[utp]traffic meten

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 14:04
Is er een mogelijkheid om de hoeveelheid verkeer dat er door een cat5 kabel gaat te meten dmv een ledje?

Eigenlijk hetzelfde principe als de activity led die op je nic zit.

Ik heb al in de search gekeken maar daar gaat het alleen maar over het verlengen van de kabel van je activity led en netwerk vu meters :)

[ Voor 29% gewijzigd door Freek op 03-06-2003 11:21 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
thacow schreef op 03 June 2003 @ 11:20:
Is er een mogelijkheid om de hoeveelheid verkeer dat er door een cat5 kabel gaat te meten dmv een ledje?

Eigenlijk hetzelfde principe als de activity led die op je nic zit.

Ik heb al in de search gekeken maar daar gaat het alleen maar over het verlengen van de kabel van je activity led en netwerk vu meters :)
Hoe wilde jij iets gaan meten door midel van een ledje? Software is er genoeg, bijvoorbeeld DU-meter.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-10 21:54

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

insan1ty schreef op 03 June 2003 @ 12:17:
[...]

Hoe wilde jij iets gaan meten door midel van een ledje? Software is er genoeg, bijvoorbeeld DU-meter.
Ik heb geen oplossing maar het is niet zo raar dat de TS dit op deze manier vraagt, immers je kunt ook gwoon gepaard met optocoupler een ledje aansluiten op pin (dacht ik) 39 van je ide-kabel om een extra hdd-activity LED te monteren.
Zonder enige soft- en hardware.

Maar nogmaals ik heb geen oplossing en blijkbaar heb je er soft- en eventuele hardware nodig.

T60P Widescreen

• insan1ty
Seesar schreef op 03 June 2003 @ 13:02:
[...]

Ik heb geen oplossing maar het is niet zo raar dat de TS dit op deze manier vraagt, immers je kunt ook gwoon gepaard met optocoupler een ledje aansluiten op pin (dacht ik) 39 van je ide-kabel om een extra hdd-activity LED te monteren.
Zonder enige soft- en hardware.

Maar nogmaals ik heb geen oplossing en blijkbaar heb je er soft- en eventuele hardware nodig.
Dat bedoel ik niet, de hoeveelheid verkeer is meestal uitgedrukt in bytes/sec of de som van alle bytes die er doorheen zijn gegaan sinds een bepaalde tijd. Hoe wil je dat duidelijik maken met een LED? Een bargraph kan ik me nog voorstellen, een display nog meer.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
zoals je je hdd activity duidelijk maakt met een knipperende led?

of zoals het hier op mijn hubje is, met ledjes 1%, 2% 5% 10% etc...

xou niet weten hoe tho'..

met een hamer past alles

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Je kan op een van de datalijnen een optocoupler hangen, maar de aderparen zijn redelijk goed op elkaar afgestemd ten bate van echo cancellation en zo, dus ik denk dat dit problemen gaat opleveren.

Ik zou gaan voor het aftappen van het bestaande LEDje op de meeste netwerkkaarten. Wil je daar niet aan klussen, gebruik dan een halve optocoupler.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Hoe wil jij meten met een binair signaal? Wel/niet :?

stel: je hebt een 100Mbit kabel. dat zou je misschien met een heel goede chip kunnen omzetten voor een VU meter, maar dan weet je nog steeds niet hoeveel traffic je hebt.

beetje vaag dus :)

Verwijderd

Kan me er wel iets bij voorstellen.

Om het signaal niet aan te tasten zou je uit moeten gaan van twee echte tranceivertjes (IC +trafo'tjes) en daartussenin een en ander aftakken / splitten naar je metertje of LED.

Geen id wat voor resultaten het oplevert, maar het is vast leuk om eens wat mee te spelen. :)
Direct op een UTP-verbinding "inprikken" zal niet lukken denk ik, dat helpt je signaal om zeep lijkt me.

