[Access] Vraagt om parameter als query wordt uitgevoerd?*

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leond
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05-2020
misschien kan je me ff dringend helpen aub....?
Ik zit met het volgende:

twee tabellen (wel meer maar het gaat nu om deze 2)
eentje "tblLeden" en een "tblCollecten"
op het formulier van de collecten kan er een collecte ingevoerd worden als iemand er een heeft gedaan... dan geef je het bedrag en kies je het lid uit. Nu heb ik een query die haalt het totaal op per lid wat hij heeft gedoneerd. Vanuit deze query heb ik een veld verbonden op het formulier van "leden" die zijn bijbehorende totale donatie moeten weergeven. Alleen als ik nu het formulier van leden vraagt hij om de parameter om het tblCollecte.CollecteLid in te voeren...

iemand die misschien ff kan helpen? dan zal ik het laten zien via email...

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

misschien te kort door de bocht maar 1 tabel heet 'tblCollecten' en de parameter die gevraagd wordt heet 'tblCollecte...... (zonder 'n' aan het einde). Is dit je probleem?

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• leond
nightowl schreef op 01 juni 2003 @ 23:15:
misschien te kort door de bocht maar 1 tabel heet 'tblCollecten' en de parameter die gevraagd wordt heet 'tblCollecte...... (zonder 'n' aan het einde). Is dit je probleem?
ho nee dit is het niet
in de file is het goed gespeld maar toch bedankt!
anders laat acces het niet eens toe ;)

[ Voor 10% gewijzigd door leond op 01-06-2003 23:16 ]

Verwijderd

beetje jammer dat het een dubbelpost van de foksite is

• leond
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 23:19:
beetje jammer dat het een dubbelpost van de foksite is
meer hoofden weten meer ;)

• nightowl

nightowl

De vraag om een parameter komt voor als er een query wordt uitgevoerd waarin een veld ziet waarvan Access de betekenis niet kent. Het lijkt er dus op dat het een niet in een tabel gedefineerd veld is. Dit wordt echter weer tegengesproken door de voorvoeging 'tblCollecten.'
Hoe heb je de velden in de query gezet? Met drag-and-drop of met de hand. Als het met de hand is, kijk dan eens (nogmaals) naar de juiste spelling. Als het met drag-and drop is, lijkt het of dit veld niet beschikbaar is tijdens de query.

Verwijderd

Volgens mij is de query niet goed geformuleerd (syntax technisch dan) Post de SQL- statement eens. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld de ' ' van een string bent vergeten oid. :)

• leond
nightowl schreef op 01 June 2003 @ 23:20:
De vraag om een parameter komt voor als er een query wordt uitgevoerd waarin een veld ziet waarvan Access de betekenis niet kent. Het lijkt er dus op dat het een niet in een tabel gedefineerd veld is. Dit wordt echter weer tegengesproken door de voorvoeging 'tblCollecten.'
Hoe heb je de velden in de query gezet? Met drag-and-drop of met de hand. Als het met de hand is, kijk dan eens (nogmaals) naar de juiste spelling. Als het met drag-and drop is, lijkt het of dit veld niet beschikbaar is tijdens de query.
het is wel goed gespeld... maar hij vind t idd niet en dat vind ik juist zo vaag want hij heeft het LidID en die associeert hij (als het goed is) met het collecteLid maar het werkt dus niet... Misschien kan jij er een kijkje naar nemen als ej tijd hebt?

Verwijderd

leond schreef op 01 June 2003 @ 23:22:
het is wel goed gespeld... maar hij vind t idd niet en dat vind ik juist zo vaag want hij heeft het LidID en die associeert hij (als het goed is) met het collecteLid maar het werkt dus niet... Misschien kan jij er een kijkje naar nemen als ej tijd hebt?
Hoe weet je zo zeker dat de query goed gespeld is? Getest oid :? Nogmaals: Post de SQL- statement ( Query dus! ) eens :)

• nightowl

nightowl

no prob. Ik wil er wel ff naar kijken maar dan het liefst vanavond nog. Kun je de mdb-file zippen of rarren en naar me mailen? mijn email staat in mijn profiel. Welke versie van Access (typo) gebruik je overigens?

