[sapdb] wie kent t en wat zijn de ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
Door een collega van mij ben ik vorige week gewezen op sapdb. Sapdb is net weer wat bekender geworden door de "merge" met mysql die net bekend is geworden, maar ik heb er zelf eigenlijk nog geen ervaringen mee.

Heb net gisteren de moeite genomen om een rpm via alien naar .deb om te zetten en te installeren op mijn debian machine, maar ik moet zeggen dat ik er nog niet echt wijs uit wordt (ondanks dat ik toch een redelijk ruime ervaring met verschillende databases heb). De voornaamste reden hiervoor is het gebrek aan fatsoenlijke documentatie. Vooral documentatie over de procedural language bestaat niet, of is onvindbaar voor mij. (wat dat betreft is een merge met MySql erg goed nieuws!)

Mijn vraag is dus of iemand ervaringen heeft met sapdb en zo ja wat zijn deze. Mijn voorlopige bevindingen zijn gebrek aan documentatie (over zowel de procedural language als het administreren) en een niet al te soepel installatieproces (op debian althans).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• JaQ
trap (je)

heb nog wat meer uitgevonden ondertussen:
alleen after-triggers.. (lijkt er dus op dat iets niet helemaal jovel zit in het transactie systeem, of ligt dat nou weer aan mij?)

Verwijderd

Volgens mij was deze week nog in het nieuws dat sapdb ophielt te bestaan en opging in MySQL. Check WebWereld maar ff ofzo.

Dan lijkt het me vrij nutteloos om deze db te gaan leren, kan je je tijd/moeite beter ergens anders in steken :).

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 09:51:
Volgens mij was deze week nog in het nieuws dat sapdb ophielt te bestaan en opging in MySQL. Check WebWereld maar ff ofzo.
DrFrankenstoner schreef op 03 juni 2003 @ 01:16:
Sapdb is net weer wat bekender geworden door de "merge" met mysql die net bekend is geworden, maar ik heb er zelf eigenlijk nog geen ervaringen mee.
..
(wat dat betreft is een merge met MySql erg goed nieuws!)
nieuws: SAP en MySQL bundelen krachten in nieuwe dbserver

• JaQ
volgens mij is het opgaan van SapDB in MySQL geen reden om het nu links te laten liggen. Vooral niet als je je bedenkt dat SapDB wel aan transactiesupport en constraints doet. (je kan er dus op wachten totdat deze functionaliteit op dezelfde wijze in MySQL geimplementeerd ziet).

Ik vind het dus eigenlijk een reden om me dus wel in SapDB te verdiepen. (De nieuwe MySQL zal ook beinvloed worden door de bestaande SapDB), toch wel handig als je de procedural language al kent (en die is toch net weer wat anders dan in bijvoorbeeld Oracle of PostgreSql)

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
DrFrankenstoner schreef op 05 June 2003 @ 15:17:
volgens mij is het opgaan van SapDB in MySQL geen reden om het nu links te laten liggen. Vooral niet als je je bedenkt dat SapDB wel aan transactiesupport en constraints doet. (je kan er dus op wachten totdat deze functionaliteit op dezelfde wijze in MySQL geimplementeerd ziet).
Dat zal MySQL niet doen. Ze claimen immers dat ze streven naar volledige compatibiliteit met de SQL standaard, en die definieerd een aantal zaken enigszins anders dan SapDB.
Pagina: 1