Toon posts:

[BIOS?]PC slaat af na proc. upgrade en geslaagde bios flash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een paar uur gezocht te hebben maak ik toch maar een nieuw topic aan voor mijn probleem...:(

Ik heb sinds een paar dagen een XP2400+ op mijn MSI K7T Turbo2 gezet. Mijn bios had ik al een paar weken daarvoor geflashed naar de laatste (3.6) versie. Bij het opstarten gaf hij ook aan dat deze erop stond. No problemo, ik draaide toen nog mijn Athlon Tb 800 erop op 100FSB (ik had er nog een repie 64 Mb pc100 inzitten). Voordat ik de nieuwe proc. erin zetten had ik ff gekeken hoeveel ruimte er op het bord was voor een andere cooler (genoeg). Ik haalde ook maar gelijk die pc100 reep eruit, zodat er nog 2 pc133 inbleven (een 512 en een 128). Ik wil weer opstarten (met de Tb800) maar...nix!! Blijkt; mijn 512 reep doet niet meer :( Echt heel vaag...Met dat ding eruit doet het wel.

Nou ja, ik daarna dus de XP2400+ erin gepleurd, staat ie eerst op XP1800+. O ja, sukkel ik: die pc100 moet eruit!! Ik daarna ook es gekeken in mijn mobo boekje, zie ik dat ik ook nog een jumpertje moet veranderen om alles op 133 te laten lopen. Doe ik dus ook; en hoihoi, hij wordt herkend als 2400+. Alles mooi dus, denk ik, totdat mijn pc onverklaarbaar uitvalt...Het beeld verdwijnt gewoon. Echter, de CPU cooler draait nog, evenals die van mijn Hercules 3d 4500 videokaart. Ik heb alleen het idee dat de HD (Maxtor) is afgeslagen. De ledjes van mijn D-bracket geven aan "Decompressing BIOS image to RAM for faster booting". Let wel; ik heb er dan alleen mijn 128Mb pc133 reep erin zitten die het sowieso doet. Wat is er 1 *&%$$%-naam aan de hand ?:( Mijn CPU wordt overigens correct herkend als een 2400+, opstarten gaat verder normaal. Hij slaat soms vrijwel meteen af nadat W2K (sp3) is opgestart, soms na een kwartier ofzo.

Mijn voeding is 235 Watt; is dat te weinig? Aan de andere kant, de coolers blijven wel draaien enzo, stroom is er dus nog wel kennelijk.

Dit is een flink verhaal voor een nog groter probleem (voor mij dan) en uit alle vorige topics kan ik niet echt mijn probleem destilleren..

Verwijderd

Voeding...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dikke kans dat het de voeding is, ja .. Maar het zou ook heel goed aan de moederbord kunnen liggen, aangezien de K7T series nou eenmaal bekend staat om hun instabiliteit (ranzige/gare/cheapass componenten op de mobo, zie ook de search, de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen, de diverse nieuwsartilelen in de Frontpage, etc..).

Vervang maar eerst de voeding met een +350W exemplaar. Altijd goed voor de toekomstige upgrades. Mocht dat niet helpen, vervang dan je moederbord :)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien stomme vraag maar...als het aan de voeding ligt, waarom start hij wel gewoon op blijven de coolers wel draaien terwijl mijn beeld verdwijnt?
Overigens heb ik verder nog nooit probs gehad met mijn Turbo2 - liep altijd toppie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 13:19 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Koelers vergen niet zoveel stroom, een videokaart en een CPU wel :)

Dat verdwijnen van beeld is gewoon het gevolg van een crash tengevolge van een dal in de spanning ..

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 02-06-2003 13:20 ]

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
Sjah, het is nu eenmaal bekend dat je boven den 1800 Mhz zeker een 300 Watt of hoger voeding nodig hebt. Je moederbord kan gewoon niet genoeg stroom aan je CPU geven met die zwakke voeding. Die fan krijgen daarintegen wel genoeg stroom.
Daarom ook dat er bij voedingen (en cases met voedingen in) meestal vermeld staat "P4/AMD Athlon XP Ready"

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

1) de voeding is wel te licht, maar de PC moet er wel mee opstarten

2) waarschijnlijk heb je het zelfde als ik heb, met een XP2100+ en hoger wil de chipset niet op 133 Mhz FSB draaien. Niet zo heel erg, ik zet gewoon het geheugen op Host+PCI om weer op 133Mhz te staan.

Als je op 100 wel draait kan dat het geval zijn. Als je in de BIOS de multiplier kunt veranderen, zet hem dan op 12,5 om op 2Ghz te komen.
(12,5 vertaalt de CPU naar 20x.)

