Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig met besturing van motor

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een bewakingscamera behuizing liggen incl motor. Dat motortje draait 1 kant op, afhankelijk van waar je de plus op zet. In de behuizing zit een gestripte webcam.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/35/35EF953E2D38078EE10000000A010251.JPG

link naar details

Maar ik had dus begrepen dat dat ding vanzelf omschakelt, dus zelf van links naar rechts gaat en daarna van rechts naar links. Het instructieboekje is in het duits en ik snap er weinig van, maar volgens mn collega betekent het dat je zelf een schakeling zal moeten maken.

Nu zat ik er dus aan te denken om dat ding via de PC te gaan besturen, de ene keer de plus op de ene draad en de andere keer op de andere draad. Dat werkt wel via de parallelle poort, maar er komt veels te weinig spanning vandaan dus het beweegt amper.

Wat moet ik nu doen om:
a) voldoende spanning op die motor te krijgen?
b) De parallalle poort *veilig* te gebruiken voor dit doeleinde?

Ik zat te denken aan een printplaatje met een parallelle poort aansluiting, en wat voor onderdeel heb ik dan nodig om een pin van die poort uit te lezen en als die pin positief is, dan moet ie stroom doorgeven van een externe spanningsbron naar de motor. Als die pin negatief is of nul, dan moet ie de spanningsbron omdraaien en dan moet de plus op de andere pool van de motor komen.

Enig idee?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou een relaiskaartje gebruiken van Velleman of de Conrad. Misschien niet zo goedkoop, maar dan heb je 8 relais die je vanaf de PC aan kan sturen. Veilig :) Als je zelf iets gaat bouwen zou ik wel opto couplers gebruiken, zodat je zeker weet dat er geen vreemde spanning je PC in loopt.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Als ik jou was zou ik het gewoon met normale elektronica doen, een simpel schakelaartje zou al voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/15/15FD953ED5AC798EE10000000A010251.JPG
En dan gebruikmaken van dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/motor.JPG

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Hmm dat exacte schema staat in dat boekje!
Maar wat betekent het precies?
En zo'n schakelaar is geen goede optie, ik wil de camera via de pc besturen en niet met de hand..

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
een relais gebruiken waarbij je de spoel aanstuurt vanuit de paralle poort van je PC. Zal dus een 5V (?) spoel moeten zijn. Werking is dan zelfde als schema dat insan1ty
hier net boven gaf. De + en - komen van een powersupply die genoeg vermogen levert. De bediening rechts is dan i.p.v. de drukknop het door de PC bekrachtigde spoeltje. Een dergelijk relais kun je voor paar Euro bij elke electronica zaak kopen.

• insan1ty
strlen schreef op 03 June 2003 @ 11:58:
Hmm dat exacte schema staat in dat boekje!
Maar wat betekent het precies?
En zo'n schakelaar is geen goede optie, ik wil de camera via de pc besturen en niet met de hand..
Ow, heb net ff een schema voor je zitten tekenen, maar da kun je ook gebruiken icm een relais ipv een schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/schema.JPG
BartNL schreef op 03 June 2003 @ 12:05:
een relais gebruiken waarbij je de spoel aanstuurt vanuit de paralle poort van je PC. Zal dus een 5V (?) spoel moeten zijn. Werking is dan zelfde als schema dat insan1ty
hier net boven gaf. De + en - komen van een powersupply die genoeg vermogen levert. De bediening rechts is dan i.p.v. de drukknop het door de PC bekrachtigde spoeltje. Een dergelijk relais kun je voor paar Euro bij elke electronica zaak kopen.
Je moet het relais nooit direct op je parallele poort aansluiten! Gebruik altijd een optocoupler en een externe spanning.
Trouwens, de zwenksnelheid kun je veranderen door de voedingsspanning van de motor te veranderen tussen de 6 en 12 volt.

