Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MISC] CD-tjes om TL-buis

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Keb hier een stapeltje CDtjes liggen met oude drivers, klote spelletjes, windows 95, etcetera. Of ook wel, mooie glimmende CDtjes welke nooit meer in mn cd spelertje rondjes zullen draaien. Nu zou je natuurlijk al die CDtjes weg kunnen flikkeren, maar ik wil er iets mee doen.
Ik vraag mij namelijk af wat voor effect 't geeft om de gaten in de CD's wat groter te maken, en deze vervolgens over een TL-buis te schuiven.
Dan denk ik dus aan 2 CDtjes met de beschrijfbare kant tegen elkaar plakken, en een stuk of 20 van die setjes over een TL (40cm, wat normaal gesproken boven je bureau bungeld).

Maar voor ik mn TL-buis sloop en mn vloerbedekking onder de plastic snippers bedek wil ik weten of iemand dit al eens eerder heeft geprobeerd, en wat voor effect dit geeft. Of anders, wat voor soort licht jullie denken dat dit geeft.

Het is dus niet voor in mn case, maar voor in het hoekje van mn bureau of iets dergelijks. Mislukte RW-tjes zijn misschien mooier ivm de groene gloed, maar das n kwestie van proberen

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Is een cd snijden of boren loopt meestal slecht af.... De bovenste laag brokelt namelijk af...

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42

Flexx

This side up

Ik denk dat je TL zo in 2 breekt door het gewicht van de cd's

• frickY
Ik ben nu vast bezig om die TL uit zn behuizing te krijgen (dat plastic ding met de draadjes waarmee je m op zou kunnen hangen ;)), dus kan de breedte nog niet opmeten. Maar ik schat m op de 2,5-3cm dik (lijkt me een gewone TL). Dan zou ik dus alleen een deel van het binnenste transparante plastic uit de CD's hoeven halen, waardoor ik niet eens in de buurt kom van de zilveren folie. Mits ik het voorzichtig doe moet dit te doen zijn zonder de CD's te breken, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 02-06-2003 22:06 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:50
Waarom pak je geen mini-tl ? dan kan je er gewoon cd's aan rijgen :)

Verwijderd

Waarom niet een 8 watt tl buisje past precies in gaatje van de cd en lijkt mij groot genoeg voor op buro.
Ook kun je een ccfl gebruiken lijkt mij echt een mooi effect

• frickY
Deze TL staat inmiddels al n jaartje in het hoekje van mn kamer, hoop er zo toch nog iets nuttigs voor te vinden :+

Ast er leuk uitziet misschien een CCFL-tje nemen met mini-discs erop B) :+

Denk overigens dat de TL het gewicht van de CD-tjes wel kan hebben. Waarschijn komt ie ook te staan.

Hoe zorgt ik alleen dat de CD-tjes op de goeie plek op de buis blijven zitten? Plakband ziet er niet uit denk ik...

Verwijderd

uhm .. ik heb wel eens met een paar ledjes zitte fokke... en de ledjes is het midden en je kreeg wel een mooie rode gloed .. wel cool opzig .. ik denk dat je beter ccfl kunt gebruiken die zijn ook in mooiere kleuren :) succes er mee en laat pics zien als het is afgelopen

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

er is iemand geweest die in de kern van een spindel een ccfl (dunne tl dus) had verwerkt, en dan om die spindel ook van die oude cd's, het gaf inderdaad een heel leuk effect, maar om het nou in je pc te bouwen: iets met een diameter van cd's, dat weet ik zo net nog niet...maar het effect was inderdaad leuk, je moet maar eens searchen op dit forum (though hij wel een slot had, meen ik, was topic ongeveer half à 3/4 jaar geleden)

edit:
gevonden!! geen slotje weliswaar, maar de foto's zijn er niet meer (kruisjes) misschien als je het interessant vind kun je de TS mailen om de foto's of het topic schoppen (mag dat in dit soort gevallen?). De foto's waren cker de moeite waard, en dan kun je zien wat je op je hals gaat halen (ik heb geen boor gezien met een diameter van 2 à 3 cm!!!). Het topic: Spindel modje (pics)

[ Voor 39% gewijzigd door Seesar op 02-06-2003 22:22 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht (had nog een hele grote stapel MSDN-ceedees liggen), maar ik was bang dat de warmte van de TL voor problemen zou gaan zorgen. TL's kunnen best heet worden heb ik gemerkt.

