dhtml op macintosh

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
In dit topic had ik wat problemen aan de serverkant, die inmiddels met wat kunst en vliegwerk zijn opgelost. Echter blijkt de dhtml nogal buggy te werken op een Mac.

Het gaat om deze website: www.vandiepen.com

Ik geef onmiddelijk toe dat ik Beehive niet gebruikt heb, maar de zaak zelf geschreven heb. Onder windows browsers (explorer, mozilla, netscape) werkt alles perfect. Op linux (mozilla) werkt 't ook, maar is de font erg klein (op eoa. manier blijf ik daar tegenaan lopen). Maar op een Mac (netscape en mozzila) werkt 't allemaal heel traag. Dus mouse-overs bij de menuknoppen boven werken op zich wel, maar pas als je muis daar enkele seconden hangt. Geen porum dus.

Mijn vraag: hoe komt dit en is er wat aan te doen?

Of zijn de browsers op Mac gewoon buggy?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

edit: nou doet ie het wel.. ff kijken :)

hmm. ik krijg nu overal een half stuk javascript als source te zien....

(algemene opmerking dan maar: Mac's zijn een stuk trager dan Windows machines als het om internet gaat. Vraag me niet waarom, maar zelfs op 'snelle' Macs is het internet vaak niet vooruit te branden.. renderen van pagina's en dhtml loopt vaak als dikke stront om het maar zo te noemen :P)

Enniwee: ik krijg dus geen source te zien met IE6.. kan dus weinig echt voor je bekijken..

Was het je trouwens al opgevallen dat je niks kan selecteren? Nogal onhandig als je niet eens een stukje tekst kan selecteren :/

[ Voor 202% gewijzigd door Bosmonster op 03-06-2003 17:38 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Geen source kunnen is inderdaad een fijne tik van IE. Probeer Mozilla, die werkt een stuk beter. Netscape waarschijnlijk ook. Het is mij ook niet duidelijk waarom je een afgebroken stuk javascript source te zien krijgt. 't Is bovendien de source (gedeeltelijk) van een ander frame. Bug in IE...

Dat je geen tekst kan selecteren is niet zo erg bij een website voor een Advocatenbureau. Je kan wel printen. ;-) Dit komt overigens vanwege het onmousedown event op de body tbv. het draggen van diverse popup layers.

Ik heb nu effe geen Safari bij de hand, maar is die een beetje compatible met de w3c standaards (welke ik braaf toegepast heb)?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik ben erg blij met IE6 als je het niet erg vindt ;) Heb Mozilla en Opera de laatste versies om te testen, maar die voldoen verder niet aan mijn eisen.

Wat tekst selecteren betreft, dat is een kwestie van de juiste return-values geven bij events, dan kan het gewoon wel, ook met draggable layers enzo :) Met een simpele wijziging kun je je libraries dus daarop voorbereiden, want wie weet heb je het bij een volgende site wel nodig ;)

Safari is KHTML en helaas nog verre van perfect, maar het idee is goed en er zit een grote speler achter nu, dus dat zal zich rap gaan verbeteren in de nabije toekomst. Nu echter nog niet echt iets om je druk over te maken in ieder geval. Op de Mac gebruikt het merendeel nog gewoon IE overigens helaas. En juist IE op de Mac is een ramp om het maar licht uit te drukken. De codebase is grotendeels gebaseerd op IE4 met een hele nieuwe speciaal door het MS Mac-team ontwikkelde CSS en DOM-engine en veel dingen zijn dus buggy en traag.

Waarom Mozilla op de Mac langzaam zou zijn weet ik niet.. die zou toch aardig rap moeten zijn op een beetje Mac (G4-500+).

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Explore schreef op 03 June 2003 @ 17:13:
Op linux (mozilla) werkt 't ook, maar is de font erg klein (op eoa. manier blijf ik daar tegenaan lopen).
Ik probeerde te kijken met Mozilla 1.3.1 op Debian, maar ik kwam niet voorbij de taalkeuze pagina (kan je dat trouwens niet beter op de pagina's binnen zetten? Dan kan ik in ieder geval _iets_ zien.)

Ik heb mijn javascript wel wat beperkt. Javascript mag eigenlijk alleen cookies veranderen en images wijzigen, geen pop-ups en andere crap (status bar scrolling text ;)) Ik heb wel vaker pagina's gezien die een pop-up full screen openen vanaf de eerste pagina :'(

Verwijderd

Nog even een puntje van aandacht, je scrollbalk, ziet er leuk uit, werkt niet met de scollknop van mijn wacom muis.

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik heb hier een ibook met OS 10.2.6
getest met Safari 1.0 Beta 2 (V74) Geen vertragingen op de rollovers menu's maar laat de tekst op de mainpage niet zien.
getest met IE 5.2.2 Geen vertragingen op de rollovers of menu's
getest met Chimera (Navigator/Mozilla) Wel vertraging op de menu's, verneukte fonts.
Of zijn de browsers op Mac gewoon buggy?
Beetje rare opmerking,
Ik weet dus niet onder wel systeem en met welke versies van software je werkt.
Zit je onder OSX of wat anders? gebruik je een oude Netscape of de nieuwe 7.0.1?
er zijn zat browsers voor de mac, en ik weet niet wat je bedoeld met buggy,
maar als er wel iets niet spoort dan is het wel IE voor de pc. Dat iedereen z'n code er op aanpas dat het wel gaat werken is een ander verhaal.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik ben ook geen ondersteuner van Microsoft praktijken, maar Internet Explorer werkt in 99 van de 100 gevallen goed. Er zitten meerdere eigenaardigheden in, maar in vergelijking met Netscape en Mozilla valt 't nog reuze mee.

