Toon posts:

TVout (s-video) en verschillende soorten tv's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt verschillende soorten videokaarten met een TVout erop. Ik heb zelf ervaring met een Geforce 2 MX400 en een ATI Radeon 8500 met beide een S-video uitgang.
Nu heb ik twee tv's een standaard tv en een breedbeeld tv. Op mijn breedbeeld wordt zowel boven/onder als links/rechts een stuk van het scherm afgesneden bij beide videokaarten.
Is er een programma waarmee je de grootte van de S-video uitgang kan regelen en die met verschillende videokaarten samenwerkt of moet je het zoeken in de Radeon en Geforce drivers zoeken?
Of moet je genoegen nemen met een stuk verloren beeld.

Wie heeft ervaring?

Verwijderd

Wellicht de tv-tool? Is al in vele topics hier voorbij gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
TV-tool heb ik geprobeerd. Werkt overigens niet met een Radeon en ik heb het niet voor elkaar gekregen om mijn beeld op juiste grootte te krijgen.

Verwijderd

ati heeft onder het tabje 'displays' in het control panel een optie om de grootte van je tvout te beinvloeden, je moet dan even op het balkje waar 'tv' opstaat klikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 12:22 ]

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
kun je dit niet met weergave opties van de breedbeeld regelen?? zoals breedbeeld/zoom opties

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

ViperGTS schreef op 02 June 2003 @ 12:31:
kun je dit niet met weergave opties van de breedbeeld regelen?? zoals breedbeeld/zoom opties
Zoals ik het lees ga je dan het 4:3 beeld wat de tv binnen krijgt opblazen naar 16:9 en dat is niet de bedoeling lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:40:
[...]

Zoals ik het lees ga je dan het 4:3 beeld wat de tv binnen krijgt opblazen naar 16:9 en dat is niet de bedoeling lijkt me...
Wat kan je anders?

Verwijderd

mijn Tv ook een breedbeeld regelt het zelf, bijna alle films die ik afspeel rekt hij volledig uit tot beeldvullend.
De proporties blijven hierbij wel goed. Ligt trouwens ook aan de resolutie van de film die afgespeeld word

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Volgens mij gaat het niet hoor. Heb zelf de Matrox mx-550 en volgens mij is de uitgang altijd 4:3...dus zoomen met je tv.

Oja...TV Tool werkt alleen met Nvidia kaarten....dus dat gaat inderdaad niet

Quod licet lovi, non licet bovi

• BlondMM
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:05
Het scherm op de TV out positioneren of vergroten wil niet bij ATI (en tevens andere merken). Dat komt omdat de resolutie die je opgeeft in het PAL signaal verwerkt moet worden (en die is 720x576 en staat vast).

Wat je wel kunt doen is de overscan optie aanzetten met de Rage3DTweak tool. De drivers zetten de uitgang standaard in underscan, zodat je 'rouwranden' ziet. Met de tool komt er een button bij onder het tv display menu en dan staat die grote ronde kokkerd op het tabblad waar je zou kunnen resizen.

Met de laatste Catalyst 3.4 i.c.m. Mobility 9000 is nu zelfs het laatste restje zwart onderaan het scherm helemaal verdwenen.

Verwijderd

voor de ATI moet je ff rage3dtweak (rage3d.com) installeren, kun je ook wat extra dingetjes mee instellen voor je tv-out

Verwijderd

BlondMM schreef op 02 June 2003 @ 12:56:
Wat je wel kunt doen is de overscan optie aanzetten met de Rage3DTweak tool. De drivers zetten de uitgang standaard in underscan, zodat je 'rouwranden' ziet. Met de tool komt er een button bij onder het tv display menu en dan staat die grote ronde kokkerd op het tabblad waar je zou kunnen resizen.
Dit ook bij 'gewoon' 4:3 ? dan zijn er idd ook (minimale) randjes boven en onder.

niet dat ik ze eigenlijk vaak zie met al dat breedbeeld :P maar bij spellen zou het eh sja net nog ff wat beter zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:58:
voor de ATI moet je ff rage3dtweak (rage3d.com) installeren, kun je ook wat extra dingetjes mee instellen voor je tv-out
en voor de merken matrox e.d. daar is ook een tool voor?

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:40:
[...]

maar een divx film met balken (16:9 dus) moet ie toch gewoon schermvullend pakken???

of zend de tv out die balken als beeld mee zeg maar??? ik heb zelf een 4:3 dus vraag me dat af hoe dat met een 16:9 tv zit.....

