Toon posts:

Is er in de toekomst wel genoeg zuurstof?

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat me af te vragen of de hoeveelheid nieuwe zuurstof dat wordt aangemaakt meer is dan de zuurstof welke gebruikt wordt. Je leest er eigenlijk nergens over en iedereen gaat er maar vanuit dat er zuurstof is om te ademen.

Maar als je in de wereld kijkt zie je dat er steeds meer bossen en groen verdwijnen en dus ook minder zuurstof wordt aangemaakt. Er komen wel steeds meer mensen en andere apparaten welke de lucht vervuilen (bv. auto) welke allemaal zuurstof gebruiken.

Zullen we in de toekomst dus een probleem gaan krijgen dat er niet voldoende zuurstof meer is?

(Ik kan me vaag iets herinneren dat de zeeën ook voor zuurstof zorgden, maar dat weet ik niet zeker)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-01 18:36

Hu9o

Schokkend

De algen in de zee maken zuurstof als ik me niet vergis.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Hu9o schreef op 03 juni 2003 @ 11:34:
De algen in de zee maken zuurstof als ik me niet vergis.
Inderdaad, die algen die in het water zitten zorgen voor zuurstof. Gelukkig maar! >:)

Verwijderd

Er zijn tegenwoordig tig organisaties die zich bezighouden met het behoud van de "groene" natuur. Kijk eens naar het Wereld Natuur Fonds die zich bezighoud met het behouden van de tropische regenwouden.
Ook in Nederland wordt hier veel aan gedaan. Veel bossen die nu weg worden gekapt worden ergens anders weer bijgeplant als tegendienst.

Ook is het een feit dat de technologie (auto's, vliegtuigen, deo, etc.) steeds schoner wordt. Er zijn tegenwoordig wetten en regelgeving die ervoor zorgen dat producten niet zomaar op de markt kunnen komen zonder te testen of deze wel "milieu vriendelijk" zijn.

Over het feit dat "milieu vriendelijk" een relatief begrip is daar ben ik het mee eens maar het blijft zo dat het wel getest is. Ook is het zo dat producten steeds schoner worden en dat mensen steeds meer overgaan naar "groene" energie. (kijk naar wind, zonne energie, etc.)

Ik denk dat het allemaal best meevalt en dat als die stichtingen, instanties, etc. blijven bestaan dat het elkaar zal opheffen en uiteindelijk zal resulteren in een wereld die schoner zal zijn als op dit moment.

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Algen zorgen voor veel meer O2 dan de bossen. Het argument "regenwouden zijn de longen van de wereld" tegen de grootschalige kap van tropisch hout slaat dan ook nergens op. Die oerbossen zijn belangrijk vanwege de koolstoffixatie, maar dat is off topic.

Zolang de zeeen redelijk schoon blijven en de algen actief zal het wel goed zitten met de O2. Bovendien zijn er apparaten die de O2 kunnen "maken", dus je kunt opgelucht ademhalen.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ehm die dingen die O2 maken waar lopen die op. Elektriciteit. Dan moet je wel zorgen dat de machines die de prik leveren geen O2 gebruiken. Het zuurstof gehalte daalt heel langzaam schijnt. Geen probleem dan sterven we gewoon uit. Bovendien een mens kan best met wat minder hoog zuurstof percentage in de lucht hopen dat de mensheid verstandig is geworden voordat het te laag wordt

Verwijderd

ik denk dat het nog wel een aantal eeuwen zal duren voor het zuurstof minder wordt.

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Met kernenergie kun je volgens mij nog een hoop prik maken. O2 is toch niet de enige energieleverancier?

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Verwijderd

en zonnecellen dan? Kun je ook zuurstof mee maken :)

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 12:10:
en zonnecellen dan? Kun je ook zuurstof mee maken :)
vertel...

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Water verwarmen, stoom maken, turbine aandrijven, prik opwekken, O2maakmagien aandrijven. Zoiets?

