Toon posts:

IRQ van ISA en PCI Sharen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af, waarom je een IRQ kan delen met PCI en met ISA niet.

Iemand ideeen?

Ik dacht zelf dat het met de snelheid te maken heeft, dus dat je bijvoorbeeld bij 2 PCI kaarten een IRQ deelt, en dat je dan een stukje snelheidsverlies hebt, maar je kan iig 2 kaarten op 1 IRQ gebruiken. Naja.. zalwel niet.. maargoed..

Kom maar op...

En nog iets... Wat is dan het maximale aantal devices dat je kan delen op een PCI slot :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 17:39 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
ISA kaarten kunnen hun IRQ's niet zelf regelen, en MOETEN een IRQ hebben om ook maar iets te kunnen doen.

PCI kaarten zijn Plug&Play, kunnen zelf hun resources indelen en de meeste hebben niet eens een IRQ nodig. Vandaar dat je met PCI kaarten kan sharen, en met ISA kaarten niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt al duidelijker! maar....

Ik dacht dat een PCI kaart zowiezo ook wel een IRQ nodig heeft??

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

OverSoft heeft niet helemaal gelijk:

1. Een ISA kaart kan Plug&Play zijn, maar de meeste oude kaarten zijn dit niet. Modernere versies (SB16 en Realtek/3COM Nic's bijv) wel.
2. ISA kaarten kunnen zelf een IRQ kiezen en bij sommige ISA kaarten zit je zelfs vast aan een IRQ. Maar op bijvoorbeeld een SB16 ISA (niet P&P) kan je uit meestal 4 (afhankelijk van precies type) IRQ's kiezen. Dit geldt ook voor veel non-P&P NIC's.
3. Een PCI kaart heeft altijd een IRQ want hij zit op een INT lijn. De meeste ouderwetse mobo's hadden maar 4 INT lijnen (met dus maar 4 IRQ's), maar de nieuweren hebben extra INT lijnen (soms wel 6 of 7 in totaal).
4. Veel ISA kaarten kunnen hun IRQ prima delen, bijvoorbeeld een NIC met de LPT1 ofzo. P&P ISA kaarten hebben hier natuurlijk nog het minst problemen mee.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal: Dus jij zegt... een IRQ kan je dus gewoon delen met een ISA kaart?

Wat is dan het verschil tussen een PCI en een ISA-slot als het gaat om IRQ's :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 18:00 . Reden: typo ]

Verwijderd

Nee.

ISA is gewoon niet ontworpen om IRQ's te delen. Zo ongeveer waarom een rolletje zwart-wit film in een fototoestel dat voor kleur is ontworpen toch zwart foto's oplevert.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 18:15:
Nee.

ISA is gewoon niet ontworpen om IRQ's te delen. Zo ongeveer waarom een rolletje zwart-wit film in een fototoestel dat voor kleur is ontworpen toch zwart foto's oplevert.. ;)
Duidelijk hoor ;)

Nu weet ik het dus niet zeker... Net zegt iemand dat het wel kan, en nu weer niet... Wat is het nou precies?

Die Plug&PLay ISA kaarten kunnen het dus wel? Maar je kan een IRQ toch niet delen met een ISA en PCI kaart? En IRQ kan je alleen gebruiken voor ISA ÓF PCI, en niet beide tegelijk volgens mij....

Wat is het nou precies?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Het begrip IRQ is niet direct verschillend op verschillende bussen. Het is best mogelijk dat het delen van IRQ's over meerdere bussen grotere snelheidsverminderingen inhoudt dan het delen over een bus, maar dat wil niet zeggen dat het delen van IRQ's tussen een ISA en PCI apparaat onmogelijk is, maar het hangt vooral sterk van de ISA kaart af. Maar dit kunnen natuurlijk ook legacy apparaten zijn (PS/2, COM, LPT, FDD enz), mits die op de ISA bus zitten (dat nog vaak op de oudere mobo's van toepassing is).

Ik heb bijvoorbeeld een systeem bij mij op school staan met een ISA NIC (UMC controller) met het IRQ 12, terwijl daar ook de videokaart op draait. Geen problemen mee (in ieder geval niet merkbaar).

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 02-06-2003 18:31 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

ISA kaarten kunnen perfect IRQ's delen, je moet ze alleen niet gelijk laten werken, dat is het verschil wat een PCI controler wel aan kan.
Bv. je modem op COM1 en je fotocamera op COM3 betekent dat je alleen je foto's uit je camera kan treken als je niet aan het Internetten bent (of wat je ook met je modem doet).

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Ja. Probeer maar eens twee ISA netwerk kaarten op zezelfde IRQ, dat gaat nooit.

Sinclair->
COM poorten is een speciaal verhaal, die werken zowiezo anders omdat ze het mechanisme al met de poorten van het mobo moeten delen.

Maar probeer het maar. Het delen zodat ze tegelijk (zoals je zelf al aangeeft) kunnen werken, is niet in de ISA specs.

Zelfde IRQ ? Ja. Soms, als het COM poorten betreft.
Delen en tegelijk werken ? Nee.

Het hele 'Plug and Pray' mechanisme is bedacht om de kaarten automatisch een VRIJE IRQ te laten zoeken.

Wat met een beetje bidden soms ook echt lukt. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 19:05 ]

Pagina: 1