Win2K of Linux op Utron/VXPro2 chipset

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
De kans dat hier iemand een oplossing voor weet is miniem, maar op de goede gok probeer ik het toch:

Utron is een fabrikant van low-end el cheapo semiconductor producten. Ooit in de 2e helft van de jaren '90 hebben ze een chipset gemaakt, de UT85C501 en UT85C502 chips. Op papier leek het geweldig, met 83MHz FSB en USB support. Helaas heeft het maximaal PIO4 op de IDE en EDO RAM in de DIMMs, en kan het met een cache van maximaal 512KB overweg (documentatie ontbreekt, maar het is redelijk om aan te nemen dat het ook max 64MB kan cachen). Vrij brak dus voor een chipset dat tegelijk uitkwam met o.a. de i430TX en Via VP2/97.

Naar mijn weten is het ooit maar op drie mobo's gebruikt, allen van PC Chips:
M558, M559 en M592. Wel hebben deze drie mobo's in volle PC Chips traditie tig andere namen gehad, met name van Eurone (EM5558 en EM5559) en Elpina (BAE-VO 9746). Ook de chipset heeft verschillende namen. PC Chips noemt het een 'VXPro-II' wat natuurlijk nergens op slaat. Interessanter is dat het ook een HiNT UT801X genoemd wordt hier en daar, onder andere in de BIOS string. 'HiNT' ruikt naar Hsing Tech, wat weer een onderdeel is van het PC-Chips moloch...

Zelf heb ik een PC-Chips M559 met dit gedrocht erop. (extra PC-Chips lottery info hier te vinden)

Afbeeldingslocatie: http://www.pcchips.com.tw/_borders/559.jpg

Vooral opvallend zijn de twee DIMM sloten die voor 3.3V gekeyed zijn, maar die alleen 5V EDO slikken. O wee degene die er 3.3V SDRAM op prikt :X

Maar goed, de vraag/het probleem is het volgende: de IDE controller van deze chipset functioneert prima in MS-DOS (6.22 en 7.0 geprobeerd) en voor Win9x zijn drivers te downloaden. Helaas is niets te vinden over driver support voor WinNT/2K/XP of Linux (al wordt het zoeken moeielijker gemaakt door een UT mod genaamd UTron... :+ ), wat verdomd lastig is, omdat noch de Win2K installer, noch een moderne Linux kernel (iig 2.4.xx in Knoppix 3.1) raad weet met de IDE controller. Als ik Win2K probeer te installeren gaat het goed met de eerste minuut van booten van CD, maar zodra het voorbij het detectiestadium komt, komt er een BSOD met Unmountable Boot Device. Knoppix boot prima (al kan het geen swap partitie maken op de HDD), maar erkent het bestaan van hda niet (het gaat om een onder FAT32 geformatteerde drive met DOS 7.0 (van een Win98SE bootflop geript) erop die wel prima door BIOS herkend wordt en zelf kan booten). Het is dus voorzover ik kan uitvinden niet mogelijk die OSsen gebruik te laten maken van de native IDE controller van dit beestje, wat wel jammer is (want DOS en Win9x zijn nou niet echt interessante OSsen tegenwoordig).

Dus:

-Weet iemand waar Win2K of Linux drivers voor de Utron 85C501/HiNT UT801X/VXPro-II IDE controller te vinden zijn (indien ze bestaan) :?

-Heeft iemand zonder die drivers onder Linux, Win2K (of een willekeurige andere OS, ik heb installatiedisks voor OS/2, BeOS etc etc hier liggen) de IDE controller van die chipset aan de praat gekregen, en zo ja hoe :?