Toevoeging na onderstaande reaktie van Leond:
Aan de query zelf kan ik de veldtypes and voorwaarden nog niet zien. Vandaar de vraag om de mdb file (als die niet te mega-groot is, ik heb maar 1gig webspace >:) )

[ Voor 36% gewijzigd door nightowl op 01-06-2003 23:29 ]

• leond
SELECT [tblLeden].[LidNaam], [tblLeden].[LidStraat], [tblLeden].[LidHuisnummer], [tblLeden].[LidWoonplaats], Sum([tblCollecten].[CollectenBedrag]) AS SomVanBedrag, [tblLeden].[LidID]
FROM tblLeden INNER JOIN tblCollecten ON [tblLeden].[LidID]=[tblCollecten].[CollectenLid]
WHERE tblCollecte.CollecteLid=[tblLeden].[LidID]
GROUP BY [tblLeden].[LidNaam], [tblLeden].[LidStraat], [tblLeden].[LidHuisnummer], [tblLeden].[LidWoonplaats], [tblLeden].[LidID];

• leond
nightowl schreef op 01 June 2003 @ 23:27:
no prob. Ik wil er wel ff naar kijken maar dan het liefst vanavond nog. Kun je de mdb-file zippen of rarren en naar me mailen? mijn email staat in mijn profiel. Welke versie van Access (typo) gebruik je overigens?
he chill ik gebruik access 2000
ik mail m nu meteen als t kan want t moet morgen af jajajaja t wordt nachtwerk voor mij :S

• nightowl

nightowl

leond schreef op 01 juni 2003 @ 23:28:
[...]
jajajaja t wordt nachtwerk voor mij :S
schijnbaar niet alleen voor jou dan
:o

• leond
gemaild!

• nightowl

nightowl

leond schreef op 01 June 2003 @ 23:27:
............WHERE tblCollecte.CollecteLid=........
Lees ik hier toch een typo? tblCollecte?

Als dit letterlijk je query is, is het dus toch een typo. De join is wel goed maar het WHERE statement heeft een typo. Kun je dit ff controleren voor je me de file mailt?

[ Voor 30% gewijzigd door nightowl op 01-06-2003 23:33 ]

• leond
nightowl schreef op 01 June 2003 @ 23:32:
[...]

Lees ik hier toch een typo? tblCollecte?

Als dit letterlijk je query is, is het dus toch een typo. De join is wel goed maar het WHERE statement heeft een typo. Kun je dit ff controleren voor je me de file mailt?
ok dit is idd niet goed ik heb er nue collecten van gemaakt alleen dan komt het volgende:
Hij geeft het totaal van allen collecten weer bij elk lid...
(sry voor typ fout)
ik mail m nu wel goed

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09

pistole

Frutter

leond schreef op 01 June 2003 @ 23:10:
op het formulier van de collecten kan er een collecte ingevoerd worden als iemand er een heeft gedaan... dan geef je het bedrag en kies je het lid uit. Nu heb ik een query die haalt het totaal op per lid wat hij heeft gedoneerd. Vanuit deze query heb ik een veld verbonden op het formulier van "leden" die zijn bijbehorende totale donatie moeten weergeven.
leond schreef op 01 June 2003 @ 23:35:
[...]

Hij geeft het totaal van allen collecten weer bij elk lid...
en dan ben je nu toch klaar?

[ Voor 92% gewijzigd door pistole op 01-06-2003 23:38 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• leond
nog eens gemaild

• leond
nee nu komt er het totaal van alle collecten op het scherm bij elk lid...

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09

pistole

Frutter

leond schreef op 01 June 2003 @ 23:38:
nee nu komt er het totaal van alle collecten op het scherm bij elk lid...
euh. Dan ligt het vast aan mij, want je schreef in je openingspost dat dat de bedoeling is. Kan je duidelijker zijn?

