Toon posts:

RAID cntrl defect, kan ik bij mijn data?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de Siemens Primery 400 zit een ingebouwde RAID5 controller SYMBIOS 53C895 SCSI chip en ergens moet nog een chip zitten voor de RAID.
Het OS is SCO UNIX OpenServer 5.0.5

Nu heb ik 3 goede disken met data zonder RAID5 controller. :(
Ik probeer morgen met een Mylex AccelleRAID 170 de boel te gaan herstellen.
Maar als deze niet compatible is gaat dat feest niet door.
binair als image kan ik ze wel benaderen.
Ik heb de disken nu in een Linux systeem geinstalleerd als disk 3,4 en 5.
De eerste disk staan het Linux (SuSE 8.1) en de tweede disk heb ik alle images van de disken nog eens staan om mee te testen.
Eigenlijk hoef ik alleen maar de disken te kunnen mounten om de data te kopieren. (Het is niet mijn eigen systeem, want ik maak backups O-) )

Zijn tools voor om dit probleem op te lossen?
Groet, Rene-UX

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik vrees voor je dat de Mylex controller jou RAID 5 array niet kan rebuilden (of ueberhaupt zien). Alle fabrikanten gebruiken hun eigen standaard voor het beschrijven van de RAID arrays, en dus wordt dat erg lastig. Misschien kun je bij SYMBIOS aankloppen voor tools/info?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je hebt dus al lopen klooien met de disken? Dan geef ik je weinig kans, want er zijn maar weinig prog's die de meta-data van de raidset meekopieren op zo'n moment... Bij het opnieuw installeren wordt dat overschreven en kun je er niets meer mee...
Dat terzijde...

Met 3 werkende schijven kun je bij de gemiddelde professionele scsi-raid controller gewoon controllers of disken migreren. Beste optie is dus een identiek model scsi raid controller van iemand lenen, hem daarmee booten, data overpompen en teruggeven aan rechtmatige eigenaar. Bij Compaq kun je in 95% van de gevallen ook tussen de verschillende modellen migreren, en blijft het behouden (Bij het booten : "Found existing logical disk, updating configuration").

Veel succes ermee iig, maar ik vrees het ergste...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

DarkSide

theres no place like ::1

Normaal gesproken is het verwisselen van een defecte raidkaart geen probleem.
Mits deze van hetzelde type is. Deze kan dan zonder problemen de raid configuratie weer importeren in de controller van de HD. (Automatisch of handmatig).
Vaak wil een iets nieuwere versie van dezelfde serie/fabrikant ook werken.
een andere fabrikant werkt meestal niet. Ondanks dat ze meestal dezelfde intel i960 chipset gebruiken. Het wegschijven van de parity gebeurd vaak op een andere manier. En geeft dus problemen.
Ook is het 'kloten' met de HD's en de data niet bevordelijk.
De pariteit informatie kan verloren gaan. Nu hoef je inprincipe geen rebuild actie uit te voeren als er geen hd's kapot zijn.
Maar als de raidcontroller de data pakt is het verstandig om meteen een goede bu te maken. Voor je wel moet gaan rebuilden. Je kan eventueel een consistency check op de array doen. Om kleine fouten te corrigeren.
LET OP. Als de data op de disks teveel verminkt is. Kan z'n check er voorzorgen dat je OS helemaal niet meer opstart.

Suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet met de disken "lopen kloten" en al zou ik dat gedaan hebben kan ik simpelweg met een dd de disk weer exact gelijk maken als voorheen.
Ik heb alleen gekeken op de disk.
Bedankt voor de reacties! Morgen krijg de RAID kaart pas binnen en zal kijken of ik de disken kan zien. Ik weet dat er ook een kenmerk op de disken gezet wordt o.a. door Mylex. Het is in ieder geval erg leerzaam. Ze hadden RAID en nu hebben ze geen ....

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
Zo te zien heb je al flink liggen prutsen op die schijven. je geeft zelf zelfs het antwoord al.
Je moet gewoon ander losse disk aan die machine hangen en daar de data op kopieren. vervolgens de mylex erin en de 3 scsi schijven in een nieuwe raid set hangen (oude config wissen) daarna de data weer terugzetten van de lossen disk.

eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je hier nu precies hebt gedaan :
Ik heb de disken nu in een Linux systeem geinstalleerd als disk 3,4 en 5.
De eerste disk staan het Linux (SuSE 8.1) en de tweede disk heb ik alle images van de disken nog eens staan om mee te testen.
en waarom ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Pagina: 1