Ik weet dat dit zelfs voor mijn doen vrij obscuur is, maar nooit geschoten is altijd mis, toch :z

P.s. reden dat ik vooral dit onder Linux draaiend wil krijgen is omdat ik voor mijn benchmark project alle So5/7 chipsets, dus ook deze, wil benchen onder Win98 en een of twee LAN server benches onder Linux. Het zou jammer zijn als dit stukje 'geschiedenis' niet meegenomen kon worden in dat laatste :'( :+

Oslik blyat! Oslik!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Heb je al eens een Gentoo distro geprobeerd?
Die kan je ook als Live-Cd downen en die kunnen alles loaden vanaf cd-rom.
Misschien dat die meer raad weet met die chipset :?

(ik geef maar een wazig idee, don't hang me up O-) )

I've visited the Mothership @ Cupertino

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
VisionMaster schreef op 03 June 2003 @ 01:11:
Heb je al eens een Gentoo distro geprobeerd?
Die kan je ook als Live-Cd downen en die kunnen alles loaden vanaf cd-rom.
Misschien dat die meer raad weet met die chipset :?

(ik geef maar een wazig idee, don't hang me up O-) )
Niet geprobeerd, maar het lijkt me niet aannemelijk. Gentoo is uiteraard gewoon op dezelfde kernel gebaseerd als andere distro's, en IDE support wordt doorgaans juist daar geregeld. Ik zou een oudere kernel (2.2 bijv.), of een nieuwere testing (2.5) kunnen proberen, maar bij geen van beiden is Utron/HiNT/VXPro-II vermeld, dus lijkt het me sterk. Maar please, prove me wrong :)

Oslik blyat! Oslik!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik geef je idd heel weinig kans dat dit ooit gaat werken. Ik heb vroeger zelf veel met deze borden gewerkt (en jetway 430HX en 430TX planken in dezelfde tijd). Dit was gewoon een budget bordje. Wat je zou kunnen proberen is om er een los ide controllertje in te zetten en de on-board handel uit te schakelen, anders zou ik het ook niet weten.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 03 juni 2003 @ 01:05:
Interessanter is dat het ook een HiNT UT801X genoemd wordt hier en daar, onder andere in de BIOS string. 'HiNT' ruikt naar Hsing Tech, wat weer een onderdeel is van het PC-Chips moloch...
http://www.pppr.sk/rainbow/hardware.html
PC-Chips M559 Motherboard (AT, Socket 7, UTron/Hsing Corp. VXPro-II Chipset)
Ruikt er wel naar ja.

Valt idd weinig info over te vinden.. Ik betwijfel ten zeerste dat er ooit WinNT/2K drivers voor dat ding gemaakt zijn. Ik kan er verder zelf ook niks over vinden, alas..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hehe, die link had ik idd ook gevonden.
One of the worst motherboards in the world
:+
[...]

Ruikt er wel naar ja.

Valt idd weinig info over te vinden.. Ik betwijfel ten zeerste dat er ooit WinNT/2K drivers voor dat ding gemaakt zijn. Ik kan er verder zelf ook niks over vinden, alas..
Ik betwijfel Win2K absoluut, maar WinNT...

Punt is dat Utron nooit iets ervoor gedaan heeft, maar wel opeens met een PIO4 IDE controller op de proppen komt. Dat ruikt heel sterk naar het overkopen van oude technologie van een ander bedrijf. Als je weet welk bedrijf zou je evt de drivers daarvan kunnen proberen...

Oslik blyat! Oslik!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Waarschijnlijk heb je het zelf ook al gevonden, maar ik liep tegen deze discussie aan:
http://www.stud.fernuni-h...b/Forum2/HTML/002930.html

misschien idee om de TS een mailtje te sturen ?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Ik dacht dat die 82C502 (of was dat de 82C492 .... ;) ) een voorloper is van de VIA-Apollo serie. Die -492 werd ook al als VX-PRO op de markt gebracht.

Daar heb je geen driver voor nodig, Windows herkent hem als "standard IDE controller". Alleen geen DMA/UDMA proberen dus . .. '

NT4 draait er inderdaad prima op, en dus daarom denk ik W2K ook.

