sendmail wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 20:18
Ik heb net sendmail geinstaleerd. Heb alles geconfigureerd en geprobeerd te starten. Maar hij start niet. Ik krijg bij het starten de volgende fout:
code:
1
2
3
4
server:~# /etc/init.d/sendmail start
Starting Mail Transport Agent: sendmail451 
4.0.0 /etc/mail/sendmail.cf: line 88: fileclass: cannot open '/etc/mail/local-host-names': World writable directory
451 4.0.0 /etc/mail/sendmail.cf: line 555: fileclass: cannot open '/etc/mail/trusted-users': World writable directory

Ik heb de rechten nagekeken van de 2 bestanden die niet geopend kunnen worden en die staan op zich goed. Iedereen kan lezen en schrijven (geen prob want ik heb maar 1 user :)). Ik heb ook al gesearched maar ik kan hier niks over vinden. Heeft iemand dit al eerder gehad? Of weet iemand een oplossing.
BVD

[edit]
Na overleg met de mod het volgende:
de permissie van /etc/mail zijn:

drwx------ 6 root smmsp 4096 Jun 3 12:50 mail

en van /etc:

drwxr----- 51 root root 4096 Jun 3 12:52 etc

van de files zijn ze zo:

rw------- 1 root smmsp 10 Jun 3 12:48 local-host-names
[...]
-rw------- 1 root smmsp 30 Jun 3 12:48 trusted-users

Kortom zeer verwarrend. Wie weet iets?

[ Voor 24% gewijzigd door gomaster op 03-06-2003 15:08 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat het probleem juist is dat de directories door iedereen te beschrijven zijn.
Probeer de rechten eens restrictiever te zetten, (alleen eigenaar root krijgt schrijfrechten).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Topic in overleg heropend.

[ Voor 92% gewijzigd door deadinspace op 03-06-2003 15:09 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Start sendmail dan eens met de hand (dus niet via /etc/init.d), met verbose- of debugflags (die staan waarschijnlijk wel in de manpage).

Als dat nog geen duidelijkheid schept, start dan sendmail nog eens met verbose- of debugflags, maar dan met "strace -f " ervoor, iets a la "strace -f sendmail -v" dus, daaruit (meestal de laatste 50 a 100 regels) blijkt dan misschien wat het probleem is.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 20:18
Probleem opgelost. \ had nog te veel rechten. Die heb ik nu beperkt tot alleen root en alles is weer goed :)