RAID broken, critical blijven terugkeren

Pagina: 1
Acties:

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
Abit KR7A-RAID CX. Highpoint Controller 2.32. Laatste BIOS updates. XP Pro.

5 maanden geleden ben ik overgestapt op een RAID0 config in 2x80GB. Sinds enkele weken ondervind ik problemen met de RAID configuratie.

1. Virus Pinfi gekregen waardoor alle exe file's aangetast waren ---> complete format, inclusief MBR (gdisk) en twee korte 0 to disks via Powermax gedaan.
2. Na 1 week broken RAID0. Via Raidrb geplakt.

3. Na enkele dagen RAID0 wederom broken. Raidrb geen soelaas ---> data volledig kwijt.
4. Overgestapt op RAID1. Na 1 week problemen in XP Pro: tal van erros in elke executable file met normale schone installatie.
5. Nieuwe installatie in RAID1. Gaat goed tot op vandaag. RAID1 Critical 1. Schijf moet geduplicate worden. Gedaan.
6. RAID1 is wederom in Critical 1 status en moet weer geduplicate worden.

In punt 1 geen virus scanner aan gehad. 2-6 constant virus scanner aan met laatste dat files. Vanalles gedaan zoals Goldmem gedraait (8 uur lang, geen problemen), De gehele pc uiteen gehaald, elk onderdeeltje tot in de puntjes schoon gemaakt, tot voeding intern toe. Alles gecontrolleerd. BIOS instellingen vrijwel standaard gehouden. Virus scanner draait aldoor bij elke nieuwe file die erop komt. Maxtor Powermax beide schijven laten testen: geen problemen.

Wat ik me afvraag... Is er nu iets mis met de HPT 372 controller of MBR van de Maxtors? Bij wie kan ik aankloppen met garantie papieren?
Ik kan mij setup problemen niet wijten aan 1 apparaat en hard maken dat er ergens een defect in zit. Apparatuur gekocht (zakelijk) bij Informatique.

Tips en advies?

+Even een kleine toevoeging: sinds dat ik de KR7A-RAID heb, heb ik enkel gebruik gemaakt van de RAID controller. Als ATA133 IDE single, RAID0 en RAID1. Geen problemen gehad totdat het Pinfi virus op mijn systeem is gekomen. Pinfi is hardnekkig. Echter ben ik zeker dat ik van het virus af ben. BIOS virus notificatie staat aan.

[ Voor 29% gewijzigd door MindfluX op 04-02-2004 14:54 . Reden: Afbeeldingen staan niet meer op de server ]

Verwijderd

Heb je je bios wel een keer geupdate.. kan zijn dat het virus behoorlijk nieuw is en het dus ook niet herkent wordt in het boot proces.

• MindfluX
Ja, zie hierboven.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
dubbel..

[ Voor 97% gewijzigd door axis op 02-06-2003 23:19 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• MindfluX
Yo Axis!! Bericht gelezen... Lastig probleem. Misschien nieuw moederbord maar kopen?

[ Voor 92% gewijzigd door MindfluX op 02-06-2003 23:27 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 21:59
lijkt me eerder dat gewoon een van je schijven naar de kl0ten aan het gaan is.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• MindfluX
KaMiKaZe schreef op 02 June 2003 @ 23:31:
lijkt me eerder dat gewoon een van je schijven naar de kl0ten aan het gaan is.
Wanneer Powermax van Maxtor geen problemen geeft in tests, hoe maak ik dat dan hard bij Maxtor of Informatique als leverancier?

• KaMiKaZe
ik heb ooit soortgelijke problemen gehad (ook 2 maxtor's maar dan 40gig) waarbij toch uiteindelijk 1 van de disks kapot bleek te zijn, ondanks dat hij door maxblast goedgekeurd was. probeer het eens gewoon NIET op de raid controller en kijk of de disks dan wel goed werken. Raid 1 is toch alleen maar traag

[ Voor 27% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-06-2003 23:47 ]