[ Voor 47% gewijzigd door insan1ty op 03-06-2003 12:10 ]

• BartNL
insan1ty schreef op 03 juni 2003 @ 12:09:
Je moet het relais nooit direct op je parallele poort aansluiten! Gebruik altijd een optocoupler en een externe spanning.
je kunt een relaisspoel prima aansturen vanuit de paralle poort. Normaliter is de galvanische scheiding tussen de geschakelde kant en de spoel al snel bestand tegen enkele kilovolts. Aangezien het motortje op een lagere spanning zal werken is een opto-coupler overkill en je uitroepteken overbodig ;)

Enige wat je nog zou kunnen overwegen is om een blusdiode te gebruiken maar zou ik zelf voor een test niet eens doen. Als het heel lang moet werken en vaak moet schakelen moet je wel op dergelijke details gaan letten.

[ Voor 18% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 12:19 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Ik heb net dit product besteld bij conrad:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/B2/B208943E5EF1C08EE10000000A010251.JPG
linkje

Daarmee gaat de spanning iig wel lukken, en het aansturen vanuit de pc.

Maar kan iemand mij nog verduidelijken hoe ik dit aansluit op de motor zodat de ene keer de plus op de ene pool staat en de andere keer de plus op de andere pool?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33
BartNL schreef op 03 June 2003 @ 12:18:
[...]

je kunt een relaisspoel prima aansturen vanuit de paralle poort. Normaliter is de galvanische scheiding tussen de geschakelde kant en de spoel al snel bestand tegen enkele kilovolts. Aangezien het motortje op een lagere spanning zal werken is een opto-coupler overkill en je uitroepteken overbodig ;)

Enige wat je nog zou kunnen overwegen is om een blusdiode te gebruiken maar zou ik zelf voor een test niet eens doen. Als het heel lang moet werken en vaak moet schakelen moet je wel op dergelijke details gaan letten.
Dit slaat nergens op.
Punt een: Een relais heeft géén galvanische scheiding, een optcoupler ís een galvanische scheiding. je hebt wel relais met zo'n scheiding (solid state) maar die zijn duur.
Punt twee: je kunt een relais NIET zomaar op de lpt aansluiten, een lpt levert een paar mA, een relais is algauw een 50mA.

Edit:
Punt drie:
Een relais trekt bij het schakelen veel meer stroom (de spoel) en daar kan je lpt al helemaal niet tegen

Kan dus niet. Gewoon ff op got zoeken zijn tientallen topics over schakelen met de lpt met transistors of optocouplers.

[ Voor 6% gewijzigd door DRAFTER86 op 03-06-2003 12:51 ]

• insan1ty
BartNL schreef op 03 June 2003 @ 12:18:
[...]

Jij weet dat een spoel een piekspaning veroorzaakt bij het afschakelen die je hardware de vernieling in helpt he? Dus een vrijloopdiode is geen overbodige luxe. Toch ben ik van mening dat een relais direct aansluiten op je parallele poort kan leiden tot overbelasting.
strlen schreef op 03 juni 2003 @ 12:21:

[afbeelding]
linkje

Maar kan iemand mij nog verduidelijken hoe ik dit aansluit op de motor zodat de ene keer de plus op de ene pool staat en de andere keer de plus op de andere pool?
Zoals in mijn schema staat, maar dan met 2 relais ipv 1 double throw schakelaar

[ Voor 29% gewijzigd door insan1ty op 03-06-2003 12:52 ]

• DRAFTER86
strlen schreef op 03 juni 2003 @ 12:21:

[afbeelding]
linkje

Je link werkt niet, je moet ff het product nummer geven.

• BartNL
aansluiten volgens dit schema

Afbeeldingslocatie: http://www.kemo-electronic.de/b210b.jpg

van de fabrikant. Je hebt dus een 12V voeding nodig voor de kaart en daarnaast nog een passende voeding voor je camera motor (wat diezelfde 12V kan zijn).

Persoonlijk denk ik dat deze kaart niet echt handig is omdat je de + en - wilt omschakelen. Met dit type relais moet je dan meerdere relais gebruiken die software gestuurd zijn. Gevaar is dat je dan een kortsluiting kunt veroorzaken.
Wat weer wel goed kan is een enkel relais van deze kaart aan te sturen en daarmee dan een relais met dubbele kontakten aante sturen. Je schakelt dan dus met een van de 8 relais een 12V naar de spoel van dat dubbele relais.

Verwijderd

insan1ty schreef op 03 juni 2003 @ 12:50:
[...]