Verwijderd

Wat dacht je van water elektrolyseren zodat je H2 en O2 krijgt?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 17:02
Wie aan komt zetten met "de bomen" als zuurstof producent, en uitkomst krijgt van mij een slap.

Het is al een tijdje bewezen dat het omzetten van CO2 in O2 niet zomaar gaat met bomen. Bomen slaan de CO2 alleen op.

Verder is er genoeg zuurstof voor een hele lange tijd, lang genoeg om rustig te gaan pitten en dit idee te laten 'liggen', maar of er genoeg 'schone' lucht en schone leefruimte overblijft, is een andere vraag :)

|>

Verwijderd

Simon schreef op 03 June 2003 @ 14:37:
Wie aan komt zetten met "de bomen" als zuurstof producent, en uitkomst krijgt van mij een slap.

Het is al een tijdje bewezen dat het omzetten van CO2 in O2 niet zomaar gaat met bomen. Bomen slaan de CO2 alleen op.

Verder is er genoeg zuurstof voor een hele lange tijd, lang genoeg om rustig te gaan pitten en dit idee te laten 'liggen', maar of er genoeg 'schone' lucht en schone leefruimte overblijft, is een andere vraag :)
/me Neemt groot risico, zal misschien een slap krijgen :)

Ik dacht dat bomen Glucosen en Zuurstof maakten met fotosynthese. Volgens mij zag die reactie er als volgt uit:

6 CO2 + 6 H2O ---------> C6H12O6 + 6 O2

Nu is het zeker zo dat de glucose wordt opgeslagen maar ik zie toch echt O2 uit de reactie komen.

Het is overigens wel zo dat het oerwoud maar voor een heel klein deel voor de zuurstof op de aarde zorgt. Ik dacht dat ik een keer gehoord heb dat fytoplankton(lees: algen) ongeveer voor 80% van de zuurstof op aarde verantwoordelijk is.

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Je krijgt geen slap want bomen produceren inderdaad O2. Wat heel vaak vergeten wordt is dat bomen ook O2 verbruiken: om dezelfde reden waarom wij adem moeten halen. Overdag produceren de bomen en planten meer dan dat ze verbruiken. 's Nachts produceren ze geen O2 omdat er geen fotosynthese plaatsvindt (wegens gebrek aan licht) en dus consumeren ze alleen O2. Vandaar dat je ook beter niet veel planten op je slaapkamer kunt hebben.

Verwijderd

Ach, dat van die planten is niet zo'n groot probleem hoor. (Tenzij je natuurlijk een heel regenwoud in je kamertje hebt staan.) Ik zou persoonlijk liever een bosje op m'n kamer hebben dan een paar broers (die geven namelijk ook nog eens methaan af hehe).

Overigens, hoe "leveren" algen O2? Ik neem aan dat zij geen gebruik maken van photosynthese?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 19:07:
Ach, dat van die planten is niet zo'n groot probleem hoor. (Tenzij je natuurlijk een heel regenwoud in je kamertje hebt staan.) Ik zou persoonlijk liever een bosje op m'n kamer hebben dan een paar broers (die geven namelijk ook nog eens methaan af hehe).

Overigens, hoe "leveren" algen O2? Ik neem aan dat zij geen gebruik maken van photosynthese?
Fout aangenomen, die dingen zijn niet voor niets groen ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

:o En ik die dacht dat algen wit waren. Zo zie je maar dat ik niet zo'n grote fan van de zee ben.

Verwijderd

Ach anders gaan we toch proberen stikstof te happen, daarvan is er nog voldoende
% of 71 toch ? :9

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Een mens heeft maar iets van 11% zuurstof nodig dacht ik. Als het daaronder komt, dan gaan we het moeilijk krijgen.
Gaan we misschien net zo naar lucht happen als vissen 8)7.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• simon
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 15:20:
[...]