Ik heb uiteindelijk de ceedees maar aan een creatieve tante gegeven. Die heeft er prachtige kerstkaarten van gemaakt!

• frickY
Keb er ook wel eens met n zown losse klokmodule een muurklokje mee gemaakt. Zag er erg leuk uit moet ik zeggen, vooral als je glow-in-the-dark verf of LEDjes op de achterkant van je wijzers hebt. Als je als creatieveling de uren in het CD-tjes grafeerd kan je aardig wat centjes verdienen met koninginnedag lijkt me :P

Maar goed;
Mocht ik in mn enthousiasme iets te hard doordrukken en het glas van de TL spingt.. wat voor gas zit er in zown ding? Of moet ik daar niet over nadenken en gewoon hard wegrennen met mn armen in de lucht? Kweet niet hoe stevig die dingen zijn.. maar t blijft glas..

Mocht ik het doorzetten dan zal ik pics posten, of het er nou leuk uitziet of niet :) Keb alleen wel maar heeel weinig vrije tijd.

Verwijderd

frickY schreef op 02 June 2003 @ 22:26:
Keb er ook wel eens met n zown losse klokmodule een muurklokje mee gemaakt. Zag er erg leuk uit moet ik zeggen, vooral als je glow-in-the-dark verf of LEDjes op de achterkant van je wijzers hebt. Als je als creatieveling de uren in het CD-tjes grafeerd kan je aardig wat centjes verdienen met koninginnedag lijkt me :P

Maar goed;
Mocht ik in mn enthousiasme iets te hard doordrukken en het glas van de TL spingt.. wat voor gas zit er in zown ding? Of moet ik daar niet over nadenken en gewoon hard wegrennen met mn armen in de lucht? Kweet niet hoe stevig die dingen zijn.. maar t blijft glas..

Mocht ik het doorzetten dan zal ik pics posten, of het er nou leuk uitziet of niet :) Keb alleen wel maar heeel weinig vrije tijd.
bij me stage bij de gamma gingen ze die dingen vervangen .. en ik mocth die dingen weer eens stuk gooie .. ze knappen gewoon uit elkaar .. (net als licht van fiets of zekering van auto) maar dan iets harder maar ut glas ging wel alle kanten op.. maar volgens mij is dat gas nie gevaarlijk alleen de druk die je krijgt op het glas dat rond spat ..

• frickY
Òw, dus eigelijk is TL's slope alleen maar leuk :+

Ben nu heel ijverig bezig om het middelste uit een CD te snijden met n mes.. denk nl. niet dat mn oudjes er blij van worden ask nu mn (nep-)dremel aanzet. Maar moet zeggen dat dit knap klote werk is :S
Nog boffen dat er op precies de juiste diameter een opgehoogt randje zit waar ik langs kan snijden/schafen :)

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:58
ik heb ook zoiets gemaakt maar dan niet met een TL maar met een ccfl, die past er precies mooi tussen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/lamp/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/lamp/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/lamp/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/lamp/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/lamp/5.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door DrNizeGuy op 02-06-2003 22:52 ]

• frickY
Damn dat zijn wel veel CDtjes!
Ik wil wel wat ruimte tussen de CDtjes, zodat het licht er tussendoor kan. Moet ff kijken welke afstand het beste effect geeft.

Zat ook al te denken om alle CDtjes met 3 touwtjes onder elkaar te hangen, als een soort luxa-flex idee, en deze met een motortje zachtjes heen en weer te laten schudden.. maar vraag me af of je hier uberhaupt iets van ziet.. en probeer eerst dit wel ff. Maar t zou wel n stuk schelen als die TL gewoon door die CDtjes zou passen...

