Toon posts:

ADR60, tape wordt niet gezien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
<slijmmodus>
Dag technische hoog begaafde heren _/-\o_
</slijmmodus>

"we bought the adr60 internal ide device bundled with tapeware. we wanted to use it to backup two partitions in our fileserver, but i simply can not get the drive to work. i tried the bundled tapeware, updated to the newest version, but tapeware didnt show anything to backup on the server. no harddrives no partitions or anything. i tried ntbackup, but ntbackup keeps saying "there is no unused media, please insert one". so insert a fresh formated, adr2 60gb tape, but it wont work.
after all this i tried installing the tape drive in one of our not often used windows xp workstations. i noticed that i have to get an upgrade (for nearly 200$) to backup network drives with tapeware, so again i tried ntbackup. ntbackup denies recognition of the drive (i also tried to use the method with travan or miniqic, but then "there is no unused media, please insert one" this error message appears again). after that i looked in the removable media manager from windows xp, and i saw that device dosnt show up there, neither as library nor as media...

oh.... and i tried on both the win2k server and the xp workstation the signed driver from onstream, but nothing i could do solved the problem."

Dit probleem heb ik hier ook. 2 compaq proliant ml350 machientjes met beide een adr60se (ide) drive. Alles al geprobeerd en nog NTbackup nog arcserve 9.0 werkt.
De tapes worden niet gezien en als je hem probeert aan te spreken of de services proberen het dan wordt je systeem super traag. :(
Enige idee? Ik heb trouwens met master, slave, Cable select met cd-rom er bij en zonder cd-rom erbij geprobeert, tevens andere ide kabels. Aangezien het bij beide servers is lijkt het me echter stug dat hier het probleem zit. De ene server draait w2kAdv met exhcange2k de andere win2003 serv met ISA.
De device word netjes gezien en ik heb de nieuwste firmware, en signed driver geinstalleerd voor ntbackup. Met Brightstore 9.0 van arcserve hoef je volgens onstream die echter niet te gebruiken (met of zonder, beide werkt niet.).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 15:01 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 23:09
hoi welkom op GoT,

ten eerste staat je topic in het verkeerde forum. dit hoort in :
Opslagmedia & I/O Controllers

ten tweede heb je al de nieuwe drivers van onstream zelf geprobeerd ?
http://www.onstream.com/support/win_drivers.shtml

ten derde geloof ik dat je in windows backup de drive als qic loopwerk aan kan spreken en er dan gewoon backups op kan maken. Dit heb ik zelf zo gedaan bij 3 andere mensen met windows 2000 server machines. De echo software is geloof ik alleen geschikt voor windows 2000 pro en windows xp

nb. volgens de software selector : http://www.onstream.com/software/software-selector.asp ondersteunt Arcserve 9 die drive helemaal niet.

[ Voor 17% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-06-2003 14:24 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Kamikaze: hij heeft die drivers al geprobeerd, zoals duidelijk in zijn openingspost staat.

Als ik het goed begrijp:

1) de drivers zijn geinstalleerd
2) je 'ziet' de drive wel
3) hij werkt niet.

Je zou even bij compaq kunnen kijken of er een bios-update voor die machines is. Staat die drive ook in de HCL van Arcserve?

De Arcserve telefonische support is overigens er goed, maar ben bang dat die je naar onstream gaan verwijzen.
nb. volgens de software selector : http://www.onstream.com/software/software-selector.asp ondersteunt Arcserve 9 die drive helemaal niet.
Hangt er vanaf welke versie hij heeft. De ADR2 60Si wordt wel weer ondersteund. Vaak zijn dat de duurdere modellen..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in het verhaaltje staat kan je ook als je de qic optie gebruikt niks wegschrijven op je tapie, zelfde probleem. Ook zoals er staat, hebben we de certified drivers van onstream gebruikt. nog steeds hetzelfde probleem. :(
Helaas kan ik mn eigen topic niet moven, als ik het kon had ik het gedaan! :)
Ik heb een case lopen bij arcserve, maar die komen er niet echt uit, allerlei logs enzo toegestuurd... maar ze snappen het niet echt :).

* We hebben zo juist de nieuwste bios op de compaq's gezet zonder resultaat.
* Hij staat niet in de HCL lijst van arcsmurf, maar de ADR50 wel. Het probleem is echter dat het ook met ntbackup b.v. niet lukt. bijde programma's geven hetzelfde probleem, no media. En je systeem wordt zo sluggish als de pest. :'(
B.V.D.

Franck Vader.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:24 ]

Verwijderd

Wat is het exacte type van die drive, zoals op de doos of op de drive zelf staat?

• KaMiKaZe
nvt :X

[ Voor 161% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-06-2003 14:26 ]

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:22:
Wat is het exacte type van die drive, zoals op de doos of op de drive zelf staat?
het is geen Si want hij heeft een IDE drive en die wordt gewoon niet ondersteund
Si is de SCSI variant en dat is wel een ander slag loopwerk

Verwijderd

Topicstarter
Als het gewoon werkte, schreef ik dit niet, ik werk zelf HEEL regelmatig met onstream producten, dit is het enige type dat ik niet aan de praat krijg.
ADR2.60ide is het exacte type

Verwijderd

er zijn nieuwere drivers beschikbaar dan dat er op z'n cd-rom staan (ik werk redelijk vaak met onstream producten)
Uit de fipo:
De device word netjes gezien en ik heb de nieuwste firmware, en signed driver geinstalleerd voor ntbackup.
zoals ik al zei, arcserve ondersteunt em niet en via windows backup is hij gewoon als qic loopwerk aan te spreken. als windows em vind dan moet dit gewoon werken.
Arcserve ondersteund wel de ADR2 60, alleen niet alle types. Vandaar dat ik vraag naar het exacte type..

