Ramsa PA speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56
Heeft iemand ervaring met PA speakers van Ramsa... en wil deze delen met mij/ons :?

We kunnen nl voor een leuk bedrag een paar WS-AT300 kopen, maar kan nergens ervaringen over deze speakers/merk vinden.

Weet iig dat et een merk van Panasonic is/was en kon dit aan info vinden: http://www.ramsa.de/ramsa/at300/main.htm
maar kan der verder weinig over vinden.

Proberen ze iig voor op aankoop over te gaan een keer mee te nemen als we een avond moeten draaien om te kijken of het een beetje klinkt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Ik heb het merk wel eens gehoord in wat kroegen.. Mijn ervaring was dat het vooral wel hard ging, maar veel kwaliteit was er niet.. (geen/weinig laag, en vooral schetterend mid).
Maargoed, ik weet niet welk type dat precies was..

Waar wil je ze voor gaan gebruiken?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

volgens de site geeft 'ie weer vanaf 70Hz... Samen met een subje die het bereik tot 100hz doet zal het wel lekker zijn, dus als topje maar fullrange zou ik ze niet gebruiken (afgaande v/d gegevens. 2200Hz overgangsfrequentie kan met een 15" nog net qua afstraling, goed voor de geluidskwaliteit zal het niet zijn.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• KeRsTmAnNeKe
Drive-in ... draaien op het moment vooral wat kleinere feestjes, bruiloften, kleine fuifen, jubilea... dat soort dingen.
moeten later ook wel subs bijkomen, maar voorlopig even alleen dit.

Op het moment dat het wat groter word huren we een grotere set.

• MM
  • Niet online

MM

Waarom zit er trouwens een panasonic merkje op die speaker 8)7

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• KeRsTmAnNeKe
Ramsa is een merk van Panasonic... net als Technics...

Kan alleen niks "nieuws" meer vinden over Ramsa, dus denk dat het voortaan onder de naam Panasonic word uitgebracht... of misschien word het in sommige landen onder die naam gebracht.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou zeker iig een 31-bands graphische EQ kopen. En ik zou ook niet teveel verwachten, meestal niet al te best dit soort goekope plastic speakers. Een goede compression driver is nou eenmaal duur.

Als je een beetje handig bent, kan je beter je eigen speakers bouwen. En dan ook meteen een echt ontwerp dat gewoon volledig actief is. Dus geen passieve crossovers met harmonischen van het geclip van het laag dat wordt weergegeven door de HF driver.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 18:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb wel eens vaker wat van dat Ramsa spul gehoord en volgens mij presteerd het conform zijn prijs. ;)

Wat me opviel is dat vooral veel (slechte) covers spelende rotbandjes dit soort spul gebruiken, echt klinken doet het iig niet. ;)

Aannames zijn fataal.

• KeRsTmAnNeKe
Opzich vind ik €945,- per speaker niet echt goedkoop... en voor die prijs worden ze op die ramsa.de site nieuw verkocht.
Al gaat het hier wel om 2e hands, wat in prijs scheelt :P

Zelf speakers bouwen hebben we even aan gedacht... opzich wel te doen, maar zijn toch bang dat het niet word zoals we willen... Ging laatst ook behoorlijk mis met het maken van een flightcase.

Hebben iig wel iets wat als eq dienst kan doen, Behringer 8024...

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 18:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat me opvalt aan die specs, 15" woofer erin en dan maar 70Hz halen? Kweenie of dat normaal is voor PA, maar is dit niet nogal slecht?

Wat me opviel aan die dingen: Matig laag, schel hoog, afwezig midden. Waren behoorlijk formaat dingen, nog wel met Ramsa logo erop, dus zullen wel oudere modellen geweest zijn. Ik heb iig twee types gehoord, 2X een groot formaat (40X70?) en 1X een wat kleinere. (30X60?) Die twee grote waren zover ik kon zien hetzelfde type en er werd verschillende muziek op gedraaid, klonken beiden (naar mijn idee) behoorlijk slecht, met verschillende aanstuurmeuk eraan.

