Toon posts:

backup systeem (dual) booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie leslokaal vol met pc's
+windows NT 4.0 geinstalleerd.
+diverse software
+hangen in het netwerk

De NT PC's "vervuilen" wat, mensen die rechten gaan omzeilen diverse temp files.
Dit is opzich normaal en ook niet erg, maar waar ik me wel aan erger dat de pc's traag worden e.d. vastlopen.

Ik heb al gekeken voor programma's als deepfreeze e.d., deze werken echt uitstekend maar deze zijn te " duur" voor mijn organisatie. (of iemand moet iets gratis weten?)

Wat ik graag zou willen:
Als de pc opstart een bootmenu weer laten geven met de keuze Windows NT starten OF ghost image terugzetten.
Nou wil ik dat de partitie waarop de ghost staat "hidden" wordt.
Op het moment dat Ghost image wordt gekozen dat het systeem zich automatisch gaat herstellen dus.

Weet iemand hoe ik een hidden partitie maak en in het keuze menu(standaard windows NT) moet zeggen dat ik ghost moet opstarten vanaf de hidden partitie?

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand komt met een oplossing O-)

Verwijderd

Boot-magic (powerquest) kan dat volgens mij wel. Maar het is niet echt een elegante oplossing natuurlijk, elke keer dat boot-menu als een gebruiker een PC opstart.

Verwijderd

Topicstarter
zit dit bij partition magic in het pakket?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal het even proberen?
als iemand meer suggesties heeft hoor ik het graag! :D

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij is dat perfect mogelijk met norton ghost 7.5 coroporate edition.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
The Dolf schreef op 03 June 2003 @ 13:33:
Volgens mij is dat perfect mogelijk met norton ghost 7.5 coroporate edition.
Ook met dat bootmenu enzo?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:52

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zou voor Bootmagic gaan.....zit in PQMagic Pro 8.0 (in iedergeval). M'n pa's pc (die laatste van de Aldi) is ook zo geconfigured.

Keuze 1. system Restore (en dan start hij drive image van Powerquest op en zet een image terug), overigens is deze keuze beveiligt met een password.

Keuze 2. Windows starten (vanaf hier configureer je ook Bootmagic, maar die kun je natuurlijk ook deïnstalleren om herconfiguratie door gebruikers te voorkomen).

Block wel ff booten van cdrom en diskette...anders kan nog via omweggetjes misschien het systeem vernachelen...

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
De partitie waarop de ghost staat hidden maken is niet zo moeilijk, je gaat naar diskmgmt.msc en verwijdert de driveletter :)

Het enige probleem is dat die ghost dan door jan en alleman geboot kan worden als je hem in het boot menu zet, dus een beveiligde opstart met PM8 - zoals boven mij beschreven - is het handigst

[ Voor 6% gewijzigd door G33rt op 03-06-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 03 June 2003 @ 13:45:
De partitie waarop de ghost staat hidden maken is niet zo moeilijk, je gaat naar diskmgmt.msc en verwijdert de driveletter :)

Het enige probleem is dat die ghost dan door jan en alleman geboot kan worden als je hem in het boot menu zet, dus een beveiligde opstart met PM8 - zoals boven mij beschreven - is het handigst
hmm... ghost kun je ook beveiligen met een wachtwoord.
Maar hoe zet ik nou in bootini dat is van de hidden partitie moet moeten?

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 16:23
Waarom maak je niet gewoon een bootable cd met de erop ghost.
Hup cd erin -> booten -> image terug en klaar :)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 13:49:
[...]

hmm... ghost kun je ook beveiligen met een wachtwoord.
Maar hoe zet ik nou in bootini dat is van de hidden partitie moet moeten?
windows kan prima je hd uitlezen als ie geen drive letters heeft, door via bijvoorbeeld multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\ te booten pak je dus de 2e partitie op je master. of de ghost vervolgens werkt weet ik niet, omdat hij dan immers geen drive letter heeft

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:52

TheVMaster

Moderator WOS
als je bootmagic gebruikt kun je aangeven dat bv bij de Restorekeuze de Ghostpartitie wel zichtbaar is, en onder Windows niet!

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

Verwijderd

Topicstarter
ramonp schreef op 03 June 2003 @ 13:50:
Waarom maak je niet gewoon een bootable cd met de erop ghost.
Hup cd erin -> booten -> image terug en klaar :)
omdat de image te groot is en om nou met 4 cd's te werken is ook niet echt makkelijk, bovendien zit niet in elke pc een cdspeler :)

Verwijderd

XOSL gebruiken. Is gratis bootmanager. je kunt er menuoptie inbouwen die dmw batchfile image terugzet, desgewenst na opgeven wachtwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb een image gemaakt met drive image en op een hidden partitie geplaatst.
Hoe kan ik er nou voor zorgen dat je dmv een bootmenu die image kan terug zetten zonder diskettes of cd's te gebruiken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's wel een snelle repost na je vorige topic (Boot image boot menu). Heb je al gezocht op google enzo en de search gebruikt, voor je dit nieuwe topic opende?