//edit
ah, ide idd, even overheen gelezen. Die wordt idd. niet ondersteund. Ze maken er bij Arcserve een hobby van om alleen dure apparaten te ondersteunen..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:30 ]

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:27:
[...]

Uit de fipo:

[...]

[...]

Arcserve ondersteund wel de ADR2 60, alleen niet alle types. Vandaar dat ik vraag naar het exacte type..
zucht er zijn 4 types :

ADR2.60ide
ADR2.60USB
ADR2.60Si
ADR2.60Se

de TS heeft het over een IDE-er , is het nu zo moeilijk om te zien dat dat ding niet ondersteund wordt. en hij heeft het nooit erover gehad dat hij de nieuwste drivers van de site af heeft getrokken.

ontopic:

Heb je het loopwerk al los in een werkstation gehangen om te checken of het ding uberhaupt wel goed werkt ?.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (zoals ik al wel zei) de nieuwste driver (1.12) geinstalleerd. Tevens gaat het om 2 compaq'n en dat BEIDE adr drives kapot zijn (zijn net nieuw) lijkt me sterk. Op de site word er naar gerefereerd als ADR2.60ide. De support van ADR zelf ligt plat (op alle #'s ingesprek). Zojuist in een win2k prof systeempje gepropt, zelfde probleem. Ook nog een keer een cleaning tape drín gajast, geen resultaat.
Ik heb tot nu toe echt nog nooit problemen met ADR gehad bhalve met hun oude plastic loopwerk. Sins het ijzer is werken ze prima (waren wel allemaal SI tot nu toe). De eerste ide en gelijk lukt het niet |:(

• KaMiKaZe
ik geloof dat onstream (wederom) failliet is, dat zou wel eens een reden kunnen zijn dat de support nummers niet te bereiken zijn. Ik heb nog even proberen te zoeken op de forums (site) maar die waren ook onbereikbaar :? de knowledgebase biedt ook geen uitsluitsel. Op deze manier begint het er toch echt op te lijken dat iets hardwarematig niet in de haak is met je drives, want op een WS zou dit dingen eigenlijk altijd moeten werken.

Het kan overigens zijn dat je toevallig met 1 gare tape beide loopwerken hebt gemold.

[ Voor 10% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-06-2003 15:08 ]

Verwijderd

Staat DMA aan voor beide drives? Of juist niet? speel daar eens mee, misschien dat het wat oplevert?

Verwijderd

Topicstarter
Idd ze zijn weer ns failliet. Forums idd ook onbereikbaar been there tried that ;) maar jah deze forums zijn tochveel beter ;). Die tapies zijn ook net nieuw, kan er niks kapots aan vinden. DmA heb ik meegespeeld maar die compaq bakken kan je aanzetten if dma is availeble use it, maar is niet availeble geloof ik. Ik probeer het nu nog ff in een werkstation met dma.

Verwijderd

Overigens zijn dit ook niet echt drives bedoeld voor in een server. Afgezien van de vraag of je sowieso wel onstream drives moet gebruiken in een server, zijn deze specifieke drives echt voor thuisgebruik bedoeld, en niet voor zakelijk gebruik. Dat uit zich in specificaties (snelheid, ondersteunde software) maar ook in degelijkheid.

Ik persoonlijk zo die dingen snel terugbrengen en voor een DLT oplossing gaan. Is duurder, da's waar, maar werkt en is toch een beetje de standaard.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:21:
Helaas kan ik mn eigen topic niet moven, als ik het kon had ik het gedaan! :)
Maar ik dat wel :)

--> OIO

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:34:
Overigens zijn dit ook niet echt drives bedoeld voor in een server. Afgezien van de vraag of je sowieso wel onstream drives moet gebruiken in een server, zijn deze specifieke drives echt voor thuisgebruik bedoeld, en niet voor zakelijk gebruik. Dat uit zich in specificaties (snelheid, ondersteunde software) maar ook in degelijkheid.

Ik persoonlijk zo die dingen snel terugbrengen en voor een DLT oplossing gaan. Is duurder, da's waar, maar werkt en is toch een beetje de standaard.
Klopt als een bloedende vinger. De ADR ide drives zijn echt meer bedoeld als snelle workstation backup en niet als backup systeem voor server. de SCSI variant zal dan wel iets betere ondersteuning hebben, maar echt zo degelijk als DAT, AIT, SLR, DLT en LTO zal het nooit wezen. we zitten hier nu echter met een IDE ADR60 probleem. Ben beniewd of 1 van de 2 op een WS wel aan de praat te krijgen is.

Verwijderd

Topicstarter
De scsi variant wekrt als een trein, Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de scsi variant in servers. Snel en toch ook goed betrouwbaar (de nieuwe met ijzeren binenwerk).
De ide variant geeft blijkbaar niks dan problemen.
Bedankt xceed.

Verwijderd

misschien een kleine tip:

is de "Removable Storage" service gestart?

Grtz Chris
Pagina: 1