Overclocken schadelijk bij lage temp?

Pagina: 1
Acties:

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
ik heb mijn processor overclocked, maar de temperatuur blijft gewoon laag (rust 32, stressed 42,5).
als de temperatuur van een overclockte processor laag blijft, heeft dit dan gevolgen voor de toekomst, gaat de processor dan korter mee?

zijn er nog andere gevolgen als je overclockt, behalve temperatuur die hoger wordt?

en als je je FSB hoger maakt (zo heb ik overclocked) zet je dan automatisch meer volt op je processor?

het gaat hier om een Pentium 4 2,4 533 FSB.

ik heb hem overclocked naar 2,81 (fsb 156)

[ Voor 5% gewijzigd door MarkyB op 02-06-2003 14:27 . Reden: meer info ]

Verwijderd

Lager is altijd beter hey, je cpu leeft zoiezo korter als je oc'd, ook al wordt ie niet warmer. Alleen is het verschil minimaal te noemen denk ik.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
denk je dat ik een topic open als ik de FAQ niet gelezen heb?

er staat wel: de temp moet zo laag mogelijk zijn

maar iets in mij zegt dat er meerdere factoren zijn.

Verwijderd

Tsja, ik zou echt niet weten waarom je je zorgen zou maken als je temp laag is... :?

Tuurlijk zijn er meerdere factoren, maar WAT in jou zegt dat je je zorgen _zou kunnen_ maken mbt een 'te' lage temp? :)

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

maar iets in mij zegt dat er meerdere factoren zijn.
Overclocken beinvloedt inderdaad de levensduur van je CPU en bij FSB-tweaking ongetwijfeld ook de rest van je systeem.
In het geval van je CPU is de kans klein dat jij iets zal merken van de verminderde levensduur van je proc. (normaal kan een proc 20-30 jaar meegaan dus al zou overclocken de levensduur met 50% laten afnemen dan nog maakt dit weinig uit).

Met andere woorden: de verminderde levensduur is niet iets waar je je erg veel zorgen over hoeft te maken bij het overclocken :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
ik zou graag die andere factoren willen weten wat overclocken ook beschadigt, behalve de temperatuur.

ik wil niet voor verrassingen komen te staan, en hier thuis ook uit kunnen leggen dat als de temps laag blijven er niks aan de hand is.
hier zeggen ze namelijk ook dat niet alleen de temps bepalen of je processor goed blijft.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Volts, stabiliteit mobo/BIOS, elco's @ mobo, je voeding, etc. Er zijn verschillende onderdelen van invloed op het welzijn van je pc, en zeker ook op het hart, je CPU :)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 02-06-2003 14:38 ]

LinkedIn
Instagram

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
ook heb ik wel ns gelezen dat een P4 overclocked een paar maandjes goed gaat, en dat hij daarna de geest geeft.
kan ik daarna naar intel gaan, en zeggen dat hij opeens kapot ging, zonde roverclocken, of zijn er dan duidelijke sporen te zien

en bij FSB tweaking, zet je dat gewoon meer volts op je proc?

Verwijderd

MarkyB schreef op 02 June 2003 @ 14:43:
ook heb ik wel ns gelezen dat een P4 overclocked een paar maandjes goed gaat, en dat hij daarna de geest geeft.
kan ik daarna naar intel gaan, en zeggen dat hij opeens kapot ging, zonde roverclocken, of zijn er dan duidelijke sporen te zien

Dat is behoorlijk lame als je hem zelft sloopt door oc'en en dan garantie gaat verhalen :/

Verwijderd

Je kunt je cpu op 2 manieren overclocken:
1. verhoog de multiplier
2. verhoog de FSB

Zodra de FSB verhoogd wordt dan gaan er meer signalen per seconde door heen.Het rare is dan dat er bij hetzelfde voltage een verzwakking van het signaal op KAN (hoef niet!) treden en dan moet je het voltage omhoogschroeven om dit weer te versterken.Als je dit dan niet doet dan zul je niet zoveel profijt van je overclock hebben, omdat er dan te veel signalen verloren gaan.

en dit:...
Hierover kan ik kort en krachtig zijn:Ik denk dat ze heus wel zullen zien dat je aan je cpu hebt zitten kloten, dus je kan dan wel fluiten naar je garantie.OF je moet wel heel veel geluk hebben dat ze je geloven, maar die kans is klein.Ik denk dat Intel al genoeg ervaring hiermee heeft ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:58 ]

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik krijg de indruk dat je min of meer een garantie wilt dat overclocken veilig is en dat hier geen risico's aan vastzitten. Niks is echter minder waar, je draait je systeem buiten de specificaties die de fabrikant heeft opgegeven en dit zegt genoeg!
(dit betekent niet dat overclocken automatisch een risico met zich meebrengt, bij de een gaat het goed en bij de andere niet). Het is en blijft dus een risico die je neemt ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Temperatuur is inderdaad niet het enige wat telt..

