Mail tracking in sendmail ?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik ben op zoek naar een manier om mail te tracken in sendmail..

't gaat hier om een mailserver die ik moet gaan opzetten voor een klant, en deze man/directeur wil graag kunnen tracken of zijn mail is ontvangen en opgehaald door de lokale users zodat deze niet kunnen zeggen 'Oh, maar die mail heb ik nooit gehad' of 'Maar ik heb m'n mail nog niet gelezen'

Nu vroeg ik me af of hier al een mooie applicatie voor te vinden is, anders zal ik zelf aan het scripten moeten om 't uit de maillogs te gaan vissen..

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Meestal gaat dit niet om de ondersteuning van de verzendende server, maar van de ontvangende server. Bijv. Exchange ondersteunt dit ook, maar als ik iets naar b.v. een webmailbox stuur, dan krijg ik geen bevestiging meer terug. In Exchange2000 i.c.m. outlook XP krijgt de ontvangende gebruiker zelfs de keus om wel/niet een bevestiging te versturen, zodat er nooi ongevraagt mail kan worden verstuurd.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

curry684

left part of the evil twins

Totdat duidelijk is dat dit niet op een standaard manier opgelost kan worden (wat me sterk lijkt) is dit geen programmeerprobleem. Lijkt me dus dat dit thuis hoort in 'Non-windows operated systems' daar het configuratie/uitbreiding van een native *nix-applicatie betreft.

Professionele website nodig?

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Zoiets dus ja, maar dan onvrijwillig.., de user moet niet gevraagd worden of ze een ontvangstbevestiging willen versturen.., die moet gewoon verstuurd worden zodra de user de desbetreffende mail binnenhaalt, dus dat zal dan op de server zelf moeten gebeuren ('t word zowel een pop als smtp server)

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Je kunt een hele hoop informatie in de logs terugvinden, o.a. welke mail sendmail verstuurd heeft (dus ook naar de lokale mailer), in de log van je lokale deliver kun je zien dat de mail in de postbus van de gebruiker gezet is en in de logs van je pop3 of imap server kun je zien dat een gebruiker mail ophaalt. Je moet hiervoor wel de log files in maar het is te controlen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 14:06

esf

Is zoiets misschien iets? http://www.reedmedia.net/software/sendmail_stats/. Of een andere sendmail logfile analyzer. Ik weet niet of deze doet waar je naar op zoek bent, maar de logfiles zijn in ieder geval betrouwbaarder dan het gebruiken van een ontvangstbevestiging omdat het sturen daarvan uitgezet kan worden en dan kan nog steeds niet worden gecontroleerd of mail daadwerkelijk is aangekomen..

edit:
Of misschien staat hier een goede tussen: http://www.linux.org/apps...ration/Log_Analyzers.html

[ Voor 14% gewijzigd door esf op 03-06-2003 09:46 ]

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• martijn_brinkers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Er is wel een manier die in een boel gevallen werkt (lees voor de gemiddelde outlook express gebruiker). Het vergt echter wel wat programmeer werk. Je zou nl een html link kunnen mee sturen in je mailtje die verwijst naar een jpeg (ofzo). De Url van het plaatje is echter een unieke identificatie van het mailtje. Als iemand nou zn mail opent dat gaat de mail app dat plaatje proberen op te halen (althans als dit niet uit is gezet) en kan je zien dat iemand zn mail heeft geopend. Dit principe is natuurlijk niet waterdicht omdat het wel te omzeilen is maar in veel gevallen werkt het.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zie opmerking curry, deze hoort hier niet thuis

PW -> NOS

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:54

Bosmonster

*zucht*

Ehh.. verkeerde forum denk ik ;)

Verwijderd

Dit hoort in NOS, zeker niet in SGD

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 09:39

Damian

Insane Obtrusion

.oisyn ur fired!!!!

n00b ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

SGD --> NOS

;)

pruts0r

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Zolang het lokale users blijven kun je het beste in de logs terug vinden of een e-mail succesvol is afgelevert, andere oplossingen zoals ontvangst bevestiging en zoals TijnFLiP al zegt een plaatje in een e-mail verwerken zijn zeker niet waterdicht.

Als je mail naar niet lokale gebruikers gaat versturen zul je met logs ook nog een heel eind komen, maar 100% zeker kun je er dan niet meer van zijn.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

curry684

left part of the evil twins

Die opmerking van TijnFlip omschrijft hoe notoire spammers zich laten notifyen dat een mailadres actief gelezen wordt. Helaas zal de Outlook in Office System (out soon-ish) dit soort praktijken blokkeren dus niet echt een toekomstbestendige oplossing voor het probleem.

Professionele website nodig?

Pagina: 1