Vage (onverklaarbare) problemen met Athlon/SiS745 systeem

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb een probleem met een systeem dat ik aan een vriend verkocht heb (ik koop in bij groothandel en verkoop af en toe eens wat aan vrienden als bijverdienste); ik weet eigenlijk niet goed welk onderdeel ik nu (weer) moet laten vervangen. Ik heb de search uitvoerig gebruikt en ook de computer-problemen-FAQ bekeken.

Voorgeschiedenis
De CD-writer ging kapot; in Nero kwam de error: 'Power Calibration Error'. Brander ter RMA opgestuurd, vervanger geinstalleerd en deze deed het prima.

Twee weken later belde hij me op: "Jeroen mn computer crasht steeds". Ik daarheen, wat lopen kloten, daarna besloten Windows XP opnieuw te installeren. De Windows XP setup hing iedere keer op de plek waar je partities kunt aanmaken en verwijderen; ik daarna de hardeschijf eruit halen, in mn eigen PC gehangen en ik kon nog net al zn data kopieren voordat het ding crashte (rare geluiden... kggggg kggggggg etc). Ik ding opgestuurd, een vervangende gekregen (eentje die 20 gb groter was omdat ze geen 60 gb meer hadden) en die geinstalleerd. Windows geinstalleerd, data overgezet. Dat was vrijdag. Hoeveel pech kun je hebben? In 20 systemen de laatste 12 maanden ben ik tot nog toe maar 1 defect apparaat tegengekomen, nu al 2 in 1 systeem...

Belt hij me vandaag op: mn computer loopt nog steeds vast. Dus ik 'godverdomme' en daarheen gefietst (met dit mooie weer). Omdat ik de voeding (misschien verklaring dat harde schijf en writer kapot zijn gegaan?) of het geheugen (ook vaak oorzaak van random crashes) verdacht heb ik deze uit mn eigen PC gesloopt en meegenomen. Ik ben nu 2 uur verder en heb de PC maar mee naar huis genomen.

Zijn systeem
AOPen miditower met standaard 250W AOpen voeding
MSI 745 Ultra moederbord
AMD Athlon XP2000+ (1.67 Ghz)
Samsung 256 Mb PC2700 DDR
MSI Geforce4 MX 440
Maxtor D720X 80 Gb hardeschijf (was eerst 60 Gb)
Samsung DVD-ROM
MSI CD-Writer 40x

Symptomen
Random crashes. Lijken nergens aan gerelateerd; kunnen in Word voorkomen, zelfs als hij niet aan het typen is. Computer crashte steevast als ik MBM 5.0 wou installeren (in Veilige Modus kreeg ik em wel geinstalleerd). Systeem valt gegarandeerd uit binnen 45 seconden als ik CPU burn start. Processor hangt rond 65 graden.

Geprobeerd, zonder effect
* Alle mogelijke software patches (toch even proberen voor de zekerheid), nieuwste drivers. De nieuwste BIOS van de MSI site kon ik overigens niet updaten (unknown chipset type?).
* Voeding vervangen door 300 Watt QTec waarvan ik zeker weet dat hij 100% is - ik gebruik em dagelijks. De voltages van de voeding vallen in het Athlon systeem niet binnen de 5% veiligheidsmarge (3.3V is 3.15V, 5V is 4.73V), op mijn P4 systeem is het prima.
* Geheugen vervangen door TwinMOS 512 Mb PC2700.
* Geheugentimings op de meest veilige stand gezet
* Processor VCore verhoogd
* Processor omlaag geklokt (naar 1250 Mhz, 100 Mhz FSB)
* Zwaardere koeler op de processor gezet

Wat is mijn probleem: de temperatuur van de processor? In dat geval moet omlaag klokken, een zwaardere koeler erop zetten en dan ook nog VCore aanpassen wel helpen? Of is het moederbord instabiel en kapot?

Voordat ik iets ter RMA opstuur wil ik graag eerst jullie expertise raadplegen. Suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door Knakker op 02-06-2003 15:52 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

erm je zegt het zelf al die voedings waaredes zijn NIET Binnen de 5 % dus VOEDING DUH :D
250 W is gewoon niet genoeg
gooi er een Qtec 550 in (een Qtec 550 W is te vergelijken met een dure 450 W voeding ;) )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik zou eerst eens idd de voeding vervangen door minimaal een 360 exemplaar en iets aan de airflow/heatsink/fan/koelpasta doen om die temps naar beneden te krijgen.
(je zou ook alle onderdelen ook eens in een andere pc kunnen proberen om te kijken of het niet het mobo is ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door DeverauX op 02-06-2003 16:02 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Knakker
In mijn PC is zijn de voltages prima, in zijn PC niet. Is dat vaag of niet?