• MindfluX
KaMiKaZe schreef op 02 June 2003 @ 23:47:
ik heb ooit soortgelijke problemen gehad (ook 2 maxtor's maar dan 40gig) waarbij toch uiteindelijk 1 van de disks kapot bleek te zijn, ondanks dat hij door maxblast goedgekeurd was. probeer het eens gewoon NIET op de raid controller en kijk of de disks dan wel goed werken. Raid 1 is toch alleen maar traag
Voor een test lijkt het me geschikt, maar heb niet voor niets een RAID versie aangeschaft.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een eventuele extra optie is (desnoods) een losse PCI-Raidcontroller aanschaffen/lenen, om ook hier eens een test mee uit te voeren.
Doen ze het dan wel goed, dan moet je toch je mobo terugsturen.
Zet het systeem anders bij Informatique neer, en laat hun er naar kijken (is je misschien de eer te na als tweaker zijnde, maar toch).

• KaMiKaZe
MindfluX schreef op 02 juni 2003 @ 23:55:
[...]

Voor een test lijkt het me geschikt, maar heb niet voor niets een RAID versie aangeschaft.
gewoon als test bedoel ik een paar dagen ofzow, zodat je iig uit kan sluiten dat het aan je schijven ligt. anders zou je zoals hierboven gezegd wordt een ander raid controllertje kunnen proberen. gewoon zo 1 voor 1 proberen te tackelen waar het aan kan liggen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 18:34
Probeer alletwee je schijven aan je losse IDE-controller te hangen en ze vervolgens testen met Powermax...

Mij staat iets bij dat S.M.A.R.T. (wat powermax oa gebruikt voor het checken) niet doorkomt op een raid-controller, waarschijnlijk ziet powermax hierdoor geen fouten.

• axis
SniperGuy schreef op 03 juni 2003 @ 00:08:
Probeer alletwee je schijven aan je losse IDE-controller te hangen en ze vervolgens testen met Powermax...

Mij staat iets bij dat S.M.A.R.T. (wat powermax oa gebruikt voor het checken) niet doorkomt op een raid-controller, waarschijnlijk ziet powermax hierdoor geen fouten.
heeft ie gedaan (ken de TS IRL)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• MindfluX
SniperGuy schreef op 03 June 2003 @ 00:08:

Ik heb de schijven enkel getest zonder de RAID controler. Ofwel op de manier zoals je beschrijft.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 19:00
draai ook raid, als ik jou was zou ik is beide schijven loskoppelen en op gewone ide hangen en d.m.v powermax beide schijven low level formatten...

garantie kan je niet claimen wanneer powermax geen fouten geeft.... maar goed proberen kan altijd.. al raad ik je aan het hier bovenstaande is uit te proberen. heb er al redelijk wat schijven "nieuw" leven mee ingeblazen

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:30

tweakerbee

dus..?

Je weet zeker dat je moederbord niet kapot aan het gaan is? Ik had hetzelfde probleem met een crashende KT7-RAID... Dezelfde schijven doen het nu weer prima op een GA-7VAXP..

You can't have everything. Where would you put it?

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 19:00
weet niet of je de 2.34 bios draait , maar mocht die er niet zijn of niet het geval wezen... kan ik je die wel in je bios modden

• MindfluX
D3LTA: Lowel Format op IDE heb ik gedaan. 2.32 is de nieuwste. Het zou moeten werken met 2.32 anders zou het een bekend probleem moeten zijn. 2.32 is ingebakken in CX Abit Bios. Een mod lijkt me niet verstandig ivm de garantie. In ieder geval hartstikke bedankt voor het aanbod.

Tweakerbee: het zou kunnen dat mijn moederbord aan het kapot gaan is. Ik heb geen alternatief om dit met zekerheid te stellen. Het enige wat ik kan doen is een nieuw moederbord kopen K7N2G-ILSR of Delta.

• MindfluX
Ik heb een nieuw moederbord besteld (K7N2G Delta ILSR)...

• axis
MindfluX schreef op 03 June 2003 @ 16:18:
Ik heb een nieuw moederbord besteld (K7N2G Delta ILSR)...
wicked! nu hopen dat het daarmee is opgelost.. zou zuur zijn als het dan nog aan zou houden.. maar ik denk het niet..

• MindfluX
Er zit alleen SATA RAID op, dus testen zal niet meer lukken... volgende week binnen.... we'll see.

• axis
En dan RAID met 2 SATA > PATA convertertjes?

