Toon posts:

Shuttle SB61G2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste barebone van Shuttle voor het Intel-platform!

Afbeeldingslocatie: http://www.shuttle.com/new/Images/productimages/sb61g2.jpg

Shuttle heeft een nieuwe barebone op de mark gebracht, de SB61G2, welke werkt met de Intel 865G chipset. Voor volledige specs klik hier

Nou sta ik op het punt om zo'n apparaatje aan te schaffen, maar na het lezen van diverse reviews, o.a. op hexus.net, zie ik toch al direct een aantal dingen die mij niet zo aanspreken, zoals:
  • Een fan op de northbridge, deze zou ik dan willen vervangen door een passief exemplaar van Zalman. Echter, ik heb zelf nog geen ervaring met de i865G 'Springdale' chipset, dus zou niet weten of dit uberhaupt kan? Daarnaast heeft zo'n kastje natuurlijk geen al te beste airflow, dus vraag ik mij af of zo'n passieve chipset-koeler zijn warmte wel voldoende kwijt kan?
  • In de voeding zit een 40x40mm fan gebouwd, nou kan ik mij voorstellen dat zo'n dingetje niet echt stil is. Is het verstandig om deze terug te schroeven tot 7V, of kom je dan weer in de problemen met de koeling?
Daarnaast vroeg ik mij af, misschien wat off-topic, of het verstandig is om de DVD-brander en de harde schijf aan 1 IDE kabel te hangen (HD=master, DVD+R=slave). Ook dit weer uit airflow perspectief.. 2 kabels nemen weer meer ruimte in!
Hebben de beide drives erg veel last van het onderlinge verkeer?

Ik hoop dat er mensen zijn die, misschien zelf al dit apparaatje hebben of, ervaring hebben met barebones en de airflow van deze apparaatjes!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31

Duinkonijn

Huh?

je krijgt er al rounded kabels bij dus die extra ide boeit niet.

wat ik zelf wel net besteld heb is een pci cooler vanwege me chipset te heet word.
me cpu word max 44 graden terwijl me chipset over de 70 gaat

ben sinds vrijdag in het bezit van de sb51g

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
en die SB51G maakt gebruik van welke chipset? i845E?

Zijn die rounded IDE-kabels trouwens dusdanig kort dat er maar 1 IDE apparaat op kan worden aangesloten of zijn het gewoon kabels met 2 aansluitingen?

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Als je S-ATA gebruikt hoef je je ook niet druk te maken over dikke IDE kabels (die zowiezo al standaard geround zijn zoals al gezegd is)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar dan moet je wel een S-ATA harde schijf hebben! Laat ik die nu net niet hebben.. Verder zit je dan nog met het probleem dat er, naar mijn weten, nog geen DVD+R branders zijn met een S-ATA aansluiting..

Vraag me trouwens nogsteeds af of het mogelijk is om de actieve chipsetkoeler te vervangen door een passieve, of dat dit door het gebrek aan airflow niet mogelijk is!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31

Duinkonijn

Huh?

aan die rounded ide zitten 3 connectors.

volgens mij heb je verloopstekkers voor S-ata --> ide

[ Voor 4% gewijzigd door Duinkonijn op 03-06-2003 14:41 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 10:11:
Oke, maar dan moet je wel een S-ATA harde schijf hebben! Laat ik die nu net niet hebben.. Verder zit je dan nog met het probleem dat er, naar mijn weten, nog geen DVD+R branders zijn met een S-ATA aansluiting..
Die doorvoersnelheid heb je niet nodig voor cd-rom.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als je fans gaat replacen moet je ook hier eens even neuzen.
In deze review wordt hetvolgende gezegd over die northbridge cooling:
The only difference internally between the SB51 and the SB61 (other than very subtle variations in motherboard design) is that the SB61 chipset sports a fan now, where earlier versions were passively cooled. Fortunately, the fan is very quiet and doesn't seem to add any noticeable volume to the system.

Verwijderd

Een beetje offtopic want ik zie dat dit topic in casemod en electronica staat (ik zocht gewoon een actueel shuttle topic) maar toch.

Ik wil dus een shuttle barebone kopen als gamepc zodat ik me server case kan inrichten als ftp-server en dat ding niet elke keer mee hoef te nemen naar een lan. En nou wil ik toch heel even weten wat jullie te zeggen hebben.

De keuze is eigenlijk pentium vs amd en over de harde schijven loop ik ook nog te twijfelen.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE2
AMD shuttle sn41g2 + xp 2600 (333 fsb) + 1GB pc2700 cas2
totaal ongeveer : € 600

http://www.hardocp.com/article.html?art=NDg3
shuttle sb61g2 + p4 2.4c (800 fsb) + 1GB pc3200 cas2
totaal ongeveer : € 800

Shuttle P4 is met de moderne springdale chipset en ondersteunt 800 mhz fsb
Shuttle amd is met de nforce 2 chipset en ondersteunt 333 mhz fsb en niet de nieuwste bartons met 400 mhz fsb.

Springdale en nforce 2 zijn beide goede chipsets dus dat maakt niet uit, de amd is iets ouder maar presteert goed genoeg dat ik er 2 jaar op kan gamen.