Dat is dan zeer oud spul, nog uit de tijd dat MSI OEM moederbordjes leverde en niet onder eigen naam.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 09:43 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Hooi : we hebben het hier over de VXPRO-II en dit is een heel andere chipset dan de VXPRO die van via is.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 09:41:
Ik dacht dat die 82C502 (of was dat de 82C492 .... ;) ) een voorloper is van de VIA-Apollo serie. Die -492 werd ook al als VX-PRO op de markt gebracht.

Daar heb je geen driver voor nodig, Windows herkent hem als "standard IDE controller". Alleen geen DMA/UDMA proberen dus . .. '

NT4 draait er inderdaad prima op, en dus daarom denk ik W2K ook.

Dat is dan zeer oud spul, nog uit de tijd dat MSI OEM moederbordjes leverde en niet onder eigen naam.
De VXPro heeft een Via Apollo VP-1 (580VP) chipset. De voorloper daarvan heet Apollo Master (570VP) en heeft PC-Chips naar mijn weten nooit gebruikt. De meest voorkomende mobo waar je hem op vindt is de FIC PA-2000 (heb ik uiteraard in de kelder liggen :z )

Dat is zoals Kamikaze zegt een volkomen ander chipset dan deze Utron. Dat PC-Chips ze met iets vergelijkbaars gerelabled heeft zegt niet, zo is een TXPro een ALi Aladdin IV, een TXPro II een SiS 5598, en een TXPro III een Via VPX :+
Door Chemist - 03-06-2003 08:24

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al gevonden, maar ik liep tegen deze discussie aan:
http://www.stud.fernuni-h...b/Forum2/HTML/002930.html

misschien idee om de TS een mailtje te sturen ?
Hmm, die had ik over het hoofd gezien (waarschijnlijk omdat toen ik het meeste voorwerk deed ik nog enkel de M559 en M592 getraceerd had en nog niet de M558 gezien had). Maar mailtje is allicht niet nodig, het is duidelijk wat hij gedaan heeft.

_/-\o_

* dion_b moet nu alleen een beetje met kernel compiling oefenen... :+

Oslik blyat! Oslik!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:35
ja win2k zal wel werken, maar ook al loopt win9x wel geheel stabiel, dat betekend echt niet dat dat met win2k ook zo is.

Het is nu niet echt een mooi bordje voor 2k, onthou dat wel.

Drivers hoef je niet te hebben, dat heeft 2k wel.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
PsYgHo schreef op 03 June 2003 @ 13:18:
ja win2k zal wel werken, maar ook al loopt win9x wel geheel stabiel, dat betekend echt niet dat dat met win2k ook zo is.

Het is nu niet echt een mooi bordje voor 2k, onthou dat wel.

Drivers hoef je niet te hebben, dat heeft 2k wel.
Dat heeft Win2K niet :o

Zoals ik al schreef, als je Win2K probeert te installeren krijg je doodleuk een Unmountable Boot Device BSOD. De oorzaak is allicht hetzelfde als bij Linux, namelijk dat er geen PCI bus herkend wordt (northbridge 85C501 issue dus), waardoor alles wat eraan hangt (incl IDE controller op85C502 southbridge) evenmin gepikt wordt.

DOS/Win9x gebruiken gewoon de BIOS om PCI te accessen, dat gaat wel goed.

En het is nergens een mooi bordje voor, allicht een van de slechtste ooit, maar dat maakt het gewoon meer van een uitdaging :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Mhh de 560 serie was dacht ik de VP4. Daarna kwam pas de Pro en die oude serie was dacht ik daar ver voor.

Het bordje wat ik heb (had?) was zogenaamd een Mardendi maar door MSI gemaakt.

Zet er anders gewoon NT4 op..?
Of Suse 6.2 , die was laatst 5 Euro op de PC-Dumpdag. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 02:41 ]

Pagina: 1