de camera gemaakt zonder macro in te schakelen. Gevolg, slechte en onscherpe foto's

Mijn punt: Een review is leuk, maar de wijze waarop er gereviewd wordt en de testverantwoording is veel belangrijker. Verkijk je daar dus niet op. Als mensen of bladen schreeuwen "deze camera is de beste" kijk dan eens verder dan je neus lang is :)

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 09:36
Tsja ik heb precies dezelfde keuze moeten maken, en ik vond het een ERG lastige keuze. Ik heb uiteindelijk voor de CP3100 gekozen: erg mooie camera, maar ik mis toch af en toe die instellingen. Heb destijds voor de 3100 gekozen omdat ik weet dat Nikon qua lenzen erg goed scoort en het gewoon altijd een goed merk is geweest.

Wat betreft de foto-kwaliteit: die is gewoon erg goed, check bijvoorbeeld deze macro. Maar ik heb net zulke goede foto's van de A70 gezien. Ik denk dat beeldkwaliteit voor deze keuze niet echt uitmaakt. Voor deze prijsklasse en waar de gemiddelde gebruiker hem voor gaat gebruiken, is de kwaliteit meer dan goed genoeg. Als je echt zo graag over beeldkwaliteit wilt praten moet je gewoon een prijsklasse hoger gaan kijken :)

Kortom wat blijft dan over: uiterlijk en features. De Nikon is wat lichter en kleiner en wint imho op uiterlijk. Qua features wint de Canon vanwege de handmatige instellingen en daar heeft de camera een groot voordeel. Daarnaast heb je bij de Canon nog extra opzetlenzen/converters wat ik ook een groot voordeel vind. Qua bediening ken ik de A70 niet, de Nikon is iig erg gebruiksvriendelijk.

Wat betreft de klachten over de batterijen v/d CP3100: ik heb er weinig last van. Twee Ansmann batterijen erbij gekocht en die doen het gewoon goed, beter dan de bijgeleverde Nikon's :) Tenslotte de reviews: ik heb het idee dat welke site je ook bezoekt, de meeste reviewers hebben toch enigszins een voorkeur. Niet dat hun testen niet objectief zijn, maar het is vaak een kwestie van waar hecht je veel belang aan bij het geven van een eindcijfer. Vandaar ook (mede) zulke verschillen tussen de reviews imho.

Wat mij betreft komt de keuze neer op:
Wil je artistiek bezig zijn met de camera* en heb je er iets meer geld voor over => kies de Canon.
Wil je iets minder besteden, en een kleine en lichtere camera => kies de Nikon.

Beiden zijn het nette camera's en volgens mij krijg je van beiden geen spijt :)

* Dan moet je er ook wel wat verstand van hebben! Veel mensen die prat gaan op die features weten dan weer niet wat scherptediepte is, of wat ISO nou precies inhoudt en waarom ze soms beter een hoge sluitertijd moeten kiezen etc...

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 28-08-2003 03:00 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RonaldMade schreef op 27 augustus 2003 @ 21:09:
Ik weet niet of je dit ook allemaal bij de 2100 krijgt maar bij de 3100 kreeg je dit moois allemaal er standaard bij :9
Ik kocht m'n 4300 vorig jaar september of oktober en kreeg Photoshop Elements en dat staatslot er ook bij. Verder is de 4300 van zichzelf al erg compleet, en aangezien ie aardig in prijs gezakt is denk ik dat het nu een leuk 4 megapixel alternatief is voor de A70. Alles is handmatig instelbaar en de techniek is identiek aan wat er in de 4500 zit.

Verwijderd

Ik quote mijzelf even vanuit een ander topic... Lijkt mij wel een zinvolle aanvulling (hoop ik...):

De A60/A70 maakt tov de Coolpix betere foto's in schemer/donker, en niet alleen dus door de flits. De Canon heeft namelijk ook een "hulplampje" welke "bijschijnt" in deze donkere situaties, waardoor er beter door het toestel gefocused kan worden.

Maar wat minstens zo belangrijk is... de ISO waarde kan je bij de Canon handmatig instellen, en dus in het donker LAGER (op 50 of 100) zetten, waardoor er minder (veel minder!) ruis ontstaat op je foto.
Veel andere camera's (zoals Coolpix) gooien die waarde automatisch omhoog (tot wel 800 idd) waardoor er dus veel ruis ontstaat (hoe hoger de waarde hoe meer ruis...is erg lelijk). Dit gaf voor mij de absolute doorslag bij de aanschaf. Je maakt namelijk niet alleen foto's bij mooie zomerdag...het wordt ook weer herfst en je maakt ook wel es een foto op een verjaardag(avond) of in de kroeg...

Ook al de totale vrijheid in handmatig instellen is bij de Canon een voordeel, terwijl er ook voor de beginner prima point-shoot foto's mee te maken zijn.

De Coolpix is wel een slagje kleiner, maar voor mij te klein om een lekkere stabiele grip en bediening te geven. De Canon geeft wat meer houvast, maar zeker nog lekker compact hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 20:23 ]

• X1pheR
Thanx 4 replying. Het wordt dus wel de 2MP uitvoering tenzij blijkt dat we een mazzeltje hebben en de 3MP uitvoering kunnen veroorloven. En dan nu wel voor de Canon. Ik heb ze ook in de handen gehad en vindt toch idd de Canon wat beter aanvoelen. Ik ben benieuwd binnenkort naar onze foto's ;)

Out of order...

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 11:47

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

het is al een oud topic maar een nieuwe is ook overbodig...

kan iemand mij vertellen of de Nikon menu's ook in het Nederlands kunnen?
op de site van nikon kan ik er niets over vinden.

De A60/70 van Canon had wel Nederlandse Menu's las ik
het wordt een toestel voor mijn moeder, dus het is wel belangrijk ivm met de gebruiksvriendelijkheid en begrijpbaarheid van het toestel

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• RonaldMade
FUBAR schreef op 10 december 2003 @ 12:30:
het is al een oud topic maar een nieuwe is ook overbodig...

kan iemand mij vertellen of de Nikon menu's ook in het Nederlands kunnen?
op de site van nikon kan ik er niets over vinden.

De A60/70 van Canon had wel Nederlandse Menu's las ik
het wordt een toestel voor mijn moeder, dus het is wel belangrijk ivm met de gebruiksvriendelijkheid en begrijpbaarheid van het toestel
heb het toestel ff neffe me leggen, dus kon zo kijken, geen nederlands helaas op het toestel zelf (engels, duits, frans, spaans en rare tekens (japans oid))

wel 2 nederlandse handleidingen: snelstart en een volledige waarin het ook goed stond uitgelegd.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Gadget Talk > Fotografie :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met de Nikon, maar wel met de A70....

Man wat een heerlijk ding is dat. Heb foto's uit laten printen op 30x15 en het ziet er nog steeds ubergeil uit :P

Met een setje 2100 GP baterijen ben ik nu al voor de 4de keer me 128MB kaartje vol aan het schieten en dat met steeds het LCD scherm aan. Ligt lekker in de hand, had zelfs iets groter mogen zijn van mij. (heb grote poten ;))

Voor de rest geen van de door anderen opgemerkte nadelen ondervonden. Kortom een lekker dingetje :)
Pagina: 1