Nou, ik weet voornamelijk wat van clerics. Verder is het ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik prefereer hoge constitution en hoge strength en laat dex altijd op 8, aangezien je door heavy armor toch een zeer hoge dex penalty krijgt. Waar het op neerkomt is dat mijn cleric met armor class 8 (met armor bonus 5) door de dex penalty maximaal een dexterity kan hebben van 12 (makkelijk haalbaar met items).
Hieruit krijg je extra AC. Bij mij is dit een AC bonus van 2.
Verder is bij een cleric een wisdom van minimaal 1
9 noodzakelijk om level
9 spells te krijgen). (met wisom 18 kom je tot level 8 spells, met wisdom 17 tot level 7 spells etc.
Charisma verwaarloos ik meestal en laat ik op 8. Soms op 10, hangt van server af. Wel zou charisma van pas kunnen komen bij de class specific ability van de cleric 'tune undead' ofzo. Met een hoge AC kun je dan met die ability de undead killen, maar dat vind ik persoonlijk onzin, daar gebruik ik wel mijn wapens en enventueel spells voor.
En intelligence zet ik meestal op 12, (soms op 10 als ik charisma ook op 10 zet). Dit doe ik voor de bonus skillpoints die ik dan krijg.
Skillpoints verdeling:
Concentration: zo hoog mogelijk
Lore: erg handig, zou ik ook zo hoog mogelijk doen. Kun je items gratis & meteen identifyen
Spellcraft: minstens 15. Persoonlijk vind ik dit gewoon erg leuk omdat ik dan kan zien hoe de spells heten die de ander begint te casten. Bijkomend voordeeltje is dat spells die jij herkent jou minder damage doen.
Open locks: ALS er nog skillpoints over zijn zet ik ze hier. Meestal zet ik het op het maximum haalbare als cleric, namelijk 11.
Dit doe ik omdat ik als clerical domains heb gekozen voor
Air: call lightning & chain lightning, laatste is supersterk als je 'm maximized
Trickery: geeft je als cleric de invisible spells. Ander dingetje dat je er door dit domain bij krijgt is dat je voor korte duur je 'trickery skills' of iets dergelijks kan verhogen. Dus heb jij bijv. 11 open locks skillpoints en gebruik je jouw trickery ability dan heb je ineens voor die korte duur veel meer openlock skillpoints.
Kan van pas komen.
Verder is het handig je AC zo hoog mogelijk te krijgen. (AC vangt dus de klappen die je krijgt op).
Armor Class
Armor Class (AC) represents the difficulty for an opponent to score a hit that inflicts damage on a scale from 10 to 30. AC is determined by the type of armor your character wears and is modified by factors such as Dexterity, magical effects, and combat modifiers. This new system replaces the old THACO system of previous editions. You just roll a d20 and add modifiers for Strength, magical effects, class, level, etc. and that's the AC you can hit.
Hoe krijg je AC hoog? Want de meeste AC bonussen stacken niet.
ten eerste:
Armor AC: max haalbare met heavy armor: 8 + 5 (8 base, 5 voor armor bonus) = 13
Deflection AC: dit is bonus AC die zit bij helm, cloaks, ringen of spells. Max haalbare 5 (het telt dus niet op dus het is OF van helm OF van cloak OF van spells, dubbel is zinloos.
Dodge AC: dit is de enige AC die wel stackt, maar tot nu toe heb ik het alleen kunnen ontdekken op boots. Max haalbare 5
Natural AC: deze kan zitten op amulets. Max haalbare 5
Shield AC: max haalbare hiermee 3 + 5 (3 voor base, 5 voor shield bonus)
Los van AC heb je ook erg veel aan resistance items.
Elk wapen levert een bepaald typen damage en sommige wapens, meer dan 1 type.
Zo heb je slashing damage (komt o.a. van longswords dacht ik), piercing damage (ik gok van arrows & short swords), bludgeoning damage (gok van bijv. draken, als ze slaan, maar ook bepaalde wapens), maar ook fire damage, ice, sonic etc.
Tegen elke vorm is damage resistance mogelijk. Dit houdt een deel van de damage die een slag, steek of stoot zou doen dus tegen.
Zorg dat je in ieder geval damage resistance hebt tegen slashing, piercing en bludgeoning. En tegen fire, ice en electricity is natuurlijk ook handig, maar persoonlijk vind ik dat iets minder noodzakelijk.
Zorg ook dat je over haste beschikt. Dit geeft je ook kleine AC bonus en laat je jouw spells sneller casten.
De juiste feats zijn verder natuurlijk ook cruciaal, maar ook hier is het puur een kwestie van voorkeur. Met feats richt ik mij meestal op magic. (Dus spell penetration, spell focus, maximize spell, etc), maar je zou je ook kunnen richten op het vechten natuurlijk.
[
Voor 13% gewijzigd door
KreKkeR241 op 02-07-2003 14:22
]