En 250W met alleen moederbord, proc, hardeschijf, videokaart (GF4 MX) (rest ontkoppeld) is méér dan zat - althans, ik heb reeds genoeg systemen gemaakt met zwaardere specificaties die ook als een zonnetje draaien met exact dezelfde voeding - dus dat het wattage op zich niet voldoende zal zijn gaat er bij mij simpelweg niet in. Maar goed, ik heb ook nog wel een 450W liggen die ik er ff in kan zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Knakker op 02-06-2003 16:10 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de voeding het niet is, dan is de moederbord een goede tweede verdachte :) Immers, je hebt het geheugen reeds gecheckt en zelfs de CPU downgeclockt.

• boots
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 16:05
ik heb hetzelfde gehad een jaartje geleden, was toen met een asus mobo (type weet ik niet) en een p3 800 en toen was het idd het mobo.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

mistake

[ Voor 89% gewijzigd door Waterlelie op 02-06-2003 16:39 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Het is denk ik het moederbord.
1. BIOS upgrade gaat niet
2. HDD drive kapot (misschien iets te maken met IDE (die waarschijnlijk on-board zit))
3. CD-brander kapot (misschien iets te maken met IDE (die waarschijnlijk on-board zit))

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Condesatoortjes gechecked? Kweet nie hoe oud dat board is :?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
HD = MAxtor (komt laatste tijd vaker voor dat maxtors gewoon dood gaan na eff goed gelopen te hebben) Dus dit is op zich nix vreemds (kun je beter WD of IBM pakken, vaak goedkoper en betrouwbaarder)

Brander = MSI. (tja, kan voorkomen)

Voeding 250 W ???? Wow , jij speelt met vuur.

Mainboard MSI. (is bekend dat MSI board's soms nogal wat kuren hebben)

Dus opzich allemaal niet zo vreemd.
Wat wel vreemd is dat het toevallig allemaal in 1x kapot gaat.

Mijn vermoeden is daarom ook dat je met die 250W voeding alles naar de kl*te hebt geholpen. Eerst je HD (super gevoelig voor voltage spikes etc) dan je brander, en nu dan eindelijk je mainboard/ cpu.

Kijk zelf als sluit je dan een 'echt' merk voeding van 550 W aan, als het al defect is helpt dat ook niet meer.

PS:
Systeem valt gegarandeerd uit binnen 45 seconden als ik CPU burn start. Processor hangt rond 65 graden.
Dit duid normaal dus zeker weten op een verkeerd geplaatste koeler (of een zonder koel pasta)

[ Voor 16% gewijzigd door KBDE op 02-06-2003 19:05 ]

• Knakker
Mijn vermoeden is daarom ook dat je met die 250W voeding alles naar de kl*te hebt geholpen. Eerst je HD (super gevoelig voor voltage spikes etc) dan je brander, en nu dan eindelijk je mainboard/ cpu.
AOpen levert misschien geen super voedingen, maar ze staan wel bekend degelijke voedingen te leveren. Dat ik met vuur speel omdat ik 'maar' een 250W-voeding gebruikt heb vind ik redelijke onzin - pak elke willekeurige chart met stroomverbruik, kijk naar het verbruik van een budget moederbord, budget processor (zelfs al is het een Athlon XP), 256 mb geheugen, geforce4 mx en hardeschijf bij op en je komt niet over de 150 Watt. Bovendien heb ik al veel systemen gemaakt met exact deze voeding, en ben nog nóóit problemen tegengekomen.
Dit duid normaal dus zeker weten op een verkeerd geplaatste koeler (of een zonder koel pasta)
Ja, dat was ook waar ik aandacht. Helaas, niets is minder waar.

Ik heb een 450W Enermax erin gezet; PC heeft 4 uur uitgestaan. Ik start de PC op, draai meteen CPUBurn en binnen 40 secs valt de PC uit. Processor temperatuur is niet boven de 50 graden gekomen. Van oververhitting is dus geen sprake.