Alleen zou ik voor de p4 shuttle moeten wachten op een bios zodat ik iets heb aan de onboard sound volgens hardocp (radeon 9500 pro heb ik liggen). Dus op zich lijkt mij de AMD versie iets nuttiger. Al is hardocp de enige die in zijn review iets zegt over de combo sound/radeon dat dat nog niet optimaal werkt.

Een groter probleem met beslissen heb ik met de harde schijf.
Daar kan ik eigenlijk 2 kanten op.

1x sata disk

2x (s)ata disk + raid controller en dan raid0 draaien

-Hitte is toch ook een consideratie, met 2 harde schijven wordt het in de kast mischien wel wat warmer.

Voor ik post klikte nog even snel wat gezocht en dus zag ik dat er ook al een sn51g2 was die dus wel de nieuwste barton ondersteunt met 400 MHz fsb dus dat is mischien ook een optie. Alleen zijn volgens de pricewatch de 400 Mhz fsb ahtlons nogal duur en ik zie er niet echt veel staan in de pricewatch.

Maar wat zouden jullie hier aanraden of wat zijn de ervaringen hier ? Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een game-pc waarmee ik gemakkelijk naar lans kan gaan zodat ik niet hoef te sjouwen met mijn lompe lian-li pc70. Mijn budget is ruim genoeg maar er zit toch een redelijk prijsverschil tussen de p4 en athlon.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 09:47

AcouSE

Swedish Chef

Geen/nauwlijks relatie met casemodding en/of elektronica
[CME] -> [OH]

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE, ik snap het niet helemaal.. Mijn vraag ging toch over het modden van elektronica van zo'n Shuttle kastje?

Anyway, aan SuperVlieg: als je echt een goede onboard geluidskaart wilt hebben, kun je beter voor een nForce2 bordje gaan. Zeker omdat je dan een PCI-slot vrij houdt voor een RAID-kaartje! Let er trouwens op dat je maar 1 plek vrij hebt voor een HD, als je er 2 plaats vervalt de plaats voor de floppy-drive. Denk dat je het al wist, maar toch :)

Daarnaast denk ik dat een Intel-platform toch beter is, omdat je in zo'n klein kastje moeilijk warmte kwijt kan. Zeker als je een ATi Radeon 9500 erin zet (die ook redelijk warm wordt), kan het een nadeel zijn als je een AMD cpu hebt, die over het algemeen warmer worden dan de Intel exemplaren.

Voor mij staat de keuze vast, maar ik wacht nog even met bestellen tot ik terug ben van vakantie! Zal de prijs ongetwijfeld nog wel iets dalen :D

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Ik denk ook dat je met 2 hd's de boel wel erg heet maakt.. Het zal wel kunnen maar gezond is anders.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 09:56:
[...]

Daarnaast denk ik dat een Intel-platform toch beter is, omdat je in zo'n klein kastje moeilijk warmte kwijt kan. Zeker als je een ATi Radeon 9500 erin zet (die ook redelijk warm wordt), kan het een nadeel zijn als je een AMD cpu hebt, die over het algemeen warmer worden dan de Intel exemplaren.

[...]
Waarom denkt iedereen dit nou nogsteeds? Klopt echt geen hark van. Waarom denk je dat er zo'n giga koelcunstructie op een P4-mobo wordt gebouwd? Niet omdat die P4 zo koel blijft van zichzelf.
Die AMD's worden sinds de Thoroughbred lang zo warm niet meer hoor. Barton's door de ingebouwde S2K disconnect al helemaal niet.
AMD is dus cker geen slechte keus voor een barebone, en ook niet slechter. Door de nForce2 met SoundStorm alleen maar beter!

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 09:56:
Hou er wel rekening mee dat er momenteel wat problemen zijn met de R300 VPU (Radeon 9500/9700 series) en de onboard sound van de SB61G2. Tijdens games valt het geluid weg. Dit probleem is bekend bij Shuttle, en ze werken aan een oplossing maar die is er nog niet. De enige workarounds zijn momenteel het gebruiken van een andere videokaart (de 9600 en 9800 kaarten hebben geen problemen) of kiezen voor een aparte geluidskaart. (zelf kon ik gelukkig mijn aangeschafte 9700 omruilen voor een 9800 Pro)

Wat betreft de airflow en de idde kabels, hier heeft Shuttle zelf al in voorzien door een enkele platte (niet gerounde) kabel mee te leveren voor de harddisk. Deze kabel is kort en wordt met een klem onder de harddisk vast gezet om de airflow niet te belemmeren. Daarnaast is een tweede dubbele, deels gerounde kabel meegeleverd voor de dvd/cdrom en eventuele tweede hdd.

Over de airflow hoef je je dus geen zorgen te maken, daar heeft Shuttle heel goed over na gedacht. Om dezelfde reden hoef je ook niet perse voor Intel te kiezen vanwege de lagere warmte afgifte van de CPU (wat overigens niet veel scheelt), zowel de G1 als de G2 behuizingen zijn daar op berekent.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1