Verwijderd

Kijk uit met het stuk gooien van een TL, Dit kan een beste klap geven en dat glas vind je echt overal terug (vooral op plaatsen waar je het niet wilt hebben ;) )

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 22:55:
Kijk uit met het stuk gooien van een TL, Dit kan een beste klap geven en dat glas vind je echt overal terug (vooral op plaatsen waar je het niet wilt hebben ;) )
EN TL-Buizen bevatten kwik !! niet echt lekker om kapot te gooien dus ...
DrNizeGuy schreef op 02 juni 2003 @ 22:50:
ik heb ook zoiets gemaakt maar dan niet met een TL maar met een ccfl, die past er precies mooi tussen :)

[afbeelding]
Ok :) * Sine weet wat z'n nieuwe mod projectje wordt

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 02-06-2003 23:07 ]

Repareren doe je zo.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Bij ons in de schuur ligt ook nog wel kwik van een oude kwikschakelaar uit een thermostaat.
Wel handen gewassen na die tijd :+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

en dat witte poeder is fosfor dus ook een goedje wat je niet in je pas gesneden vingers moet krijgen :)

• frickY
Okeejjjj... *legt de TL voorzichtig weg* :7
Heb gister in 2 CD-tjes de gaten vergroot met een mes. Na heel wat schraap en veil werk waren ze precies goed... maar met 2 cd's zie je niets boeiends :D (dôh).

Ga nu ff kijken oft lukt om n zooi CDtjes met n dremeltje te doen. Betwijfel t alleen of we goeie snij/slijp-tolletjes hebben :| (mn ma gebruikt dat ding alleen om glas te graveren..)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Trap - boortjes zijn daar ideaal voor !

Afbeeldingslocatie: http://www.mytoolstore.com/klein/59003.jpg

maar dat past niet op een wimpy dremel :P

Repareren doe je zo.

• frickY
Ok das dus totaal mislukt :D
Denk dat ik of maar een soort van draaitafel moet gaan zoeken om die cdtjes netjes te zagen.. of een kleinere tl buis moet hebben
Dit is bijna geen doen. Maar het idee leek me wel leuk :P

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
DrNizeGuy schreef op 02 juni 2003 @ 22:50:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heel cool gedaan! :)

Heb je de cd'tjes gewoon allemaal opelkaar gelegd? Of heb je er nog niets tussen gelegd :?

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:58
MaNDaRK schreef op 04 juni 2003 @ 15:48:
[...]

Heel cool gedaan! :)

Heb je de cd'tjes gewoon allemaal opelkaar gelegd? Of heb je er nog niets tussen gelegd :?
gewoon de cd's opgestapeld. zit niks tussen. Het grootste werk was om al die cd's bij elkaar te krijgen. zijn er een stuk of 180.

[ Voor 4% gewijzigd door DrNizeGuy op 04-06-2003 16:02 ]

Verwijderd

lol, wat zie ik daar bovenop, Crazy Bytes? :-o

• frickY
Zow, heb het toch nog maar even opgepakt, doe het nu alleen niet meer met mn zakmes;

Keb n speedboor van 25mm in mn boormachine
Mn boormachine zit in een werkbank
Voor mn boormachine zit een stuk kurk (wegens gebrek aan stukkie hout :P) met daarin 4 schroeven, een 25mm gat in het midden, en een cdtje door de schroeven geklent.
De speedboor drukt door het gat in het kurk tegen de achterkant van de CD waardoor deze bolstaat...
Ik zet de boormachine aan... kijk toe hoe de CD zichzelf tegen de boor aandrukt... en niet veel later heb ik een gat van 2,5cm door mn CDtjes. Das wel toevallig, zo dik is mn tl ook! :)

Kan momenteel mn pa's webcam niet gappen, dus kan er geen fotootjes van maken. Mocht het toch nog gaan lukken dan zorgt ik dat er fotos zijn van begin tot eind :)

De CDtjes wil ik tegen elkaar plakken met secondelijm, en met ong 2 cm tussenruimte over de TL plaatsen. Tast secondelijm het plastic van de CDs aan? Zonde als er na een week opeens wazige vlekken op verschijnen...

