[exchange] migratie aanpak

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 17:09
Mensen,

Ik zit met het volgende punt, wij gaan met z'n allen migreren naar Exchange 2000 toe.

Hoe zit de boel momenteel in elkaar

2 filialen (a&b zeg maar)
1 unix/linux mail server
1 exchange 5.5 server

Hoe werkt het momenteel:

Alle mail voor ons domain komt binnen op de unix mailserver.
Deze server gebruikt alleen maar POP voor clients.

Voor elke user is er een mailbox aanwezig, en de alias verwijst naar mailbox.
Voor lokatie b, is er een mailbox b aangemaakt.
De exchange server 5.5 op locatie b haalt deze mail op dmv EFS (soort popbeamer).

De clients hebben allemaal outlook 2000, en werken dus met *.pst Bestanden.

Dit hele verhaal gaat dus naar exchange 2000 toe.

Ik heb 2 exchange server, op elke locatie 1.

Het gaat hier om ca. ~100 clients, dus dat red je niet in 1 uur, alle clients moeten omgezet worden naar outlook in workgroupmode etc., ik verwacht dat ik hier een kleine week mee bezig ben.

Dan rest de vraag, hoe pak ik dit aan,.

Als ik exchange 2000 in 1 x aanzet (alle gebruikers kun je voor de tijd al aanmaken), en m'n unix server uitzet (mx records zijn gewijzigt), dan zijn er clients welke dus gedurende een week geen mail krijgen.

Als ik begin met mensen op exchange 2000 te zetten, terwijl de MX-records nog naar unix verwijzen, krijg de exchange mensen niet eerder hun mail totdat ik die unix server uit de lucht haal.

Nu heb ik zitten denken aan het volgende.

Ik maak exchange 2000 operationeel, en ik werk met de volgende mx priority's

10 = unix
20 = exchange
30 = fallback

Ik laat de unix server aanstaan, en werken.
Ik maak een nieuwe mailbox aan op unix, genaamt EXCHANGE.
Ik ga alle clients af, en als een client succesvol z'n mail in exchange heeft staan, verwijs ik alias gebruiker@bedrijf.nl op unix naar de mailbox EXCHANGE.

Nu installeer ik POPbeamer op exchange, en deze laat ik elke x minuten de pop box leeg halen.

Volgens mij is dit de enige werkbare/haalbare oplossing, maar ik wil jullie toch even om een mening vragen.
Iemand iets op/aan te merken?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

mutsje

Certified Prutser

Ik denk dat je van je MX record UNIX een NDR gaat krijgen. Deze gebruiker ken ik niet .... zonder dat het doorgezet wordt naar optie 2 namelijk je Exchange2000 server.

Zijn er geen migratie tools om mailboxen van Unix naar Exchange2000 over te zetten?

ik weet dat www.netiq.com veel migratie tools heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door mutsje op 02-06-2003 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mutsje schreef op 02 juni 2003 @ 14:26:
Ik denk dat je van je MX record UNIX een NDR gaat krijgen. Deze gebruiker ken ik niet .... zonder dat het doorgezet wordt naar optie 2 namelijk je Exchange2000 server.
Dat was ook niet mijn bedoeling hoor, de aliassen blijven bestaan op unix, ik doe het meer uitvoorzorg dat ALS ik de unix machine weghaal, en ik wijzig dan pas de dns records, dat de helft van de wereld ons ca. 2 dagen niet kan bereiken ivm dns replicatie tussen de dns servers.
Zijn er geen migratie tools om mailboxen van Unix naar Exchange2000 over te zetten?

ik weet dat www.netiq.com veel migratie tools heeft.
de mailboxen staan gewoon in pst bestanden op de file server, dus NIET op de unix server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de exchange 2000 server neerzet.
Je configureer de clients (met outlook 2000) zo dat ze aanmelden op de exchange 2000 + dat ze mail binnen halen via de pop server.
Alle mail wat binnen wordt gehaald komt dan op de exchange 2000 server te staan.
Als dat werkt dan importeer je voor elke gebruiker de *.pst bestand. Alle mail wordt dus naar de exchange 2000 server gezet.
Daarna laat je de MX-Record omzetten en "opeens" komt alle mail binnen op de exchange 2000 server. Zodra iedereen hun pop box op de unix bak leeg heb getrokken kan deze weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Met exmerge kan je de PST bestanden op een exchange server importeren. Om de tijd te overbruggen dat gebruikers niet met outlook kunnen werken kan je evt. ook Outlook Web Access beschikbaar stellen, dan kunnen ze ook op iedere werkplek hun mail lezen en versturen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom laat je de UNIX host (SendMail I presume?) niet een LDAP lookup tegen de Exchange 5.5 directory of tegen je Windows 2000 AD? Dan kun je het MX-record alleen naar de UNIX host laten pointen (en naar je fallback, natuluk).
Alternatief kun je het MX-record naar je Exchange 2000 server laten pointen en in je recipient policy het vinkje "This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address" uitvinken. Dan een SMTP connector naar je UNIX host configureren, met de juiste address space

edit:
en wat moet je in godsnaam met .PST's? Je heb toch een Exchange server?