Al deze browser houden zich echter voor zo'n 99% aan de standaards van 't w3c ('tuurlijk blijven er uitzonderingen, vooral in de event-handling van Explorer bv.) en deze standaard heb ik dus gevolgd in de hoop dat de dhtml van de website op alle standards compliant browsers, platform onafhankelijk, zou werken. Op de PC heb ik hier nagenoeg geen problemen mee gehad, afgezien van het onResize event in Netscape en Mozilla: deze wordt pas getriggered op de mouseup, waardoor de layout van de site tijdens 't resizen er nogal verneukt uit kan zien. Bij IE werkt dit bv. wel perfect.

Punt blijft dat de techniek op alle standard compliant browsers op Windows en Linux goed lijkt te werken, maar op Mac niet.

Ik weet dat het scrollen van de tekst niet werk met de scrollwheel van de diverse muizen die zo'n ding hebben. Ik vind 't ook jammer, omdat ik er zelf ook gewend aan ben, maar ik weet zo niet hoe ik dat kan fixen. Ik weet wel dat IE bepaalde functies heeft om scrollwheel events af te vangen, maar zover ik weet werk dit niet onder andere browsers.

Het document.onmousedown event eindigd altijd met een 'return false', waardoor het selecteren van tekst niet werkt. Ik heb dit net even aangepast zodat deze 'true' returned in 't geval dat er geen layer wordt gedragged. Zo kan je wel tekst selecteren. Piece of cake.

Hm, net nog even zitten testen onder Mac OS 10.2.6 en Netscape 7.0, Mozilla, Mozilla Firebird, Safari en Explorer 5.2. De schade valt op zich nog wel mee, maar allemaal doen ze 't anders. Safari laat de tekst niet zien, de oude Mozilla komt niet verder na de taalkeuze, Netscape en Explorer doen 't verbazend goed maar allebei een beetje traag al werken de mouseovers weer wel goed. In Explorer zijn de cv-layers misvormd (balkje met de naam is belachelijk groot) en in de nieuwe Mozilla is de tekst weer te klein, net zoals met Linux. Ik had eerder gekeken op een oud OS (9.2, dacht ik) en daar is 't allemaal belabberd.

Zelfs met standaards valt er nog niet tegen al die 'eigenaardigheden' op te programmeren, maar op zich ben ik wel tevreden met 't gedrag van de nieuwe Mozilla en Netscape. Netscape is volgens mij de meest gebruikte browser op de Mac.

Is het niet zo dat Netscape er mee kapt? Ik hoorde weer zo'n gerucht...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

crisp

Devver

Pixelated

Explore schreef op 04 juni 2003 @ 11:23:
[...]
Is het niet zo dat Netscape er mee kapt? Ik hoorde weer zo'n gerucht...
Netscape is tegenwoordig sowieso al een omgebouwde Mozilla met wat AOL zut erin, en ik heb nog geen geruchten gehoord dat Mozilla ermee zou kappen :)

Intentionally left blank

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Net nog effe Beehive examples getest op de Mac onder Netscape 7.0 en Mozilla. Werkt van geen kanten... Ik kan niet anders concluderen dat mijn code op zich prima in orde is, maar dat veel Mac browsers gewoonweg moeite hebben met dhtml. Dat bedoel ik met buggy, sjuk.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
crisp schreef op 04 June 2003 @ 11:30:
Netscape is tegenwoordig sowieso al een omgebouwde Mozilla met wat AOL zut erin, en ik heb nog geen geruchten gehoord dat Mozilla ermee zou kappen :)
Ik vraag me af of dat niet met alle browsers zo is. Bij alle browsers staat er in de userAgent 'Mozilla'...

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Explore schreef op 04 June 2003 @ 11:23:
Netscape is volgens mij de meest gebruikte browser op de Mac.
Voor de nieuwe generatie macs is dit zeker niet meer het geval.
Onder OSX heb je standaard al IE en Safari is nu ook al goed in opkomst.
Netscape gebruik ik al enkele jaren niet meer op de mac.
Bovendien is netscape gewoon mozilla met een hoop rommel erbij.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Explore schreef op 04 June 2003 @ 11:39:
[...]

Ik vraag me af of dat niet met alle browsers zo is. Bij alle browsers staat er in de userAgent 'Mozilla'...
Dat is uit historische redenen :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Dan maar eens kijken hoe 't gaat als Safari zijn upgrades heeft ondergaan. Op zich lijkt alles goed te werken in Safari, alleen de onLoad en onResize events doen niks. Dit is ook de reden dat je geen tekst ziet (die wordt op 't onLoad event zichtbaar gemaakt).

Is het niet zo dat 'Mozilla' al in de userAgent van bv. Explorer stond voordat de Mozilla browser er was? Waarom staat Mozilla dan om historische redenen in de userAgent?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op 04 June 2003 @ 11:30:
[...]

Aangezien AOL dus een 7-jarig contract gesloten heeft met Microsoft voor het gebruik van IE, is er een redelijke kans dat ze in het geheel stoppen met Netscape, wat de belangrijkste contributor is voor het Mozilla project.

Je mag wel stellen dat zonder Netscape, Mozilla ontwikkeling zo goed als ophoudt.

De geruchten zijn dus niet ongegrond :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Wordt Mozilla niet onafhankelijk van Netscape ontwikkeld? Ik kan met bij een open source product als Mozilla niet voorstellen dat men er mee stopt als Netscape ten onder gaat door de commerciele coup van de gebroeders AOL en Microsoft.

Pagina: 1