[edit]
Aan de andere kant is het natuurlijk wel veel simpeler om een goedkoop 4-poorts hubje te modden ..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 17:09 ]

• Freek
In een ander topic hebben ze een analoge vu meter gebruikt van 10 microampere en die in combinatie met een 50 ohm potmeter rechtstreeks op het ledje hebben aangesloten. Naar mijn idee werkt dit gewoon doordat er langer stroom op de vu meter staat en dat hij dus omhoog gaat. Dit is ook mijn uiteindelijke bedoeling maar het gaat er meer om dat ik bijvoorbeeld met een optocoupler een stroompje van de utp kabel kan krijgen ofzo :)

• insan1ty
thacow schreef op 03 June 2003 @ 17:27:
In een ander topic hebben ze een analoge vu meter gebruikt van 10 microampere en die in combinatie met een 50 ohm potmeter rechtstreeks op het ledje hebben aangesloten. Naar mijn idee werkt dit gewoon doordat er langer stroom op de vu meter staat en dat hij dus omhoog gaat. Dit is ook mijn uiteindelijke bedoeling maar het gaat er meer om dat ik bijvoorbeeld met een optocoupler een stroompje van de utp kabel kan krijgen ofzo :)
Sorry hoor, maar wat?! :? VU meter met 1 ledje? En op 10µA werkt een ledje echt niet.

• Freek
insan1ty schreef op 03 June 2003 @ 17:31:
[...]

Sorry hoor, maar wat?! :? VU meter met 1 ledje? En op 10µA werkt een ledje echt niet.
Het gaat over zo'n analoge vu meter. Die ook in oude versterkers enzo zitten :)

• insan1ty
thacow schreef op 03 June 2003 @ 17:34:
[...]

Het gaat over zo'n analoge vu meter. Die ook in oude versterkers enzo zitten :)
Ja maar waarom zou je dat op een ledje aansluiten?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
thacow schreef op 03 juni 2003 @ 17:27:
10µA !? da's wel HEEL weinig die zul je maar met moeite vinden

100µA kom je veel vaker tegen, en de "cheape" VU metertjes in stereo installaties zijn meestal 1,5mA of meer

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Zie er het nut niet van in eigenlijk. Je kan het idd beter met software laten monitoren en desnoods op een lcd laten verschijnen

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 18:00 ]

• Freek
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 17:58:
Zie er het nut niet van in eigenlijk. Je kan het idd beter met software laten monitoren en desnoods op een lcd laten verschijnen
Het gaat niet om het nut het gaat om het modden. Heb liever 2 analoge vu meters in mijn case dan een lcd. Ieder zijn ding :)
insan1ty schreef op 03 juni 2003 @ 17:35:
[...]

Ja maar waarom zou je dat op een ledje aansluiten?
Je kan het rechtstreeks op je nic zijn activity led aansluiten maar ik wil het ergens op een kabel kunnen doen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Freek op 03-06-2003 18:18 ]

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
aan dit soort replies hebben mensen nou echt NIKS.

wat is trouwens het nut van casemodden? het mooier maken van je case en computer in zn totaliteit.

de TS heeft duidelijk gezegd dat ie graag iets wil met een hardware metertje/ledje/iets, en een software oplossing is al voorbei gekomen in dit topic.

graag weer nuttige opmerkingen.

sorry voor de uitspatting, maar ik wordt er een beetje moe van

• Freek
TheGreatRanma schreef op 03 June 2003 @ 18:20:
[...]

wat is trouwens het nut van casemodden? het mooier maken van je case en computer in zn totaliteit.

de TS heeft duidelijk gezegd dat ie graag iets wil met een hardware metertje/ledje/iets, en een software oplossing is al voorbei gekomen in dit topic.

Dank u _/-\o_

• insan1ty
[...]