(ik weet niet alteveel van PA, maar ik bekijk het wel altijd goed. ;) )

[ Voor 68% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-06-2003 02:02 ]

Aannames zijn fataal.

• Jag

Jag

GaMeOvEr schreef op 03 juni 2003 @ 01:59:
Wat me opvalt aan die specs, 15" woofer erin en dan maar 70Hz halen? Kweenie of dat normaal is voor PA, maar is dit niet nogal slecht?
Nee, dat is heel normaal. Waarschijnlijk is die 70Hz nog behoorlijk optimistisch. Het heeft ook niet met slecht te maken. Het is gewoon een ontwerpkeuze. Het komt er grofweg op neer dat je drie eigenschappen hebt, waarbij als je voor het ene kiest je het andere niet kan hebben. Die eigenshappen zijn:
1. klein
2. laag f3 punt (dus hoe laag het gaat)
3. efficient

Een luidspreker die klein is (zoals een topkast als deze) en efficient is (PA), heeft automatisch dus een hoog F3 punt, waarschijnlijk zo'n 80Hz voor deze luidspreker.

Om je een voorbeeld te geven qua kosten van een zelfbouw luidspreker:

B&C 15 PL 40 €199,- 15 inch woofer
B&C DE 85 €310,- 2 inch compression driver

Inclusief hout, de hoorn, connectoren en het afwerken kom je dan waarschijnlijk op zo'n €700,- per luidspreker uit. Maar dan heb je echt wel wat beters dan die Ramsa speakers.
Natuurlijk ben je dan nog niet klaar, aangezien je nog twee amps plus een crossover nodig hebt. Die laatste kan je evt ook zelf heel goedkoop in elkaar klussen. Maar je kan ook meteen een Dbx Driverack kopen. Dan heb je EQ, delay en crossover ineen voor een behoorlijk schappelijke prijs.
Kan je ook beter meteen een betere luispreker bouwen, bevoorbeeld meer geld steken in de compression driver (de DE 500 ziet er veel beter uit bijvoorbeeld). En dan 18-inch subjes eronder zetten (is meteen statief :) ). Ja, al die spullen zijn rete duur. En nieuw kopen is al helemaal onbetaalbaar. Het is ook niet voor niets dat bijna iedereen gewoon huurt! Scheelt je meteen een heleboel in risico/onderhoud.

Verwijderd

voor dat geld koop je zelfs een instapsetje van EV..dat klinkt echt een stuk beter...

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
1 woord!! JBLLL!! :P

• MM
  • Niet online

MM

Jag schreef op 03 juni 2003 @ 02:33:
[...]
En dan 18-inch subjes eronder zetten (is meteen statief :) ).
[...]
18"/15"/2" ?
Zou 18"/12"/1" niet beter klinken (en goedkoper zijn :) )

Verwijderd

m.m schreef op 03 June 2003 @ 15:45:
[...]

18"/15"/2" ?
Zou 18"/12"/1" niet beter klinken (en goedkoper zijn :) )
Dat zou kunnen echter om eerst zonder subs te draaien is de 12" dan niet tof denk ik.

• KeRsTmAnNeKe
Khoor vooral negatieve dingen over JBL... nog meer dan over Ramsa ;P

reviews die ik op internet lees van die specifieke Ramsa speaker zijn gewoon... goed ...

En 700 euro/speaker + extra spul hebben we gewoon niet, hebben nu 2 gare speakers, die eruit moeten en willen zelf wat leuk spul hebbben, als het feest groter word huren we er ook wat groters bij, maar kheb geen zin om voor ieder prulfeest een speakerset te huren en te halen/brengen.

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Khoor vooral negatieve dingen over JBL... nog meer dan over Ramsa ;P
Volgens mij is dat gewoon omdat het bij een aantal mensen niet in de smaak valt.
En vervolgens hobbelt iedereen achter de fijten aan (denken ze) , van JBL slecht dit kut dat..
Vaak hebben ze het geneens gehoord en gaan soms op fijten van andere af.
(Zeg niet dat het bij jou ook zo is hoor.)

