Als eerste: het feit dat ik hier op reageer, wil niet zeggen dat ik mezelf een delphi-geroe vindt!
Er is voor allebei de kanten iets te zeggen.
Enerzijds die van het gemak van features: de programmeeromgeving Delphi levert een hele hoop mogelijkheden. Een van deze mogelijkheden is het gebruiken van een Exit of een Abort. Zo lang je code redelijk leesbaar blijft, en je gebruikt niet voor elk wiswasje een exit, lijkt het me dat dit geen enkel probleem is.
Anderzijds die van coding-conventions en general good-coding behaviour. Het is code-matig gezien netter om de exotische gevallen binnen de huidige procedures op te vangen dan hiervoor achterover te leunen door het maar door een exception op te laten vangen. Geef je je procedure/functie een extra variabele mee, dan blijft je code altijd leesbaar, ook als er straks een enorme uitbreiding gedaan moet worden waardoor je code en het aantal aanroepen van de betreffende procedure verdrievoudigen. Ook maakt dit het lezen van je code door anderen een stuk makkelijker, waardoor samenwerken makkelijker en sneller wordt omdat je, zoals al eens gezegd, geen spaghetti-code krijgt, waar je van de ene naar de andere procedure goto't (?).
Bepaalde situaties vragen dus om bepaalde aanpakken... En dat kan (en zal) in elke situatie weer verschillend zijn.
In jouw situatie:
Al met al lijkt het me dat je een keuze moet maken tussen twee goeien (of twee slechten, net wat je wil

). Feit blijft echter dat je m.i. beter kunt coden wat goed voelt, dan coden wat goed gevonden wordt. Oftewel: ga niet anders coden omdat anderen dat beter vinden. Tenzij IEDEREEN zegt dat je anders moet gaan werken, dan zou er wel eens iets serieus mis kunnen zijn met je coding-style