[ Voor 10% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-06-2003 18:05 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
brahiewahiewa zou je contact met me kunnen opnemen??

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 02-06-2003 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 11:56
wat je zou kunnen doe is gewoon de unix laten staan wel alle mail laten ontvangen en ,
dan de gebruikers langs de zooi importeren in exchange.
en dan met b.v. pop beamer de mailbox (van de gebruiker)van de unix op bepaalde tijden laten leeg zuigen
als je alle gebruikers hebt gehad de unix weg halen en de mx records aanpassen

[ Voor 3% gewijzigd door bokkie11 op 02-06-2003 19:11 ]

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in eerste instantie de twee E2K servers installeren. Zijn de filialen met een vaste verbinding gekoppeld, zet dan één AD tree op, en migreer daar alle gebruikers één voor één in, waarbij je al aangeeft wat de standaard locatie van de gebruiker is.

Dan kun je rustig één voor één voor alle gebruikers het Outlook profiel aanpassen dat ie ook de locale Exchange server gebruikt, en dat de standaard mail-delivery naar de Mailbox gaat in plaats van de Personal Folder. De POP3 access naar de Unix machine laat je gewoon zitten, en mensen moeten daar nog steeds hun mail vandaan halen.

Vervolgens migreer je de Personal Folders naar de Mailboxen (Outlook client, sleur en pleur).

Als alles nu werkt kun je rustig een MX record leggen naar de Exchange server die het dichtst bij de Internetaansluiting zit. Zitten allebei de Exchange servers, behalve aan elkaar, ook aan het Internet, zet dan een 2e MX record naar de andere Exchange server. De Unix server kan dan uitgefaseerd worden, de oude fall-back kan blijven (ik ga er van uit dat dit de fall-back van je provider is)

Dit hele verhaal is dus voor een situatie zoals
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
:internet:                 [internet]
   :            vaste             |
   :         []~~lijn~[]         |
 __:______   |          |   ______|__
|         |  |          |  |         |
|  EX-B   |--O          O--|  EX-A   |
|_________|  |          |  |_________|
             |          |
     ________|          |________
  __/////_______           __\\\\\_______
 |||||          |         |||||          |
 ||||| werkplek |         ||||| werkplek |
 |||||__________|         |||||__________|
waarbij de linker internetverbinding niet helemaal verplicht is.

Ontbreekt daarentegen de verbinding tussen Filiaal A en B maar heeft B wel een Internet aansluiting, dan zou ik de Exchange servers via een VPN tunnel over het internet aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme vraag:

Heb je al aan de inrichting van Active Directory gedacht, geplanned, getest, etc

Zonder Active Directory GEEN exchange2000 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Grolsch. Kom deze net tegen! hou hier ook rekening mee als je gaat migreren

http://www.datacrash.net/viewtopic.php?t=63

Je kan het krijgen maar hoeft niet natuurlijk.
Corrupte rules als je migreert. deze url is de fix ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 15:46
mutsje schreef op 04 June 2003 @ 19:52:
Grolsch. Kom deze net tegen! hou hier ook rekening mee als je gaat migreren

http://www.datacrash.net/viewtopic.php?t=63

Je kan het krijgen maar hoeft niet natuurlijk.
Corrupte rules als je migreert. deze url is de fix ervoor.
Als je in Exmerge associated folder messages meemigreert, krijg je de corrupte rules. Misschien niet meemigreren ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Men maakt gebruik van Netiq migration tool in die url... Netiq is trouwens een van de leading company's in het maken van migration tools en dergelijke. Ook kun je daar rete veel whitepapers downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bokkie11 schreef op 02 June 2003 @ 19:10:
wat je zou kunnen doe is gewoon de unix laten staan wel alle mail laten ontvangen en ,
dan de gebruikers langs de zooi importeren in exchange.
en dan met b.v. pop beamer de mailbox (van de gebruiker)van de unix op bepaalde tijden laten leeg zuigen
als je alle gebruikers hebt gehad de unix weg halen en de mx records aanpassen
dit is toch hetzelfde als wat ik zeg in de begin post?

mensen, tnx voor de tips, ik denk dat ik genoeg weet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
okay, toch nog een vraagje.

Op een gegeven moment draai ik dus "mixed mode" zeg maar (unix bak/exchange)

Als een gebruiker die op exchange zit nu een mailtje gaat sturen naar een gebruiker die op unix zit gaat dat dan niet fout?
Omdat exchange "authoritive" is voor het @bedrijfsnaam.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Grolsch schreef op 19 juni 2003 @ 09:09:
okay, toch nog een vraagje.

Op een gegeven moment draai ik dus "mixed mode" zeg maar (unix bak/exchange)

Als een gebruiker die op exchange zit nu een mailtje gaat sturen naar een gebruiker die op unix zit gaat dat dan niet fout?
Omdat exchange "authoritive" is voor het @bedrijfsnaam.nl ?
Ja, dat gaat inderdaad wel fout. Daarom moet je dat adres dus ook niet authorative maken. Ga naar de recipient policy, in de properties van het SMTP adres en klik het vinkje voor "This Exchange Organization is responsible for all e-mail delivery to this address" uit.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1