Waar ik moe van word is dat hij maar door blijft zeuren terwijl toch wel duidelijk is dat het vrijwel onmogelijk is. Als je namelijk allerlei aftakkingen maakt aan een CAT5 kabel werkt ie niet meer zo goed.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 22:07

ripexx

bibs

Misschien is het een idee om een oud of goedkoop hubje (geen switch) te gebruiken. Daar hebben ze ook activity leds dus eventueel kun je iets met dat signaal. :? :)

buit is binnen sukkel

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je het niet via de activity led wil doen. De tijd dat die aan is kan je ook als maat voor de 'drukte op de lijn' gebruiken, dat is toch wat je wil?

Is prima met een analoog draaispoelmetertje (dat bedoel je toch met 'VU-meter') te combineren, ook zonder sleutelen aan je NIC. Maar ik geloof niet dat ik begrijp wat de draadbeginner bedoelt.

Verwijderd

[...]

offtopic:
Haha en wat is dan het nut van jouw post ? dat gaat helemaal niet over zijn vraag
beetje jammer van je. Je laat je wel erg kennen. Maarja zal wel aan je leeftijd liggen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 01:55 ]

Verwijderd

Nog maar even een ander id dan maar..

Misschien is het mogelijk met het kopje van een casetterecoder wat van het magnetisch veld om de kabel op te vangen om een en ander te sturen. Natuurlijk gaat het spectrum veel en veel hoger door dan het audiogebied, maar er valt vast wel wat geruis/gepruttel te beluisteren als het werkt.
Twisted pair wordt natuurlijk gebruikt omdat het zo'n klein strooiveld heeft, maar er is natuurlijk altijd wel wat verlies, en die kopjes + de bijbehorende amp zijn behoorlijk gevoelig.

Je hoeft dan je kabel niet eens te onderbreken.. :)

• Freek
Ik heb begrepen dat het onderbreken van de kabel dmv bijvoorbeeld een ledje een hoop data verlies gaat opleveren. Daarom wil ik het dus met een optocoupler proberen. Dat ik hem niet op het ledje aansluit is omdat ik het bijvoorbeeld ook op onze lan wil kunnen gebruiken voor een kabel naar keuze zonder dat ik daarbij op iemand zijn NIC moet gaan solderen :)

• insan1ty
thacow schreef op 04 June 2003 @ 09:32:
Ik heb begrepen dat het onderbreken van de kabel dmv bijvoorbeeld een ledje een hoop data verlies gaat opleveren. Daarom wil ik het dus met een optocoupler proberen. Dat ik hem niet op het ledje aansluit is omdat ik het bijvoorbeeld ook op onze lan wil kunnen gebruiken voor een kabel naar keuze zonder dat ik daarbij op iemand zijn NIC moet gaan solderen :)
Jij weet dat er een ledje in een optocoupler zit? Dus dan sluit je nog steeds een ledje aan op je kabel 8)7

• DaMinD
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06-2024

DaMinD

Leeg

Wat dacht je van om een repeter te gebruiken. Op die dingen kun je denk ik wel iets van een VU meter bouwen. Bij die dingen heb je minder kans op verlies van je data doordat hij het signaal versterkt.
Als ik het verkeerd heb moet iemand het ff zeggen. (Leek mij dat het mischien zou lukken)

• insan1ty
DaMinD schreef op 04 juni 2003 @ 09:58:
Wat dacht je van om een repeter te gebruiken. Op die dingen kun je denk ik wel iets van een VU meter bouwen. Bij die dingen heb je minder kans op verlies van je data doordat hij het signaal versterkt.
Als ik het verkeerd heb moet iemand het ff zeggen. (Leek mij dat het mischien zou lukken)
Jah, kun je net zo goed een switch of hub gebruiken en daar het lampje van gebruiken... Die versterken ook

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-10 20:22

BJD

Het enige probleem is dat een goedkope switch/hub maar 10mbit is.
Wil je 10/100 dan moet je toch al snel 30 euro over de toonbank smijten.
Ik denk dat (als het mogenlijk is) die truck van die casette recorder het beste is.
Mischien heefd iemand nog een schema van een hub/switch wat te onleden is.......

