Toon posts:

[wlan + linux + linksys] snelheid gelocked op 12Kb/s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
gegroet,

ik heb vandaag m'n wap11(v2.6) aangesloten, m'n merkloze (prismII) pcmcia kaartje in m'n laptop geprikt...
linux (slackware8.1) vind het kaartje zelf, link lampje gaat branden en floeps... aaron is online.. heel blij..

maar na de blije fase, komt de "wat heb ik nu echt" fase... het vreemde is,
altijd maar een downstream van 12Kbyte/s... of ik nou een meter, of 30 meter van een AP verwijderd ben.. het maakt niet uit..
Ik heb alle instellingen op het AP bekeken/geprobeerd maar niets werkt, ik begin te vermoeden dat het helemaal niet aan het AP ligt...

op m'n laptop draait slackware 8.1, ik heb de bekende wirelesstools geinstalleerd, met iwconfig, iwlist, etc...
iwconfig geeft mij aan: "link quality: 92/92 Signal Level 5/153 Noise level 113/153"
die noise en signal level zien er niet goed uit, maar link quality is perfect, en het bereik van is ook goed, ik kan in de tuin (voor en achter) ook 12Kb/s halen, en dan beam ik door 3 a 4 muren van de flat heen..

iwconfig geeft leuk informatie aan, soms zegt ie 11Mbit, soms 2Mbit, ik kan er de SSID van m'n AP zien, ik kan ook met iwconfig m'n eigen nick instellen, Dus het lijkt te werken...
maar die 2Mbit/s bijvoorbeeld (dus zown 240Kb/s) haal ik NOOIT... altijd die 12Kb/s

ik heb het ook in verschillende omgevingen geprobeerd, dus het ligt niet aan uh.. straling in m'n kamer o.i.d.

dingen als "iwlist eth0 ap" of "iwconfig eth0 channel 2" geven meldingen als "Operation not supported"....

dus ik zat te denken, het ligt waarschijnlijk aan de client, maar WAT moet ik dan in vredesnaam instellen en waarmee? ik heb al wat rondgebrowsed, maar iedereen heeft het alleen maar over die tools, niet echt een duidelijk uitleg over wat het nou doet, waarom wel en waarom niet...

Heeft iemand ervaring en kan mij bepaalde tools aanraden om m'n linux wlan client te configureren (niet "ifconfig" o.i.d.)?? en waarmee (ik dacht "iwlist") kan ik zien op welke wlan's ik bereik heb...?? volgens man iwlist is er bijvoorbeeld een optie "iwlist scan", maar als ik dat probeer krijg ik "unknown command 'scan'" van iwlist terug..!!??

ik hoop duidelijk geweest te zijn,

weet iemand dus waarom mijn verbind
iig thanx voor any reply.

aars

PS. Ik hou NIET van gui's, dus aub geen kde of gnome suggesties...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 23:16 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
12KB/s klinkt in mijn oren alsof er iets goed misgaat ;)
maar heet klinkt ook redelijk als de upload snelheid van veel kabel/adsl verbindingen.

Heb je van die leuke programmatjes als speedtest geprobeerd?

Daarnaast is het misschien een leuk idee om even te kijken welke route je pakketjes volgen van de ene naar de andere machine. Stel dat je ze om de een of andere acherlijke reden het internet op route, en daarna er weer vanaf plukt....

* TheGhostInc is goed in ideeen spuien, maar weet niet of je iets er aan hebt....

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:50

YellowCube

Wait...what?

zitten er niet toevallig andere mensen in de buurt met WiFi...misschien zit je per ongeluk op hetzelfde kanaal als bijv. je buurman.
Verander eens van kanaal.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een upstream van 1Mbit, dus dat is het niet,
ik test de snelheid lokaal, download met links een mp3tje van een lokale
webserver.

en wat betreft de route:
1. wap11
2. webserver

dus dat is het probleem niet...

heeft echt niemand ooit van dit probleem gehoord?

ow en ik weet 100% zeker dat geen van m'n buren een wap hebben, en ik heb bijna alle kanalen geprobeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet echt niemand iets??

een collega van me zei dat het wellicht kon komen omdat het pcmcia kaartje niet van linksys is... dat ze een soort van "niet compatible" zijn, terwijl ze wel alle2 wifi en 802.11b standaard zijn...

kan dit?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Wees wat geduldiger.

De schoprichtlijn hier is:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag#not-done
minimaal 24u dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 03-06-2003 17:17 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
De pcmcia kaart is waarschijnlijk als Full duplex ingesteld (dat remt de verbinding enorm weet ik uit ervaring).
Probeer die kaart eens als half duplex in te stellen..

Verwijderd

Ik had dat ook alleen dan met totaal andere hardware. Ik had zo'n 3com kaartje met inklapbare antenne, die heb ik omgeruild voor een (cheap) sitecomkaartje en sindsdien doet hij het perfect. Het leek wel alsof het kaartje gewoon niet wou werken met m'n laptop.

Verwijderd

Topicstarter
mmm.... volgens mij is duplex alleen een "wired" iets toch??
en zo nee, hoe zou ik dat instellen? ik gebruik mii-tool voor m'n lan kaart,
maar mii-tool vind niet dat ie iets kan met deze wireless kaart:
SIOCGMIIPHY on 'eth0' failed: Operation not supported...

dus dat werkt niet.. een ander ID om de wifi kaart op half duplex te zetten (als het al kan)..
Pagina: 1