Dit gebeurd bijv ook met Magnat. Maken veder prima speakers niks mis mee, maar zodra er eens wat slecht word gezegt gaat iedereen als een kudde met de slechte oordeler meelopen..

T kan aan mij liggen maar zo zie ik het soms vaak.

JBL doet veel concerten met hun PA speakers.... Bijv sensation waar ze met 230K watt stonden ;) Dus als het echt zo slecht zal zijn zou het niet gebruikt worden.

En ga ze zelf maar testen! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tijmen op 04-06-2003 09:43 ]

Verwijderd

Tijmen schreef op 04 June 2003 @ 09:40:
[...]

bla...bla...

En ga ze zelf maar testen! :)
Idd zoals altijd is zelf luisteren het beste, dit zal bij PA apparatuur wat moeilijker zijn aangezien de prestaties van wat meer factoren afhangen als PA apparatuur.

Wat betreft argumenten zoals dat ze x Watt op sensation neerzetten associeer ik nu niet direct met kwaliteit, eerder met bruut veel geluid met misschien betrouwbaarheid.

Zelf heb ik nog maar 1 setje jbl's speakers mogen luisteren, wat mij opviel dat er wel beter geluid uit kwam als DAP. Echter ook een prijsverschil. Dit zal ook zo zijn in de Ramsa vs JBL gebeuren. Echter als je JBL koopt kan je hiervan nog jarenlang onderdelen verkrijgen zoals recone setjes ed. Dat zal bij een iets onbekender merk moeilijker zijn tenzei ze goede service hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 13:58 . Reden: spelfouten ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

mijn pa heeft een PA verhuur bedrijf en gebruiken nu Master (we zijn dealer).

We hebben hiervoor AD (audience delight) gehad en beide systemen hebben instap modellen die met de prijzen van die Ramsa speakers kunnen concurreren. iig is het gegarandeerd goed spul en gaat lang mee.
btw: Ik probeer hier niet te verkopen (klinkt zo als ik het effe terug lees :P), maar tis een ervaringskwestie. En jbl vind ik wat duur voor wat je er voor terug krijgt, als je iets meer moet betalen voor het merk dan valt het al snel af bij mij persoonlijk.

Heb je zelf al versterkers? Misschien kijken voor een actief systeem.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 13:56:
[...]
Zelf heb ik nog maar 1 setje jbl's speakers mogen luisteren, wat mij opviel dat er wel beter geluid uit kwam als DAP. Echter ook een prijsverschil. Dit zal ook zo zijn in de Ramsa vs JBL gebeuren. Echter als je JBL koopt kan je hiervan nog jarenlang onderdelen verkrijgen zoals recone setjes ed. Dat zal bij een iets onbekender merk moeilijker zijn tenzei ze goede service hebben.
DAP vs JBL is natuurlijk een lachertje. Alleen al qua R&D is het al wat leuker geregeld bij JBL, dus niet echt een goede vergelijking (beetje klasse verschil)
Maar ja, je betaald ook voor de nazorg bij JBL en dat is wel aardig. (al zijn niet voor alle typen van JBL meer recone setjes beschikbaar <== oude/cheap modellen hoor)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 13:56:
Zelf heb ik nog maar 1 setje jbl's speakers mogen luisteren, wat mij opviel dat er wel beter geluid uit kwam als DAP.
Ja, dit is wel tekenend voor waar mensen hun mening op baseren. De meeste mensen die JBL gehoord hebben, hebben de aller goedkoopste spullen van JBL gehoord. JBL maakt ook meuk (ik geloof die TR serie) maar ook gewoon echte spullen. Het is een gigantische speaker fabrikant en je kan echt heel moeilijk zeggen dat JBL goed of slecht is, dat is een beetje te simpel.
Er worden zoveel goede systemen gemaakt. En of er nou Meyer, EAW, D&B, Apogee, Nexo, JBL, whatever op staat, lekker boeiend. Beetje onzinnig om achter 1 merk aan te lopen.