Ik wil je eens aanraden om reborn-kaarten te overwegn. Van wat ik van de systeembeheerder hier heb begrepen werkt dit perfect.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb overal al gezocht maar kon niets bruikbaars vinden, terwijl ik wel weet dat het gebruikt wordt.
Bovendien is dit een van de goedkopere oplossingen ;)

reborn werkt idd perfect, maar het budget van mijn bedrijf is heel beperkt!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Je kan die image toch ook op een netwerkdrive zetten als die te groot is voor een cd en dan dan vanaf die netwerkdrive de image terugzetten.

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op 05 June 2003 @ 10:29:
Je kan die image toch ook op een netwerkdrive zetten als die te groot is voor een cd en dan dan vanaf die netwerkdrive de image terugzetten.
nee dat wil ik niet want dat vind ik teveel netwerk belasting kosten.
Dit moet toch gewoon kunnen hoe is het nou?? :)

Verwijderd

wat al eerder genoemd is: met XOSL. maak een extra menu item en start met de Pc op, waabij de hidden partitie nu wel zichtbaar is. Ghost ervanaf terugzetten, reboot, klaar.

Verwijderd

Waarom zou je die partitie met die Ghostimage onzichtbaar moeten maken ?
Maak gewoon die Ghost image zelf onzichtbaar via de file attributes.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 01:50 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

G33rt schreef op 03 June 2003 @ 13:53:
windows kan prima je hd uitlezen als ie geen drive letters heeft, door via bijvoorbeeld multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\ te booten pak je dus de 2e partitie op je master. of de ghost vervolgens werkt weet ik niet, omdat hij dan immers geen drive letter heeft
Geen probleem, doe ik bijna dagelijks :)

Het verbergen dat Windows doet vdoor de driveletter te verwijderen, is ingesteld op OS niveau. Als je een dualboot hebt, wordt dit verwijderen van de driveletter (of het aanpassen ervan) niet doorgevoerd dus daty is geen probleem.

(Dit alles heb ik trouwens alleen met W2k AS geprobeerd, of het onder NT4 ook zo is weet ik niet zeker...)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 01:46:
Waarom zou je die partitie met die Ghostimage onzichtbaar moeten maken ?
Maak gewoon die Ghost image zelf onzichtbaar via de file attributes.
onder dos van win95/98 kun je met dir /ah zo zien of er hidden files zijn.. Bij NT?
Bovendien kun je bij de eigenschappen vd Verkenner die zo instellen dat je ook hidden files kunt zien tenzij de beheerder deze optie kan uitschakelen voor gebruikers ...
Ik werk al jaren met hidden partities in een multi-boot omgeving, omdat bijv bij het opstarten v/e systeem voor spelletjes ik niet wil dat de data partitie zichtbaar is ivm virussen (gelukkig nog nooit gehad....). Er kan echt veel dus als je je systeem goed opzet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 08:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 08:14:
[...]
Ik werk al jaren met hidden partities in een multi-boot omgeving, omdat bijv bij het opstarten v/e systeem voor spelletjes ik niet wil dat de data partitie zichtbaar is ivm virussen (gelukkig nog nooit gehad....). Er kan echt veel dus als je je systeem goed opzet.
Dat noemen ze security through obscurity. Als een gebruiker die Ghost ziet wat dan nog ? Hij kan hem alleen deleten en die kun je vanaf je server zo weer terug zetten.
Wil je de zaak beveiligen dan zet je hem op NTFS en zorg ervoor dat de gebruiker geen rechten heeft op die image.
//offtopic
Ik heb zelf zulk soort dingen wel eens voor een opleider opgezet en dan werkten we met verwisselbare schijven. Schijf verkloot was nieuwe halen bij de docent.
Dat was ook gemakkelijker om de zaak per cursus voor te bereiden omdat er nogal wat verschillende configuraties nodig waren voor de diverse cursussen.
//offtopic

Verwijderd

Topicstarter
hmm....
wat moet ik nou precies doen dan?

2 partities
1met besturingsysteem
1 met ghost

hoe maak ik die schijf met die ghost bootable?

moet fat 32 zijn maar ook een primaire partitie ofzo?

Verwijderd

als je inderdaad er een primare van maakt kun je er ook vanaf booten.
Dan moet je wel Ghosten van partitie naar image en niet van partitie naar partitie.
Met een dos opstartflop zet je zo een systeem op die partitie (dan inderdaad FAT32):
sys a: X:
waarbij X de juiste partitie is.
Dan voeg je X toe aan het XOSL menu als nieuwe opstart optie en laat je C zichtbaar anders kun je de ghost niet terugzetten... Als je in de autoexec.bat alle commando's opneemt of een andere batch file aanroept, gaat het terugzetten automatisch....
Misschien kom je nog wat kinderziekten tegen maar zo moet het eigenlijk lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 19:51 ]

Pagina: 1