/me Neemt groot risico, zal misschien een slap krijgen :)

Ik dacht dat bomen Glucosen en Zuurstof maakten met fotosynthese. Volgens mij zag die reactie er als volgt uit:

6 CO2 + 6 H2O ---------> C6H12O6 + 6 O2

Nu is het zeker zo dat de glucose wordt opgeslagen maar ik zie toch echt O2 uit de reactie komen.

Het is overigens wel zo dat het oerwoud maar voor een heel klein deel voor de zuurstof op de aarde zorgt. Ik dacht dat ik een keer gehoord heb dat fytoplankton(lees: algen) ongeveer voor 80% van de zuurstof op aarde verantwoordelijk is.
[me=50076] slapt --Paradox--, het effect wat je hier beschrijft is zo klein en over het algemeen wordt de CO2 opgeslagen in de 'boom' zelf, en wanneer de boom sterft 'verwerkt' de boel het een beetje, een gekapte boom stoot alles weer uit.

Maar het proces wat jij noemt is er wel, maar dat maakt te weinig uit om het als reden van het redden van de oerwouden te noemen.

|>

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

VisionMaster

Security!

Simon schreef op 04 June 2003 @ 08:22:
[...]

[me=50076] slapt --Paradox--, het effect wat je hier beschrijft is zo klein en over het algemeen wordt de CO2 opgeslagen in de 'boom' zelf, en wanneer de boom sterft 'verwerkt' de boel het een beetje, een gekapte boom stoot alles weer uit.

Maar het proces wat jij noemt is er wel, maar dat maakt te weinig uit om het als reden van het redden van de oerwouden te noemen.
--slapt--- Simon
Dit is nou net de reactie waarmee bomen/planten zuurstof maken. Algen gebruiken dezelfde reactie als deze tot ongeveer 50 meter onderwater zitten. Dieper zwevende algen hebben niet zo veel aan licht dieper dan 50~75 meter.

Die regenwouden moet je behouden voor de boven gegeven reactie en helpen weldegelijk de aarde voorzien van zuurstof, maar 2/3 van de aarde is water en er zweeft een hoop alg, dus lijkt mij niet on aannemelijk dat algen de grootste producenten zijn.

edit:
dat vast houden van CO2 is omdat bomen/planten niet direct de CO2 kunnen gebruiken om er weer een energie rijke stof van te maken.
Een ander punt is dat er door vervuiling (k blaat nu niet over regenwouden) een laag je troep op de bladeren komen, waardoor de bladmondjes verstopt raken.

[ Voor 15% gewijzigd door VisionMaster op 04-06-2003 08:35 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• simon
VisionMaster schreef op 04 juni 2003 @ 08:32:
[...]

--slapt--- Simon
Dit is nou net de reactie waarmee bomen/planten zuurstof maken. Algen gebruiken dezelfde reactie als deze tot ongeveer 50 meter onderwater zitten. Dieper zwevende algen hebben niet zo veel aan licht dieper dan 50~75 meter.

Die regenwouden moet je behouden voor de boven gegeven reactie en helpen weldegelijk de aarde voorzien van zuurstof, maar 2/3 van de aarde is water en er zweeft een hoop alg, dus lijkt mij niet on aannemelijk dat algen de grootste producenten zijn.
ik slap je even terug,

maar dit is nu wat we al heel lang dachten, maar is ook 'achterhaald', het effect is er wel maar veel kleiner.

De oerwouden moeten blijven bestaan om het CO2 op te slaa, dat is zeker belangrijk, maar het effect is anders.

|>

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Simon schreef op 04 June 2003 @ 08:34:
[...]

ik slap je even terug,

maar dit is nu wat we al heel lang dachten, maar is ook 'achterhaald', het effect is er wel maar veel kleiner.

De oerwouden moeten blijven bestaan om het CO2 op te slaa, dat is zeker belangrijk, maar het effect is anders.
Mag ik vragen wat oerwouden doen met opgeslagen CO2 en hoe ze die opslaan (ik gok in de bladeren)?

