5400 rpm en timeshifting

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 09:42
Ik ben bezig met om een HT pc te maken met als doel: digtitale vcr, mp3 en divx server en mail en webserver. Het OS wordt w2k en e2kserver. Als kast heb ik een Asus Pundit, een celeron 1700 en 512 MB. Als tv kaart wil ik er een Pinnacle of een Hauppage inschroeven.
Mijn vraag is, is een 5400 rpm schijf geschikt voor de eerder beschreven taken én is timeshifting mogelijk. Ik heb liever een 5400 rpm schijf ivm hitte en stilte aangezien de pc in de woonkamer komt te staan.

Verwijderd

kan wel hou er echter rekening mee dat diverse taakjes elkaar bij concurrend actions b ehoorlijk in de weg kunnen zitten, dat geld in iets mindere mate voor de 7200 rpm broertjes. toverwoord in concurrent task enviroments is cache, hoe meer hoe liever vandaar dat servers hier raidcontrollers met 128mb cache voor hebben.

Maar als je niet te veel tegelijk doet zal het prima gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 11:18 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
ik heb een digitale satelliet ontvanger waar ook HD's in kunnen en daarin is een 5400 rpm schijf voldoende voor timeshifting.

of een 7200 rpm wenselijk is voor andere multimedia taken daar zul je zelf over moeten oordelen.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-03 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn Echostar DVR-5000 heeft een Seagate U6 5400rpm schijf en dat gaat prima.

• dlmh
  • Laatst online: 14:45

dlmh

Lo-Fi

Als je een Seagate Barracuda V of .7200 model neemt, heb je zowel performance als stilte. Heb/had beide en ben er zeer tevreden over. Zeker de .7200 is snel met 8MB cache (zie reviews: Western Digital Raptor WD360GD review). En ook tijdens belasting wordt de schijf maar handwarm.
Voor de prijs hoef je het trouwens niet te doen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-ScuL- schreef op 02 June 2003 @ 11:21:
ik heb een digitale satelliet ontvanger waar ook HD's in kunnen en daarin is een 5400 rpm schijf voldoende voor timeshifting.

of een 7200 rpm wenselijk is voor andere multimedia taken daar zul je zelf over moeten oordelen.
maar denk je dat er ook ander applicaties op jou satteliet ontvanger draaien die ook graag even op die schijf willen lezen/schrijven ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ScuL
  • Laatst online: 12:00
hij vraagt om timeshifting. dat is een behoorlijk intensief proces voor zowel machine als schijf. er draaien meer applicaties dan je denkt in een settopbox, zeker in de mijne (linux-based, 250mhz IBM CPU).

omdat hij te kennen geeft dat er een mailserver (exchange 2k) voor thuisgebruik draait lijkt het me dat dat een minimale belasting vormt voor de harde schijf.
verder is het actief draaien van een OS ook niet echt een obstakel voor de datastreams.

als iemand vanaf een andere PC in huis een MP3-tje luistert zal dat ook niet zo'n probleem zijn, als er een divx film wordt opgestart wordt het wat lastiger.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-03 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De datarate van een gecomprimeerde videostream is niet zo heel erg hoog hoor. Een moderne 5400rpm harde schijf haalt minimaal 20MB/s sequentieel dus die zal weinig moeite hebben om tegelijkertijd een stream te lezen en te schrijven.

De voor consumenten elektronica bedoelde U Series 9 en Barracuda CE schijven van Seagate hebben een toerental van 5400rpm en kunnen volgens de specs maximaal 8 TV streams aan.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 09:42
Het is inderdaad een e2k installatie voor thuisgebruik en zal dus geen zware belasting veroorzaken. Timeshifting en DivX afspelen doe ik toch niet tegelijkertijd, ik heb geen behoefte om op twee schermen naar twee verschillende beelden te gaan kijken ;) Opnemen (via de tv-tuner) en DivX kijken of MP3's luisteren zal wel gelijktijdig kunnen voorkomen. Gezien de reacties denk ik dat ik dan wel met een 5400 rpm schijf afkan :)
Pagina: 1