Toon posts:

Heel vreemd capture probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik: PCTV PRO, VirtualDub, Microsoft WDM capturedriver

Uitgang van de video heb ik in de antenneingang van de tvkaart gestopt.

Opnemen van de tvtuner gaat nu prima in 320x240. Meteen comprimeren: geen framdrops en processorbelasting blijft voldoende laag.

Maar dan komt het probleem, tijdens het capturen duw ik op play en speel de videoband af. Alle instellingen blijven hetzelfde, alleen krijgt de tvkaart ipv het videotunersignaal nu het opgenomen signaal. Ineens schiet het aantal dropped frames omhoog (hij neemt nog maar de helft mee) en het resultaat is een schokkerig filmpje.

Rara hoe kan dit nu, ik begrijp er niks meer van. De beide signalen die de tvkaart krijgt (tuner en videoband) voldoen toch allebei aan de PAL standaard? Waar gaat het nu precies mis?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht omdat je PCTV kaart nu 2 dingen tegelijk moet doen: zowel opnemen van je TVtuner, als het laten zien van je video signaal? MOet toch allemaal door dezelfde processor op je PCTV kaartje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
het probleem doet zich dus pas voor als je een band opneemt en geen tv programma via de tuner van de video?

het andere zou misschien logisch zijn als je video een blauw beeld afgeeft, en je dan de band start blauw is weinig veranderend terwijl een band veel verschillende beelden geeft.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
In beide gevallen gebeurt hetzelfde:
Er steekt een kabeltje in de tvkaart.

Geval 1: het beeld door het kabeltje is afkomstig van de Tuner in de VCR
Geval 2: het beeld door het kabeltje is afkomstig van de videoband in de VCR

Heeft dus niks te maken met meer taken voor de processor. Beide gevallen zijn voor de processor hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Loran schreef op 02 juni 2003 @ 20:24:
het probleem doet zich dus pas voor als je een band opneemt en geen tv programma via de tuner van de video?
Precies, ik zit dus naar het beeldje in VirtualDub te kijken en ziet er in beide gevallen hetzelfde uit (bij 320x240 zie ik nauwelijks kwaliteitsverschil tussen tuner en opgenomen beeld), maar toch maakt het blijkbaar veel verschil voor het capturen. Overigens gaat bij het droppen van die frames de processor occupancy NIET omhoog, blijft op ongeveer 30%.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Dit wordt veroorzaakt doordat de vcr fouten maakt met het afspelen van de tape. Bij het afspelen van een tape heb je altijd kleine fouten, die kunnen komen door mechanische storingen in de mechaniek, een slecht stukje tape, warmte enzovoort. Hierdoor heeft het uitgestuurde signaal een storing en dat maakt het voor de capture kaart moeilijk om het te verwerken.
Je zult dit effect sterker zien met oude tapes.

Een oplossing, vooral nuttig als je veel oude tapes wil caputeren, is een time base corrector. Die kan deze problemen meestal wel corrigeren maar helaas zijn die dingen redelijk prijzig.
Soms helpt het ook de tape te kopieren naar een nieuwe tape en die te capturen.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Soms helpt het ook de tape te kopieren naar een nieuwe tape en die te capturen.
Twee keer kwaliteitsverlies :P lijkt me niet slim, AAD ipv AD.

• amontillado
werkt wel degelijk soms hoor, dit komt omdat een videorecorder die analoog opneemt soms beter overweg kan met die verstoringen dan een digitale capture kaart die volledige fields verwacht zonder verstoringen. Je hebt immers ook veeeel minder last van bv audiosync als je de tape op de tv bekijkt.

Maar niettemin, een time base corrector is in principe een veel betere oplossing, maar tjsa die is heel duur en maar weinigen hebben dat. Een tweede vcr is nog wel eens aan te komen, dus is zeker de moeite waard van proberen niet ?

[ Voor 29% gewijzigd door amontillado op 03-06-2003 12:29 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

ik heb ook wel eens last als ik opneem van een videoband dat de videorecorder even moet opwarmen om aan zn 25fps te komen, want in het begin staat hij op 20fps en heeft deze om de seconde dus wel 5 frame drops en daarna loopt het op naar 24.8 fps dus heb je nog maar frame dropping van zo n 1 frame drop per 5 seconde ofzo. Op mn videorecorder zit wel een functie video stabilizator dat ook heel veel helpt dan loopt deze gelijk op 25fps, maar dit gaat niet altijd heel erg goed... misschien heb je hier wat aan

• amontillado
sommige vcr's hebben naast de automatische tracking ook nog wel eens een apart knopje ervoor. Dat helpt soms ook wel eens

Verwijderd

Topicstarter
[quote]amontillado schreef op 03 June 2003 @ 00:12:
Dit wordt veroorzaakt doordat de vcr fouten maakt met het afspelen van de tape. Bij het afspelen van een tape heb je altijd kleine fouten, die kunnen komen door mechanische storingen in de mechaniek, een slecht stukje tape, warmte enzovoort. Hierdoor heeft het uitgestuurde signaal een storing en dat maakt het voor de capture kaart moeilijk om het te verwerken.
Je zult dit effect sterker zien met oude tapes.
quote]

Inderdaad dat klinkt eigenlijk heel logisch. En die tape die was opgenomen op long play dus dat lijkt me ook niet echt ideaal voor een goed behoud van het videosignaal. Wel vreemd dat die problemen geen invloed op de processor occupancy hadden, dat zou je dan wel weer verwachten met deze uitleg.

Maar toen ik wat heb zitten spelen met de fps instellingen werd het al wat beter. Toen ik 24 ipv 25 koos en niet op de knop "afronden" drukte ging het helemaal goed. Ik ben er ook achter dat het probleem vooral onstaat als je begint met opnemen en daarna de video pas start. Je kan beter eerst de band starten en daarna gaan opnemen.
Pagina: 1