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Dat klopt ViperGTS, de tv-out stuurt 4:3 signaal uit, dus als een film 16:9 of widescreen is wordt dat inclusief balken uitgezonden. Wat je wel kunt doen is de player het signaal smaller laten uitsturen en dan het op je breedbeeld 'herstellen' door het op te laten rekken; dan heb je toch het gewenste formaat zonder opgeblazen hoofden zeg maar ;)

Je hebt dan natuurlijk wel signaal verlies (omdat het bij de bron het beeld al versmalt wordt uitgestuurd) maar je ziet wel het beeld in de juiste proporties. Let wel : ik heb dit zelf nooit uitgeprobeerd (ik heb geen breedbeeld) maar dit moet mogelijk zijn. Bijvoorbeeld met BSplayer is dit formaat goed in te stellen. :)

• BlondMM
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:13:
[...]

Dit ook bij 'gewoon' 4:3 ? dan zijn er idd ook (minimale) randjes boven en onder.

niet dat ik ze eigenlijk vaak zie met al dat breedbeeld :P maar bij spellen zou het eh sja net nog ff wat beter zijn :)
PAL is altijd 4:3. Op het moment dat je high-tech tv ontdekt dat er ofwel een breedbeeld signaal wordt meegeleverd of dat de zwartbalken dusdanig afgekapt kunnen worden, springen alle huidige breedbeeld-tv's in de Wide, Zoom of Smart modus. Afhankelijk van de menu instellingen van de tv natuurlijk.

Het beeld wordt dan horizontaal uitgerekt of totaal opgeblazen. De eerste heeft de voorkeur, omdat je dit het minst ervaart als correctie en de meeste originele beeldlijnen kent.

Verwijderd

BlondMM schreef op 02 June 2003 @ 15:07:
[...]
Het beeld wordt dan horizontaal uitgerekt of totaal opgeblazen. De eerste heeft de voorkeur, omdat je dit het minst ervaart als correctie en de meeste originele beeldlijnen kent.
Sorry ik had er 4:3 TV van moeten maken |:( beetje stom, ik bedoel kleine randjes onderaan mijn niet-breedbeeld TV, maar ik ben inmiddels zover dat ik zelf wel even kan kijken wat Rage3DTweak voor mij kan doen :)

• BlondMM
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 22:32:
[...]

Sorry ik had er 4:3 TV van moeten maken |:( beetje stom, ik bedoel kleine randjes onderaan mijn niet-breedbeeld TV, maar ik ben inmiddels zover dat ik zelf wel even kan kijken wat Rage3DTweak voor mij kan doen :)
Dan zal de overscan button veel goedmaken _/-\o_

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 00:04
Kijk hier eens: De grote tv-out FAQ

Ik gebruik tvcc2000 (TV Control Center 2000) met Radlight als movieplayer. Probeer dit eens ;).

Life is to short too explore the whole world!

Verwijderd

die heb ik al eens doorgelezen (niet geleerd nee :P ), ik zal die progjes eens checken, tnx :)

en idd die overscan maakte niks uit ,ik weet ook nog steeds niet echt wat het doet maar voor mij dus (zoals blijkbaar bekend :P ) niks

• BlondMM
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 14:59:
die heb ik al eens doorgelezen (niet geleerd nee :P ), ik zal die progjes eens checken, tnx :)

en idd die overscan maakte niks uit ,ik weet ook nog steeds niet echt wat het doet maar voor mij dus (zoals blijkbaar bekend :P ) niks
De overscan button aanvinken levert alleen resultaat op bij 800x600. Praktisch gezien is dit ook het werkbaarst, omdat het maximum van 1024x768 amper duidelijk is qua detail (er worden teveel pixels geïnterpoleerd). Bovendien zit je met DVD kijken op 800x600 het dichtst op de tv norm waar die voor bedoeld is.

En wat me verder opgevallen is bij het gebruik van de tv-out van ATI: als je op de tv-out een overlay creëert door welke player dan ook en je had de overscan button nog niet aangevinkt, kun je klikken tot je een ons weegt. De overlay blokkeert alle instellingen naar de driver toe.

Verwijderd

je zit vol info :) nice

ik had er nog niet echt bij nagedacht maar zie idd zeker wel in dat 800*600 een betere resolutie is op TV, maar dan heb ik m'n monitor ook op 800*600 (theater mode) . . wat geen probleem is bij puur films kijken want dan moet ik toch al van 1152->1024(of zie ik iets stoms over het hoofd :P ?) , thx voor het 'wakkerschudden' :)

je laatste stukje begrijp ik alleen niet helemaal, met overlay bedoel je als je de theater mode gebruikt? bedoel je dat je dan de overscan niet meer aankrijgt ofzo ?

hm volgens mij begrijp ik al wat je bedoelt, is het de bedoeling dat er een knopje verschijnt bij de eigenschappen van je tv, daar waar je je grootte ook af zou stellen ?
sja dat kan ik nu zelf wel beantwoorden geloof ik :P ja dus. hoewel ie er hier nog niet is :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 22:46 ]

