Sony ECM-MS957 Microfoon overstemd snel

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Hallo,

Als een tijdje in m'n bezit is een Sony ECM-MS957 microfoon. Het geluid wat ie opneemt is goed (tja.... het is ook een dure mic van €300), maar bij hoge volumes gaat ie (naar mijn mening) snel knetteren/vervormen/overstemmen.

Nou weet ik niet wat normaal voor een dergelijke mic is, maar als ik het ding in m'n vuist hou en vervolgens "pompiedom" in m'n vuist zeg (je weet wel... een kommetje maken met je handen om de mic heen), dan overstemd ie heel duidelijk door krakend geluid te maken. Het opnemen van een (harde) electrische gitaar die op een gitaarversterker zit aangesloten lukt dus al helemaal niet :(

Ik heb heel voorzichtig ff in de mic gekeken en d'r zitten 2 losse microfoontjes in waarvan de onderste kantelbaar is met een draaiknopje (voor het stereo-effect). Als ik er ééntje tijdelijk afdek, dan blijft het gekraak in genoemde situatie.

't lijkt me dus niet dat 't aan het microfoontje zelf ligt aangezien ze allebei hetzelfde effect vertonen. Batterij is nieuw en goed... Zou het de printplaat kunnen zijn? Of is het normaal?

De mic doet 't verder perfect. Totaal geen gekraak, helder geluid en goed hoog- en laag... maar zodra het geluid hard wordt als bij een gitaarversterker of vlak voor een subwoofer (met veel laag), dan gaat 't mis...

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Hillie
  • Laatst online: 15:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het probleem kan 'em in je geluidskaart liggen, dat de input overstuurd wordt. Kijk daar eens naar door de specs van de mic te vergelijken met die van je geluidskaart.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Undertaker2
  • Laatst online: 18-05 02:21
Thnx voor de reply, maar de mic is aangesloten op een Camcorder (Sony TRV-60) het probleem blijft. Ook aansluiten op een (sony) minidisc geeft geen verbetering.

Toevallig weet ik dat 'r iemand op GoT zit die dezelfde mic nog op zolder heeft liggen. Misschien dat hij/zij licht in de duisternis kan scheppen? ;)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Volgens mij "klapt" elke microfoon dicht als je daar pompiedomp in zegt zonder plopscherm. Grote luchtverplaatsing die het membraam naar achteren slaat. Dus als het alleen bij in je hand pompiedom roepen is, is er niks aan de hand.

Edit:
Sorry beter lezen. Kijk eens wat de max SPL is voor deze mic. Er zijn wel meer mics die niet goed tegen harde volumes kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 21:52 ]

Verwijderd

Maximum Sound Pressure Level Input >115dB SPL (at 1kHz, 1% distortion).

Dus harder dan 115dB gaat niet goed.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Sja, 115 dB is absoluut niet veel als max spl voor een mic, maar je moet toch wel redelijk je best doen om daar aan te komen. Ik denk dan ook niet dat dit het probleem is. Waarschijnlijk is het gewoon clippen doordat je het max signaalniveau van de opname apparatuur overschrijdt. Kortom, de gain van de pre amp is gewoon te veel waarschijnlijk. Ik weet niet of de gain van de pre amp variable is op je camcorder?
Pagina: 1