Verwijderd

Topicstarter
Hoi, via sites als gratiz.nl kun je bij sites komen waarvandaan je gratis SMS-jes kunt sturen. Je kunt daarbij fake afzendertelefoonnummers opgeven.

In het kader van Kiezen Op Afstand, ofwel stemmen via internet en telefoon en dergelijke, ben ik erg benieuwd of het mogelijk is om een telefoonnummer van een vaste en/of mobiele telefoon te faken. Uitgaanspunt is dus dat je ooit kunt stemmen vanaf een mobieltje bijvoorbeeld, waarbij ze ervan uitgaan dat je mobieltje van jou is, waar niemand misbruik van maakt, etc. Sowieso een twijfelachtig uitgaanspunt, maar los daarvan: kun je bij een ontvangende machine faken vanaf welk nummer een bericht komt. En zit er dan nog verschil in of het een SMS-je is of een ingetoetst bericht, of ingesproken bericht?

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Uitgangspunt? Faken van nummer?

Een beetje vaag allemaal....

Waarom wil je dit allemaal weten?

[ Voor 23% gewijzigd door Ginz op 02-06-2003 17:47 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-02 10:05

Stoffel

Engineering the impossible

Ik had vroeger een zeker programma'tje waarvan ik hier even de naam niet ga noemen, dat via openstaande sms-servers sms kon sturen, en ook met het opgeven van een ander nummer. Of het helemaal niet te traceren is weet ik niet (ik weet niet wat voor headers een smsje heeft), maar mijn telefoon zag iig niet of een smsje ècht van het goede nummer kwam of van dat programma :)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 17:02

André

Analytics dude

Lijkt me niet, want de telefoonnota's zijn gekoppeld aan je telefoon nummer. Dus als je je tel.nr. kon faken, kun je ook op iemand anders zijn kosten bellen. (Met sms kan het idd wel)

[ Voor 10% gewijzigd door André op 02-06-2003 17:49 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
André schreef op 02 June 2003 @ 17:48:
Lijkt me niet, want de telefoonnota's zijn gekoppeld aan je telefoon nummer. Dus als je je tel.nr. kon faken, kun je ook op iemand anders zijn kosten bellen. (Met sms kan het idd wel)
Volgens mij zijn telefoonnota's gekoppeld aan het SIM nummer en daar weer het telefoonnummer aan.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Lijkt mij, dat als er enige vorm van Kiezen via mobiel of internet komt, dat je een inlogcode gekoppeld aan je SofiNummer krijgt aan de hand van die 2 factoren kan je dan een stem uitbrengen.

Aan commerciële niet door het rijk uitgegeven nummers (Telefoonnummer / IP-Nummer) zullen nooit waarde m.b.t. indentificatie gehecht worden.

Immers, je kan aan de hand van een giroafschrift/telfoonnota/o.i.d. nu toch ook niet stemmen of je paspoort ophalen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De online bedrijven die dit soort diensten aanbieden hebben meestal overeenkomsten met hetzij 1) buitenlandse aanbieders die wat makkelijker zijn mbt het al dan niet (il)legaal faken van het nummer. 2) Nogal dure overeenkomsten hebben met nederlands aanbieders waar nogal wat eisen aan gesteld worden mbt de veiligheid en fraudegevoeligheid ervan, en als ze daarmee de boot in gaan hebben dat soort muisjes meestal nogal grote staartjes met hele grote dollartekentjes tot gevolg. Want dit is illegaal, zo illegaal als maar kan zonder toestemming van de feitelijke eigenaar van het toestel...

Leuke voorbeeld : Hotsms.com heeft een tijdje terug zijn/haar registratie aangepast, je logt nu in op mobiel nummer en bij een aanvraag moet je de beschikking hebben over dat mobiele nummer, anders werkt het niet meer ( krijgt toegangscode per sms toegestuurd)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het feit dat je via zo'n SMS site een ander afzender nummer mee kan geven heeft te maken met de programmeurs van die site, niet zozeer met het telefoonnetwerk. En dan nog kan achterhaald worden waar de SMS nou WERKELIJK vandaan kwam, in het geval van een crimineel onderzoek. Uiteraard moet de SMS site hier wel aan meewerken, maar dat zullen ze zo onderhand wel verplicht zijn.