Ik gok het maar op moederbord ... toch?

• Knakker
Systeem is overigens 4 maanden oud.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Knakker schreef op 02 juni 2003 @ 19:39:
[...]

AOpen levert misschien geen super voedingen, maar ze staan wel bekend degelijke voedingen te leveren. Dat ik met vuur speel omdat ik 'maar' een 250W-voeding gebruikt heb vind ik redelijke onzin - pak elke willekeurige chart met stroomverbruik, kijk naar het verbruik van een budget moederbord, budget processor (zelfs al is het een Athlon XP), 256 mb geheugen, geforce4 mx en hardeschijf bij op en je komt niet over de 150 Watt. Bovendien heb ik al veel systemen gemaakt met exact deze voeding, en ben nog nóóit problemen tegengekomen.

[...]

Ja, dat was ook waar ik aandacht. Helaas, niets is minder waar.

Ik heb een 450W Enermax erin gezet; PC heeft 4 uur uitgestaan. Ik start de PC op, draai meteen CPUBurn en binnen 40 secs valt de PC uit. Processor temperatuur is niet boven de 50 graden gekomen. Van oververhitting is dus geen sprake.

Ik gok het maar op moederbord ... toch?
Als je meent dat 250W genoeg is vind ik dat prima, moet je geheel zelf weten :+
Ken iemand die heeft ook een pc gekocht daar zat ook een 250W voeding in. Heeft het prima gedaan (ca 6 mnd) totdat de voeding er genoeg van had en besloot om het mainboard op te blazen, daarbij waren de rams en de hd ook dood.
Maar goed, uitzonderingen daargelaten. Aopen staat normaal idd bekend dat ze redelijke voedingen bouwen.

Wat de temperatuur / uitval na cpuburn aangaat. Als de koeler zonder pasta wordt bevestigd heb je precies dit resultaat.
Heb het bij een pc gezien met een athlon xp1800+
Temps waren redelijk ok, maar pc hing soms op de meest wazige plaatsen vast. CPU burn zorgde voor een directe harde reset.

Achteraf bleek dus dat er geen cpu pasta tussen cpu core en koperen koelblok zat.
Dit erop gedaan en klaar.

Maar goed, daar je dit al gecontroleerd hebt en dit niet het probleem was, neem ik idd aan dat het mainboard defect is.
Suc6 ermee !

Verwijderd

Nou, dit lijkt sterk op de problemen die ik ooit heb gehad met PC die een vriend van me voor zichzelf in elkaar had gestoken. Hij had toen de koeler omgekeerd geplaatst, in de winter NOOIT problemen gehad en in de zomer om de 10 à 20 minuten crashte het hele systeem of een aantal toepassingen.

Verwijderd

En als het niet aan de koeling ligt kan het volgens mij alleen nog het mobo zelf zijn...

Verwijderd

geheugen in sync met processor (zelfde fsb)? Ik zelf had last van vastlopers en mijn vader ook. Ons probleem werd verholpen door het geheugen op zelfde snelheid als processor te laten lopen (FSB266).

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

250W is een beetje onder de maat voor een MSI 745U ,vooral met 2 phase stroom cirquit..
Maar ik verdenk je voltage regulator van alle ellende .
Check dit chippie es op zwarte pootjes ,of voel ff eraan als hij aanstaat.
Het dingetje mag warm worden maar niet loeiheet ,daardoor ken je die spontane resets krijgen op het board
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~multatul/MOD/mod1.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Speedy-J op 02-06-2003 22:09 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Die 250 Watt van aopen is best wel een goede voeding hoor.
Bij mijn pa's pc draait er ook een Athlon 1Ghz op met toch best wel wat in zijnb pc.
Aopen voedingen zijn echt wel beter als die noname 300W dingen in veel goedkopere kasten. Toch kan het zijn dat het de voeding is. Maar aangezien hij al meerdere voedingen heeft geprobeerd zou ik toch maar naar iets anders gaan kijken. Probeer de pc eerst eens te testen met een minimale configuratie en alles op safe defaults.
Enkel mobo cpu mem en videokaart. kijk dan hoe de voedingsspanningen staan.
Test het daarna met een cd=romspeler en een kale win XP installatie met enkel drivers.
Ga zo langzaam verder tot dat je een fout tegen komt. Dan weet je meestal al welk component de schuldigge is.

>Systeemspecs<

Pagina: 1