Mn tweede probleem is nu echter dat ik geen te verwaarlozen CDtjes meer heb. Ik heb er 4 verpest met mn vorige pogingen, heb er nu 7 met een goed gat.. das lang niet genoeg voor de hele TL :(

• frickY
frickY schreef op 05 June 2003 @ 21:56:
Zow, heb het toch nog maar even opgepakt, doe het nu alleen niet meer met mn zakmes;

Keb n speedboor van 25mm in mn boormachine
Mn boormachine zit in een werkbank
Voor mn boormachine zit een stuk kurk (wegens gebrek aan stukkie hout :P) met daarin 4 schroeven, een 25mm gat in het midden, en een cdtje tussen de schroeven geklemt.
De speedboor drukt door het gat in het kurk tegen de achterkant van de CD waardoor deze bol staat...
Ik zet de boormachine aan... kijk toe hoe de CD zichzelf tegen de boor aandrukt... en niet veel later heb ik een gat van 2,5cm door mn CDtjes. Das wel toevallig, zo dik is mn tl ook! :)

Kan momenteel mn pa's webcam niet gappen, dus kan er geen fotootjes van maken. Mocht het toch nog gaan lukken dan zorgt ik dat er fotos zijn van begin tot eind :)

De CDtjes wil ik tegen elkaar plakken met secondelijm, en met ong 2 cm tussenruimte over de TL plaatsen. Tast secondelijm het plastic van de CDs aan? Zonde als er na een week opeens wazige vlekken op verschijnen...

Mn tweede probleem is nu echter dat ik geen te verwaarlozen CDtjes meer heb. Ik heb er 4 verpest met mn vorige pogingen, heb er nu 7 met een goed gat.. das lang niet genoeg voor de hele TL :(
[EDIT]
Fuck, dat was niet het edit knopje :S Zaten spelfoutjes in :+

[EDIT2]
Wat ik overigens wel cool vind. Ik heb zo n glazen bol in mn kamer met van die blauwe blikemachtige dingen, die naar je hand toe komen als je je hand op die bol legt. Mn TL buis licht ook op als ik m er in de buurt hou :P Ik heb mn TL nu in mn hand en hij brand... voel me nu net zown star-trek dude met laserzwaard 8) :D Momenteel knipperd mn TL op mn muziek, aangezien die bol op muziek reageerd...
Daar ook maar foto van maken ask die webcam of digicam tot mn beschikking heb :) (vermoedelijk maandag)

[ Voor 21% gewijzigd door frickY op 05-06-2003 22:15 ]

• frickY
Is er n manier om een TL buis te dimmen? Door een weerstandje of iets dergelijks?

Keb de TL nu branden met een aantal CDtjes erom.. maar het hele effect gaat verloren omdat het geheel teveel licht geeft.
Nu kan ik ook wel de CDtjes dichter op elkaar plaatsen, maar dan heb ik veel meer CDtjes nodig.

Ik neem aan dat als ik gewoon een weerstand in de schakeling gooi dat de TL niet meer 'opstart' vanwege te weinig stroom. Iemand ideeën?

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Nou uhh.. ik zou het gewoon proberen? Je kan die weerstand er toch altijd weer tussen uit halen? ;)

Learn something new every day.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
worden tl's niet gedimd op de frequentie van de wisselspanning (50Hz en minder)??

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Bij ons op school zit er in het scheikundelokaal een dimmer op tl-buizen, dus het is mogelijk, maar ik weet niet of daar speciale apparatuur voor benodigd is.
Verder heeft er wel eens een artikel in de computer idee gestaan over dit project. Welke het is weet ik niet meer, wel dat het lang geleden is. Iemand??

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• frickY
Heb ff op site van computeridee gekeken maar kan er niets over vinden. Denk overigens niet dat je zowieso iets op die site kan vinden maar ok.

Ik heb het volgende schemaatje kunnen vinden; http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=76
Dit zou ik dan in plaats van de starter moeten gebruiken.