Wat betreft realistische opties: wat Visionmaster aangaf is misschien wel een goed idee: een actief systeem. Heel makkelijk en snel in gebruik en goedkoper dan speakers plus versterkerrack. Ik gebruik op mijn werk bijna uitsluitend het merk Axys, die alleen maar actieve systemen maakt (and hele bijzondere dingen doet met de manipulatie van de directionaliteit). Maar dat kan je toch nooit betalen. Ik denk dat misschien de JBL EON nog betaalbaar voor je is.

Afbeeldingslocatie: http://www.jblpro.com/eong2/assets_R/EON15G2-pair_test.jpg

• KeRsTmAnNeKe
Eon's schijnen niet zo enorm goed te zijn ... lees ik iig overal.

Axys is ook leuk, en hebben we ook 2e hands aangeboden gekregen (Source '89) maar dat valt een beetje erg buiten ons budget.

Qua actieve speakers zijn de Mackie/RCF Art series ook heel goed, die heb ik iig meerdere keren gehoort.

En uh, et ging eigenlijk over Ramsa speakers omdat we die 2e hands aangeboden gekregen hebben, al kunnen we nog overal naar kijken.

Kzal eens op wat 2e hands sites kijken wat oa die actieve speakers kosten.

• Jag

Jag

KeRsTmAnNeKe schreef op 04 June 2003 @ 17:29:
Eon's schijnen niet zo enorm goed te zijn ... lees ik iig overal.

Axys is ook leuk, en hebben we ook 2e hands aangeboden gekregen (Source '89) maar dat valt een beetje erg buiten ons budget.

Qua actieve speakers zijn de Mackie/RCF Art series ook heel goed, die heb ik iig meerdere keren gehoort.

En uh, et ging eigenlijk over Ramsa speakers omdat we die 2e hands aangeboden gekregen hebben, al kunnen we nog overal naar kijken.

Kzal eens op wat 2e hands sites kijken wat oa die actieve speakers kosten.
In de SSU hebben we een Source 89 set voor de grote zaal. Echt een mooi systeem. Hele mooie respons, zonder de "scherpe randjes" die je bij de meeste PA systemen hebt. Zit ook een hele dure TAD 1.4" compression driver in.
Maar ja, zoals je al zei, heel duur. Zelfs 2e hands nog goed voor zo'n €5000,- voor een complete set.

• KeRsTmAnNeKe
Mja, dat kost die set ook ong... gast rekent alleen nog in guldens... opzich nog best wel betaalbaar, maar niet zo enorm gemakkelijk voor ons

• Jag

Jag

KeRsTmAnNeKe schreef op 04 June 2003 @ 18:08:
Mja, dat kost die set ook ong... gast rekent alleen nog in guldens... opzich nog best wel betaalbaar, maar niet zo enorm gemakkelijk voor ons
Nou ja, als ie wel betaalbaar is, dan zou ik het toch wel overwegen hoor. Het is wel een grote set, dat wel. Die twee subjes zijn best groot bij elkaar. En die topkast is ook best zwaar. Maar een Source set is wel een hele mooie set, zeker de topkast is echt gewoon errug goed. Dat is gewoon meerdere klasses beter dan zo'n Ramsa set :). Het echte spul.
En het is niet stuk te krijgen. Ik heb wel meegemaakt dat het systeem gewoon urenlang achter elkaar in de protect stond (of DLC, Dynamics Limiting System zoals Axys dat noemt) zonder ook maar een krimp te geven (en ook geen vervorming, je hoort het alleen inhouden). Nog nooit iets aan stuk gegaan, en het hangt al echt heel lang bij ons (10 jaar ofzo). Bij ons wordt het systeem gebruikt voor de grote zaal (1000 zitplaatsen).
Als je mocht overwegen om een source set 2e hands te kopen, zou ik zeker er wel op letten dat de linker en rechter topkast hetzelfde klinken. Dat er niet een slechte compression driver inzit, die zijn namelijk duur :).
Pagina: 1