Toon posts:

Ti4200/A7V7X-X Crashes (PSU?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een systeem in elkaar gezet. Alles lijkt goed te zijn, maar de pc loopt in Windows XP vaak vast. Ik dacht meteen aan de voeding, want die is maar 300 watt en niet van een bekend merk. Maar de crashes zelf wijzen niet echt naar de voeding. (Of wel?) Het gaat vooral fout met games. (En 3dmark2003) Soms speelt die 1 min, soms 1 seconde, meer niet iig. Wel speelt die makkelijker games langer. Tony Hawk Pro skater 2 doet hij wel redelijk lang, 3dmark, battlefield 1942, Generals niet)

Soort crashes:
- Windows programma fouten (scherm met send/don’t send) Dit gebeurd met msn en IE, maar ook met het configuratie scherm.
- Blauwe schermen met varierende fouten. Vooral fouten over de Physical memory dump. Dit meestal in games, maar soms ook daar buiten.
- Belangrijkste: Programma’s, games die spontaan stoppen zonder error.
- Belangrijkste: Games die met een eigen foutmelding komen, meestal niet meer dan “serious error”.
- Systeem hangt helemaal. (Gebeurd bijna niet meer, maar in het begin wel even)
- Het systeem is nog nooit gecrashed tijdens het opstarten, alleen in windows.

Als het aan de PSU ligt zou het toch erger moeten zijn als ik de CPU versnel? Dit lijkt niet zo te zijn. Op 1.4 ghz (266 fsb) draait die redelijk soepel. Op 1833 mhz/333mhz (standaard snelheid) is die erg onstabiel. Op 2.0 ghz (333 mhz en mult 12.0) is die erg stabiel. (Raar dat is toch overclocked) (Temp is op 1.4, 42 graden op 2.0 49 tot 55)

Is dit toch de PSU of is het misschien wel Windows XP? (Ik heb nog nooit een PSU probleem gehad.) Wie heeft advies?

Drivers:
Via 4in1, via agp voor 2000/xp. Nieuwste Leadtek driver (Standaard detonator doet het niet) GPU bios is ook de laatste. Alleen motherboard bios is niet de nieuwste. (1002 geloof ik)

Systeem:
Aopen QF50C 300Watt; Asus A7V8X-X; Kingston 512MB PC2700; Athon XP 2500+; Leadtek Winfast A280LE TD (Geforce ti 4200 128 mb); Maxtor diam. 9 80 gb 8mb cache; Windows XP Pro SP1.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Heb je al ander gehuegen geprobeerd? of getest met memtest?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

asus probe ff installen om te kijken wat je voltage's doen, dan weet je t zeker of t de psu is. Zou trouwens ook ff memtest laten lopen, vaag vermoeden reepje brak.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb ook niet zomaar andere geheugen liggen ofzo en memtest duurt uren. :(
Zal er is naar gaan kijken straks.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb asus probe al een tijdje draaien. Voltages blijven redelijk. 12,16 4,865 3,28 vcore=1,697

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 15:16 ]

Verwijderd

wat voor soort processor heb je? 2500+?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 15:19:
wat voor soort processor heb je? 2500+?
Ja, was ik een vergeten in het lijstje. :)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
effe asus update doen en nieuwe bios erop zetten...

ook effe alle updates doen van windowss..

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Ik denk ook dat je nieuwe bios erop moet zetten aangezien de 2500+ een (best wel) nieuwe processor is (512Kb L2cache). Waarschijnlijk/hopelijk zijn dan je problemen opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er mee bezig. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bios ge-update. De games draaien nu langer, maar nogsteeds lopen ze vast. Even dacht ik dat het gelukt was, maar helaas. :(

De geheugen test moet nog gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een mooie foutmelding:
IKernelo.exe - Application Error
The instruction at "0x771c741a" referenced memory at "0x00163398". The memory could not be "read".

Click on OK to terminate the program.

Verwijderd

gebruik de "edit" knop aub

Draait je geheugen op 166? Kan zijn dat het geheugen dit niet trekt. Test je geheugen ff.

Verwijderd

Topicstarter
geheugen test gedaan (standaard test 23 minuten) Hij heeft niks gevonden.

Ik heb ook ff met photoshop en nog wat progs het geheugen ff zwaar gebruikt in windows. Geen problemen. De problemen met MSN en IE zijn wel over nu. Alleen loopt 3dmark nu aan het eind van de eerste CPU test vast. C&C Generals loopt nu na 10 minuten spelen vast.

Het gaat beter, maar dit klopt nog niet.

Ik heb ook asus probe 2 al een tijdje draaien, ook tijdens de games. Ik zie geen abnormale temperatuurverschillen of voltage verschillen. De voltages zijn niet helemaal constant, maar dat lijkt me normaal. Variatie van hooguit 0.2volt, soms omhoog, soms omlaag.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 18:27 ]

Verwijderd

hmmm het kan de voeding zijn ja, ik zou zeggen probeer een andere.
Heb je trouwens al een clean windows XP install gedaan? En dan de nieuwste nvidia drivers installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, windows XP was clean install. Heb ook sp1 gedownload en al die andere updates. Nvidia drivers werken niet direct. Dan krijg ik 4 bit kleuren. Heb wel de nieuwste drivers van leadtek, iig een detonator 40.xx is dat. (43.51 of 4351)

Verwijderd

Topicstarter
Na nog uitgebreider testen, blijkt het eigenlijk vooral C&C Generals en de 3dmark2003 test te zijn waar die vast loopt. Ik heb intussen ook al even wat anders games gedaan, Counter-Strike/Half-Life, GTA3, Splinter cell en Battlefield 1942. Deze zijn nog niet vast gelopen. Tony hawk pro skater 2 is tot nu toe 1 keer vastgelopen, dat was voor de bios update.

Verwijderd

Topicstarter
Intussen draait die wel met de nieuwste nvidia driver. Hij is weer beter geworden, maar is nog ver van normaal. Ik kan nu soms gewoon een half uurtje gamen en 3dmark2003 maakt nu soms de tests af. (Score 1490)
Pagina: 1