Ik frut, dus ik epibreer

• nightowl

nightowl

Ik ben er klaar voor ;) De mail is echter nog niet binnen. Draai zelf mijn eigen mailserver dus moet met enkele minuten wel lukken.

Het is nu 23:47 en nog geen mail binnen? Heb je wel verzonden? Mail wordt hier direct afgeleverd bij aankomst. Nog niets gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door nightowl op 01-06-2003 23:45 ]

• leond
pistole schreef op 01 June 2003 @ 23:42:
[...]

euh. Dan ligt het vast aan mij, want je schreef in je openingspost dat dat de bedoeling is. Kan je duidelijker zijn?
tuluk...

er is een form waarin je een collecte kan opgeven als iemand een collecte heeft gedoneerd....
dat vul je het bedrag in en kies je het desbetreffende lid uit
dan is er ook een form waarop je de leden bekijkt en muteert... hier staat ook een veld met het bedrag wat hij heeft gedoneerd (zijn totaal) maar je ziet dus het bedrag van wat er totaal door iedereen gedoneerd is...

• leond
nightowl schreef op 01 June 2003 @ 23:42:
[...]

Ik ben er klaar voor ;) De mail is echter nog niet binnen. Draai zelf mijn eigen mailserver dus moet met enkele minuten wel lukken.

Het is nu 23:47 en nog geen mail binnen? Heb je wel verzonden? Mail wordt hier direct afgeleverd bij aankomst. Nog niets gezien.
k heb m nog eens gemaild maar dan via me hotmail...

• nightowl

nightowl

Mail het anders ff naar DutchHawkeye@hotmail.com

Op mijn mailserver is niets ontvangen. Het is toch niet toevallig in een self-extracting (.exe) file gezipped of gerarred? Deze worden nl geblokt. Heb je overigens MSN?

[ Voor 6% gewijzigd door nightowl op 01-06-2003 23:53 ]

• leond
nightowl schreef op 01 juni 2003 @ 23:53:
Mail het anders ff naar DutchHawkeye@hotmail.com

Op mijn mailserver is niets ontvangen. Het is toch niet toevallig in een self-extracting (.exe) file gezipped of gerarred? Deze worden nl geblokt. Heb je overigens MSN?
het is een gewonen zip file..
DutchHawkeye@hotmail.com heb ik toegoevoegd aan me msn ok?

• leond
HET IS OPGELOST MET DANK AAN:
nightowl

oplossing (zoals aan mij is uitgelegd en het prima werkt):
Ik heb als eerste een nieuwe query aangemaakt (Query2) naam doet er niet toe als je deze maar onthoudt!

Hierin zijn de tabellen Leden en Collecten gekoppeld zoals je al gedaan had in Query1. Ik heb alleen de velden CollectenLid, CollectenBedrag en LidID gebruikt. Het laatste veld wordt overigens niet getoond maar heb je nodig als control-trigger voor het updaten van je form

Het veld Collectenbedrag heb ik dus getotaliseerd. Bekijk de Query maar ff dan zie je wat ik bedoel.

Vervolgens heb ik de volgende instellingen gemaakt in je subfrmTotaalDonatie:

van het object SomVanBedrag is de control source : SumOfCollectenBedrag.

In het mainform (frmLeden) heb ik van het object subfrmTotaalDonatie het volgende aangepast:

source-object = subfrmTotaalDonatie
Link Child = CollectenLid
Link Master = LidID

Hiermee was het werkend. Als je Query1 (en die anderen) voor andere doeleinden niet nodig hebt, kun je die gelijk wissen. Dit komt de overzichtelijkheid ten goede

Als je nog verdere vragen hierover hebt stel maar dan... ;)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mooi, opgelost. Zou je de volgende keer gebruik willen maken van de editknop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) zodat je niet achter elkaar hoeft te posten? Bijvoorbaad dank :)

En gaarne de volgende keer ook iets pakkende titel verzinnen.... bijvoorbeeld een titel met daarin een duidelijke beknopte omschrijving van het probleem. Enkel en alleen 'acces ervarers' dekt de lading niet.

Titel aangepast...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1