Door over te klokken ga je gewoon de processor buiten z'n specs laten lopen.. Een van de dingen die dan kunnen voorkomen is dat er z.g.n. hotspots komen.. Dat zijn kleine punten op de proc die erg warm worden.. De rest van de proc kan nog prima een normale temperatuur hebben.
Juist op die hotspots slijt de processor sneller, en kan dus toch minder lang meegaan.

En voor de topicstarter: Overclocken is gewoon nooit zonder risico's. Durf je de risico's niet aan, dan moet je er gewoon niet aan beginnen.. It's that simple :)

[ Voor 17% gewijzigd door Twynn op 02-06-2003 14:59 ]

Verwijderd

MarkyB schreef op 02 June 2003 @ 14:25:
ik heb mijn processor overclocked, maar de temperatuur blijft gewoon laag (rust 32, stressed 42,5).
als de temperatuur van een overclockte processor laag blijft, heeft dit dan gevolgen voor de toekomst, gaat de processor dan korter mee?
Je proc zal idd korter mee gaan, maar niet zo kort als met een hoge temp. Lage temps geeft meer ruimte tot overklokken. Je kunt ook zeggen dat je met dezelfde levensduur verder kunt klokken (vergeleken met een mindere proc bijv).
zijn er nog andere gevolgen als je overclockt, behalve temperatuur die hoger wordt?
Je voeding wordt meer belast..enne...je systeem wordt sneller :P Ook een leuk bijkomend gevolg altijd ;) Als je de fsb opschroeft wordt je memory ook meer belast en kan dus ook fouten gaan geven.
en als je je FSB hoger maakt (zo heb ik overclocked) zet je dan automatisch meer volt op je processor?
Nee, dat moet je zelf doen in de bios. Maar alleen als je proc niet stabiel is op de gegeven snelheid. Meer volts geeft echt een boost in de temps namelijk en verkort de levensduur. Maar niet zo kort dat je na 2 maanden je proc weg kan gooien. Wat ze daar bedoeld hebben is het SNDS probleem. Dat krijg je als je een Vcore hoger dan 1,70 a 1,75V gebruikt. De Vcore is dan zo hoog dat de proc gewoon stuk gaat. Daar moet je dus even op letten.

• DeadPool
  • Laatst online: 07-12-2025
Iedereen heeft 't wel over korter mee gaan, maar dat is ook maar relatief. Normaal gesproken gaat een processor wel 15 jaar mee ofzo. Stel dat als je hem overclocked hij 10 jaar mee gaat, is dat dan erg? Tegen die tijd heb je hoogstwaarschijnlijk toch wel opnieuw geupgrade anders zit je met een hoogbejaarde computer, niet? ;)

Verwijderd

DeadPool schreef op 02 juni 2003 @ 15:11:
Iedereen heeft 't wel over korter mee gaan, maar dat is ook maar relatief. Normaal gesproken gaat een processor wel 15 jaar mee ofzo. Stel dat als je hem overclocked hij 10 jaar mee gaat, is dat dan erg? Tegen die tijd heb je hoogstwaarschijnlijk toch wel opnieuw geupgrade anders zit je met een hoogbejaarde computer, niet? ;)
Klopt helemaal :)

• Twynn
DeadPool schreef op 02 June 2003 @ 15:11:
Klopt ook wel, maar het hangt ook af van de mate van overclocking, de hoeveelheid extra spanning en dat soort zaken..

Simpel praktijkvoorbeeld: Ik ken iemand die had een BP6 met 2 celeron 366's. Die dingen hebben altijd op 550 gelopen (100 MHz FSB) met een 2.2V Vcore (2.0 is standaard).
Binnen 3 jaar werd het hele spul gruwelijk instabiel, en was er gewoon niet meer mee te werken.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:04:
Meer volts geeft echt een boost in de temps namelijk en verkort de levensduur. Maar niet zo kort dat je na 2 maanden je proc weg kan gooien. Wat ze daar bedoeld hebben is het SNDS probleem. Dat krijg je als je een Vcore hoger dan 1,70 a 1,75V gebruikt. De Vcore is dan zo hoog dat de proc gewoon stuk gaat. Daar moet je dus even op letten.
zelfs als je een goed koelsysteem (WC, prometeia) gebruikt, waardoor stressed temps nog zeer laag zijn, dan kan overclocken schadelijk zijn..
dit nl. door elektronenmigratie, wat gebeurt als je de Vcore te hoog zet.
bij Northwood procs. scheen dat vanaf zo'n 1,700V te zijn, dus pas op voor al te hoge Vcore, or fear SNDS... >:)

Verwijderd

Heb zelfs laatst nog een die hard koeling opgezet met vapochill.. temps kwamen op -5 :D .. helemaal niet schadelijk ofzo. Maar de levenduurt van je hardware wordt echt niet dramatisch korter door de OC (als je het tenminste goed doet :+)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Dat krijg je als je een Vcore hoger dan 1,70 a 1,75V gebruikt. De Vcore is dan zo hoog dat de proc gewoon stuk gaat. Daar moet je dus even op letten.
Dit geldt alleen voor P4 cpu's ej....