Nu heb ik geen onderdelen in huis, geen elektroboer in de buurt, een soldeerbout zonder solderrpunt, en erg weinig vrije tijd. Of ook wel, zo een schakeling in elkaar zetten zit er niet echt in.
Ik heb ook niet echt een dimmer nodig, maar een methode waardoor de TL-buis minder fel brandt. Misschien een starter met een hogere weerstand o.i.d.?

Keb momenteel de bedrading van de TL wat aangepast waardoor alle onderdelen zich aan de onderzijde (de voet) bevinden, en er 1 draad naar de contactpunten aan de bovenkant loopt. Oorspronkelijk zaten de schakelaar en starter links, en een adapter/converter aan de andere kant. De TL staat nu rechtovereind en brandt :) Dus tot zover gaat het wel goed

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 09-06-2003 21:33 ]

• frickY
'projectje' gaat niet door.
K kan nooit genoeg CDtjes verzamelen om de hele buis van 40cm te vullen, en de TL-buis dimmen is me iets te ingewikkeld. Maar keb al n andere toepassing;

Heb ooit eens voor kerst zo n glazen bolletje gehad met van die soort bliksemschichten die erin rondlopen, en naar je hand komen als je de bol aanraakt. Bolletje reageerd ook op geluid. Is een aardig spanning die er door dat dingetje loopt, TL buizen lichten namelijk op als je ze in de buurt van het ding houd.
Keb n draad om dat bolletje heen gewikkeld, en zit aan de ene kant van mn TL vast. De andere kant van de TL heb ik geaard aan mn radiator. Keb de TL achter mn monitors opgehangen.
Als nu mn muziek aanstaat flitst de TL mee op de bass, op een mooie gedimde manier (niet dat bleeke tl licht, maar lichte flitsen).

Topic kan dicht, thanks voor de tips en adviesen

Verwijderd

He, das wel een leuk ideetje, die TL aan die bol. Knap bedacht! :)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Felyrion

goodgoan!

ik heb het ook een keer gedaan, en het staat best leuk, aleen word het wel een enorm geval. En je moet goed uitkijken dat je de gaten op de goeie maat krijgt, maar dat blijkt dus wel te lukken :) anders gaat het te veel knellen na een aantal cd's en houd je tl het niet meer (ik spreek uit ervaring :( )
ik had het id ook uit de computer id... :s

btw... met echte cd's is het een stuk mooier als gebrandde

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Aargh... me idee gejat, ik ben al wat jaartjes aan het sparen voor een stapel tot me plafond, ik zit nu op de 720+ cd's das een ruime meter hoog ik ben er nog steeds mee bezig maar ik was vanplan als de stapel op zijn top is alle cd's aan elkaar te lijmen en dat de cd's het stevigste van het geheel worden daarna wil ik er voor zorgen dat over de gehele hoogte ligt komt, ik zat eerst ook aan TL te denken maar daarna CCFL, aangezien mijn toren zo hoog wordt beni k bang dat beide niet gaat lukken. nu heb ik in mijn hoofd om onder en boven een sterke lamp te maken die goed door kan gloeien in het midden

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Flexx schreef op 02 juni 2003 @ 22:03:
Ik denk dat je TL zo in 2 breekt door het gewicht van de cd's
Dat denk ik ook :)

Verwijderd

En als zo'n TL-buis stuk gaat dan ben je eraan. Ik heb een keer in de gymzaal bij ons op school (40x40m) met een bal tegen het plafond aangeschoten, uitgerekend tegen zo'n TL-buis natuurlijk. De Tl-buis sprong in duizenden stukken, en zelfs aan de andere kant van de gymzaal lag nog glas. (best wel gevaarlijk eigenlijk, maar niemand van de 40 man in de zaal had een scherfje ofwat in zijn lichaam gekregen :Y) ). Dus als zo'n TL-buis springt kun je lang zoeken naar alle scherven en dergelijke.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
héhé,mooi. Ik heb onlangs nog met één onschuldig botsballetje een hele lat van 20meter van het plafond naar beneden doen donderren. Best wel stoer, één onschuldig balletje van 5cm breekt zon spul.

Maar idd pas op met Tl, is heel dun glas.
Pagina: 1