Jij weet dat een spoel een piekspaning veroorzaakt bij het afschakelen die je hardware de vernieling in helpt he? Dus een vrijloopdiode is geen overbodige luxe. Toch ben ik van mening dat een relais direct aansluiten op je parallele poort kan leiden tot overbelasting.
Daar kan ik me wel in vinden, ik kan zo niet vinden wat de parallelle poort maximaal aan stroom kan leveren, maar het zal niet veel zijn.
Het wel of niet toepassen van een vrijloopdiode hangt natuurlijk niet af van het feit of je een schakeling vaak gebruikt of niet, één piekje is genoeg en vandaag stuk of volgende week is geen optie.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25
* Sine moet beter opletten (en Skuzz moet uitloggen !!)

(onderste post is van Sine dus :P )
DRAFTER86 schreef op 03 June 2003 @ 12:50:
[...]

Dit slaat nergens op.
Punt een: Een relais heeft géén galvanische scheiding, een optcoupler ís een galvanische scheiding. je hebt wel relais met zo'n scheiding (solid state) maar die zijn duur.
Punt twee: je kunt een relais NIET zomaar op de lpt aansluiten, een lpt levert een paar mA, een relais is algauw een 50mA.

Edit:
Punt drie:
Een relais trekt bij het schakelen veel meer stroom (de spoel) en daar kan je lpt al helemaal niet tegen

Kan dus niet. Gewoon ff op got zoeken zijn tientallen topics over schakelen met de lpt met transistors of optocouplers.
Ieder doodnormaal relais is wel degelijk galvanisch gescheiden hoor !

En een relais direct gebruiken om het motorje te sturen is ook niet zo'n slim idee. als je pc het ding niet aaanstuurt blijft het motortje een kant op draaien

een paar eindschakelaars is ook geen verkeerd idee zodat je motor stopt met draaien als ie op z'n einde is

en een relais is een ERG lompe methode om z'n ding te sturen.
een simpele H-brug is een veel beter idee :

Afbeeldingslocatie: http://www.owlnet.rice.edu/~elec201/Book/images/H-bridge-enable.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.wizard.org/img/h-bridge.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Bramster op 03-06-2003 13:11 ]

• BartNL
DRAFTER86 schreef op 03 June 2003 @ 12:50:
[...]
.
punt een is onzin omdat ik al aangaf dat het relais een paar euro kost wat dus een geschikt relais kan zijn. Het is maar net wat jij duur vindt.

punt twee kun je wel heel goed gelijk in hebben omdat ik geen idee heb wat de specs zijn van een lpt poort

[ Voor 21% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 13:16 ]

• BartNL
insan1ty schreef op 03 June 2003 @ 12:50:
[...]
Jij weet dat een spoel een piekspaning veroorzaakt bij het afschakelen die je hardware de vernieling in helpt he? Dus een vrijloopdiode is geen overbodige luxe.
[...]
huh? Ik ben de eerste die een vrijloopdiode noemt? Ik weet wel degelijk dat dat een probleem zou kunnen zijn en daarom noem ik het dus. Ik vermoedde alleen dat het bij een LPT poort niet zo'n vaart zal lopen. Maar zoals elders gezegd weet ik niets van LPT specs.

• DRAFTER86
BartNL schreef op 03 juni 2003 @ 13:12:
[...]

punt een is onzin omdat ik al aangaf dat het relais een paar euro kost wat dus een geschikt relais kan zijn. Het is maar net wat jij duur vindt.

punt twee kun je wel heel goed gelijk in hebben omdat ik geen idee heb wat de specs zijn van een lpt poort
Als je het over een relais hebt dan heb je het over een gewoonr elais, die kosten een paar euro. Een solid-state relais heeft een ingebouwde optocoupler en verbuirkt dus nauwelijks stroom. Deze kosten echter enkele tientallen euro's.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op 03 June 2003 @ 12:52:
[...]

Je link werkt niet, je moet ff het product nummer geven.
Artikelnr.: 130217 - 8A

Gaat het me lukken om met dat apparaatje alleen, als pin 4 bv van de parallelle poort 1 is, 6V op de +-pool te zetten, en als pin 5 een 1 is, 6V op de - pool te zetten? (softwarematig zet ik steeds een pin op 0 en een andere pin op 1 en vice versa, om zo de motor heen en weer te laten draaien).

