ADSL via 'SurfSnel ADSL' in Amersfoort

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
beste mensen,

ik lees een hoop narigheid over internet in amersfoort,
en nou is mijn vraag of er iemand ervaring heeft hiermee.
ik ben van plan om een SurfSnel ADSL wideopen (2-8mbit/s) verbinding aan te schaffen.
die lieve mensen van beste mensen van Surfsnel vertellen op hun website dat ze maar 1/25e van densnelheid kunnen garanderen. en ze spreken over (wat bij mij in de oren klinkt als een shared medium) dat je snelheid afhankelijkis van hoeveel bandbreedte de rest van je wijk inneemt..
terwijl ik toch dacht dat dit juist niet het geval was bij ADSL

je kunt overgens alleen Surfsnel krijgen alsje student bent.

Is somebody not editing what I'm saying here???

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Normaliter ben je achter een ADSL-verbinding inderdaad niet afhankelijk van het aantal gebruikers in de buurt, maar het lijkt er op dat deze ISP een extreme vorm van overboeking gebruikt. Ik ken de normale waardes hier niet van, maar als ze maar 4% kunnen garanderen lijkt me niet dat het een betrouwbare verbinding is.

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 11:02
Genghis Khan schreef op 02 juni 2003 @ 02:20:
Normaliter ben je achter een ADSL-verbinding inderdaad niet afhankelijk van het aantal gebruikers in de buurt, maar het lijkt er op dat deze ISP een extreme vorm van overboeking gebruikt. Ik ken de normale waardes hier niet van, maar als ze maar 4% kunnen garanderen lijkt me niet dat het een betrouwbare verbinding is.
Ik heb net een beetje het internet af zitten struinen maar die verhouding word vaker gebruikt... heb ze alleen bij BBNED gezien.

• Genghis Khan
  • Niet online
mvddonk schreef op 02 juni 2003 @ 02:23:
[...]

Ik heb net een beetje het internet af zitten struinen maar die verhouding word vaker gebruikt... heb ze alleen bij BBNED gezien.
Ik weet inderdaad dat BB-Ned ook aan overboeking doet (welke ISP niet eigenlijk), maar volgens mij garanderen die absoluut meer dan maar 4% van de snelheid. Toch?

• mvddonk
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 02:25:
[...]

Ik weet inderdaad dat BB-Ned ook aan overboeking doet (welke ISP niet eigenlijk), maar volgens mij garanderen die absoluut meer dan maar 4% van de snelheid. Toch?
Check deze site ff, daar zie je soms die verhouding tussen de haakjes staan

Verwijderd

Is an sich ook niet raar. 8Mbit is best veel, zeker als je meerdere klanten hebt. Je krijgt dan snel dat andere lijnen de bottleneck gaan vormen. Daarnaast is de afstand tussen wijkkast en aansluitpunt van belang, hoe langer die is, hoe slechter de verbinding.

In een ideale wereld koopt een ISP met 100 8Mbit klanten, een iets van 110x 8Mbit= 880 Mbit lijn. Zo werkt het echter niet, dan zou zo'n aansluiting lang niet 'uit' kunnen. Daarnaast gebruikt niemand die 8Mbit continu, dus kun je met een mindere verbinding toe. Je kunt dan echter niet meer 100% 8Mbit garanderen.

1/25e vind ik dan wel weer een beetje _erg_ weinig. Dat zou 80/360Kbit betekenen.

Probleem met dit soort aansluitingen is dat je niet weet wat je krijgt. Misschien heb je geluk, en is 'de lijn' nog redelijk vrij en haal je de 8Mbit vaak, misschien heb je pech en zit je met 80Kbit opgescheept (=ca 10Kbyte/s). Dat laatste zou je niet over mogen klagen, want gegarandeerd. Dat zou mij te ver gaan...

Verwijderd

De overboekingsfactor van kpn adsl (mxstream) is 1:40. Een overboekingsfactor van 1:25 is normaal voor BBned.

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
is er een manier hoe ik erachter kan komen hoever ik van zon wijkkast woon, en hoe druk die bezet is?

Is somebody not editing what I'm saying here???

• mvddonk
Het belangrijkste is eigenlijk dat je het verlies weet en of dat in de praktijk echt zo dramatisch is (1/25 :(), mensen met ervaring? Btw dat 'SurfSnel ADSL' is alleen voor studenten (dus misschien dat er niet zoveel mensen de snelheid omlaag trekken? :?)

• Genghis Khan
  • Niet online
mvddonk schreef op 02 June 2003 @ 02:47:
Het belangrijkste is eigenlijk dat je het verlies weet en of dat in de praktijk echt zo dramatisch is (1/25 :(), mensen met ervaring? Btw dat 'SurfSnel ADSL' is alleen voor studenten (dus misschien dat er niet zoveel mensen de snelheid omlaag trekken? :?)
Nou, als we naar de universiteiten kijken zijn studenten juist de ergste leechers :P.

• mvddonk
Genghis Khan schreef op 02 June 2003 @ 02:48:
[...]
Nou, als we naar de universiteiten kijken zijn studenten juist de ergste leechers :P.
Haha das waar, waarom denk je dat we het hier over een 7800 downstream verbinding hebben ;)

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:02
Op de site staat dit: 'De daadwerkelijke snelheid zal tussen de 2048 en 7800 kbps liggen. De levering en de snelheden in de praktijk zijn mede afhankelijk van de afstand van uw locatie tot aan de wijkcentrale, de kwaliteit van uw telefoonlijn en de lengte van de interne bekabeling.'

http://www.surfsneladsl.nl/specificaties.it

En met die 1/25 bedoelen ze volgens mij de overboeking dus dat je 1 lijn met max 25 andere moet delen :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Dit is al meerdere keren langsgekomen :)

BBned gebruikt een overboeking van 1:25. Ja, dan wordt er inderdaad dus maar 4% gegarandeerd. Lijkt weinig, maar het is zat. In de praktijk zullen consumenten namelijk nooit 'voordurend' de verbinding gebruiken. Daardoor blijft er bandbreedte over voor andere abonnees.
is er een manier hoe ik erachter kan komen hoever ik van zon wijkkast woon, en hoe druk die bezet is?
De overboeking vind plaats tussen de wijkcentrale en de backbone van de ISP. En op de backbone geld ook weer een overboekingsfactor.
Het maakt niet uit met hoevelen je op de wijkkast zit, want het zijn er toch wel meer dan 25. En ja, die overboeking van 1:25 wordt dus ook echt gebruikt.

Magoed; trek je er niets van aan: je zult er niets van merken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.