• simon
VisionMaster schreef op 04 June 2003 @ 08:37:
[...]

Mag ik vragen wat oerwouden doen met opgeslagen CO2 en hoe ze die opslaan (ik gok in de bladeren)?
moet ik even aan mijn vader vragen, die is daar expert op dat gebied, ik zal em vanavond wel even op dit draadje wijzen :)

|>

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Die CO2 wordt deels in de bladeren opgeslagen, maar natuurlijk in de hele plant. De plant bestaat nou eenmaal uit organische verbindingen, met liters koolstof daarin verwerkt. En omdat men de afgelopen 150 jaar in rap tempo de koolstofreservoirs in fossiele brandstoffen hebben geleegd in den atmosfeer is het zaak om die bossen een beetje heel te houden.

eh, wie moest ik hiervoor slappen? ;)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Simon schreef op 04 June 2003 @ 09:07:
[...]

moet ik even aan mijn vader vragen, die is daar expert op dat gebied, ik zal em vanavond wel even op dit draadje wijzen :)
ik ben benieuwd wat de (8> (lees: guru) opleverd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 04-06-2003 09:33 ]

• simon
VisionMaster schreef op 04 juni 2003 @ 09:33:
[...]
ik ben benieuwd wat de (8> (lees: guru) opleverd. :)
Ik geloof dat hij ongeveer gat zeggen wat Tettie zegt ;)

|>

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Paar opmerkingen over het produceren van zuurstof door electrolyse van water en/of ontleding van kooldioxide (anders dan door planten):

Hiervoor is (zoals al terecht is opgemerkt) energie nodig. De mogelijkheden voor het opwekken van energie zijn:
- Verbranding van fossiele brandstoffen, self-defeating
- Zonnecellen, die moeten gemaakt worden en dat kost ook best wel energie, waar haal je die vandaan?
- Kernenergie, lijkt heel aardig maar je zult toch ook Uranium moeten winnen en opwerken (en transporteren :P ), hier is ook weer vrij veel energie voor nodig
- Waterkrachtcentrales, relatief energiezuinig te bouwen.

offtopic:
Ik ben geen modje en wil geen modje zijn, maar als gewone gebruiker verwacht ik hier in W&L toch een iets hoger niveau dan 'slap'

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Mr. Liu schreef op 04 juni 2003 @ 10:18:
Paar opmerkingen over het produceren van zuurstof door electrolyse van water en/of ontleding van kooldioxide (anders dan door planten):

Hiervoor is (zoals al terecht is opgemerkt) energie nodig. De mogelijkheden voor het opwekken van energie zijn:
- Verbranding van fossiele brandstoffen, self-defeating
Inderdaad geen goede oplossing.
- Zonnecellen, die moeten gemaakt worden en dat kost ook best wel energie, waar haal je die vandaan?
Uiteindelijk levert een zonnecel alleen maar energie op; je moet hem gewoon lang genoeg laten functioneren.
- Kernenergie, lijkt heel aardig maar je zult toch ook Uranium moeten winnen en opwerken (en transporteren :P ), hier is ook weer vrij veel energie voor nodig
De energie die door kernsplitsing uit opgewerkt uranium wordt verkregen is vele malen groter dan de energie die het heeft gekost om het op te werken. Helaas zit hier wel het grote nadeel van radioactief afval aan. Volgens mij is het in de (niet zo verre) toekomst goed mogelijk energie op te wekken door middel van kernfusie: schoon; hoog-energetisch en efficiënt.
- Waterkrachtcentrales, relatief energiezuinig te bouwen.
Maar die leveren ook niet zo heel veel op.
offtopic:
Ik ben geen modje en wil geen modje zijn, maar als gewone gebruiker verwacht ik hier in W&L toch een iets hoger niveau dan 'slap'
*slap* :P

Wanneer de mens de mogelijkheid tot gecontroleerde kernfusie heeft is er dus genoeg stroom voor iedereen; en ook genoeg stroom om water te elektrolyseren tot waterstof en zuurstof.