Stemmen met de mobiele telefoon kun je op betere manieren beveiligen. Je krijgt zowiezo fysiek iets opgestuurd waarmee je kunt stemmen. Een bepaalde code bijvoorbeeld. Eventueel combineren met het SOFI nummer, het enige nummer dat aan zowel de kiezers kant als de regeringskant bekend is. Het maakt dan geen flikker meer uit vanaf wel telefoonnummer je stemt. De kans is trouwens veel groter dat tegen de tijd dat stemmen op je mobiele telefoon mogelijk wordt dat dit via Internet toepassingen gaat, en niet via SMS.

SMS is zowiezo al ouderwets, tegenwoordig zendt iedereen toch plaatjes met leuke tekstjes erbij?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik denk dat het net is als met de 112 centrale. Ook al heb je nummerherkenning uit staan en een blocker of whatever: ze zien je echte nummer.

• maartena
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 18:07:
Ik denk dat het net is als met de 112 centrale. Ook al heb je nummerherkenning uit staan en een blocker of whatever: ze zien je echte nummer.
Bij een site maakt dat natuurlijk niets uit. Als je middels een internet site een SMS verstuurd is er natuurlijk geen mobiele telefoon aan verbonden, alleen een IP adres van de computer waarvan je het stuurt.

In geval van een crimineel onderzoek zullen ze in de logs van de telefoonoperator het nummer aantreffen van de website welke de SMS naar het netwerk heeft gestuurd. Ze dienen dan bij de bewuste website aan te kloppen om middels het IP adres wat gebruikt is om de SMS te versturen de daadwerkelijke zender te achterhalen. (En als de site dat dus niet logged zit je met de gebakken peren)

Met een telefoon zelf SMS versturen laat altijd ergens je nummer achter.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ik stuur zelf veel smsjes via SMScity.nl. Deze hebben een overeenkomst met een Oosterijkse aanbieder waardoor ze goedkoop smsjes kunnen aanbieden. Het nummer van de verzender kan je gewoon opgeven, maar wordt wel gechecked dmv een smsjes, maar in theorie kunnen hun zich dus voordoen als elk willekeurig nummer.

Mijn nummer op de smsjes verzonden via hun is iets van 00316.. terwijl dit normaal +316... is. Ik vrees dus dat de buitenlandse aanbieders het iets minder nauw nemen met de regels omtrend telefoonnummers en hun eigenaren.

Als er in de toekomst ooit gestemd gaat worden via sms of internet zal hier wel een extra check in worden gebouwd. Een mobiel kan namelijk gepikt worden...

• maartena
Heineken schreef op 02 juni 2003 @ 18:22:
Als er in de toekomst ooit gestemd gaat worden via sms of internet zal hier wel een extra check in worden gebouwd. Een mobiel kan namelijk gepikt worden...
Precies! Plus dat telefoonnumers zo vaak van eigenaar veranderen dat dat niet bij te houden is. De verificatie/beveiliging van stemmen op elektronische wijze zal geheel losstaan van dit soort technologien. De wijze waarop gestemd wordt is niet belangrijk, en je kunt door een getal verificatie een systeem bedenken waar je zelfs met een telefoon (door een nummer te bellen en naar een robot te luisteren) stemmen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Bedoel je iets als Diafaan?

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 15:43
[quote]Heineken schreef op 02 June 2003 @ 18:22:
Mijn nummer op de smsjes verzonden via hun is iets van 00316.. terwijl dit normaal +316... is. Ik vrees dus dat de buitenlandse aanbieders het iets minder nauw nemen met de regels omtrend telefoonnummers en hun eigenaren.
quote]
+31 is hetzelfde als 0031 die + is gewoon een soort afkorting het mag allebei

too weird to live too rare to die

Pagina: 1