[ Voor 23% gewijzigd door Yokozuna op 03-06-2003 14:00 ]

Verwijderd

Yokozuna schreef op 03 June 2003 @ 13:57:
[...]

Joh..ik zie hem ook niet over een Athlon praten..jij wel? :P

Verwijderd

Als je de reacties samenvat kun je concluderen dat overklokken nooit zonder risico is. Wil je aan de veilige kant blijven overklok dan alleen de FSB en gebruik het standaard voltage. Er zou op die manier eigenlijk niks fout kunnen gaan. Mits je natuurlijk rekening houdt met zaken die voor een standaard pc ook van belang zijn zoals koeling van de processor en arflow in de kast.

• Twynn
Yokozuna schreef op 03 juni 2003 @ 13:57:
Die specifieke voltages misschien wel, maar elke proc krijgt het zwaar bij overvoltage..
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 19:02:
Als je de reacties samenvat kun je concluderen dat overklokken nooit zonder risico is. Wil je aan de veilige kant blijven overklok dan alleen de FSB en gebruik het standaard voltage. Er zou op die manier eigenlijk niks fout kunnen gaan. Mits je natuurlijk rekening houdt met zaken die voor een standaard pc ook van belang zijn zoals koeling van de processor en arflow in de kast.
Bijna goed..
Overclocken is inderdaad nooit zonder risico, en wil je helemaal aan de veilige kant zitten, dan gewoon niet overclocken en zorgen voor voldoende koeling :)

Ook bij FSB-overclocking wordt je proc aanzienlijk warmer (ook op default voltage). Maar inderdaad, als je een beetje weet waar je mee bezig bent, en het rustig aan doet gaat er niet zoveel fout. Verwacht dan echter geen enorme overclocks :)

[ Voor 67% gewijzigd door Twynn op 03-06-2003 19:33 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

En denk er ook aan, WAAROM wil je overclocken. Als spelletjes en de programma's die je nu draait goed draaien op de standaard waarden. WAAROM zou je dan willen overclocken..om er meer uit te halen..voor WAT? Voor 5 minuten winst op het encoden van een DivX, voor die 5 frames meer?

Voor het 2 seconden sneller laden van dat spel?

De reden waarom ik nog niet overclock ( maar wel mijn systeem erop aan het voorbereiden ben ) is dat op dit moment alles het nog perfect doet!

Ik zie geen reden om NU al te beginnen moet overclocken....dat doe ik wel over een jaartje ofzo!

There is no place like ::1

Verwijderd

Twynn schreef op 02 juni 2003 @ 15:19:
[...]

Klopt ook wel, maar het hangt ook af van de mate van overclocking, de hoeveelheid extra spanning en dat soort zaken..

Simpel praktijkvoorbeeld: Ik ken iemand die had een BP6 met 2 celeron 366's. Die dingen hebben altijd op 550 gelopen (100 MHz FSB) met een 2.2V Vcore (2.0 is standaard).
Binnen 3 jaar werd het hele spul gruwelijk instabiel, en was er gewoon niet meer mee te werken.
Ja op die snelheid ja! Maar op std snelheid werken ze nog wel prima vaak!

Verwijderd

swampy schreef op 03 June 2003 @ 19:36:
En denk er ook aan, WAAROM wil je overclocken. Als spelletjes en de programma's die je nu draait goed draaien op de standaard waarden. WAAROM zou je dan willen overclocken..om er meer uit te halen..voor WAT? Voor 5 minuten winst op het encoden van een DivX, voor die 5 frames meer?

Voor het 2 seconden sneller laden van dat spel?

De reden waarom ik nog niet overclock ( maar wel mijn systeem erop aan het voorbereiden ben ) is dat op dit moment alles het nog perfect doet!

Ik zie geen reden om NU al te beginnen moet overclocken....dat doe ik wel over een jaartje ofzo!
Voor die koe natuurlijk :)

Maar goed, verder is alles wel gezegd ja, ik had allen de vraag verkeerd begrepen. Ik ging er van uit dat het wel bekend was dat een OC 'gevaarlijk' was, en dus snapte ik de combinatie niet van 'lage temp' en 'verkorte levensduur' uit de startpost...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Als je wilt kun je natuurlijk OC'n voor het koetje. Alleen je hardware gaat iets korter mee, maar als je weet dat veel van de hardware zo'n ..8 jaar mee zou kunnen gaan standaard dan is het economisch gezien handiger om te OC'n

There is no place like ::1

Pagina: 1