Toon posts:

[wireless lan] accesspoint vrijgeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn kabelmodem op een wireless router aangesloten. Nu wil ik graag mijn signaal vrijgeven voor mensen van buitenaf. Ik wil echter dat zij alleen het internet op kunnen maar niet op mijn netwerk. Is dit mogelijk? En is er een website waar ik een lijst van mensen kan vinden die ook hun signaal vrijgeven?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik denk dat je een soort apart netwerkje moet creeren met daarin het AP en een server/firewall. Dan kun je achter die server je netwerkje hangen en kun je dus bepalen wat je wel en niet wilt laten doen. Waarom wil je dat signaal trouwens vrijgeven? Kost je alleen maar bandbreedte })

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het mij bandbreedte kost. Maar wanneer meerdere mensen dit zullen doen zal het in de toekomst (verre toekomst :P) misschien mogelijk zijn dat je een landelijke dekking zal krijgen voor wireless internet :). Personen die zeggen dat het alleen maar bandbreedte kost sharen waarschijnlijk ook geen mp3's, maar downloaden deze alleen maar :P

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Voor die landelijke dekking kun je beter de grote bedrijven een serie van hotspots laten creeeren. In Parijs bijvoorbeeld kun je binnenkort in en rond een groot aantal Metro-stations internet, in NY is een soortgelijke ontwikkeling aan de gang.

Tevens komen er langzaamaan ISP's die dekking geven via een WLAN (ook in NL). Een paar thuisgebruikers die i'net delen zullen hier niet al te veel aan bij dragen.

Owh, toch een gaaf plan ! :P

Edit1: Woonplaats: Groningen ... hmmm, ik zal maar niet komen leechen :P

Edit2: En als je inderdaad zo'n setup gaat bouwen, kun je dan meteen bijhouden of er inderdaad geleeched wordt op jou i'net verbinding? door middel van MAC-filtering ofzo? (En post dat uiteraard hier ergens)

[ Voor 28% gewijzigd door frankvdtillaart op 04-06-2003 08:59 ]

Happy Blessings <3

Verwijderd

Sommige Accesspoints hebben een build-in firewall waar je dat automatisch kan regelen. Indien jouw accesspoint dat niet ondersteunt, moet je naar andere oplossingen kijken. Via userniveaus en passwoorden kan je je gehele netwerk zo opstellen dat niet iedereen alle rechten heeft om bestanden te zien/lezen/wijzigen... Met windows een internetconnectie sharen, deelt de verbinding over ALLE gebruikers. Wanneer derest dan goed beveiligd is met paswoorden en dergelijke, kan een anonieme gebruiker enkel de internetconnectie gebruiken.

• dvherk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10-2024
Volgend mij heeft tegenwoording elke wireless access point een firewall.
Persoonlijk zou ik het volgende gaan proberen:
- MAC filter inschakelen, je weet waarschijnlijk toch wel wie WEL toegang 'mag'.
- Laat dit acces point via DHCP ip's uitgeven, anders dan je LAN.
- In je router maak je een static route om je acces-point traffic naar internet te sluizen.
- Misschien kan je iets regelen om je eigen WLAN acces (voor Lan toegang) met static DHCP uitgeven, op basis van het MAC adres(pcmcia). Op deze manier krijgt je eigen WLAN point altijd hetzelfde IP en kan je waarschijnlijk gewoon op je lan.

Anders:
- ga eens aan de slag met subnetjes enzo
- kan je ook een heel eind mee komen denk ik. Opvoorwaarde dat je een firewall in je router heb ;)
Pagina: 1