• Freek
BJDI schreef op 04 June 2003 @ 12:37:
Het enige probleem is dat een goedkope switch/hub maar 10mbit is.
Wil je 10/100 dan moet je toch al snel 30 euro over de toonbank smijten.
Ik denk dat (als het mogenlijk is) die truck van die casette recorder het beste is.
Mischien heefd iemand nog een schema van een hub/switch wat te onleden is.......
Ik heb besloten dat ik het iig eerst maar eens met een optocoupler ga proberen. Wat voor spanning zijn de signalen op een utp kabel eigenlijk?

• DaMinD
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06-2024

DaMinD

Leeg

insan1ty schreef op 04 June 2003 @ 10:21:
[...]

Jah, kun je net zo goed een switch of hub gebruiken en daar het lampje van gebruiken... Die versterken ook
Het verschil zit er in dat je bij een repeater maar een doorlus poort hebt. Dus je hoeft niet een hele hub te slopen om dan maar een poort er van te gebruiken.

Verwijderd

Ik geef je nogal weinig kans..
Die signalen zijn maar klein, ieder pair wordt aan beide uiteinden afgesloten met een trafo'tje. Ik denk niet dat daar voldoende vermogen uitkomt om een led (zelfs die in een optocoupler, die zijn meestal al met wat minder tevreden) op te laten branden.
Ook klopt er niet veel meer van je afsluitimpedanties (reflecties !), zoals al eerder opgemerkt.

Heel misschien maak je een kansje als je voor ieder pair een (goed gedidimensioneerd) splitter-trafo'tje maakt. (als een passieve AES/EBU splitter, zoiets) Als je dan ook je aftakking netjes afsluit met een normale tranceiver heb je 3dB signaalverlies en verder niets.
Dat zou volgens mij wel moeten werken.

Geen id of dat uitvoerbaar is, heeft iemand een link naar de elektrische specificaties van een 100 Mbit UTP-netwerkverbinding ? Ben al aan het googelen, maar nog niets..

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-10 15:12
thacow schreef op 04 June 2003 @ 13:07:
[...]

Ik heb besloten dat ik het iig eerst maar eens met een optocoupler ga proberen. Wat voor spanning zijn de signalen op een utp kabel eigenlijk?
Heb je de post hierboven nou al gelezen? Een optocoupler IS een led (+ ontvanger), dus dit gaat NIET werken.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Heren, Vergeet het maar !!

Aan gokken hebben we niks dus heb net eventjes een scoop aan m'n switchje gehangen.

en daar tussen 1 paartje (wit groen - groen ) gemeten met het volgende resultaat :

100Mbit full duplex met flink wat verkeer over het kaartje
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/traffic.jpg

100 Mbit full duplex in rust
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/no_traffic.jpg

De oplettende tweakert zal meteen zien dat er niet erg veel verschil is tussen de 2 plaatjes buiten dat de eerste wat drukker is.

Er zal dus ongetwijfeld signaal door je utp kabeltje gaan als er geen netwerk verkeer is (hoe zou een kaartje anders ook moeten zien of ie wel of niet in het hubje zit)

zou je een ledje op de poort aansluiten dan zou hij dus gewoon continu branden, ALS daar genoeg spanning voor op de draadjes zou staan. De scoop staat op 0.1V / CM en hij schrijft ongeveer 10 CM vol dus dat is 1V top top precies. niet genoeg om een led / optocoupler aan te sturen. en waarschijnlijk klapt de spanning enorm in elkaar als je er ook maar iets aan stroom uit probeert te trekken.

(scoopje staat op 0.1 microSec / dev en 5X uitgerekt , 10 dev hor en vert)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ja het kan wel, maar daar kan ik dinsdag pas bij.
Ik heb een patchpaneel van 24 ports liggen op mijn werk, daarop zit een uitgang voor een ledjes ofzo.
Ik zal dinsdag de info over die patch geven, dan is het kwestie van 10 secs googlen denk ik.
Pagina: 1