Toon posts:

opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit sinds vanochten met het probleem dat mn computer niet meer opstart. Ik heb al naar oplossing gezocht hier, maar geen van alle komt overeen met mijn probleem.

Het zit zo: Als de voeding aangesloten zit, op mobo en stroom erop, merkt het mobo wel dat er stroom op staat dmv een klein ledje. Ook brand de optische laser van mn muis. De voeding levert dus wel stroom.

Maar als ik op de aanknop douw, gebeurt er niks. Geen piep, geen extra ledjes, geen draaiende ventilators, geen opstartende hardware. Als ik de stroomstekker naar de voeding eruit haal beginnen de ventilators van de voeding en processor voor een halve seconde te draaien en daarna gaan alle ledjes uit, op modo, laser van de muis.

Als ik de stekker weer terug erin doe, gaat er op het mobo weer een lampje branden en mn muis doet het weer. Ook de numlock van mn toetsenbord brand even. Er start niks op van hardware en niks begint te draaien.

Dit is mijn moederbord: Abit KD7-RAID

Mijn voeding is al aardig oud maar heeft het altijd nog gedaan (gisteren iig) en nu eigenlijk nog want de ledjes werken. Alleen heeft deze voeding maar 1 ATX aansluiting, de standaard brede. Maar op het mobo zit ook een kleintje, met 4 pinnetjes. In het boekje stond dat dit alleen nodig was als je pc veel stroom trok, maar dat doet hij niet.

Hij heeft het een weekje goed gedaan, maar nu niet meer..

Wat kunnen de problemen zijn en wat zijn de eventuele oplossingen?

Alvast bedankt,
- Frag

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het kan best zijn dat gewoon je aanknop kapot is. Heb je al eens je kast opengemaakt en contact gemaakt met de pinnetjes die de aanknop voorstellen? Dit wil nog wel eens helpen alhoewel het best ver gezocht is.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
even met een schroevendraaiertje tegen de powerswitch pinnetjes op je moederbord aantikken en kijken wat hij dan doet.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 14:42:
Het kan best zijn dat gewoon je aanknop kapot is. Heb je al eens je kast opengemaakt en contact gemaakt met de pinnetjes die de aanknop voorstellen? Dit wil nog wel eens helpen alhoewel het best ver gezocht is.
ik heb de pw-on met een schroeverdraaien contact laten maken, maar dit gaf hetzelfde effect als de aanknop zelf, dus daar ligt het helaas niet aan.

nog wel even een kleine aanvulling. Als ik op de knop duw, gaat er wel iets zoemen. Wat het is weet ik niet, maar het lijkt uit de voeding te komen. Als ik de knop 5 secs inhoud gaat hij dus in feite uit, en het gezoem stopt dat ook.

Kan het zijn dat ik een andere voeding nodig heb die wel de beide ATX aansluitingen heeft?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
relais op je voeding misschien, het is wel aan te bevelen om eens te kijken of je een anders voeding kan regelen die wel auxilery heeft

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Slaat de voeding wel aan wanneer je de voeding van de mobo loskoppelt en daarna de groene draad doorlus naar een willekeurig zwarte draad?

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen (linkje naar deze troubleshooter had je kunnen vinden via de sticky van dit subforum en die in PMG B) )

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 02 juni 2003 @ 14:50:
Slaat de voeding wel aan wanneer je de voeding van de mobo loskoppelt en daarna de groene draad doorlus naar een willekeurig zwarte draad?

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen (linkje naar deze troubleshooter had je kunnen vinden via de sticky van dit subforum en die in PMG B) )
zal ik even gaan proberen. laat het zo weten

[edit=getest]

en hij slaat dan WEL aan...

alleen kan zo vlug niet vinden wat dan te doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:56 ]

• Genghis Khan
  • Niet online
Als de hele configuratie een week lang gedraaid heeft lijkt me niet dat de voeding nu ineens niet voldoende is. Misschien kapot. In een soortgelijke situatie was bij mij het moederbord kapot. Misschien een idee om het even met een ander moederbord te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 14:53:
Als de hele configuratie een week lang gedraaid heeft lijkt me niet dat de voeding nu ineens niet voldoende is. Misschien kapot. In een soortgelijke situatie was bij mij het moederbord kapot. Misschien een idee om het even met een ander moederbord te testen?
maar het moederbord is ook gloedje nieuw.

maar hoe kan ik pc opstarten met dat foefje van die draadjes?wel op het mobo aansluiten en dar een draadje toevoegen?

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:02:
[...]

maar het moederbord is ook gloedje nieuw.

maar hoe kan ik pc opstarten met dat foefje van die draadjes?wel op het mobo aansluiten en dar een draadje toevoegen?
Die van mij was ook gloedjenieuw... Je hebt best kans dat je moederbord kapot is.

"Ontkoppel de voeding van de moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad."

Dat staat er in de FAQ wat je even moet proberen :).

Verwijderd

Topicstarter
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 15:05:
[...]

Die van mij was ook gloedjenieuw... Je hebt best kans dat je moederbord kapot is.

"Ontkoppel de voeding van de moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad."

Dat staat er in de FAQ wat je even moet proberen :).
dan slaat de voeding aan, maar hoe kan je dan je pc aanzetten?

• Genghis Khan
  • Niet online
Dit betekent alleen denk ik dat je voeding niet defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 15:07:
Dit betekent alleen denk ik dat je voeding niet defect is.
dat is al een opluchting, scheelt weer 40 euro ofzow.
maar dan zou he probleem toch het moederbord zijn... dat vind ik niet prettig want dan kan ik weer alles uitbouwen.

maar heeft het niet iets te maken met de 2e atx aansluiten, de kleine met 4 pinnen, die zit namelijk niet op mn voeding en kan zijn dat hij daarom niet genoeg trekt?

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:09:
[...]

dat is al een opluchting, scheelt weer 40 euro ofzow.
maar dan zou he probleem toch het moederbord zijn... dat vind ik niet prettig want dan kan ik weer alles uitbouwen.

maar heeft het niet iets te maken met de 2e atx aansluiten, de kleine met 4 pinnen, die zit namelijk niet op mn voeding en kan zijn dat hij daarom niet genoeg trekt?
Waarom zou je voeding nu ineens niet meer voldoende zijn als de hele configuratie een week lang succesvol gedraaid heeft? Dat is niet logisch. Ik zou toch eens je systeem met een ander moederbord testen of je moederbord op een ander systeem, want jouw situatie lijkt erg veel op wat ik een keer heb meegemaakt en waar het moederbord dus kapot was.

Overigens heb je het hier volgens mij over het extra molex kabeltje wat nieuwere ATX voedingen hebben voor P4 moederborden? Zo ja, dat is geen probleem. Dat heeft een AMD niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net wat met die voeding zitten kloten en hij deed het ineeens weer, na alles aangesloten te hebben, bleek alles te werken en is er niks aan het handje.
Hoe dit komt zou ik echt niet weten..

iig, bedankt voor de hulp

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Wat voor hardware heb je er nog meer in zitten? en hoeveel watt is je voeding? het kan namelijk zijn dat de configuratie aan het randje van je voedingsvermogen zit en dat ie nu net ff moeite heeft met opstarten. Je zou dus ff wat meer info kunnen geven over je config. dan kunnen we je wat verder helpen.
Pagina: 1