Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 22:28:
je laatste stukje begrijp ik alleen niet helemaal, met overlay bedoel je als je de theater mode gebruikt? bedoel je dat je dan de overscan niet meer aankrijgt ofzo ?
hm volgens mij begrijp ik al wat je bedoelt, is het de bedoeling dat er een knopje verschijnt bij de eigenschappen van je tv, daar waar je je grootte ook af zou stellen ?
sja dat kan ik nu zelf wel beantwoorden geloof ik

ja dus. hoewel ie er hier nog niet is

Theater mode is een nice gesture van ATI, maar je hebt er geen ruk aan. De enige functie is dat je films meteen full screen op je tv-out krijgt voor de luie mensen onder ons. Het nadeel is de gekoppelde schermresolutie van zowel VGA als tv-out, omdat die hele optie alleen in clone mode werkt. M.a.w. je monitor en tv zijn op dezelfde resolutie ingesteld, laten hetzelfde zien en dat lijkt me niet echt handig (je beschrijft zelf al het gedoe met scherminstellingen).
Je zou beter cloning uit kunnen zetten en via het reguliere Extend Desktop de tv-out aanzetten. Et voila, beide schermen kun je nu onafhankelijk instellen (in de display tab van ati zelf staan nu de monitoren genummerd i.p.v. gekloond). Zet je tv-out op 800x600 en je zult zien dat die overscan button nu wel werkt (mits je die aangezet hebt met Rage3DTweak).
Het enige wat je nu zelf moet doen omdat theatre mode niet meer werkt en je VGA monitor primair blijft, is je movie player na openen met de hand verslepen naar de andere monitor en full screen kiezen. Maar je hebt dan wel een betere optische weergave van je films en de vrijheid van een grotere desktop. Ben je het slepen beu, kan ik je HydraVision aanbevelen, waarmee je shortcuts kunt maken om o.a. in één keer vensters naar andere monitoren te verplaatsen. Nvidia liefhebbers kennen dit als Nview.
Het overlay verhaal (als tabblad van ATI zichtbaar met de functies theatre mode e.d.) gaat alleen op als een player hardware acceleration gebruikt. Dan douwt de videokaart zelf de ploaties naar het scherm en belast je de pc minder. Maar de videokaart is dan op dat gebied bezet en de overscan functie is dan niet te activeren. Effe de player afsluiten, overscan aanzetten (bij mij staat ie altijd aan, omdat ik m'n tv echt niet als full-size desktop gebruik, dus dat mag best een beetje overlappen) en dan werkt het wel. Gebruik je een softwarematige player (bijv. eentje die ook meerdere streams tegelijk(!) kan afspelen en weergeven) dan zou overscan altijd moeten werken. Nogmaals, alleen bij 800x600.
Ik begrijp dat het verwarrend is, snapte zelf de term theatre mode nooit, omdat ik de configuratie van monitoren niet als kloon van elkaar gebruik. Heb liever een grote desktop.
Overigens: de termen underscan en overscan komen uit de televisiewereld, waarmee bedoeld wordt dat het beeld helemaal zichtbaar is om te kunnen controleren of er niet toevallig fouten in de marge zitten (underscan, eigenlijk zoals je nu naar je vga monitor kijkt), omdat iedere huis-tuin-keuken tv een andere afstelling heeft. Voor het grote publiek is een zwartrand niet echt interessant, dus wordt het beeld iets groter geproportioneerd voorbij de randen van het scherm. Overscan dus.
Al zoveel getikt??? Hijg...hijg...