Toon posts:

[html/asp] interface

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb nu enige tijd een site staan maar dit is mijn allereerste site. vanuit deze site wil ik dingen gaan toevoegen en onderzoeken en ontwerpen.

de vorige keer heb ik dus geprobeerd een gastenboek te ontwerpen. dit is inmiddels al een succesje geworden :). maar omdat ik nog wel een noob ben heb ik dus wel een beetje hulp nodig voor het een en ander.

wat ik nu wil gaan doen is een soort van gebruikers interface (voor ons zelf) in html/asp te gaan maken voor de site. dat houd dus in dat ik niet elke keer, als ik wat wil gaan toevoegen aan b.v nieuws, dat ik dan het .html/.asp bestand moet gaan openen met kladblok en daar steeds wat tekst gaat bijvoegen.
dit moet dus allemaal automatisch gaan..

wat ik eerst wil vragen is....
om dit te doen is hiervoor perse Access voor nodig? en als het met access moet waar kan ik dan een stukje tekst kwijt wat meer is dan 255 tekens bevat?

ik heb al wel wat informatie over Do unit en loop acties gevonden.

hoop dat jullie mij een bietje willen helpen.

al vast bedankt ;)

edit:
ik heb op deze comp. XP met access XP/2002, en daar zie ik geen memo in staan! :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 15:37 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Je hebt niet perse Access nodig wil je een DB gaan gebruiken.

Je kan ook MSDE (gratis DBMS van MS, met de Sql Server engine) gebruiken. Je hebt dan wel geen grafische admin ofzo, en er worden maar 5 concurrent conn. toegestaan. (Als je er meer dan 5 hebt, dan wrodt er een vertraging ingebouwd).

Dat je geen Memo oid kunt vinden in Access kan ik moeilijk geloven....
Ik heb net zelf eens gekeken en je zult toch een beetje beter moeten kijken wat dat memo-veld betreft....

https://fgheysels.github.io/

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Misschien moet je eerst wat meer leren over asp, database systemen ed.

Uit je reactie:
"en als het met access moet waar kan ik dan een stukje tekst kwijt wat meer is dan 255 tekens bevat?"
blijkt dat je nog het een en ander kan leren over database systemen. Je vraag is heel globaal en behoorlijk groot. Zoek gewoon op google naar tutorials over asp, databases etc.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Access is niet de enige mogelijkheid ;)
Je zou bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van textbestanden of xml-bestanden :)

Zie ook:
Textstream Object
ADO Tutorial
SQL Tutorial
ASP en XML

Enjoy :)

[ Voor 36% gewijzigd door DeverauX op 03-06-2003 16:13 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
:D,

cool, kijk dat is nou eens een idee. ;)

ik ga er naar kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net dus wat gevonden uit dit.

Textstream Object

dit kan ik dus heeeel goed gebruiken.

alleen 1 probleem, hij werkt niet bij XP IIS. wel bij W98 PWS.

hoe kan dat?

script is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<html>
<body>
<p>This is the text in the text file:</p>
<%
Set fs=Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set f=fs.OpenTextFile(Server.MapPath("testread.txt"), 1)
Response.Write(f.ReadAll)
f.Close

Set f=Nothing
Set fs=Nothing
%>
</body>
</html>

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Ik hier hier XP IIS en bij mij werkt ie perfect.
Probeer eens een

code:
1
Response.Write Server.MapPath("testread.txt")

En kijk dan eens of dat wel de locatie is waar je testread.txt staat.

Verwijderd

XML of een database lijkt mij het meest geschikt. Beginnen klooien met tekstbestanden kan je ook doen maar dit is niet de elegantste manier zoals mijn leerkracht wiskunde zegt.
BTW: dat houdT dus in

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 17:01:
ik heb net dus wat gevonden uit dit.

Textstream Object

dit kan ik dus heeeel goed gebruiken.

alleen 1 probleem, hij werkt niet bij XP IIS. wel bij W98 PWS.
Rechtenprobleem voor het IUSR_account of Norton Antivirus wat de boel loopt te verstieren.

Maar waarom zou je tekstbestanden willen gebruiken in plaats van een database? Waarom denk je dat ze die dingen (databases) anders ooit hebben uitgevonden :?

