Toon posts:

[sweex la200010 switch] hoe uplink bepalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
bij een normale switch moet in de uplink een crosskabel, en in alle andere poorten een straight.

nou heb ik hier een 5-poorts switch waarvan alle vijf de poorten uplink kunnen zijn.
volgens de handleiding http://sweexeurope.plant....ownloads/LA200010_ned.pdf moet je de uplink poort dmv een schakelaar aangeven. dat staat dus ook in het boekje wat bij de switch zat.
echter, op de hele switch is geen schakelaar te bekennen. ook staat in de handleiding dat voor de uplinkpoort gewoon straight kabel nodig is en geen cross.

hoe kan de switch dan ooit weten wat de uplink is? ik heb het hier geprobeerd met 2 win xp prof pc's met standaard realtek nicjes.
edit:
deze pc's probeer ik dus met elkaar te verbinden dmv de switch

ik zal vast iets fout doen maar wat?

in de faq op de sweex site staat niets, en met google en de search is ook niets te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 13:25 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
Veel switches kunnen tegenwoordig AUTO-MDI, dan kunnen ze zelf zien wat de zend en ontvangst paren zijn in de kabel. Daarom maakt het bij die switches niet uit of je n cross of straight kabel aansluit.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 03-06-2003 13:14 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 03 juni 2003 @ 13:13:
Veel switches kunnen tegenwoordig AUTO-MDI, dan kunnen ze zelf zien wat de zend en ontvangst paren zijn in de kabel. Daarom maakt het bij die switches niet uit of je n cross of straight kabel aansluit.
ok, maar waarom werkt het dan niet?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 13:15:
[...]

ok, maar waarom werkt het dan niet?
Omdat wij dat niet kunnen ruiken.

Je geeft wel mooi aan dat je iets niet snapt .. maar dat iets niet werkt weten wij natuurlijk ook niet.

WAT werkt er nu precies niet ?
Wil je 2 switches aan elkaar koppelen :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
nee, gewoon 2 pc's via die switch. omdat er later nog een derde bij moet komen. alleen om de 1 of andere reden is niet duidelijk wat nou de uplink poort is

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
Bij pc's hoef je helemaal niet de uplink poort te gebruiken, misschien zit er wel geen uplinkpoort op die switch.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 03 juni 2003 @ 13:49:
Bij pc's hoef je helemaal niet de uplink poort te gebruiken, misschien zit er wel geen uplinkpoort op die switch.
o. wist ik niet. ik heb hier zo'n netwerkboekje liggen waarin staat dat de pc die aan het internet hangt aan de uplink moet.

en die switch heeft dus idd geen aparte uplink. hij heeft 5 poorten die alle 5 uplink kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er al uit. poort 1 van die switch blijkt toch een vaste uplink, ondanks dat er in het boekje staat dat dat niet zo is (staat er letterlijk). heb de pc's (1 extra gehaald) nu aan poort 2, 3 en 4 hangen en het gaat prima

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

nog even een klein stukje kennis over straight en cross :

Tussen :
PC en Switch = Straight
Router en Switch = Straight
Router en PC = Straight
Switch en Hub/Switch = Cross
PC > PC = Cross

met een switch heb je dus alleen maar straight kabels nodig .. :D

[ Voor 6% gewijzigd door CRiMiNaL op 03-06-2003 16:05 ]

... MMORPG Addict.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CRiMiNaL schreef op 03 June 2003 @ 16:05:
nog even een klein stukje kennis over straight en cross :

Tussen :
PC en Switch = Straight
Router en Switch = Straight
Router en PC = Straight
Switch en Hub/Switch = Cross
PC > PC = Cross

met een switch heb je dus alleen maar straight kabels nodig .. :D
Tussen mij router en switch zit een crosscable :o

Verwijderd

Topicstarter
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19
Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden natuurlijk de regels voor switch.
naja, het zal wel. net ff een ethernet adsl modem van de buren geleend, en die wil wel op poort 1. met zowel straight als cross./me heeft een usb modem en draait dus ics

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 16:35:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19

[...]

naja, het zal wel. net ff een ethernet adsl modem van de buren geleend, en die wil wel op poort 1. met zowel straight als cross./me heeft een usb modem en draait dus ics
das dus precies wat ik zeg :P maakt niet uit ... hoewel je switch dan dus idd niet een vaste uplink poort heeft .... en wie ben ik om de faq tegen te spreken :P

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
CRiMiNaL schreef op 03 June 2003 @ 16:38:
[...]

das dus precies wat ik zeg :P maakt niet uit ... hoewel je switch dan dus idd niet een vaste uplink poort heeft .... en wie ben ik om de faq tegen te spreken :P
dat is nou juist het gekke. dat ethernet modem wou niet op een andere poort.
dus:
straight of cross maakt nergens iets uit
poort 1 wil alleen maar als uplink
poort 2-5 alleen maar als normale poort
handleiding zegt dat alle poorten uplink kunnen zijn.
conclusie: handleiding deugt niet of ze hebben de verkeerde switch in de doos gedaan.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:48

inXs

known as inXs

Even een kick, bijna hetzelfde probleem dus. Wederom in de handleiding, de adsl router/modem kan in alle poorten, maar dan moet je de schakelaar dus op uplink zetten bij de desbetreffende poort.. Maargoed dus geen schakelaar te vinden.. Ik heb een getweakte alcatel modem die poort 1 ingaat, dan vanuit poort 2 een utp naar mijn pc (beide straight).. Maar geen internet uiteraard, welk ip moet ik nu dan op mijn netwerk kaart instellen? Het was voorheen:

ip: 10.0.0.150
dns: 255.255.255
gateway: 10.0.0.138

superB

Verwijderd

dat heb ik precies 't zelfde!

die handleiding deugt dus niet...
maar iemand een idee hoe dit op te lossen?

(ik heb dezelfde situatie als mijn bovenbuurman)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 18:58 ]

Verwijderd

Ook ik heb hetzelfde probleem.
Ik had een netwerk met een ALcatel 510 speed touch modem met een kabel naar een safeway 10Mb/s HUB in de uplink poort. Aan de HUB zaten 3 PC gekoppeld en internet draaide ruim anderhalf jaar als een tierelier. Een paar weken terug werd internet opeens heeel erg traag. Als ik de kabel vanuit het modem rechtstreeks op de PC aansloot werkte het wel snel. Het leek er dus op dat de HUB de geest had gegeven.
Vervolgens een Sweex 10/100 5-port switch gekocht en deze op het modem en de PC's aangesloten. Volgens de doos waren alle 5 poorten upte linken. Volgen shet boekje zeat er een schakelaar op de switch. Schakelaar alleen nooit gevonden. En internet werkte totaal niet. terug naar de winkel daar zeiden ze dat ik naar alle waarschijnlijkheid een cross link kabel nodig had (5€), maar dit bleek natuurlijk geen zier te helpen.

Kan nu dus alleen 1 computer met internet voeden en het netwerk ligt gewoon plat. :(

Niemand die weet hoe dit zit??????

Verwijderd

HEB het gevonden!

Heb nu het modem met een crosslink op poort 1 aangesloten en nu werkt ie!!!

Had dat al eerder geprobeerd met een gewone kabel maar dat werkte niet!!
Pagina: 1