TheStreme - Share anything with anyone

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Vladimir G. schreef op 04 June 2003 @ 14:14:
[...]
Maar die leveren ook niet zo heel veel op.
Die leveren echt wel genoeg op hoor. Canada draait er volledig op, inclusief de stroomvretende aluminiumproductie en dan houden ze nog genoeg over voor export naar de VS :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• simon
Jullie vergeten biomassa nog, aangezien we 'altijd' produceren kan je daar heel lang mee gaan. Maar je moet met biomassa erg oppassen, want waar haal je je 'massa' vandaan.. Is nu een grote lobby over..

|>

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 22:32

MeNTaL_TO

The future is not set

TrailBlazer schreef op 03 June 2003 @ 11:58:
Ehm die dingen die O2 maken waar lopen die op. Elektriciteit. Dan moet je wel zorgen dat de machines die de prik leveren geen O2 gebruiken. Het zuurstof gehalte daalt heel langzaam schijnt. Geen probleem dan sterven we gewoon uit. Bovendien een mens kan best met wat minder hoog zuurstof percentage in de lucht hopen dat de mensheid verstandig is geworden voordat het te laag wordt
Natuurlijk balans.
Er sterven dan mensen zodat de rest weer genoeg zuursrtof heeft om te leven.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Het probleem met het uiten van een quote als "regenwouden doen helemaal niets voor de zuurstof" is eerder sociaal dan biologisch/chemisch. Iedereen heeft op school de lesjes van fotosynthese gekregen, en iedereen gaat er dan ook van uit dat zo'n bos nut heeft en daarom behouden moet worden. Als je zo iets dergelijks zegt wordt er dus gelijk een denksprong gemaakt naar "oh, dan mag ik dus *wel* een hardhouten tafel", terwijl er vergeten wordt dat er ook nog een hele biotoop in zit. "Algemeen bekende" statements corrigeren - alle lof, maar kijk uit voor de mensen die foute denksprongen maken!

teveel zooi, te weinig tijd

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
He, die vraag ken ik: die heb ik 15 jaar geleden al aan m'n biologieleraar gesteld.

Het antwoord was vrij simpel: Van 18% zuurstof kunnen we ook nog wel leven; alleen de 1% CO2 die dat oplevert is fataal. Dat levert zo'n broeikaseffect op dat we wegkoken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Yoozer schreef op 04 June 2003 @ 14:53:
Het probleem met het uiten van een quote als "regenwouden doen helemaal niets voor de zuurstof" is eerder sociaal dan biologisch/chemisch. Iedereen heeft op school de lesjes van fotosynthese gekregen, en iedereen gaat er dan ook van uit dat zo'n bos nut heeft en daarom behouden moet worden. Als je zo iets dergelijks zegt wordt er dus gelijk een denksprong gemaakt naar "oh, dan mag ik dus *wel* een hardhouten tafel", terwijl er vergeten wordt dat er ook nog een hele biotoop in zit. "Algemeen bekende" statements corrigeren - alle lof, maar kijk uit voor de mensen die foute denksprongen maken!
Zoals altijd zitten er twee kanten aan een medaille. Mensen die geen verstand van zaken hebben versimpelen graag en zien de dingen dus zwart-wit.

Het klopt dat oerwouden voor O2-productie zorgen, maar die is niet essentieel voor de O2voorziening van de aarde. Waar ze wel verschrikkelijk belangrijk voor zijn is de CO2-assimilatie. De CO2 die nu in de wouden (niet alleen oer-) zit opgeslagen moet daar vooral blijven zitten. Bossen gaan dus in feite het broeikaseffect tegen, daarom moet je zorgen dat er veel bos is.

Pagina: 1