Aan de andere kant, op 1800+ setting kan de voeding misschien nog even mee .. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 13:29 ]

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is zeker een voeding probleem, Ik had dit ook toen ik upgrade van een GF2 naar een 9700, toen viel de pc gewoon uit bij het booten. ik had een 300w van powerman, maar de 12v was gewoon 11,5v gewoon te weinig. Nu zit er een 550 W in en hij werkt perfect, jah het is wel zo'n q-tec geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfight op 02-06-2003 13:28 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
Speedfight schreef op 02 June 2003 @ 13:27:
Dit is zeker een voeding probleem, Ik had dit ook toen ik upgrade van een GF2 naar een 9700, toen viel de pc gewoon uit bij het booten. ik had een 300w van powerman, maar de 12v was gewoon 11,5v gewoon te weinig. Nu zit er een 550 W in en hij werkt perfect, jah het is wel zo'n q-tec geval.
11.5 zou hij nog moeten werken hoor, maar niet echt gezond. Als je onder de 11 raakt zoals ik met men Q-Tec 400 Watt Dual Fan Gold, dan zit je wel met een probleem. Ik zat met een 12 volt lijn die 10.9 gaf 8)7

Daardoor had ik ook problemen met men pc, spontane reboots, vastlopers, ...
Heb nu een Vantec Stealth (niet echt zo stil maar kom, wat wil je met 3 fans) VAN-520A (520 Watt effectief, 620 Watt peak en daarmee de krachtigste voeding van het moment) en heb geen probleem. Ook al staat men 12V lijn op 11.67, dit komt omdat de voeding nooit volledig 12 V geeft om teveel stroom te vermijden. De voeding kan wel veel meer aan maar het is één van de beveiligingen.

Ik denk dat de meeste mensen met een 400 ~ 500 Watt (peak) voeding meer dan genoeg hebben.

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Topicstarter
Samenvattend: geen Bios probleem of iets met mijn mobo maar de voeding die te licht is. Is 300 Watt voldoende of heb ik toch wel 350 nodig?
Overigens: die melding "Decompressing BIOS image to RAM for faster booting" via de D-Bracket heeft dus verder niets te betekenen?..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:12 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kán een 300W voeding nemen, maar dan moet je bij een volgende upgrade (bijv een Geforce4, een XP3000, of een stevig mobo) wéér de voeding upgraden. Da's niet zo prettig dus ;) Gewoon een dikke voeding nemen, zo heb je het meeste headroom voor toekomstige upgrades. Daarnaast gaat een voeding relatief gezien ook het langste mee van alle componenten :)

350W is oké, maar 400W is beter :) Zie ook het 'welke voeding' draad in OH. Dat kun je vinden via de sticky aldaar en in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter B)

Verwijderd

( Hooi's prive advies :

1 - Qtec 550 Watt, goed goedkoop maar wat veel geluid
2 - Enermax, 400 watt oid, niet mijn favoriet maar iedereen is er happy mee
3 - Zalman of Silentsystems 340/400 Watt, iets duurder maar HEERLIJK stil
4 - Antec 450 watt, duur maar de Rolls Royce onder de voedingen )
;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een nieuwe kast + voeding (300 W) en hij loopt nu uitstekend, tot nu toe. Keurig 12V. De 5V lijn staat op 5.22 - hoef ik me geen zorgen over te maken, wel?
Maar bedankt voor de adviezen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Graag gedaan :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nu weer terug...want mijn pc loopt weer telkens vast. Ik krijg restarts na een savedump. Als ik in de eventvwr kijk zie ik de melding 0x0000001e (0xc0000005, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000). Ik heb al flink zitten zoeken maar krijg geen eenduidig antwoord. Ik krijg de savedump als ik wat zwaardere apps opstart of als ie daar net mee bezig is. Typisch is bijvoorbeeld dat ik het kan reproduceren door schijfopruiming te doen: dan klapt hij er uit.
Ik heb alle W2K patches geinstalleerd, evenals de laatste drivers voor mijn mobo en videokaart. Nu vraag ik me af of het probleem ook zou kunnen zitten in de laatste mobo-drivers: de hyperion-drivers van MSI...Of ligt het evt. aan brak geheugen: bij installeren van W2K kreeg ook een paar keer de error PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Bij memtest86 zie ik echter zo geen errors staan...

Edit: de soundblaster heb ik er al uitgegooid; deze leek IRQ problemen te veroorzaken (IRQL NOT LESS OR EQUAL bij blauw scherm tijdens installeren W2K).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 11:49 ]

Pagina: 1