• BartNL
Effe terug naar de vraagsteller.

Met je je relais kaart,
eerste relais gebruiken om motor aan/ uit te schakelen
tweede relais gebruiken om links / rechts te schakelen via een extra DPDT relais
Gaat prima werken.

Je laatste idee kan wel maar blijf je m.i. risico houden van sluiting omdat je dus een selectie maakt tussen +6V en nul. Wanneer die selectie softwarematig de mist in gaat maak je kortsluiting. Zou je iets dergelijks al willen dan moet je een zekering inbouwen om tevoorkomen dat je voeding dan het loodje legt. Naar mijn idee altijd slechter dan een DPDT relais.

[ Voor 46% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 13:38 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
BartNL schreef op 03 juni 2003 @ 13:34:
Effe terug naar de vraagsteller.

Met je je relais kaart,
eerste relais gebruiken om motor aan/ uit te schakelen
tweede relais gebruiken om links / rechts te schakelen via een extra DPDT relais

Gaat prima werken.
Effe terug naar het Nederlands ;)
Met eerste en tweede relais bedoel je de 1ste en 2de uitgang op de relaiskaart?
Met extra DPDT relais bedoel je dat ik nog iets anders moet kopen, zoja, wat is DPDT?

• BartNL
DPDT staat voor 'double pole double throw'. Via DPDT relais kun je via één spoel twee kontakten ( = double pole) omschakelen ( = double throw). In jouw geval dan als kontakten de + en - naar de motor. Per kontakt schakel je om tussen + en - 6 V van je voeding. Doordat beide omschakelingen via één spoel aangestuurd worden schakelen beide altijd tegelijkertijd.

Naar mijn idee is de term DPDT bij Conrad ook zo te vinden bij relais. Kies dan een relais met 12V spoelspanning. Dan kun je met 12VDC alles besturen tot aan dat relais. De 6V die je blijkbaar nodig hebt voor de motor schakel je dan met de kontakten van het DPDT relais.
(Ik heb even geen webruimte waar ik schetje kan plaatsen)

[ Voor 12% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 13:48 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Kan ik schakelen zonder DPDT, dus met alleen de relaiskaart?
DPDT kan ik overigens niet vinden op conrad..

• BartNL
Op Conrad noemen ze het 2xOM of 2xUM. Zie bijvoorbeeld deze datasheet van Conrad. Dat relais kost 3,76 Euro en lijkt mij geschikt. Enige voorbehoud is het vermogen dat je motor trekt. Check de datasheet of dat voldoet.

Je kunt schakelen met alleen de relaiskaart maar zelf zou dat niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 13:59 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
En hoe doe ik dat dan, met alleen die relaiskaart?

Want hoewel het idee van zo'n DPDT relais mooi klinkt, is het niet waard dat dingetje via Conrad te bestellen (komt toeslag etc bij), en ook dat ding zal nog weer op een aparte printplaat geplaatst moeten worden.

• BartNL
Als je met alleen die kaart wilt werken sluit je zowel + als - van de motor aan op twee relais dus gebruik je totaal 4 relais. Per twee relais sluit je zowel + voeding aan als - voeding.

Dus relais aansluiten op
relais 1: voeding - , motor -
relais 2: voeding + , motor -
relais 3: voeding + , motor +
relais 4: voeding - , motor +

Nu moet je er in de software voor zorgen dat relais 1 en 2 NOOIT tegelijkertijd worden aangestuurd. Datzelfde geldt voor relais 3 en 4 omdat je in beide gevallen de + en - van je voeding kortsluit. Je moet dus altijd eerst alles relais afschakelen (motor staat stil) en daarna relais 1 en 3 aansturen voor ene kant draaien of relais 2 en 4 voor de andere kant op draaien.
Als je dit zo wilt gebruik dan altijd een zekering tussen je voeding en de aansluiting op de relais.

Wat je nog eens zou kunnen proberen is of het niet mogelijk is een relais op die kaart te vervangen. Zal ook wel lastig zijn maar noem ik nog wel even als optie.

[ Voor 15% gewijzigd door BartNL op 03-06-2003 14:24 ]

Pagina: 1