• MindfluX
Maybe,... manual geeft aan dat je op de sata maar 1 converter mag aansluiten. Me's thinking that won't do the trick...

Volgende project is 2x120GB Maxtor op SATA RAID.

[ Voor 23% gewijzigd door MindfluX op 04-06-2003 17:25 ]

Verwijderd

Dit was volgens mij gewoon een rounded-cable probleem.

• MindfluX
Rosse: Mijn RAID probleem, of het laatste met SATA > PATA.

Weer nieuws vandaag: mn schijf wordt niet gevonden: overleden misschien dan toch.

[ Voor 28% gewijzigd door MindfluX op 05-06-2003 11:41 ]

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Wat jij hier omschrijft heb ik ook gehad met mijn Promise controller, ik had namelijk nieuwe schijf gekocht WD met 8MB cache, met geen mogelijkheid kreeg ik die schijf aan de praat, errors bij installeren van Windows 2000/XP device timeout errors van alles en nog wat. Naja ik schijf aan de IDE controller hangen krijg ik S.M.A.R.T failure, terwijl als ik met Powermax en WD Datalifequard controlleer er nix aan de hand is. Naja ik mijn oude schijf aan die Promise controller hangen Maxtor 2MB cache er nix aan de hand was. Naja conclusie Promise controller stuk. Heb zelf ook gelijk een nieuw moederbord besteld. Denk dat jou nieuwe moederbord ook een goeie keuze is.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• MindfluX
Niels99 schreef op 05 June 2003 @ 14:10:
Wat jij hier omschrijft heb ik ook gehad met mijn Promise controller, ik had namelijk nieuwe schijf gekocht WD met 8MB cache, met geen mogelijkheid kreeg ik die schijf aan de praat, errors bij installeren van Windows 2000/XP device timeout errors van alles en nog wat. Naja ik schijf aan de IDE controller hangen krijg ik S.M.A.R.T failure, terwijl als ik met Powermax en WD Datalifequard controlleer er nix aan de hand is. Naja ik mijn oude schijf aan die Promise controller hangen Maxtor 2MB cache er nix aan de hand was. Naja conclusie Promise controller stuk. Heb zelf ook gelijk een nieuw moederbord besteld. Denk dat jou nieuwe moederbord ook een goeie keuze is.
Ik heb nog geen foutmeldingen gekregen tijdens het testen van de schijven. Dat de RAID controller spontaan problemen krijgt (afgezien van het virus, dat mij onwaarschijnlijk lijkt invloed te hebben op de hardware controller), vind ik vreemd mocht dit daadwerkelijk zijn.

Startte vandaag mijn pc op. Schijf niet gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.sevensummits.nl/images/raid2.gif

Vervolgens beide cable select gemaakt en orginele abit flatcables aangesloten ipv
de rounded cables (nav Rosse zn bericht). Schijven worden ontdekt (wat hij tussentijds al weer deed met wat heraansluiten van de rounded cables). Wederom geduplicate.

Nou moet ik de schijven nog een keer een lange duur testen geven, misschien dat daar iets uitrolt.

In ieder geval komt morgen mijn nieuwe moederbord binnen. Deze zal ik dan aansluiten via normale IDE zonder RAID, gezien er naar mijn weten enkel een SATA RAID op zit. Via PATA converters lijkt het me onverstandig. Volgende stap is twee SATA schijven en dan stap ik weer over op RAID. Dan zijn sowieso alle problemen uit de lucht, gezien ik dan beide heb vervangen.

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Wat ik wel weet is dat je de schijven idd wat langer moet laten draaien, ze zullen soms nie in het begin gelijk foutmeldingen geven.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• MindfluX
Altijd leuk om te horen hoe het is afgelopen na een paar maanden.

Moederbord is defect. Hij gaat nu helemaal niet meer aan zonder dat ik gekke dingen heb gedaan. Ik heb inmiddels al twee nieuwe moederborden en deze Abit stuur ik een keer op ter reparatie. Ik heb gelezen op engelse forums, dat dit vaker voorkomt. Bij mij branden nu alle 3 de leds op het mobo, dat aangeeft dat er iets goed mis is.

Schijven bleken goed te zijn.

End of story. Closed.

[ Voor 4% gewijzigd door MindfluX op 13-08-2003 14:58 ]

Pagina: 1