• BlondMM
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 22:28:
je laatste stukje begrijp ik alleen niet helemaal, met overlay bedoel je als je de theater mode gebruikt? bedoel je dat je dan de overscan niet meer aankrijgt ofzo ?

hm volgens mij begrijp ik al wat je bedoelt, is het de bedoeling dat er een knopje verschijnt bij de eigenschappen van je tv, daar waar je je grootte ook af zou stellen ?
sja dat kan ik nu zelf wel beantwoorden geloof ik :P ja dus. hoewel ie er hier nog niet is :?
Theater mode is een nice gesture van ATI, maar je hebt er geen ruk aan. De enige functie is dat je films meteen full screen op je tv-out krijgt voor de luie mensen onder ons. Het nadeel is de gekoppelde schermresolutie van zowel VGA als tv-out, omdat die hele optie alleen in clone mode werkt. M.a.w. je monitor en tv zijn op dezelfde resolutie ingesteld, laten hetzelfde zien en dat lijkt me niet echt handig (je beschrijft zelf al het gedoe met scherminstellingen).

Je zou beter cloning uit kunnen zetten en via het reguliere Extend Desktop de tv-out aanzetten. Et voila, beide schermen kun je nu onafhankelijk instellen (in de display tab van ati zelf staan nu de monitoren genummerd i.p.v. gekloond). Zet je tv-out op 800x600 en je zult zien dat die overscan button nu wel werkt (mits je die aangezet hebt met Rage3DTweak).

Het enige wat je nu zelf moet doen omdat theatre mode niet meer werkt en je VGA monitor primair blijft, is je movie player na openen met de hand verslepen naar de andere monitor en full screen kiezen. Maar je hebt dan wel een betere optische weergave van je films en de vrijheid van een grotere desktop. Ben je het slepen beu, kan ik je HydraVision aanbevelen, waarmee je shortcuts kunt maken om o.a. in één keer vensters naar andere monitoren te verplaatsen. Nvidia liefhebbers kennen dit als Nview.

Het overlay verhaal (als tabblad van ATI zichtbaar met de functies theatre mode e.d.) gaat alleen op als een player hardware acceleration gebruikt. Dan douwt de videokaart zelf de ploaties naar het scherm en belast je de pc minder. Maar de videokaart is dan op dat gebied bezet en de overscan functie is dan niet te activeren. Effe de player afsluiten, overscan aanzetten (bij mij staat ie altijd aan, omdat ik m'n tv echt niet als full-size desktop gebruik, dus dat mag best een beetje overlappen) en dan werkt het wel. Gebruik je een softwarematige player (bijv. eentje die ook meerdere streams tegelijk(!) kan afspelen en weergeven) dan zou overscan altijd moeten werken. Nogmaals, alleen bij 800x600.

Ik begrijp dat het verwarrend is, snapte zelf de term theatre mode nooit, omdat ik de configuratie van monitoren niet als kloon van elkaar gebruik. Heb liever een grote desktop.

Overigens: de termen underscan en overscan komen uit de televisiewereld, waarmee bedoeld wordt dat het beeld helemaal zichtbaar is om te kunnen controleren of er niet toevallig fouten in de marge zitten (underscan, eigenlijk zoals je nu naar je vga monitor kijkt), omdat iedere huis-tuin-keuken tv een andere afstelling heeft. Voor het grote publiek is een zwartrand niet echt interessant, dus wordt het beeld iets groter geproportioneerd voorbij de randen van het scherm. Overscan dus.

Al zoveel getikt??? Hijg...hijg... :*)

Verwijderd

het is een irritant probleem met die radeon tv-outs !!!

het volgende:
- s-video kabel direct aangesloten van VGA->philips TV.
- tv aangezet ... PC booten ... in 'displays' tab zie ik tv grijs en rode kruisje (niet gedecteerd dus).
- tv uitgezet (PC nog aan) ... terug gegaan naar 'displays' tab ... nu zie ik tv 1024x768 PAL-B (terwijl tv uitstaat )
- nu tv-out functies ingeschakeldzijn, zet ik tv weer AAN en hoppa ik zie een clone naar tv (hardware werkt).
- tv aangelaten (alle display properties gecanceld) ... daarna weer terug naar 'displays' tab ... en mijn tv die aanstaat wordt niet meer herkend.

mijn resoluties (extend desktop niet aangevinkt):
monitor = 1280x1024x32-100hz
TV = 1024x786x16 (60hz :? )

om kort te zijn:
mijn Club3D 9500@9700 ziet via S-video mijn Philips TV alleen als deze UIT staat !!!
waarom wordt de tv NIET gedetecteerd als die juist WEL aan staat

ps. als ik de meegeleverde 7pins S-video->composite 'converter' gebruikt krijg ik wel gewoon beeld uit de tv-out. Het probleem is dus alleen het detecteren van de TV via de s-video kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 11:53 ]

Pagina: 1