En ga voor de opslag ook alsjeblieft geen XML voor opslag gebruiken; kan je net zo goed tekstbestanden gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 03-06-2003 20:44 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

En ga voor de opslag ook alsjeblieft geen XML voor opslag gebruiken; kan je net zo goed tekstbestanden gebruiken.
Wat is dan het nadeel van xml t.o.v. plain tekst? Oke XML is eigenlijk niet bedoelt voor data-opslag maar het werkt imo wel prettiger dan met txt-bestanden :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

• gorgi_19

gorgi_19

DeverauX schreef op 03 juni 2003 @ 20:54:
[...]

Wat is dan het nadeel van xml t.o.v. plain tekst? Oke XML is eigenlijk niet bedoelt voor data-opslag maar het werkt imo wel prettiger dan met txt-bestanden :)
Ik zou het misschien anders moeten formuleren; beiden moet je niet gebruiken voor de data-opslag ;) In principe is beiden een tekstbestand.

Afhankelijk van of je alles in 1 xml bestand stopt of niet, moet je het hele bestand inlezen en hier vervolgens een 'query' op loslaten. Ergo, je gaat dus een database nabootsen.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 03-06-2003 21:02 ]

Verwijderd

Als je in Access over de 255 tekens wilt moet je je veld van "Text" naar "Memo" veranderen :)

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Afhankelijk van of je alles in 1 xml bestand stopt of niet, moet je het hele bestand inlezen en hier vervolgens een 'query' op loslaten. Ergo, je gaat dus een database nabootsen.
Klopt en een database zal dan ook altijd flexibeler zijn dan een filesystem-constructie, alleen xml is wel een aardig (en misschien wel het beste) alternatief voor een database :)
De TS heeft het alleen niet over al te dynamische content en als ik in deze situatie zou moeten kiezen tussen access of filesystem+xml zou ik persoonlijk voor het laatste gaan, al is het alleen al voor de snelheid t.o.v. access. :P

Quincy Jones

• gorgi_19

gorgi_19

DeverauX schreef op 04 juni 2003 @ 07:41:
[...]

Klopt en een database zal dan ook altijd flexibeler zijn dan een filesystem-constructie, alleen xml is wel een aardig (en misschien wel het beste) alternatief voor een database :)
De TS heeft het alleen niet over al te dynamische content en als ik in deze situatie zou moeten kiezen tussen access of filesystem+xml zou ik persoonlijk voor het laatste gaan, al is het alleen al voor de snelheid t.o.v. access. :P
Ik gok dat Access, zeker bij wat grotere hoeveelheden data, sneller is dan XML. Plus je krijgt het probleem van reeds geopende bestanden als het een beetje loopt. :)

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 04 June 2003 @ 09:52:
[...]

Ik gok dat Access, zeker bij wat grotere hoeveelheden data, sneller is dan XML. Plus je krijgt het probleem van reeds geopende bestanden als het een beetje loopt. :)
dat is wel so, maar ik wil nu ff gaan onderzoeken hoe het nou precies werkt enzo en als ik het dan op gegeven moment voormekaar heb gaat ik uitzoeken hoe ik het kan doen met access.
daarbij komt ook dat mijn gastenboek staat hier gehosted en de site zelf staat ergens anders. (linux/php). en dat het gastenboek (access) ook niet egt voortreffelijk snel is.

ik denk ook dat ik over een tijdje (weet niet wanneer) ook wel gaat overstappen naar linux ofzo.... maar dat komt allemaal nog wel.

ik ga nu ff voor de filesystem-constructie... dit lijkt mij voor mij het makkelijste voor nu.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 03 June 2003 @ 20:43:
[...]

Rechtenprobleem voor het IUSR_account of Norton Antivirus wat de boel loopt te verstieren.
das altijd wat met die XP rechten. wordt er helemaal piep van. :|
maar het is opgelost. ;)

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik gok dat Access, zeker bij wat grotere hoeveelheden data, sneller is dan XML.
Dat weet ik wel zeker, dit is dan ook zeker niet geschikt voor bestanden groter dan 50-100 kB. Daarboven wordt het inderdaad te traag, en bij bestanden groter dan 1Mb kan ik je garanderen dat je zelfs last krijgt van script-timeouts.

Maar ik heb voor de grap weleens een simpele bench gemaakt voor het vergelijken van het parsen van xml tov dmv recordsets data uit access te halen, en in alle gevallen was xml zeker een stuk sneller. (helaas kon ik het niet testen met multiple requests :| )

Quincy Jones

Pagina: 1